Farfars Saab 96 -74

Min farfars v4a som jag fick när jag fyllde 18. Visionen är att behålla den original inom familjen, och att få ut den på vägarna såklart :). Totalt okunnig när det gäller bilar, därför blir detta lite extra lärorikt och utmanande för mig
  • 38 Följare
  • 7 571 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 oktober
Hickan
16 augusti · 101 Inlägg
#1

Hej på er. När jag fyllde 18 fick jag äran att ta över min farfars Saab v4, avställd sedan 1987. Bilen har stått uppe i vår stuga sedan dess. Tydligen ska det vara något strul med växellådan eller liknande.

Värt att tillägga är att jag inte kan något om bilar, och aldrig mekat förut. Därför tänkte jag att det vore kul att göra ett projekt utav detta.

Senast redigerat av Hickan (8 september )

Hickan
16 augusti · 101 Inlägg
#2

Jag väntar just nu på att få hem servicepytts från saabklubben. Bjuder på lite bilder på bilen i fråga under tiden.


https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-b78a71f31e92da38035393f05893f914.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-9abea20f30e4d0c23a17394a12ebd961.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-c6ad58af0130ec1746ce0e79f6bf1835.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-496b7e3d6bbc08749d1d392cf9e7aaf8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-75ea587faa701b00948076c70d0f260d.jpg

Giuseppe
16 augusti · 329 Inlägg
#3

Vilken pärla

uhlin
16 augusti · 1 728 Inlägg
#5

Måste följas. Hade ett antal V 4:or slutet av 80-talet och början av 90-talet.

Växellådan tippar jag på frihjulet som släpper. Vanligt fel på dessa. Bytte ett antal lådor på dessa. Lättskruvade bilar. Bara ta väck motorhuven och grillen samt kylare så finns all värdens plats.

Tänk bara på om du ska ur med växellådan så sitter det en skruv i bakänden av lådan som du kommer åt under mattan i bilen. Jisses vad jag höll på första gången innan jag fann skruven.

Hickan
17 augusti · 101 Inlägg
#6

uhlin skrev:
Måste följas. Hade ett antal V 4:or slutet av 80-talet och början av 90-talet.

Växellådan tippar jag på frihjulet som släpper. Vanligt fel på dessa. Bytte ett antal lådor på dessa. Lättskruvade bilar. Bara ta väck motorhuven och grillen samt kylare så finns all värdens plats.

Tänk bara på om du ska ur med växellådan så sitter det en skruv i bakänden av lådan som du kommer åt under mattan i bilen. Jisses vad jag höll på första gången innan jag fann skruven.

Tack, ja vi får se! Vet även att kopplingen fastnat längst upp, men det är väl mycket möjligt att det hänt under tiden den stått?

Hickan
17 augusti · 101 Inlägg
#7

Idag har jag hällt ut motorolja, bytt oljefilter, bränslefilter och dragit ur gamla tändstiften. Ska tydligen vänta med att sätta in de nya tills jag puttat bilen så motoroljan åkt runt i hela motorn?
Insåg att det var något slags specialverktyg för att byta växellådsoljan sad det läcker även på tanken vid röret i början av tanken, antagligen vid den där klämman.

Tyckte locket till motoroljan satt så otroligt löst. Finns liksom inget som håller locket på plats. Ingen aning om det ska vara så eller ej.

Hickan
19 augusti · 101 Inlägg
#8

Gjorde idag ett försök att starta den. Visade sig att den inte får någon soppa. Tog ut bränslefiltret, stoppade i en oljepump och försökte suga men det verkar vara stopp. Funderar på att ta ner tanken imorgon för att blåsa rent röret mellan tank och bränslepump med tryckluft? Känns jobbigt att behöva ta ner tanken
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-7499ac7461133f6f503975f536f229a9.jpg

Som ni ser var ju den gamla bensinen inte speciellt schysst så är inte förvånad att det satt igen sig

Senast redigerat av Hickan (19 augusti )

MrTurbo Better than God \o/
19 augusti · 1 874 Inlägg
#9

Jäkla nice bil!!!

Den soppan gör ingen glad. Töm tanken helt,  blås så mycket det går och sedan färsk bensin. Glöm inte att göra rent pumpen och upp till förgasaren med.  :-)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
uhlin
20 augusti · 1 728 Inlägg
#10

Hickan skrev:
Gjorde idag ett försök att starta den. Visade sig att den inte får någon soppa. Tog ut bränslefiltret, stoppade i en oljepump och försökte suga men det verkar vara stopp. Funderar på att ta ner tanken imorgon för att blåsa rent röret mellan tank och bränslepump med tryckluft? Känns jobbigt att behöva ta ner tanken
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-7499ac7461133f6f503975f536f229a9.jpg

Som ni ser var ju den gamla bensinen inte speciellt schysst så är inte förvånad att det satt igen sig

Ta ur tanken du och gör ren. Ganska enkelt på dessa bilar. Ta loss påfyllningsröret och slangen till luft ingen på tanken. Sitter med slangklämmor. Minns inte riktigt om du kommer åt dom från vänster hjulhus bak. Eller så kommer du åt den inifrån.

Tanken sitter ju i bagaget framför reservdäcket. Då du fått loss påfyllning och avsluftning har du i framkant på tanken bränsleröret till motorn. Lossas med en fast nyckel/skiftnyckel.

Ta loss banden som håller tanken och lyft först upp tanken i höger sida sen lite lirkande så har du den uppe.

Hickan
20 augusti · 101 Inlägg
#11

Har tagit loss tanken. Inte lyckats lirka ur rören igenom damasken som går till tanklocket än dock. Vet ni om det bara är att dra eller lär man typ ta ur damasken? Märkte även att gummirören upp till tanklocket har gjort sitt. Det var därför det läckte när jag tankade. Det ena lilla röret var till och med helt av.
När jag tog lossade bränsleröret på tanken, och sög med munnen vid bränslefiltret så kom det mycket riktigt gammal svart soppa. Tankar om detta?

Senast redigerat av Hickan (20 augusti )

uhlin
20 augusti · 1 728 Inlägg
#12

Hickan skrev:
Har tagit loss tanken. Inte lyckats lirka ur rören igenom damasken som går till tanklocket än dock. Vet ni om det bara är att dra eller lär man typ ta ur damasken? Märkte även att gummirören upp till tanklocket har gjort sitt. Det var därför det läckte när jag tankade. Det ena lilla röret var till och med helt av.
När jag tog lossade bränsleröret på tanken, och sög med munnen vid bränslefiltret så kom det mycket riktigt gammal svart soppa. Tankar om detta?

Tror du måste bort med damasken men bara att pilla bort

Hickan
20 augusti · 101 Inlägg
#13

Tanken är ur, tog ut bränsleamaturen och den såg ut såhär....
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-d8f5f2bbec510d6a87615178476729fd.jpg

Det rasar rost från den. Tog en titt i tankens botten, det är svart och ligger stora korn med rost eller vad det är. Vad tror ni om detta?

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-0001c2c3f4d69659dd3cae2d803f4798.jpg

Senast redigerat av Hickan (20 augusti )

Hickan
26 augusti · 101 Inlägg
#14

Har nu gjort rent tanken. Betydligt bättre än innan iallafall men går säkert att få ännu bättre. Tror jag känner mig nöjd med resultatet?
Körde först skruv och omskakning:
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-da3bda89ca1e4bff83a445ce47102499.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-d8c66c9a0f97e23b3c8880a7a79cf2de.jpg

Sedan ett par timmar med oxalsyra. Lät sedan tanken sitta drygt 16 timmar med vatten och maskindiskmedel för att få tanken mer basisk enl konstens alla regler.

Såhär blev det när jag blev klar:
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-eea6ed000a52f71306411cf47d1c1344.jpg
Hoppas det duger. Väntar nu på ny armatur och lite annat småkrafs, sen ska det provstartas ännu en gång

Cuefa Kungen av dagspendlande.
27 augusti · 2 823 Inlägg
#15

Blev ju faktiskt rejäl skillnad!
Är den bara tät så tror jag att det där kommer bli bra 👍

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Fiesta_Racing Ford fantast
27 augusti · 1 584 Inlägg
#16

kul bil. pappa fick ta över farfas saab 96 från 71. den är gråblå med röd inredning i superskick

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
Hickan
28 augusti · 101 Inlägg
#17

Tanken är i, gjort rent pumpen och allt bakom den.  Körde även ner armaturen i citronsyra. Den vaknade då till liv och armen kärvade Inte. Perfekt. Bytte påfyllningsrör och avluftningsrör. Gick halvbra, skulle köpt mig ordentliga slangklämmor till stora röret. Körde istället på de 46 år gamla klamrarna. Fick inte över dem över metallröret ordentligt men det sitter så det duger.

Provstartade. Startade inte. Soppa kommer fram till bränslefiltret, gick inte så bra med startgas heller. Nu är det ner med förgasare och göra rent som gäller. Sedan nytt försök!

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-e919984a7a500aedc267a0203edd4809.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-12dbc0e890f0da25a01c023a786adfad.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-29cbf1fa73a7bb42fe2bc2b63c483e05.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-00829072c12e4f3c433f73b241aab2ce.jpg

Började blygsamt titta på förgasaren, och såg att det var en spricka i en slang från luftfiltret till blocket/ toppen eller vad det nu heter. Antar att det har något att göra med att det inte ska bli vakuum där oljan är eller att den ska värmas typ? Ingen aning. Men det är nog inte kopplat toll att den inte startade? Bjuder på en bildhttps://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-8cd70701dd6ae677a5a4176b3fa89185.jpg

Senast redigerat av Hickan (28 augusti )

Hickan
28 augusti · 101 Inlägg
#18

Var lite ivrig av mig så skruvade upp förgasaren. Insåg snabbt min okunnighet, vet knappt vad jag kollar på big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-4c9985848086ae1f0ef98fac0b569a73.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-9f0ee5b040641d9f011d6454e434fb39.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-b2b5be6417a40cdecd637a34275b8502.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-54c43670caebd204d48cf9d5ffca5ce0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-ed96fb1dec68dbc109bd6c9aa7df8561.jpg


Jag både hoppades och antog att den skulle vara smutsig, så jag visste vad felet var. Men grejen är att jag tycker den ser hyffsat ren ut. Som sagt är jag ingen expert, men inte heller dum :p.  Möjligtvis något munstycke som satt igen sig? Aja, funderar på om tändsystemet tänder som den ska. Imorgon blir det till att hälla lite bensin i förgasaren och prova igen, Så jag vet säkert om brytare eller något annat elmässigt spökar

uhlin
28 augusti · 1 728 Inlägg
#19

Startar den inte på startas så finns ingen tändning.

Har du kollat brytarspetsar? Sitter i fördelaren. Ta av fördelarlock och rotor så ser du dem. Fila rent med en brytarfil och vrid motorn så brytarna är som mest öppna. ( på det högsta på axeln på fördelaren) 4 nockar på den axeln. Spelar ingen roll vilken nock det är.

Minns inte riktigt brytaravstånd men ta ett bladmått och ställ på 0,35 mm så ska den starta iallafall

Hickan
28 augusti · 101 Inlägg
#20

uhlin skrev:
Startar den inte på startas så finns ingen tändning.

Har du kollat brytarspetsar? Sitter i fördelaren. Ta av fördelarlock och rotor så ser du dem. Fila rent med en brytarfil och vrid motorn så brytarna är som mest öppna. ( på det högsta på axeln på fördelaren) 4 nockar på den axeln. Spelar ingen roll vilken nock det är.

Minns inte riktigt brytaravstånd men ta ett bladmått och ställ på 0,35 mm så ska den starta iallafall

Svårt att avgöra. Den tände till med startgas, men för det mesta gick den bara runt. 2 av startförsöken tände den, resten inte. Svårt för en amatör att tolka, men myyyyycket möjligt att den inte tänder  Men ska följa ditt råd imorgon och hoppas på att det funkar! Uppdatering kommer

Har inga bladmått, och 0.35mm lät som ett hög precision? Ingen brytarfil heller. Aja det kanske löser sig det där!

Senast redigerat av Hickan (28 augusti )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang