Audi a4 -07 - Slå sönder lås på löstagbar dragkrok

Linudollar
20 januari · 102 Inlägg

Hej,

Fick nedslag på bes för att min löstagbara dragkrok inte gick att ta loss, nyckeln sitter fast i låset men går inte att vrida på (den satt där när jag köpte bilen och jag tänkte inte på det då, men nu har jag lärt mig läxan att alltid ta bort kroken då den inte används). Jag har bilen inne på verkstad nu för ett annat ärende och bad dem kolla på dragkroken också. De ringde mig idag och sa att de inte kommer få loss den, och erbjöd mig istället att ersätta den med en fast monterad för ca 4 000 kronor. Rätt saftigt för mig som student.

Har googlat runt en del och sett många skriva att man kan slå ur hela låscylindern med en mejsel och hammare, och det ska tydligen inte vara något problem för besiktningen (länk nedan).

Antar att jag får bryta av nyckeln i låset och sedan köra med tunga slag på mejseln rakt in? Jag har inte riktigt förstått vart låset är menat att ta vägen, är det "öppet" på andra sidan av kroken så att den faller ur där?

Hur hade ni gjort?

Det är en sån här dragkrok, Westfalia.
https://www.dragkrok.net/wp-content/uploads/2017/03/westfalia-a40v.jpg

Bilprovningens regler kring avtagbar dragkrok:
https://www.bilprovningen.se/kundservic … gkrok.html
" Vi kontrollerar att din dragkrok går att sätta fast och att ta bort samt att eventuellt nyckellås fungerar. "
Jag mailade dem även och frågade vad som gäller om jag skulle ta bort nyckellåset, uppdaterar när jag fått svar.

Senast redigerat av Linudollar (21 januari )

Brådhis * Voff voff *
20 januari · 7 098 Inlägg

Linudollar skrev:
Bilprovningens regler kring avtagbar dragkrok:
https://www.bilprovningen.se/kundservic … gkrok.html
" Vi kontrollerar att din dragkrok går att sätta fast och att ta bort samt att eventuellt nyckellås fungerar. "
Jag mailade dem även och frågade vad som gäller om jag skulle ta bort nyckellåset, uppdaterar när jag fått svar.

Sedan nå´t år tillbaka måste nyckellåsningen fungera om kroken är byggd med nyckellåsning. Det går inte längre att ta bort låset när det slutar fungera.

Men behöver du ha dragkrok? Tänker annars att det billigaste nu medan du är student är ju att helt enkeltta bort hela dragkroken så bilen blir kroklös...

Senast redigerat av Brådhis (20 januari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Linudollar
20 januari · 102 Inlägg

Brådhis skrev:

Linudollar skrev:
Bilprovningens regler kring avtagbar dragkrok:
https://www.bilprovningen.se/kundservic … gkrok.html
" Vi kontrollerar att din dragkrok går att sätta fast och att ta bort samt att eventuellt nyckellås fungerar. "
Jag mailade dem även och frågade vad som gäller om jag skulle ta bort nyckellåset, uppdaterar när jag fått svar.

Sedan nå´t år tillbaka måste nyckellåsningen fungera om kroken är byggd med nyckellåsning. Det går inte längre att ta bort låset när det slutar fungera.

Men behöver du ha dragkrok? Tänker annars att det billigaste nu medan du är student är ju att helt enkeltta bort hela dragkroken så bilen blir kroklös...

Det var jag inte medveten om, tack för att du informerade mig om det.

Behöver egentligen inte dragkrok, men om jag nu lyckas få bort kroken så måste jag väl ändå byta krockbalken bak till en som inte är förberedd för krok, och sedan registreringsbesiktiga för att det ska bli godkänt?

Brådhis * Voff voff *
20 januari · 7 098 Inlägg

Linudollar skrev:

Brådhis skrev:

Linudollar skrev:
Bilprovningens regler kring avtagbar dragkrok:
https://www.bilprovningen.se/kundservic … gkrok.html
" Vi kontrollerar att din dragkrok går att sätta fast och att ta bort samt att eventuellt nyckellås fungerar. "
Jag mailade dem även och frågade vad som gäller om jag skulle ta bort nyckellåset, uppdaterar när jag fått svar.

Sedan nå´t år tillbaka måste nyckellåsningen fungera om kroken är byggd med nyckellåsning. Det går inte längre att ta bort låset när det slutar fungera.

Men behöver du ha dragkrok? Tänker annars att det billigaste nu medan du är student är ju att helt enkeltta bort hela dragkroken så bilen blir kroklös...

Det var jag inte medveten om, tack för att du informerade mig om det.

Behöver egentligen inte dragkrok, men om jag nu lyckas få bort kroken så måste jag väl ändå byta krockbalken bak till en som inte är förberedd för krok, och sedan registreringsbesiktiga för att det ska bli godkänt?

Vet inte om man måste byta någon krockbalk på Audi? På Volvo är iaf kroken och dess balk en egen "del" som är bara att bulta loss.

Regbes behövs inte längre varken för att ta bort eller sätta dit dragkrok.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Myhran
20 januari · 439 Inlägg

Borra hellre ur låset, ska inte svära på att det går men det kan vara så att byta låset till ett från Skoda, har sett att det har varit så i en annan westfalia krok,

Artnummer EEA770011

Med vänlig hälsning,

uhlin
20 januari · 2 002 Inlägg

Allra enklast är väl att du ber nån att svetsa dit en mutter ovanpå själva kulan och gör en förenklad regbesiktning. Då kan du använda draget som fäste för cykelhållare.

husseman
20 januari · 1 143 Inlägg

Hmm, vissa drag behöver inte ha ett fungerande 3,de lås, dvs. att det måste gå att låsa o ta ur nyckel. Detta låset är för stöld av kroken. Detta bestämmer dragkrokstillverkaren, o bilprovningen kollar om de orkar om ditt drag behöver kunna låsas med nyckel eller inte...  https://www.vibilagare.se/bilfragan/bil … dragkroken . Ja har inte varit med om 2,a på detta än- när jag besiktat kundbilar. Fast e´de tjuriga så kollar de om draget kräver detta o sätter säkert 2,a.
Har aldrig begripit varför man vill ta bort sin krok o har aldrig nånsin rek. någon, nåt annat än fast krok.

mvh/husse

Senast redigerat av husseman (20 januari )

Nybergrobin
20 januari · 2 240 Inlägg

Det låter som ett ganska bra pris att få den utbytt för 4k.   Tänk på att det alltid är bra att ha dragkrok när du minst anar det samt att andrahandvärdet är högre med krok.

Myhran
20 januari · 439 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, vissa drag behöver inte ha ett fungerande 3,de lås, dvs. att det måste gå att låsa o ta ur nyckel. Detta låset är för stöld av kroken. Detta bestämmer dragkrokstillverkaren, o bilprovningen kollar om de orkar om ditt drag behöver kunna låsas med nyckel eller inte...  https://www.vibilagare.se/bilfragan/bil … dragkroken . Ja har inte varit med om 2,a på detta än- när jag besiktat kundbilar. Fast e´de tjuriga så kollar de om draget kräver detta o sätter säkert 2,a.
Har aldrig begripit varför man vill ta bort sin krok o har aldrig nånsin rek. någon, nåt annat än fast krok.

mvh/husse

Just draget han har på denna bil är det krav på lås från tillverkaren westfalia.

Med vänlig hälsning,

husseman
20 januari · 1 143 Inlägg

Ok, då hade ja bytt till fast krok alla dar i veckan.... givetvis inte till Westfalia, eftersom de verkar anse att deras avtagbara krok inte sitter säkert, utan stöldskyddslåset. Såna ska inte gynnas. Fast hade ja haft denna bil som kundbil, så hade ja lätt tagit bort låset o fått bort kroken. Smörjt upp kroken o tagit bort Stöldskyddet- satt en plastbit där o fått den 2,an släckt. Att kroken inte går att ta bort köper de inte, men om nån vill sno din krok- det fattar de sj. att det e´inget de ska lägga energi på.

mvh/husse

Senast redigerat av husseman (20 januari )

Linudollar
21 januari · 102 Inlägg

Myhran skrev:

husseman skrev:
Hmm, vissa drag behöver inte ha ett fungerande 3,de lås, dvs. att det måste gå att låsa o ta ur nyckel. Detta låset är för stöld av kroken. Detta bestämmer dragkrokstillverkaren, o bilprovningen kollar om de orkar om ditt drag behöver kunna låsas med nyckel eller inte...  https://www.vibilagare.se/bilfragan/bil … dragkroken . Ja har inte varit med om 2,a på detta än- när jag besiktat kundbilar. Fast e´de tjuriga så kollar de om draget kräver detta o sätter säkert 2,a.
Har aldrig begripit varför man vill ta bort sin krok o har aldrig nånsin rek. någon, nåt annat än fast krok.

mvh/husse

Just draget han har på denna bil är det krav på lås från tillverkaren westfalia.

Med vänlig hälsning,

Det stämmer som du säger, jag fick nu svar från Bilprovningen att:

En EU-typgodkänd kopplingsanordning får inte ändras från sitt ursprungliga godkända utförande vilket innebär då att man inte får göra åverkan eller ändringar på kopplinganordningen.

Jag verkar inte ha mycket till val, får nog bli utbyte till fast krok ändå.

Myhran
21 januari · 439 Inlägg

Linudollar skrev:

Myhran skrev:

husseman skrev:
Hmm, vissa drag behöver inte ha ett fungerande 3,de lås, dvs. att det måste gå att låsa o ta ur nyckel. Detta låset är för stöld av kroken. Detta bestämmer dragkrokstillverkaren, o bilprovningen kollar om de orkar om ditt drag behöver kunna låsas med nyckel eller inte...  https://www.vibilagare.se/bilfragan/bil … dragkroken . Ja har inte varit med om 2,a på detta än- när jag besiktat kundbilar. Fast e´de tjuriga så kollar de om draget kräver detta o sätter säkert 2,a.
Har aldrig begripit varför man vill ta bort sin krok o har aldrig nånsin rek. någon, nåt annat än fast krok.

mvh/husse

Just draget han har på denna bil är det krav på lås från tillverkaren westfalia.

Med vänlig hälsning,

Det stämmer som du säger, jag fick nu svar från Bilprovningen att:

En EU-typgodkänd kopplingsanordning får inte ändras från sitt ursprungliga godkända utförande vilket innebär då att man inte får göra åverkan eller ändringar på kopplinganordningen.

Jag verkar inte ha mycket till val, får nog bli utbyte till fast krok ändå.

Pröva som jag skrev att borra ur låset och se om det jag skickade med artikelnummer passar, låset jag länkade till kostar ca 150:-

nixxz
22 juni · 32 Inlägg

Hej!
Har en Audi a4 - 09
Har samma problem, nyckeln är av och fast rostad.

Någon som lyckats byta cylinder på en westfalia?

Lasse62
22 juni · 271 Inlägg

nixxz skrev:
Hej!
Har en Audi a4 - 09
Har samma problem, nyckeln är av och fast rostad.

Någon som lyckats byta cylinder på en westfalia?

Ja du borrar ut det och köper en ny cylinder med två nycklar, ett väldigt vanligt problem då nycklarna gärna går av i cylindern....

nixxz
22 juni · 32 Inlägg

Lasse62 skrev:

nixxz skrev:
Hej!
Har en Audi a4 - 09
Har samma problem, nyckeln är av och fast rostad.

Någon som lyckats byta cylinder på en westfalia?

Ja du borrar ut det och köper en ny cylinder med två nycklar, ett väldigt vanligt problem då nycklarna gärna går av i cylindern....

Tack, har du gjort detta?
Har du en länk till vart jag köper cylinder? Sökt men inte hittat en.
Tack för ditt svar.

Senast redigerat av nixxz (22 juni )

spillolja
22 juni · 2 935 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
nixxz
22 juni · 32 Inlägg

spillolja skrev:
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2334524.m570.l1313&_nkw=EEA770011&_sacat=0&LH_TitleDesc=0&_odkw=EEA77001&_osacat=0

Yes såg dom där, dom är från Skoda? Men passar alltså denna också? Är juh inte samma röda nyckel som innan.

GoranSoderlund
23 juni · 1 Inlägg

Jag har lås till försäljning

Mvh Göran

https://www.blocket.se/vi/96708587.htm

nixxz
24 juni · 32 Inlägg

GoranSoderlund skrev:
Jag har lås till försäljning

Mvh Göran

https://www.blocket.se/vi/96708587.htm

Okej vad bra, men bara borta i mitten av låset och plugga in den nya eller?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang