Köpråd: <20000kr, driftsäker, ekonomisk, manuell, bensin

spillolja
19 maj 2021 · 4 025 Inlägg

Jag har ahft en Golf 1,4 Tsi -2009  i över 8 år och kört över 18.000mil med den
jag har inte bytt/lagat:
Kamkedja
Vindrutetorkarmotor
ABS-enhet
Växellåda

Jag har dock lagat/bytt:
Styrväxel avbrott felkod, lagad genom lödning
Bromskivor och belägg fram och bak
Kylare till laddluften  Beg. 277:-

samt lite mått och gott i förebyggande och underhållsyfte
Nox-givare finns ej, det som inte finns kan ej heller gå sönder

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Ankanan
19 maj 2021 · 50 Inlägg

spillolja skrev:
Jag har ahft en Golf 1,4 Tsi -2009  i över 8 år och kört över 18.000mil med den
jag har inte bytt/lagat:
Kamkedja
Vindrutetorkarmotor
ABS-enhet
Växellåda

Jag har dock lagat/bytt:
Styrväxel avbrott felkod, lagad genom lödning
Bromskivor och belägg fram och bak
Kylare till laddluften  Beg. 277:-

samt lite mått och gott i förebyggande och underhållsyfte
Nox-givare finns ej, det som inte finns kan ej heller gå sönder

wink

smile Tror faktiskt den bilen jag pratar om är lite av ett söndagsex, men tidiga mk5:or är nog inte kända för sin tillförlitlighet kanske.  Apropå kylare så är den också bytt smile Men får man tag i en lågmilare som är i bra skick så är ju komforten svårslagen tycker jag.

Albert_a
19 maj 2021 · 55 Inlägg

Nu blir det nog en Renault Mégane Grandtour - jag känner till att de haft elfel mm, men verkar maskinellt vara ganska fina! Den som provkörs just nu är från 05/06, generation 2. 16000mil på mätaren och helt ny kamremsats.

Morsan gillade den skarpt och det är viktigast för oss just nu.

Inte flexifuelmotor på denna, men finns en del exemplar till salu av de också. Denna kommer nog tankas med bensin - av vana, så inget klet i spridarna osv. som på till exempel Ford Focus å V50.

Hoppas hon får fatt i ett fint exemplar.

Senast redigerat av Albert_a (19 maj 2021)

husseman
19 maj 2021 · 1 590 Inlägg

Huuu... Inget smart val enligt mig, men lev med den Franska bilen o hoppas du hittat en som funkar en stund. Lycka till.

mvh/husse

spillolja
20 maj 2021 · 4 025 Inlägg

husseman skrev:
Huuu... Inget smart val enligt mig, men lev med den Franska bilen o hoppas du hittat en som funkar en stund. Lycka till.

mvh/husse

När Renaulthataren fått säga sitt

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 maj 2021 · 17 483 Inlägg

Jag gillar franska bilar och har en själv, dock mycket nyare. Inte heller jag skulle våga köpa en Megané från 2005.
Men man lever bara en gång och det är trevliga bilar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Albert_a
20 maj 2021 · 55 Inlägg

Är det framförallt elektroniken ni är oroliga över?

Volvo V50? Vad tycker forumet om de? Inte 1.8F som ständigt får skit - utan andra motoralternativ, kanske 1,8? De verkar mest vara småfel som yttertemp osv. Som strular på de? Hur är de maskinellt?

SportPilot Ubåtsingenjör
20 maj 2021 · 7 232 Inlägg

Albert_a skrev:
Är det framförallt elektroniken ni är oroliga över?

Volvo V50? Vad tycker forumet om de? Inte 1.8F som ständigt får skit - utan andra motoralternativ, kanske 1,8? De verkar mest vara småfel som yttertemp osv. Som strular på de? Hur är de maskinellt?

Hade valt en Ford focus framför en v50 alla dagar i veckan. Samma bil till ett lägre pris.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Albert_a
20 maj 2021 · 55 Inlägg

SportPilot skrev:

Albert_a skrev:
Är det framförallt elektroniken ni är oroliga över?

Volvo V50? Vad tycker forumet om de? Inte 1.8F som ständigt får skit - utan andra motoralternativ, kanske 1,8? De verkar mest vara småfel som yttertemp osv. Som strular på de? Hur är de maskinellt?

Hade valt en Ford focus framför en v50 alla dagar i veckan. Samma bil till ett lägre pris.

Nu är det mer bekant med instrumenteringen i Volvo, något som är viktigt för morsan som kört (samma) Volvo i 22år.

Focus kan vara ett alternativ såklart - men vill göra processen kort som det går med få provkörningar osv.

Vad är det som så tydligt talar emot Renault Mégane från tiden?

Senast redigerat av Albert_a (20 maj 2021)

Albert_a
20 maj 2021 · 55 Inlägg

Avensis kombi 1.8 VVT-i  -04 nära 29000mil

Kan kanske gå inom budget. Är detta ett mycket bättre alternativ än Meganen? De verkar ju vara ena riktiga slitvargar.

Eller Avensis från första generationen, en 01, med 21000mil.

Corolla combi årsmodell 04 från -03,
1.6 VVT-i med under 20000mil på mätaren?

Dessa skulle gå inom budget, men lite långt bort. Är de SÅ mycket bättre?

Utmarks-Loke
20 maj 2021 · 5 840 Inlägg

Albert_a skrev:
Avensis kombi 1.8 VVT-i  -04 nära 29000mil

Kan kanske gå inom budget. Är detta ett mycket bättre alternativ än Meganen? De verkar ju vara ena riktiga slitvargar.

Eller Avensis från första generationen, en 01, med 21000mil.

Corolla combi årsmodell 04 från -03,
1.6 VVT-i med under 20000mil på mätaren?

Dessa skulle gå inom budget, men lite långt bort. Är de SÅ mycket bättre?

Jag skulle hellre ta en Avensis med 29k mil än en Renault med 16k mil ja. Men det finns många andra bilar jag också hellre skulle ta, Renault kommer bra långt ner på min lista.

Albert_a
21 maj 2021 · 55 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Albert_a skrev:
Avensis kombi 1.8 VVT-i  -04 nära 29000mil

Kan kanske gå inom budget. Är detta ett mycket bättre alternativ än Meganen? De verkar ju vara ena riktiga slitvargar.

Eller Avensis från första generationen, en 01, med 21000mil.

Corolla combi årsmodell 04 från -03,
1.6 VVT-i med under 20000mil på mätaren?

Dessa skulle gå inom budget, men lite långt bort. Är de SÅ mycket bättre?

Jag skulle hellre ta en Avensis med 29k mil än en Renault med 16k mil ja. Men det finns många andra bilar jag också hellre skulle ta, Renault kommer bra långt ner på min lista.

Men varför? Varför hamnar Renault så långt ner på listan? Är det personlig dålig vibb, eller underbyggt med argument?

Lucif3r
22 maj 2021 · 2 215 Inlägg

Renault har inte direkt stabil bakgrund, historiskt sett har det bara varit skitbilar med alla möjliga konstiga fel och dyra reparationer. Speciellt elfel...
Även om dom möjligtvis blivit bättre på senare år så lever ryktet och tveksamheterna om renault kvar, och kommer så göra väldigt länge.

Personligen skulle jag inte ta i renault med tång ens. Dom renaulterna jag har haft (miss)nöjet att både köra och sitta i har bara gett mig "billigt j-a skit"-intryck. Sitter som ett arsel gör man i dom också...

SportPilot Ubåtsingenjör
22 maj 2021 · 7 232 Inlägg

Albert_a skrev:

Utmarks-Loke skrev:

Albert_a skrev:
Avensis kombi 1.8 VVT-i  -04 nära 29000mil

Kan kanske gå inom budget. Är detta ett mycket bättre alternativ än Meganen? De verkar ju vara ena riktiga slitvargar.

Eller Avensis från första generationen, en 01, med 21000mil.

Corolla combi årsmodell 04 från -03,
1.6 VVT-i med under 20000mil på mätaren?

Dessa skulle gå inom budget, men lite långt bort. Är de SÅ mycket bättre?

Jag skulle hellre ta en Avensis med 29k mil än en Renault med 16k mil ja. Men det finns många andra bilar jag också hellre skulle ta, Renault kommer bra långt ner på min lista.

Men varför? Varför hamnar Renault så långt ner på listan? Är det personlig dålig vibb, eller underbyggt med argument?

Gammalt rykte som lever kvar, precis som att alla mazdor rostar upp, att en opel är bortrostad efter 10 år mm


De moderna Renaulter jag provat har gett mig ett gott helhets intryck. Är man rädd för rost så ska man däremot hålla sig borta från passater och tiguaner, tycker att de flesta jag ser som har 5-6år på nacken är utrustade med norskt krom.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
xXSammy
22 maj 2021 · 6 571 Inlägg

Albert_a skrev:
Eller Avensis från första generationen, en 01, med 21000mil.

Tänk på att Avensis med 2.0 1AZ-FSE inte är godkänd för kommande bränslet E10

https://www.bilsweden.se/storage/B3FD3A … 202021.pdf

Skulle hellre tagit Renaulten då den gått mindre och har trevligare inredning

De/Dem
744gled24
22 maj 2021 · 4 Inlägg

volvo v70

Albert_a
22 maj 2021 · 55 Inlägg

Ja, just nu går tankarna så här:

Toyota, Corolla eller Avensis.

Golf

Tror tyvärr inte att V70, S60 eller S80 håller måttet på totalekonomin, men överväger ändå.

Tack för goda råd!

SportPilot Ubåtsingenjör
22 maj 2021 · 7 232 Inlägg

Toyota hade jag röstat för smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Albert_a
23 maj 2021 · 55 Inlägg
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 maj 2021 · 17 483 Inlägg

Albert_a skrev:
Vad tror Ni om denna?

https://www.blocket.se/vi/96002763.htm

Såldes i Oktober 2020 för 7900:- och var då enligt uppgift tokrostig. Köp ingen rostburk.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang