Köpråd:

Niklas_J
18 mars 2021 · 152 Inlägg

Tack för alla svaren. Det känns lite skönt att jag ändå lyckats ringa in det bra på pålitliga modeller.

Förutom om det nu är så att ECU:erna dör. Får forska runt lite hur vanligt det verkar vara.

Subaru och Toyota står ganska högt upp på listan just nu. Går ju att tänja budgeten lite i värsta fall.
Lite beroende på hur dom tycker de känns rent storleksmässigt.
Bilen ska fungera om dom får ett barn till i framtiden.
Dock så är ju Vectran ganska stor inuti om jag kommer ihåg rätt från när jag körde en.

amazinjoey
18 mars 2021 · 1 139 Inlägg

Presidento skrev:

amazinjoey skrev:

Presidento skrev:
Opel Vectra med 2.2 eller 2.0T är bra bil, bränslepump kan krångla, fjädrar brukar gå åt men är billiga och enkla att byta, inga större grejer. Oförtjänt dåligt rykte. Haft säkert 30 stycken genom åren, har alltid testat något "annat" för att åter köpa en Vectra..för att dom funkar ändå...

Undvik som pesten nu, ECUerna dör höger och vänster.

Snurriis skrev:
Vad tycker du är för fel på Saab?

9-5a 2.0t Biopower 06-å framåt.

Bra utrymme, låg skatt, finns rällativa lågmilare i TS prisklass.
Dom flästa har varit på service verkstäder och fått barnsjukdomar åtgärdade med är fortfarande litet problem med oil sludge om inte olje intervallerna sköts m.m

Hitta en i bra skick för 20k är svårt, väldigt svårt De har börjar skjuta upp i pris.  Det du hittade för 1-2 år sen för 20k kostar runt 40-60k nu


Inget fel med saab, hade min i 6-7 år och byter man olja regelbundet, byter vacuumslangarna backventilen så kommer den mer eller mindre inte strula. Enda jag behövde byta på 6-7 år minus service delar va vevaxelgivaren och en av drivkuntarna.

Har 2st en på 34k mil och en på 45k (2.8T) och av alla jag ägt så har aldrig ecu krånglat?

Hade däremot en 9-3 ttid där ecu fuckade på men det hade kommit in vatten..

2.8T har inte samma ECU, 2.8T strular lite med men inte på samma sätt som Z20/T8 ecuerna som sitter på 1.8/2.0T/2.2 Motorerna. Dessa där för att kretskortet fallerar för BGA. Detta sker pga ålder och värme...


När de gäller TTID ECUerna så är de så jävla dumt placerade så när hjulhusen börjar paja så kommer de vatten in...

Senast redigerat av amazinjoey (18 mars 2021)

Niklas_J
20 mars 2021 · 152 Inlägg

Det slutade med en toyota.

husseman
20 mars 2021 · 1 588 Inlägg

Niklas_J skrev:
Det slutade med en toyota.

Grattis, Fast inget bra för oss verkstäder.

Hade bäst. mvh/husse

Niklas_J
22 januari 2023 · 152 Inlägg

1,5 år senare med Toyotan så har AC-trilskats och det tråkigaste rost på länkarmarna bak. Tråkigt och dyrt. Tydligen vanligt på dessa.

Besiktningsmannen sa att det skulle gå att svetsa...

https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52982/52982-6d76c9d808cfc53d92fcdb420019f682.jpg

Utmarks-Loke
22 januari 2023 · 5 833 Inlägg

Den där är så rutten att jag inte ens skulle försöka svetsa, den är bara att byta.

Niklas_J
22 januari 2023 · 152 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Den där är så rutten att jag inte ens skulle försöka svetsa, den är bara att byta.

Det blev nya. Funderade inte ens på att svetsa dom.

Ska sätta den i skruvstädet och se om det går att knäcka den för skojs skull.

Skulle lagt till ett förtydligande av jag menade med ... efter meningen.
Tänkte att den avkapade skruven Skulle skvallra lite att den är demonterad för gott.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang