2248
Sök

Belysning. Vart går gränsen mellan lagligt och olagligt?

116 Inlägg
29 januari 2007
Tompa_Vax skrev:
Kör bud mellan Stockholm/Linköping varje natt med METRO tidningar,
Är jävligt störande när nästan alla bilar man möter på E4 har spoilerljus,
Men sätter bara på mina 6 extraljus och bländar tillbaka, men dom flesta bara sätter på helljuset, fattar inte att man ska ha dom på, man ser ju inte bättre för utom dom första meterna framför bilen!!!!

Håller fullständigt mä, Jag pendlar mellan Tibro- Hjo varje dag och möter X antal bilar med dim samt halvljus, men jag slår på helljuset på Vanen varje gång å får samma motreaktion, möter jag en bil som kör med 4 lampor framåt, slår jag på fyra lampor tebax, så det så, Tycker att dimljus borde förbjudas, eller att poliserna borde vara mer på att bötfälla idioterna som amvänder sånt när det inte behövs,

Så länge det svenska språket inte kan beskriva en V8 knall genom raka rör på papper, är det klent... Riktigt klent

* Voff voff *
10 931 Inlägg
29 januari 2007
Polisen borde oxå bötfälla alla låtsaspoliser...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Entreprenör
1 286 Inlägg
29 januari 2007
Dimljushoror som dom kallas bländar man ALLTID på sina 3 Hella 100w extraljus (plus de två jag har på taket på taxin med 55w i varje).

STÄNG AV DIMLJUSEN NÄR DET ÄR MÖRKT. Ni har ABSOLUT ingen användning av dom iallafall.

[Dimljushora]: Betäckning på folk som kör med dimljus och halvljus under kväll och nattetid.

// Niklas Johansson

Kettunen
29 januari 2007
Jag har parkeringsljus fram med halvljusen tongue

* Voff voff *
10 931 Inlägg
29 januari 2007
NiKeMaN skrev:
Dimljushoror som dom kallas bländar man ALLTID på sina 3 Hella 100w extraljus (plus de två jag har på taket på taxin med 55w i varje).

Och vad menar du att du uppnår med det? Det handlar ju iaf inte om trafiksäkerhet utan snarare bara nå´n form av hämnd, va...?!

//Brådhis

873 Inlägg
29 januari 2007
koppartaket skrev:
Tompa_Vax skrev:
Men sätter bara på mina 6 extraljus och bländar tillbaka, men dom flesta bara sätter på helljuset, fattar inte att man ska ha dom på, man ser ju inte bättre för utom dom första meterna framför bilen!!!!

Håller fullständigt mä, Jag pendlar mellan Tibro- Hjo varje dag och möter X antal bilar med dim samt halvljus, men jag slår på helljuset på Vanen varje gång å får samma motreaktion, möter jag en bil som kör med 4 lampor framåt, slår jag på fyra lampor tebax, så det så, Tycker att dimljus borde förbjudas, eller att poliserna borde vara mer på att bötfälla idioterna som amvänder sånt när det inte behövs,

Humm.
Börjar funderar om detta har med höjden på bilen att göra eller liknande...

Jag använder inte själv dimljus, möjligtivs vid dimma wink

Men jag har aldrig blivit bländad av folk som har sinna dimljus på, och jag kör ganska ofta på natten.
Tycker bara det ser lite wierd ut med fyra lyktor framåt men man har ju vant sig vid det nu.

Men nu har jag läst en hel del trådar om att folk upplever det som ett problem.
Tyckte bara det var underligt för jag har aldrig märkt någon större skillnad...

Däremot blir jag väldigt ofta bländad av folks halvljus.
Om det nu beror på starkare lampor ifrån fabrik, xenon konvertering eller felriktade reflektorer vet jag inte.
Men en tredjedel av bilarna man möter bländar en med halvljus som om de hade helljus.

Har flashat mer än ett par bilar som jag trodde hade heljus på, och efter det har de tänt helljuset såklart.
Men... jag kan inte säga att det gör så stor skillnad när de väl gör det.
Minimal skillnad mellan deras halvljus och hel...

Egoistiskt om något att göra sitt halvljus starkare.
För att slippa använda heljuset eller vad?

Don't get mad, get even.

* Voff voff *
10 931 Inlägg
29 januari 2007
Sandman skrev:
koppartaket skrev:
Tompa_Vax skrev:

Humm.
Börjar funderar om detta har med höjden på bilen att göra eller liknande...

Jag använder inte själv dimljus, möjligtivs vid dimma wink

Men jag har aldrig blivit bländad av folk som har sinna dimljus på, och jag kör ganska ofta på natten.
Tycker bara det ser lite wierd ut med fyra lyktor framåt men man har ju vant sig vid det nu.

Men nu har jag läst en hel del trådar om att folk upplever det som ett problem.
Tyckte bara det var underligt för jag har aldrig märkt någon större skillnad...

Däremot blir jag väldigt ofta bländad av folks halvljus.
Om det nu beror på starkare lampor ifrån fabrik, xenon konvertering eller felriktade reflektorer vet jag inte.
Men en tredjedel av bilarna man möter bländar en med halvljus som om de hade helljus.

Har flashat mer än ett par bilar som jag trodde hade heljus på, och efter det har de tänt helljuset såklart.
Men... jag kan inte säga att det gör så stor skillnad när de väl gör det.
Minimal skillnad mellan deras halvljus och hel...

Egoistiskt om något att göra sitt halvljus starkare.
För att slippa använda heljuset eller vad?

Jag har inte heller upplevt dimljusen som bländande hos mötande!

Men... Kan ju vara så att vissa har någon form av överkänslighet mot ljus och att dimljusen då ihop med halvljusen bländar dom...

//Brådhis

110 Inlägg
29 januari 2007
Om ni säger att dimljusen ändå inte gör att man ser bättre när man använder dom ihop med halvljus, då borde ju heller inte mötande trafik bli bländad... Det är min logiska slutsats. smile
Själv hade jag så att dimljusen + extraljusen + helljusen sattes på när jag tände helljusen... så när jag blänade av, bländade jag även av dimljusen. Det är nog en lösning som skulle tillfredställa alla smile

Have a good time, all the time!

Nattdrömmare
137 Inlägg
29 januari 2007
jag kör då med dim ljus, pos ljus, halv ljus dag som natt... men då e bilen så pass skiti att ja kan köra me helljus utan att d bländar pga all smuts på lyktglas big_smile ahaha
lyktglasen blir ren SKRAPADE då frosten sitter å dom tongue

..:: mer vild än tam ::..

12 086 Inlägg
29 januari 2007
För de fördsa vill jag åter lägga mitt ord på att dimljus inte bländar, såvida de inte är ställda upp i skyn. De är så överdrivet, och de som gnäller så jälvigt om de stirrar sig ju blinda i mötandes dimljus och klart de blir ljusbländade då?!

Varselljus och positionsljus är inte de samma sak? Parkeringsljus som vad jag förstår sitter i reflektorn på halvljuset/helljuset får va på samtidigt som dimljus dagtid, inte tillsammans med varselljus.

Förövrigt får du bara ha 2 dimljus, 1 par alltså. Och du måste ha minst 2, sen kan man ju kalla de ev övriga dinljusen för Xljus ist, men då får de inte lysa som dimljus på dagen tex.

* Voff voff *
10 931 Inlägg
29 januari 2007
JapMax skrev:
För de fördsa vill jag åter lägga mitt ord på att dimljus inte bländar, såvida de inte är ställda upp i skyn. De är så överdrivet, och de som gnäller så jälvigt om de stirrar sig ju blinda i mötandes dimljus och klart de blir ljusbländade då?!

Varselljus och positionsljus är inte de samma sak? Parkeringsljus som vad jag förstår sitter i reflektorn på halvljuset/helljuset får va på samtidigt som dimljus dagtid, inte tillsammans med varselljus.

Förövrigt får du bara ha 2 dimljus, 1 par alltså. Och du måste ha minst 2, sen kan man ju kalla de ev övriga dinljusen för Xljus ist, men då får de inte lysa som dimljus på dagen tex.

Varselljus är gula eller vita och lyser med styrkan 21w och får en kombineras med dim eller halvljus...

Positionsljus är gula eller vita och lyser med styrkan 4-5w och får bara vara två och ska sitta symmetriskt men får kombineras med alla strålkastare!

//Brådhis

494 Inlägg
29 januari 2007
SooLo skrev:
Brådhis skrev:
SooLo skrev:
Alltså är det helt ok att på dagen ha positionsljus + dimljus på UTAN att blenda av...? smile

Ja!

Men... Blända av? Hur menar du?

//Brådhis

Läste i en annan tråd att de var någon som hävdade att man var tvungen att blända av dimljus när men mötte någon. På precis samma sätt som man bländar av helljuset vid möte. I den länkade PDF:en står det bara att man måste blända av dimbakljusen, står inget om framljusen... Men hur feta dimbakljus har man inte om man måste blända av för att bakomvarande trafikanter inte ska förolyckas tack vare mina dimbakljus...?! :S

angående dimljusen bak så ska dessa endast vara på vid dimma och tills bakomvarande bil har uppmärksammat dig sedan är de han som ska sätta på sina. och JA!!!!! de bländar. åker fem mil till och från jobbet på smala skogs vägar konstant dimma och konstant någon jävel som inte stänger av dimljusen bak jälva störande när man jobbar natt och ska åka hem och måste stirra in dem de där jävla ljusen!

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

Yrkesförare
1 073 Inlägg
29 januari 2007
SooLo skrev:
Brådhis skrev:
SooLo skrev:
Alltså är det helt ok att på dagen ha positionsljus + dimljus på UTAN att blenda av...? smile

Ja!

//Brådhis

Läste i en annan tråd att de var någon som hävdade att man var tvungen att blända av dimljus när men mötte någon. På precis samma sätt som man bländar av helljuset vid möte. I den länkade PDF:en står det bara att man måste blända av dimbakljusen, står inget om framljusen... Men hur feta dimbakljus har man inte om man måste blända av för att bakomvarande trafikanter inte ska förolyckas tack vare mina dimbakljus...?! :S

Finns inget mer irriterande än dimbakljus som inte stängs av när man kommer ikapp någon.
Dom där j#vla ljusen ska stängas av helt enkelt, annars håller man inne sina helljus i nacken, så att vederbörande såsmåningom fattar...(förhoppningsvis)!

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
29 januari 2007
jag personligen tycker inte det blir snyggare med spojlerljuset. men smaken är som baken. men jag säger som lagen (i för enklad vers) "man skall använda spojlerljuset på samma sätt som helljus". ja blir trött på folk man möter i mörker som kör med typ 100w dimljus å inte fimpar dom när man möter någon. jag menar bara hur många skulle gilla att en lastbil inte blända av??   

jag menar inte att man ska sluta använda dimljus/spojlerljus, utan att folket ska lära sig använda det på rätt sätt...

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

110 Inlägg
29 januari 2007
aja, ja kör inte med dimljus bak nångång så.. ska göra om dom till bromsljus till sommarn så mig behöver ni inte oroa er för smile
men fram hade ja tänkt fortsätta köra med dom på pådagen, men nu har jag inga o hade jag haft de så hade dom inte varit på 100w smile

Have a good time, all the time!

3 059 Inlägg
29 januari 2007
Brådhis skrev:
SooLo skrev:
Brådhis skrev:

Ja!

//Brådhis

Helt felaktigt! Du får helt lagligt köra med dimljus tända framåt dagtid och behöver inte blända av eller liknande!

//Brådhis

Ja detta förutsatt att dom inte är starkare än vanligt halvljus.. 50 eller 55 watt.. du ska inte tro att du får prega i 100 wattare i dina dimljus och tro att du får köra med dessa som ersättning för halvljus.

* Voff voff *
10 931 Inlägg
29 januari 2007
Smajly skrev:
Brådhis skrev:
SooLo skrev:

Helt felaktigt! Du får helt lagligt köra med dimljus tända framåt dagtid och behöver inte blända av eller liknande!

//Brådhis

Ja detta förutsatt att dom inte är starkare än vanligt halvljus.. 50 eller 55 watt.. du ska inte tro att du får prega i 100 wattare i dina dimljus och tro att du får köra med dessa som ersättning för halvljus.

Ehh... Ja? Självklart! Men varför i hela friden skulle man stoppa i 100w i DIMljusen...?

//Brådhis

873 Inlägg
30 januari 2007
Brådhis skrev:
Ehh... Ja? Självklart! Men varför i hela friden skulle man stoppa i 100w i DIMljusen...?

//Brådhis

Om man känner för att totalt elda upp reflektorerna på sinna dimljus kanske.
En del har annorlunda hobbies.

Annars kan jag inte komma på någon anledning wink

Don't get mad, get even.

Speed FMK
849 Inlägg
30 januari 2007
Jag personligen kör med dim och position i dagsljus. Endast halvljus i mörker självklart. Till er som säger att dimljus inte bländar så tycker jag ni komma till denna stan. för i denna stan bländar i alla fall dimljus ordentligt i mörker.

Låtsas poliser behövs ibland. Till en viss del. Jag uppskattar om folk blinkar till på mig om jag har glömt släcka dim eller helljus. Att tända helljus i ren hämd är dock dålig stil. Då blir jag bara irriterad. Det gör mig sur att bara läsa om folk som säger sig göra så.

Mvh Ludde

Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
30 januari 2007
Brådhis skrev:
NiKeMaN skrev:
.

Och vad menar du att du uppnår med det? Det handlar ju iaf inte om trafiksäkerhet utan snarare bara nå´n form av hämnd, va...?!

//Brådhis

Vad är ditt problem!? DU FÅ BARA HA HALVLJUSEN NÄR DU MÖTER NÅGON! Vill du se mera så slå på helljuset, förstår inte vafan du ska ha på dimljusen med halvljusen för.

Ursäkta om jag "sårar" någon men jag är så jävla sur på alla som är så egoistiska i trafiken.
Senast redigerat av Owzer (30 januari 2007)

Sök