En granskning av karossen![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5c3db592c95eb8ff814d54f74f062c4d.jpg]()
Efter att delarna var omhändertagna var det dags för en närmare granskning av karossen. Kunde konstatera att taket såg rätt bra ut (dock smutsigt). Vindruteramens nederkant var däremot rostangripen, vilket är ganska vanligt på 200-serien.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d0e3e0da3ea852ef47acef26d9a6122c.jpg]()
Hålen för USA-räcket kommer inte att läggas igen. Istället blir det till att jaga rätt på ett räcke!
Om någon som läser tråden har ett att sälja är det bara att skicka PM.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a20f37d6eed76f6f8d1f47e3460b17b8.jpg]()
Vindrutans nederkant och delar av motorrummet. Fullt med löv låg i utrymmena vid fjäderbenstornen. Detta binder fukt...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a0d9b4d9dc8e45b4417108e5614579d5.jpg]()
...och rosten blir snart ett faktum. Dessutom har JOD saknat plast-innerskärmar fram. Det kom först på 1978-års modell. M.a.o. har rostangreppen kommit från båda håll.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1382f51c47b10c67c4d523dc8054d567.jpg]()
De här rostskadorna är inte så roliga. På förarsidan är det hål rakt igenom.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ba7015753acc755c677a4b024a48aa94.jpg]()
Precis som det stod i Blocket-annonsen från 2019 är kylarbalken skrot och kommer behöva bytas. Dessa nytillverkas dock och finns att köpa som ekonomiplåt.

![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cdbfbd56b28378ec46c998b581222339.jpg]()
Höger tröskel är bytt. Dock är det inte så bra utfört.

Främe delen saknas av någon anledning.
Men värst är att man bara kapat av inre tröskeln i samband med att man bytt golvet. Vatten från friskluftsintaget väller med andra ord rakt in på golvet istället för ut genom dräneringshålen i tröskeln!

Under skummgummit och golvmattorna torkar det heller aldrig upp.

Här handlar det om att bygga upp den inre tröskeln och i värsta fall göra om att hela tröskelbytet.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-089f4d3001b779551069af9d2d693624.jpg]()
Man har även gjort om balkar och av någon anledning tagit bort domkraftsfästet.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6656e172540426ccad2bc696239eb1f8.jpg]()
Ett grovt rakt rör hänger under bilen. Även kardan hänger kvar.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-22bafe7e3b4ad02f30c5ee64c104424f.jpg]()
Golvet på högersidan har börjat rosta ordentligt inifrån. Golvet är bytt och är uppbyggt med vanlig bilplåt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-84c3fcfcf76ad817b3ec4ead52d7a71f.jpg]()
Underifrån ser högersidan helt okej ut. Men fläckar av ytrost börjar skymta.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6d431e40927e43330e55c55f3bb4d42c.jpg]()
En del rost baktill.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7af7e30198cd0c086ebcbcf38d062d8e.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b593fb381bdceb4990ac4cc54f7702ad.jpg]()
Vänstersidan är som väntat värst drabbad av rosten. Här är det inte mycket kvar av golvet och någon har kapat ut delar av golv och balksystem fram för att laga upp men sedan har det inte hänt så mycket mer.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1e1a528c9e150bdb786be042f7148b24.jpg]()
Vänster bak.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b1fe5d76d7cc85fa724c1743d6d48ede.jpg]()
Här behöver mycket plåt bytas.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c8039d17cb2a9edd73302316e3f5d22b.jpg]()
Passade på att fota identitetsplåten. Kommer förklara denna noggrannare framöver, men färgen är alltså Volvo 119, Beige metallic (även kallad Sahara beige).

Kontrollerade även så att det instansade chassinumret i karossen stämde överens med papper och identitetsplåtar.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-116511c04e9439133abe68c4e23559ce.jpg]()
JOD är som nämnt en 76:a, alltså första årsmodellen av Volvo 265. Då fanns lyxkombin endast i DL-utförande. Den hade därför den förgasarmatade B27A motorn istället för insprutningsmotorn B27E (mekaniska insprutning av typ K-jetronic). Dessutom saknades elhissar, men styrservo var i alla fall standard på 260.
