Batteriet laddas första minuterna sedan slutar laddas. Snälla hjälp. (Volvo S70 1998)

Felixs00
29 april 2021 · 3 Inlägg

Hej, mitt första inlägg här, tror jag lägger frågan i rätt kategori.

Min S70 har ett problem med generatorn, när jag startar bilen laddas batteriet som vanligt. Men efter cirka 2-3 minuter slutar batteriet att laddas och batterilampan tänds på instrumentpanelen. Om jag stänger av bilen och sätter på den direkt efter så lyser batterilampan fortfarande och batteriet laddas ej, men om jag stänger av bil och låter den stå i några timmar och startar senare så laddar batteriet som vanligt men sen igen efter 2-3 minuter så slutar den ladda.
Vettefan vad felet kan vara men har forskat lite på nätet och fått fram att det kanske kan vara regulatorn(kolet) som kan vara felet. Har ett sprillans nytt batteri i bilen så tror inte att det är problemet.

Någon som har erfarenhet som ni kan dela med er av, all info jag får blir jag glad av.

MrCrankyface
29 april 2021 · 461 Inlägg

Använd en multimeter för att mäta batterispänningen så du ser om generatorn laddar överhuvudtaget.
Annars är det säkert spänningsregulatorn på generatorn.

Volvo Amazon "131" (1965)
Felixs00
29 april 2021 · 3 Inlägg

MrCrankyface skrev:
Använd en multimeter för att mäta batterispänningen så du ser om generatorn laddar överhuvudtaget.
Annars är det säkert spänningsregulatorn på generatorn.

Jag har kollat med multimeter, och den laddar i början men efter någon minut slutar den ladda och spänningen på batteriet sjunker långsamt.

MrCrankyface
29 april 2021 · 461 Inlägg

Då hade jag personligen bytt regulatorn rakt av, brukar oftast vara ganska lätt och billigt.
Kolla upp ditt regnr på biltema/skruvat/autodoc, brukar handla om någon enstaka hundring.

Volvo Amazon "131" (1965)
Felixs00
29 april 2021 · 3 Inlägg

MrCrankyface skrev:
Då hade jag personligen bytt regulatorn rakt av, brukar oftast vara ganska lätt och billigt.
Kolla upp ditt regnr på biltema/skruvat/autodoc, brukar handla om någon enstaka hundring.

Ska nog försöka på det när jag har tid, har lite begränsat med tid då jag är värnpliktig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang