Kokande, smattrande Peugeot 307, 2006

Morran68
5 juni 2020 · 3 Inlägg

Stopplampan började igår lysa samtidigt som det blinkade "engine oil pressure low". Har kollat oljan och den är ok i både färg och form, samt tillräckligt med olja ifyllt. De sista dagarna har det "smattrat" under huven när jag kört så bilen är varm.

Kan detta ha ett samband med att bilen gärna vill koka, glykolen försvinner från expansionskärlet, men inget läckage i motorutrymme, däremot "blöt" på mattan fram i kupén.

Någon på rak arm kan ge något bra svar på det jag beskriver?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 juni 2020 · 17 345 Inlägg

Det är värmepaketet som läcker. Den lilla kylare som sitter i bilen och ger värme. Med tanke på årstiden lutar det nog åt kranen som styr detta.
Då kan det bli luft i systemet och bilen kokar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
husseman
5 juni 2020 · 1 563 Inlägg

Hmm, topplockspackning förklarar en del. Övertryck så det blekar kan ju ge läckage även runt värmepaket osv. Oljetryck borde inte påverkas dock- så länge motorn inte blandar olja o glykol.
Men, lampor i franska bilar kan lysa lite hur som... så ja hade nog kollat upp topplockspackning först.

mvh/husse

Senast redigerat av husseman (5 juni 2020)

Brådhis * Voff voff *
6 juni 2020 · 10 203 Inlägg

Morran68 skrev:
Stopplampan började igår lysa samtidigt som det blinkade "engine oil pressure low". Har kollat oljan och den är ok i både färg och form, samt tillräckligt med olja ifyllt. De sista dagarna har det "smattrat" under huven när jag kört så bilen är varm.

Kan detta ha ett samband med att bilen gärna vill koka, glykolen försvinner från expansionskärlet, men inget läckage i motorutrymme, däremot "blöt" på mattan fram i kupén.

Någon på rak arm kan ge något bra svar på det jag beskriver?

Att oljetryck saknas kan ju ske även fast oljan både har rätt nivå och ser bra ut. Har du inget oljetryck mår motorn definitivt inte bra.

Senast redigerat av Brådhis (6 juni 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Morran68
6 juni 2020 · 3 Inlägg

Det kommer alltså bli rätt dyrt att laga?

Brådhis * Voff voff *
6 juni 2020 · 10 203 Inlägg

Morran68 skrev:
Det kommer alltså bli rätt dyrt att laga?

Det är omöjligt att säga, det kan ju förstås även vara en givare till oljetrycket och ett läckande värmepaket bara. Men du bör oavsett se över saker och ting innan du fortsätter köra!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Morran68
6 juni 2020 · 3 Inlägg

Tack för svar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang