byta bakaxel på en 940

stehr
24 januari 2007 · 17 Inlägg

blir nog snart tvungen att byta ut bakaxeln på min 940 då den har börjat låta ganska illa, (ett kluckande ljud som hörs hela tiden när man kör och ökar när man släpper på gasen, även ett skrapande ljud när man t.ex. står och spinner med bakhjulen).
jag undrar om det är någon som har kunskap om hur svårt det är att byta en sådan här bakaxel (1041), är det några justeringar som behöver göras eller är det bara att bulta dit en ny axel?

Sharky
24 januari 2007 · 10 287 Inlägg

Pissenkelt.

(men är du säker på att det är axeln så det inte är dåliga gummibussningar eller dåligt draga bult)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
stehr
24 januari 2007 · 17 Inlägg

har inte kollat det men tycker inte att det låter som det. ljudet ökar i frekvens i samband med att hastigheten ökar. missljudet började höras betydligt kraftigare efter att jag bytte hjullager på båda sidorna för ca.200 mil sedan, efter bytet så fanns det fortfarande ett ganska stort glapp på höger sida konstigt?! men ska kolla fästen och bussningar innan jag byter axeln. tack för tipset!

Sharky
24 januari 2007 · 10 287 Inlägg

Då tror jag att problemet finns nånstans med höger hjullager. Typ 90% säker.....

/Göran

stehr skrev:
har inte kollat det men tycker inte att det låter som det. ljudet ökar i frekvens i samband med att hastigheten ökar. missljudet började höras betydligt kraftigare efter att jag bytte hjullager på båda sidorna för ca.200 mil sedan, efter bytet så fanns det fortfarande ett ganska stort glapp på höger sida konstigt?! men ska kolla fästen och bussningar innan jag byter axeln. tack för tipset!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
stehr
25 januari 2007 · 17 Inlägg

går det att justera glappet kanske, det är ju ett koniskt rullager borde kanske gå eller?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang