Tips: vattenkokare till 220v 150watt i bil

torsen
20 maj 2021 · 7 233 Inlägg

Gammalt i tiden, när jag gick på linje i skogen hos elverket värmde vi matlådorna på avgasgrenröret på linjebilen eller traktorn.
Vi hade gjort speciella hållare av kraftig ståltråd.

B t w så när vi hade en linje med blanktrådar i närheten så hade vi långa käppar med krok längst upp och kablar ner.
Bara att haka på en käpp på en fas och en käpp på nollan.

Presidento Of World
4 juli 2021 · 3 324 Inlägg

Köpte  som sagt en sån gaskök på Jula och även lite gaspatroner men, funkade fint fint men skall gaspatronen sitter kvar när den inte används?

Finns även en "lock" pinne som man låser och låser upp vad jag antar är till gaspatronen, vad gör den? Stänger av gasen eller håller den bara patronen på plats?

Övrigt mycket nöjd. 2200kw bränner genom moderna kökgrejer... Fick leta upp gamla tjocka grytor hehe

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 juli 2021 · 14 039 Inlägg

Presidento skrev:
Köpte  som sagt en sån gaskök på Jula och även lite gaspatroner men, funkade fint fint men skall gaspatronen sitter kvar när den inte används?

Finns även en "lock" pinne som man låser och låser upp vad jag antar är till gaspatronen, vad gör den? Stänger av gasen eller håller den bara patronen på plats?

Övrigt mycket nöjd. 2200kw bränner genom moderna kökgrejer... Fick leta upp gamla tjocka grytor hehe

2200000 watt, är inte det lite mycket? Eller har du skrivit rätt?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Presidento Of World
4 juli 2021 · 3 324 Inlägg

Vettemannen skrev:

Presidento skrev:
Köpte  som sagt en sån gaskök på Jula och även lite gaspatroner men, funkade fint fint men skall gaspatronen sitter kvar när den inte används?

Finns även en "lock" pinne som man låser och låser upp vad jag antar är till gaspatronen, vad gör den? Stänger av gasen eller håller den bara patronen på plats?

Övrigt mycket nöjd. 2200kw bränner genom moderna kökgrejer... Fick leta upp gamla tjocka grytor hehe

2200000 watt, är inte det lite mycket? Eller har du skrivit rätt?

/Benny

Jag vet faktiskt inte vad dom menar med 2200kw och jag bryr mig inte så länge det funkar.. 😁 varmt blir det och ganska fort går det!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 juli 2021 · 17 465 Inlägg

När man låser fast gaspatronen trycksätter den reglagen och köket är redo för användning. Vi låter gaspatronen vara i köket i olåst läge när den inte används.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
viccoA
4 juli 2021 · 3 109 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, om man har en bil som bara klarar 120w i uttaget- så lär detta funka bäst. Dvs. inte använda skiten.
Smart köp.
mvh/husse

Den sitter original fastmonterad i bilens mittkonsol. Nu är det inte tänkt att man ska laga mat med det uttaget, det är en bil, ingen husbil. I reklamen står det att det är till för att ladda bärbar dator etc.
Tycker det är väldigt smart, nuförtiden är det ändå USB-C på alla nya datorer så det kvittar men ändå.

Presidento Of World
18 augusti 2021 · 3 324 Inlägg

Gas grejen funkade skit bra, köpte med 3 gas flaskor och trodde inte det skulle räcka, men det räckte och blev över. Använde 2st och då även att koka på 2 kannor te i balkanstil, så jag rekommenderar till den skall resa att skaffa en sån!

I övrigt gick resan bra trots all covidhysteri (inte för att avproblematisera det) vi var alla full vaccinerade men inte jäkel frågade efter någon test eller Coronapass. Passerade 7 länder ändå.

Tur och retur inkl körning där nere blev det ca 1050 mil med bilen som skötte sig galant trots temperaturer på över 40 grader på Balkan i 3 veckor.

Om man skall åka en sån resa med småbarn så rekommenderar jag dock snäppet större bil/ 7 sits där sista raden fälls ner för att få utrymme att lägga sig istället..är väl nackdelen med bilvalet.

Far min körde sin xc70 2016 D4 AWD men den ville ha påfyllt olja några gånger.
LÄNKTEXT

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Utmarks-Loke
18 augusti 2021 · 5 833 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Vi har en 12v från Biltema. Den tar sin tid på sig men fungerar om man är på bilsemester och frun laddar den någon halvtimma innan det är paus.

Se till att du inte krockar eller måste tvärnita bara, om frugan sitter med en kanna kokande vatten i knät.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 augusti 2021 · 17 465 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Hybrid_ skrev:
Vi har en 12v från Biltema. Den tar sin tid på sig men fungerar om man är på bilsemester och frun laddar den någon halvtimma innan det är paus.

Se till att du inte krockar eller måste tvärnita bara, om frugan sitter med en kanna kokande vatten i knät.

Väl så tänkvärt. Fast vi har haft gasolköket med oss i sommar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
VictorNavara
19 augusti 2021 · 152 Inlägg

Presidento skrev:
Min Insignia har ett 220v uttag i baksätet som är på max 150watt

Finns det vattenkokare som kan funka på det? Behöver inte vara stor bara den rymmer lite vatten till barnmat osv..

Eller är jag ute i cyklar?

hahaha tanken slog mig men borde du inte kunna monter en hållare för tex en termos i motorutrymmet och sena efter max 30 min körning så lär den vara varm som sjutton...... mim diesel brukar bli bra varm i motorutrymmet  smile detta är endast en hypotes:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang