Ljuddämpningsmatta

Tonycrona
26 augusti 2020 · 400 Inlägg

Någon som kan länka prisvärda produkter med bra ljuddämpning?
Skall ljuddämpa en kompressor i koffert som jag byggt en box till, låter som en rejäl dammsugare / lövblås.
Vill lägga så lite pengar som möjligt på det, tänkte först om vit frigolit kanske dämpar bra!

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
caromania Forummoderator
26 augusti 2020 · 9 296 Inlägg

Jag skulle köra tjock bitumenmatta på utsidan och en sådan självhäftande svart ”äggkartongsskumgummimatta” på insidan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
27 augusti 2020 · 7 234 Inlägg

Tjocka liggunderlägg från Ö&B med Biltema kontaktlim har jag nått någorlunda bra resultat med.

Tonycrona
28 augusti 2020 · 400 Inlägg

torsen skrev:
Tjocka liggunderlägg från Ö&B med Biltema kontaktlim har jag nått någorlunda bra resultat med.

Tackar, någon form av spraylim borde funka bättre och vara billigare, allternativt något flytande klister i liter vara, sedan vet jag inte om liggunderlag inte tål lösningsmedel baserade, vet frigolit inte gör det!
Men tack för tipset, hittade för runt 50kr på både jysk, 0,6 eller 1,2mm för 129kr och ÖoB 0,8mm för 50 kr.
Tror också det isolerar väldigt bra, hur bra vet jag inte i förhållande till typ frigolit, men man bör ju kunna se isolervärden och jämföra på något sätt.

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
caromania Forummoderator
28 augusti 2020 · 9 296 Inlägg

Jag gillar att isolera med liggunderlag, det är en klassiker, men jämfört med bitumenmattor är det i det närmaste verkningslöst. Jag skulle definitivt titta på ett paket med 4 ark a 40-50cm i kvadrat som Mekonomen har. Lite dyrare än Biltemas men ack så mycket bättre att arbeta med. Dessa i kombination med värmepistol är grymma. Sedan kan du självklart ta liggunderlag på insidan även om jag tror en "äggkartongsfoam" fångar upp och dödar ljudet bättre.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
husseman
28 augusti 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm, ja skulle prova allt som inte kommer från Feltema... hupp

mvh/husse

Mack Forum- och sitemoderator
28 augusti 2020 · 26 136 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, ja skulle prova allt som inte kommer från Feltema... hupp

mvh/husse

Du hatar verkligen allt med Biltema va?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
husseman
28 augusti 2020 · 1 588 Inlägg

Mack skrev:

husseman skrev:
Hmm, ja skulle prova allt som inte kommer från Feltema... hupp

mvh/husse

Du hatar verkligen allt med Biltema va?

Hmm, njää.. ja älskar deras avgassystem som man får rikta o svetsa om för att de ska passa. Ja gillar deras dragkrokar- som passar som en Arab på fest hos mig. Ja gillar när kunder kommer med deras delar o vill ha monterade, fast inte ett mått stämmer (bromsar). Ja älskar deras hjullager..som kan hålla 1 år om man har tur.
O framförallt gillar jag deras kokta korv i butikerna- kan innehålla spår av kött, men kryddningen försvann spårlöst. Huu, njä- Biltema e´inte min grej. O de e´ju Ok..ingen tvingar mig att handla där.. o de gör ja inte heller- men när ja hela tiden ser länkar till Feltema blir ja trött. Finns mkt. bättre bildelar på nätet, till mkt. bättre priser om man e´snål/ekonomiskt lagd. O åker man dit för deras kokta korv, ja då e´man bara snål.

mvh/husse

caromania Forummoderator
29 augusti 2020 · 9 296 Inlägg

Biltema har en massa prylar som är oslagbart bra för pengarna, men att köpa bilreservdelar där, nja. Där är vi ganska överens Husseman.

Men faktum är att just bitumenmattorna är mycket sämre på biltema. Hårda, spricker, tråkigare yta och kanter etc. De på mekonomen är 2000ggr bättre.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
husseman
29 augusti 2020 · 1 588 Inlägg

hehe. Läste nyss motormagasinet-en tidning som går ut till verkstäder. Biltema tvingas att återkalla en saxlyft 15-8406. Man kan bli platt om man kryper under bilen där. Min första tanke va- hur fan kan man köpa en billyft på Biltema? Frågan e´ju om man e´vid sina sinnes fulla bruk om man gör det? Man kan ju skylla på Biltema, men tänker man ett steg längre...så får man fan skylla sig själv. Kan inte finnas många med IQ över skostorlek som ställer sig under en Biltemalyft. Man får vad man betalar för..

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang