Vinterdäck med utdragna dubbar, lagligt i Sverige?

Volvo740-88 Volvo850-92
21 september 2009 · 1 677 Inlägg

patrikke skrev:

Volvo740-88 skrev:

Malabar skrev:

Om dubben är utdragna så finns dom inte längre, alltså är däcket inget dubbdäck. Eller vad menar du...?

Jag köpte 4 st vinterdäck, men 2 av dom var dubben utdragen. Alla dom 4 däcken är mycket mönster på. Fräsha, men 2 st däck har inte dubb, men dom ska ha det orginal.

Det kanske kan räknas som stylade vinterhjul:D
Du får dock inte ha dubbat och odubbat på samma axel.

lagligt eller inte?

patrikke
21 september 2009 · 1 749 Inlägg

JAG säger lagligt.
Som någon skrev tidigare så gäller märkningen m+s som vinterdäck.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
gamlingen
21 september 2009 · 5 198 Inlägg

m+s = modd and snow alltså vinterdäck

Volvo740-88 Volvo850-92
21 september 2009 · 1 677 Inlägg

Så ni menar att jag kan köra med dom 2 vinterdäcken, än fast det saknar dubb?

KHRacing
21 september 2009 ·

du går ej heller ha dubbat fram & friktion bak eller tvärt om.

Volvo740-88 Volvo850-92
21 september 2009 · 1 677 Inlägg

Ja eller nej????

-Mackan- Fire And Silk
21 september 2009 · 2 254 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
Ja eller nej????

Sätt dom utan dubb bak då tror folk/polisen/sbp att du kör som ett syke och har helt enkelt börnat/sladdat bort dubben. Och detta visste du naturligtvis inte om.'



Annars får du väl rycka ur dubben ur de som fortfarande har dubbar kvar. Och således kör med 4st dubbfria vinterdäck.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
JonR
21 september 2009 · 3 259 Inlägg

Ett dubbat vinterdäck är fortfarande ett vinterdäck även om dubben är urdragna! Jag vet till 200% att man får köra med vinterdäck med urdragna dubb på vintern! Så det är fritt fram!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
te_wik Forummoderator
21 september 2009 · 12 813 Inlägg

JonR skrev:
Ett dubbat vinterdäck är fortfarande ett vinterdäck även om dubben är urdragna! Jag vet till 200% att man får köra med vinterdäck med urdragna dubb på vintern! Så det är fritt fram!

MVH/Jon

Håller med här! Helt lagligt så länge inte mönsterdjupet understiger 3.5mm.


Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (21 september 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
AnderssonM
21 september 2009 · 98 Inlägg

te_wik skrev:

JonR skrev:
Ett dubbat vinterdäck är fortfarande ett vinterdäck även om dubben är urdragna! Jag vet till 200% att man får köra med vinterdäck med urdragna dubb på vintern! Så det är fritt fram!

MVH/Jon

Håller med här! Helt lagligt så länge inte mönsterdjupet understiger 3.5mm.


Mvh Tommy

Vet inte om du tänkte fel eller nått men 3mm är de som gäller:)

te_wik Forummoderator
21 september 2009 · 12 813 Inlägg

AnderssonM skrev:

te_wik skrev:

JonR skrev:
Ett dubbat vinterdäck är fortfarande ett vinterdäck även om dubben är urdragna! Jag vet till 200% att man får köra med vinterdäck med urdragna dubb på vintern! Så det är fritt fram!

MVH/Jon

Håller med här! Helt lagligt så länge inte mönsterdjupet understiger 3.5mm.


Mvh Tommy

Vet inte om du tänkte fel eller nått men 3mm är de som gäller:)

Precis, skulle bara se så ni är vakna wink Skrev fel, ursäkta.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
master_-
21 september 2009 · 730 Inlägg

JonR skrev:
Ett dubbat vinterdäck är fortfarande ett vinterdäck även om dubben är urdragna! Jag vet till 200% att man får köra med vinterdäck med urdragna dubb på vintern! Så det är fritt fram!

MVH/Jon

Exakt!

Ricky
21 september 2009 · 1 062 Inlägg

jag redomerar inte att köra med ur dubbade vinterdäck, d är totalt livsfarligt. talar av egen erfarenhet, höll på att köra av vägen vid våt underlag, inte så himla roligt då ja hade släpkärra efter.. så mitt råd är kör med däck som har dubbar eller dubb fria, men inte dubbade däck utan dubbar..

master_-
21 september 2009 · 730 Inlägg

Ricky skrev:
jag redomerar inte att köra med ur dubbade vinterdäck, d är totalt livsfarligt. talar av egen erfarenhet, höll på att köra av vägen vid våt underlag, inte så himla roligt då ja hade släpkärra efter.. så mitt råd är kör med däck som har dubbar eller dubb fria, men inte dubbade däck utan dubbar..

Jag har kört med ur dubbade vinterdäck när det är både våt, tort, snö, slask tycker det inte är någon fara,

Ricky
21 september 2009 · 1 062 Inlägg

master_- skrev:

Ricky skrev:
jag redomerar inte att köra med ur dubbade vinterdäck, d är totalt livsfarligt. talar av egen erfarenhet, höll på att köra av vägen vid våt underlag, inte så himla roligt då ja hade släpkärra efter.. så mitt råd är kör med däck som har dubbar eller dubb fria, men inte dubbade däck utan dubbar..

Jag har kört med ur dubbade vinterdäck när det är både våt, tort, snö, slask tycker det inte är någon fara,

så var d iaf med nokian hakkapeliitta

patrikke
21 september 2009 · 1 749 Inlägg

Ricky skrev:

master_- skrev:

Ricky skrev:
jag redomerar inte att köra med ur dubbade vinterdäck, d är totalt livsfarligt. talar av egen erfarenhet, höll på att köra av vägen vid våt underlag, inte så himla roligt då ja hade släpkärra efter.. så mitt råd är kör med däck som har dubbar eller dubb fria, men inte dubbade däck utan dubbar..

Jag har kört med ur dubbade vinterdäck när det är både våt, tort, snö, slask tycker det inte är någon fara,

så var d iaf med nokian hakkapeliitta

Det kan ju vara många faktorer som spelar in där, hur släpkärran var lastad tex osv.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
JonR
21 september 2009 · 3 259 Inlägg

Ricky skrev:
jag redomerar inte att köra med ur dubbade vinterdäck, d är totalt livsfarligt. talar av egen erfarenhet, höll på att köra av vägen vid våt underlag, inte så himla roligt då ja hade släpkärra efter.. så mitt råd är kör med däck som har dubbar eller dubb fria, men inte dubbade däck utan dubbar..

Det hade nog mer att göra med årgången på däcken än det var odubbade dubbdäck.. Dubbfria(friktionsdäck) är oftast mycket hala vid varmgrader och blöt asfalt.. Så jag tror inte man kan referera det så generellt som du beskriver.. 

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Princezz Avstängd
21 september 2009 · 153 Inlägg

Du får lov att köra med odubbade vinter däck både på sommaren o vinter. Så alltså. Det är helt lagligt för dig att köra med dom om du drar bort dubbarna. Helt ok.

Kollade med min sambo, han jobbar med däck. Och han sa att det var helt ok.

Mvh sandra

¤SANDRA¤
GSR- Göteborgs streetracing CREW
Malabar
21 september 2009 · 164 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

patrikke skrev:

Volvo740-88 skrev:

Jag köpte 4 st vinterdäck, men 2 av dom var dubben utdragen. Alla dom 4 däcken är mycket mönster på. Fräsha, men 2 st däck har inte dubb, men dom ska ha det orginal.

Det kanske kan räknas som stylade vinterhjul:D
Du får dock inte ha dubbat och odubbat på samma axel.

lagligt eller inte?

Du har fått svar redan i inlägg 16...räcker inte det...hmm

Det är lagligt.

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650
Ricky
21 september 2009 · 1 062 Inlägg

patrikke skrev:

Ricky skrev:

master_- skrev:

Jag har kört med ur dubbade vinterdäck när det är både våt, tort, snö, slask tycker det inte är någon fara,

så var d iaf med nokian hakkapeliitta

Det kan ju vara många faktorer som spelar in där, hur släpkärran var lastad tex osv.

jo d e sant. men kärra va tom så...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang