Strypa A-MC till A2-MC, Hur gör man?

Niaisk
1 januari 2021 · 44 Inlägg

Tjenare alla här på garaget! Det är såhär i ett i tidigare inlägg så frågade jag om vad som kunde vara en bra A2 hojj då budgeten är lite låst. Men nu har ett riktigt bra tillfälle här dykt upp och måste fråga angående regler då jag blir osäker när jag läser och sen vad jag ser ute på blocket

Det är såhär att farsan har en Kawasaki Z750 från 2009 vilket är sjukt fräsch med ett härligt avgassystem på och skulle kanske få ta över den men problemet kommer till det här att den kommer original 106 hästar och måste tyvärr strypas ner men problemet är att regeln säger att du får ej strypa ner en hojj om ursprungseffekten överstiger 70KW och Z750inhar ju en ursprungseffekt på 77.7KW så det bör ju egentligen inte gå.

Däremot det som får mig att fundera är att i somras såg jag flertalet Z750 ute på blocket med samma årsmodell som var A2 strypt och reggad. Hur lyckades det med de? Om jag kan göra det, hur gör jag då isåfall? Har kollat runt och finns gasstopp att köpa till 25kw och 35kw till Z750in däremot hade ju varit härligt att ha 35 om det gick men som sagt går det ens att regga om denna till A2? Och om det inte går, hur lyckades då det andra som har gjort det?

Tack på förhand!
//Elias

husseman
2 januari 2021 · 1 594 Inlägg

Hmm, strypning brukar ske genom brickor som läggs mellan förgasare o insug. Sedan ska man ha ett intyg att visa upp, som talar om vilken verkstad som gjort detta, o leverantören av strypningen och sedan brukar det vara nada problem. Men detta gäller ju äldre mc antar jag. En -09,a har väl sprut, så antar att detta kräver nån form av begränsning i styrdon eller CDI.  Kolla med Bilprovningen e´mitt tips, - har besiktat hojar som på pappret har 30kw, men i själva verket har strypning tagits bort o de har nog haft minst det dubbla+ -inget besiktningen bryr sig om. Fast reg, bes e´ju lurigare..de skiter fortfarande i om du har 30Kw eller 100. Det det handlar om e´intyget på hur cykeln e´strypt och av vem.  Vi pratar pappersvändande mao. Tur man har en ostrypt förgasarcykel. Thunderace 1000-98,a. Orginal 145 hk eller nåt sånt..lite bättre avgas o lite mul o pul med förgasarna o luftfiler har nog gett Bettan lite mer. Hon tuggar på bra mot 300 sträcket..fast husse e´lite för feg. Fast omkörningar av bilar o lastbilar är rätt smidigt...

mvh/husse

dan-kristian
2 januari 2021 · 518 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, strypning brukar ske genom brickor som läggs mellan förgasare o insug. Sedan ska man ha ett intyg att visa upp, som talar om vilken verkstad som gjort detta, o leverantören av strypningen och sedan brukar det vara nada problem. Men detta gäller ju äldre mc antar jag. En -09,a har väl sprut, så antar att detta kräver nån form av begränsning i styrdon eller CDI.  Kolla med Bilprovningen e´mitt tips, - har besiktat hojar som på pappret har 30kw, men i själva verket har strypning tagits bort o de har nog haft minst det dubbla+ -inget besiktningen bryr sig om. Fast reg, bes e´ju lurigare..de skiter fortfarande i om du har 30Kw eller 100. Det det handlar om e´intyget på hur cykeln e´strypt och av vem.  Vi pratar pappersvändande mao. Tur man har en ostrypt förgasarcykel. Thunderace 1000-98,a. Orginal 145 hk eller nåt sånt..lite bättre avgas o lite mul o pul med förgasarna o luftfiler har nog gett Bettan lite mer. Hon tuggar på bra mot 300 sträcket..fast husse e´lite för feg. Fast omkörningar av bilar o lastbilar är rätt smidigt...

mvh/husse

oj vad yrar du om?

zzr94092
2 januari 2021 · 4 395 Inlägg

Kan bli kul det här,tar fram ölen/ostkrokar!

husseman
6 januari 2021 · 1 594 Inlägg

Hehe. ja yrade lite om strypning av effekt på MC o Bilprovningens "pappersarbete". Vilket TS frågade om. Va jag ville säga va att bilprovningen har ingen möjlighet att kolla effekt- det de gör är att ta in intyg på hur strypningen är gjord och av vilken firma. Sen knappas detta in i datorn, om du e´ rädd att de kommer köra MC,n så stoppa in en trasa i luftburken.

Reg. besiktningar osv. numer handlar om pappersjobb o inte verklighet.

mvh/husse

patrik79
5 april 2021 · 782 Inlägg

Gammalt inlägg men...

Förr kunde man strypa vilken mc som helst till 25kw och köra på A2-kort (det är säkert dessa hojar du sett). Med nuvarande regler så får man inte köra en sådan hoj på A2-kort...
Nu måste ursprungshojen ha max 70kw för att det ska gå att strypa den till 35kw och köra på A2-kort 👍

Z750 får du tyvärr vänta med tills du har A-kort (om allt ska vara lagligt och du inte ska övningsköra).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang