- Index
- Generell felsökning
- Diskussionsforum
- Allmänt
- El- och hybridbilar
- Generell felsökning
- Motorteknik (Grundläggande)
- Motorteknik (Avancerad)
- Chassi, bromsar, transmission och däck
- Fordonsel och bilelektronik
- Billjud och multimedia
- Inredning, utseende och styling
- Bilvård och biltvätt
- Övriga fordon
- Projekt
- Efterlyst
- Film och foto
- Off topic
- Evenemangsforum
- Norrland
- Västra Svealand och Gävleborg
- Östra Svealand / Stockholm
- Västra Götaland
- Östra Götaland och Jönköping
- Skåne och Blekinge
- Internationellt
- Garaget - Support och nyheter
- Nyheter
- Felanmälan / Rapportera buggar
Startar ej Mercedes CLK 200 (A208) årsm. 2000
Håller på och hjälper grannen lite med hans Mercedes CLK 200 (ej kompressor) årsm. 2000 som startar, men dör inom 5-10sek p.g.a. att den går bedrövligt dåligt. Kanske 1/20 starter går den helt normalt med lätt förhöjd tomgång första 3-5sek (kanske 900 varv), men så fort den skall ner till normal nivå så bluddrar den till och dör.
Har gått ungefär 22000 mil.
Har felsökt med en MB Star Connect C4 och Xentry DAS + HHT, se bild.
Felet på LMM är relaterat till att vi testade med LMM frånkopplad. Det felet fanns inte före och har inte återkommit.
Rensade felkoderna och den enda som återkommit är "129 The throttle valve actual value of the engine system is sporadically
implausible."
Har även felsökt vidare från Xentry DAS med HHT och tittat på värden runt gasspjäll och (heter det?) pedallägesgivare.
Värden på spjäll, ingen gas. Spjället rapporterar 12,6gr i vinkel.
Full gas, spjället rapporterar 26,8gr i vinkel.
Vi har sett att spjället inte öppnar mer än de där 26,8gr som det rapporterar. Det borde väl öppna 90gr på fullgas?
Tycker det är lite märkliga värden. Pedallägesgivaren ökar ju rejält vid full gas, men värdet på spjället (actuator?) sjunker ju något...??
Vi öppnade och tittade på elektroniken/kugghjulen bak på spjällhuset. Rent mekaniskt fungerar det felfritt. Spjället är även rengjort även om det inte var alls smutsigt från början.
Jag gissar ju på att det är gasspjället som är defekt, och inte pedallägesgivaren.
Den lilla motorn på spjället går oavbrutet när tändningen är på, men i ett helt monotont ljud. Det ändrar bara karaktär när man gasar och återgår sedan till sitt "malande".
Ny bränslepump och filter. Tändkablar nya. Tändstift testade med andra. Luktar bra med bensin, skickar ibland en och annan knall långt ut i grenröret (låter det som...). Den gick fint och normalt, men klarade inte att man gasade, när vi körde med startgas.
Den har "alltid" haft problem med gasresponsen innan den blivit lite varm, men har sedan gått som den ska.
Vad tror ni?
Om man byter spjällhuset. Köper man nytt (verkar dyrt) eller kan beg. vara ett alternativ?
Senast redigerat av PatrikN78 (21 april 2021)
- Index
- Generell felsökning
- Diskussionsforum
- Allmänt
- El- och hybridbilar
- Generell felsökning
- Motorteknik (Grundläggande)
- Motorteknik (Avancerad)
- Chassi, bromsar, transmission och däck
- Fordonsel och bilelektronik
- Billjud och multimedia
- Inredning, utseende och styling
- Bilvård och biltvätt
- Övriga fordon
- Projekt
- Efterlyst
- Film och foto
- Off topic
- Evenemangsforum
- Norrland
- Västra Svealand och Gävleborg
- Östra Svealand / Stockholm
- Västra Götaland
- Östra Götaland och Jönköping
- Skåne och Blekinge
- Internationellt
- Garaget - Support och nyheter
- Nyheter
- Felanmälan / Rapportera buggar