Bilen äter bilbatterier

tercELLEN
3 augusti 2020 · 166 Inlägg

Hej

Jag har en gammal corolla från 76 som dödar batterier. Hade ett riktigt fräscht ettårigt varta-batteri som plötsligt var helt dött. Försökte ladda det men laddaren kände inte ens av batteriet. (testade laddaren på annat batteri, den fungerar). Surt måndagsexemplar tänkte jag och for och inhandlade ett bilbatteri på biltema. Körde runt några dagar med bilen. Allt funkade klockrent, men efter 2 veckors semester kommer jag hem till ett heldött batteri igen...! Har kopplat in ctek-laddaren nyss men hittills visar det inga tecken på att kunna ladda batteriet... Vad är det som händer??

Vad som kanske kan vara relevant är att innan vartabatteriet tvärdog så betedde sig ljudsystemet skumt. Det var skrapande ljud vid ett tillfälle, och vid ett annat så släcktes radion tvärt och startade igen. Det kom en del rök från slutsteget, för att sedan fortsätta att fungera som vanligt.

Jag blir galen

granadadr
3 augusti 2020 · 7 261 Inlägg

kolla och se om startmotor stereo eller annan utr suger ur batteriet,, ,

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
motorraZ
3 augusti 2020 · 578 Inlägg

Laddar bilens generator som den ska?
En sån gammal bil har inte så mycket förbrukare så brukar gå att köra ett tag med en generator som laddar dåligt .
C tec laddare behöver känna av lite spänning för att kunna ladda .

Utmarks-Loke
3 augusti 2020 · 5 791 Inlägg

Att batteriet är dött efter att bilen stått två veckor tyder på att något drar tjuvström, kolla upp vad. Något har tömt batteriet så mycket att CTEK-laddaren inte kan ladda det, du behöver "förladda" lite med en gammaldags laddare utan automatik. Om du har tur kan du rädda batteriet på det viset. Sedan förstås kolla upp så bilen laddar som den skall.

tercELLEN
3 augusti 2020 · 166 Inlägg

Okej. Har en gammal laddare jag kan prova med. Generatorn bör vara helt okej. Den är trots allt bara typ 2-3 år gammal.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
3 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Tyvärr så har ÅLDERN ingen betydelse i vår överförbrukade kinaålder..
Det tillverkas alldeles förmycket skräp numera !
Man kan och ska INTE ta för givet att , BARA för det är nytt , så fungerar det..
Det absolut rätta förfarandet är följande:
Ta en mätare och mät över batteriets poler, som då ska visa minst 12,5 volt i viloläge.
Sen mäter du med motorn igång, och då ska mätare visa MINSt 13, 5 volt och ända upp till 14, 5 volt.
Detta gör man för att avgöra om generatorn laddar eller ej.

Detta ovan kan jag skriva till dödagar eftersom många inte verkar fatta..roll
Så slutligen..
Man mäter alltså ,ALLTID batteriet först, så man vet att man har sk "kräm".
Vad är det för mening att kolla bränslet t ex, om man inte har ström?

Senast redigerat av axxet (3 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
tercELLEN
3 augusti 2020 · 166 Inlägg

axxet skrev:
Tyvärr så har ÅLDERN ingen betydelse i vår överförbrukade kinaålder..
Det tillverkas alldeles förmycket skräp numera !
Man kan och ska INTE ta för givet att , BARA för det är nytt , så fungerar det..
Det absolut rätta förfarandet är följande:
Ta en mätare och mät över batteriets poler, som då ska visa minst 12,5 volt i viloläge.
Sen mäter du med motorn igång, och då ska mätare visa MINSt 13, 5 volt och ända upp till 14, 5 volt.
Detta gör man för att avgöra om generatorn laddar eller ej.

Detta ovan kan jag skriva till dödagar eftersom många inte verkar fatta..roll
Så slutligen..
Man mäter alltså ,ALLTID batteriet först, så man vet att man har sk "kräm".
Vad är det för mening att kolla bränslet t ex, om man inte har ström?

Bara jag får igång batteriet igen så ska jag kolla det, men kan verkligen generatorn vara problemet? Kan generatorn dra tjuvström när bilen är avstängd? Problemet har ju uppstått när bilen inte använts på ett tag. Men absolut, jag ska kolla om generatorn laddar.

Utmarks-Loke
3 augusti 2020 · 5 791 Inlägg

Lyste laddningslampan när du satt på tändningen? Slocknade den när du startade bilen? Jag tror inte heller det är generatorn, jag tror det är något som drar tjuvström, men det kan vara någon form av kombination. Om generatorn laddar för dåligt så batteriet är halvtomt så går det fortare för det att tömmas helt om något tjuvdrar ström.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
3 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

ÖHH, grabbar..
Jag menade ARBETSMOMENTET vid felsökning..
Har man gjort som jag skrev så kan man avfärda en hel del..
Man börjar t ex inte med att byta däck om bilen inte startar..
Alltså, först "kräm", sen "soppa"..i den ordningen..

Senast redigerat av axxet (3 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Myhran
3 augusti 2020 · 452 Inlägg

Att tänka på att få igen laddning med en ctek är att man måste ”starta” igång laddaren med ett annat batteri den kommer inte börja ladda om den inte känner av någon motspänning,

Så lägg startkablar på batteriet och montera laddaren och när laddaren har startat igång så kan du ta bort startkablarna från batteriet med 12v i,

Med vänlig hälsning,

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
3 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Det tolkar jag som att man ska ha gammalt batteri tillhands och inte slänga det på tippen..
Men vem gör det..
Alternativet är ju att jaga upp en kompis med ett batteri..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
3 augusti 2020 · 5 656 Inlägg

Hej!
Tyvärr verkar "moderna" laddare av typ CETK  inte funka när batterispänningen sjunkit "för lågt"!
Då får man först koppla på den gammla hederliga 12v/4-8A laddaren någon halvminut så spänningen på batteriet höjs lite...sen kan man koppla på CETK laddaren ...om man nu tycker att den är bättre än den gamla...
Likadant med Life4Po batterier ...har spänningen sjunkit för lågt där så går det inte att ladda dem. Då måste man koppla på en gammal 12V/4a laddare  några sekunder så spänningen höjts...sen kan man ladda med den moderna datorladdaren! Du sköna nya värld!

Senast redigerat av jaka54 (3 augusti 2020)

dan-kristian
3 augusti 2020 · 518 Inlägg

3volt krävs för att ctec laddaren ska starta.du har något som drar ur strömmen så batteriet blir helt tomt.

Vita_Vargen
3 augusti 2020 · 1 280 Inlägg

Många CTEK har ett "SUPPLY" läge där den bara matar 12V "dumt". Det brukar jag använda för samma effekt som en "gammal" laddare smile

tercELLEN
3 augusti 2020 · 166 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Lyste laddningslampan när du satt på tändningen? Slocknade den när du startade bilen? Jag tror inte heller det är generatorn, jag tror det är något som drar tjuvström, men det kan vara någon form av kombination. Om generatorn laddar för dåligt så batteriet är halvtomt så går det fortare för det att tömmas helt om något tjuvdrar ström.

Japp och japp. Jag tog en gammal batteriladdare och laddade en stund. Sedan kopplade jag över till ctekladdaren, så vi får se imorgon hur det ser ut! Den laddar nu i alla fall.

granadadr
4 augusti 2020 · 7 261 Inlägg

axxet skrev:
Det tolkar jag som att man ska ha gammalt batteri tillhands och inte slänga det på tippen..
Men vem gör det..
Alternativet är ju att jaga upp en kompis med ett batteri..

har ca 2-3 batterier liggande ,, man vet aldrig när dem behövs

Jdmboy96
4 augusti 2020 · 241 Inlägg

Den borde byta diet... 😁😂 Jag vet vägen ut 😁😂

Audi A3 "Ägget" (1999)
Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
torsen
5 augusti 2020 · 7 189 Inlägg

dan-kristian skrev:
3volt krävs för att ctec laddaren ska starta.du har något som drar ur strömmen så batteriet blir helt tomt.

Min erfarenhet är att det krävs minst 7 volt för att en CTEK ska börja "ta vid" och fortsätta laddningen.
Som andra skriver, börja med en gammal analog batteriladdare från forntiden.

Beträffande "strömtjuven" - har du drag med eldosa på bilen?
Kolla i så fall den senare med avseende på "gegga" som kan leda tjuvströmmar.

dan-kristian
5 augusti 2020 · 518 Inlägg

torsen skrev:

dan-kristian skrev:
3volt krävs för att ctec laddaren ska starta.du har något som drar ur strömmen så batteriet blir helt tomt.

Min erfarenhet är att det krävs minst 7 volt för att en CTEK ska börja "ta vid" och fortsätta laddningen.
Som andra skriver, börja med en gammal analog batteriladdare från forntiden.

Beträffande "strömtjuven" - har du drag med eldosa på bilen?
Kolla i så fall den senare med avseende på "gegga" som kan leda tjuvströmmar.

kollade bruksanvisningen på min ctec och det var 2volt för starta laddning.

husseman
5 augusti 2020 · 1 563 Inlägg

Hmm, en generator kan visa sig funka vid spänningsmätning, men kan vara kass o ladda ur batteriet när den står still..inget ovanligt. Men du behöver en riktig laddare till o börja med..- billiga c-tek o liknande moderna laddare får inte igång några urladdade batteri.
Lycka till/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang