Volvo 245 Turbo Intercooler -85 USA modell - Genomgång och registrering!

245 TIC -85 från Oregon reggas och ska ut på vägarna igen!
  • 46 Följare
  • 8 758 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 september
volvoqq Lastbilsmekaniker
15 augusti · 4 791 Inlägg

Mew skrev:
Tack ska ni ha! Tror det blir att lägga ett sandpapper mellan klossar och skiva och rotera hjulen, och på så sätt slipa bort det från anläggningsytan, för säkerhets skull. smile

Inte så roligt att åka ut och så tar inte bromsarna och skrotar bilen på grund av det.

Mew
15 augusti · 1 769 Inlägg

volvoqq skrev:

Mew skrev:
Tack ska ni ha! Tror det blir att lägga ett sandpapper mellan klossar och skiva och rotera hjulen, och på så sätt slipa bort det från anläggningsytan, för säkerhets skull. smile

Inte så roligt att åka ut och så tar inte bromsarna och skrotar bilen på grund av det.

Jo men lite så ja, håller med där. Tror visserligen inte det blir så pass, men helt onödig risk att ta oavsett. smile

Mew
15 augusti · 1 769 Inlägg

Tog fram en hög med servicedelar. smile
https://i.imgur.com/Mh61FPL.jpg

Bytte olja och filter. Bytte även motor- och växellådskuddar samtidigt, det var verkligen på tiden. Tänkte att jag passar på medan oljefiltret är borta, så får jag gott om plats. Jo tjena... inte på Turbon inte. Så mycket bös ivägen där. lol Men till slut så!
Jag rengör även alla delar jag tar bort innan återmontering, först i dieselbad och sedan med bromsrengöring. Även motorfästena fick den behandlingen.
https://i.imgur.com/1eYQjrM.jpg

Växellådskudden gick däremot snabbt och smidigt. Visade sig att jag fått tag på fel kudde till den - gängorna var lite kortare - men den gick bra att montera ändå.
https://i.imgur.com/e5k8Ro2.jpg

Tömde kylsystemet och blev förvånad över hur fint vattnet var. Klart och fint, inte grumligt alls.
https://i.imgur.com/vij6xOB.jpg

Bytte även bakaxeloljan. Samma sak här, gott om klet på skruvarna så det var inte nybytt, men det syns då inte på oljan. Klar och fin, och knappt ett enda spån på pluggens magnet. yikes
https://i.imgur.com/ify89VF.jpg

Även lappen satt kvar under allt klet. big_smile
https://i.imgur.com/KDx2StR.jpg

Monterade tillbaka huvlåset.
https://i.imgur.com/KCTlYCE.jpg

Sedan var det dags för plåten under batterihyllan! Skruvarna här är tvärslut. Hade sedan tidigare dränkt dem i WD40 i omgångar.
https://i.imgur.com/NDP8256.jpg

Gick nu loss på dem med skruvutdragare, s.k. "tigerhylsor". Två av dem fick jag faktiskt loss! På de andra två lossnade den gängade insatsen från plåten under hyllan, så de fick jag kapa loss.
https://i.imgur.com/kkx7eXz.jpg
https://i.imgur.com/SQ14iGb.jpg

Rengjorde och avfettade sedan plåten...
https://i.imgur.com/ICRc2eZ.jpg

...Och målade den med industrilack, så har den ett skydd så länge.
https://i.imgur.com/YWqyPZZ.jpg

Rengjorde och snyggade till en original batterihylla i plast från senare årsmodeller, som jag fick med, och monterade den.
https://i.imgur.com/uG8qLQd.jpg

Och mitt reservbatteri åkte på plats i bilen. big_smile Det är ett batteri från en 940 så polerna sitter på "fel" sida, men kablarna är långa nog för att kompensera för det.
https://i.imgur.com/axvePx3.jpg

Munkis
16 augusti · 1 439 Inlägg

Riktigt trevligt projekt! Ska bli kul att följa big_smile

Volvo 945 SE 2,3 "Återfallet" (1996)
tiger138
16 augusti · 29 Inlägg

Ohh de här måste man bara följa!

Mew
17 augusti · 1 769 Inlägg

Har slipat ner slitageytorna, så nu kan ni vara lugna. tongue Gick samtidigt över och luftade systemet och bytte bromsvätska, så nu är det ny fräsch DOT 5.1 i systemet. smile
https://i.imgur.com/vjnWgsi.jpg
https://i.imgur.com/AvBtreg.jpg

Skulle montera mitt nya luftfilter som jag fått hem, men där hann någon visst före mig. lol Det som sitter i är splitter nytt! Lade det jag köpte på hyllan till nästa byte. tongue
https://i.imgur.com/DCNbpqZ.jpg

Bytte till nya tändstift. De befintliga var inte så dåliga. Att bilen har skötts väl är ett återkommande faktum. smile
https://i.imgur.com/POch5ho.jpg
https://i.imgur.com/0mCWDuW.jpg

Pytsade även i en skvätt olja i varje tändstiftshål medan de var ute, för nu var det dags att se om motorn går runt. big_smile
https://i.imgur.com/ugjEuFE.jpg

Och - jodå, självklart gjorde den det. Den satt inte fast överhuvudtaget, utan gick att dra runt lika lätt som om den ställts dagen innan. smile Demonterade remhjul och kamremskåpan - som för övrigt är helt sprickfri (!), nu var det dags för nya remmar. (Ingen av remmarna visade f.ö. några tendenser till torrsprickor - Även dessa verkar ha varit mer eller mindre nybytta när bilen ställdes.
)
https://i.imgur.com/aewLLVI.jpg


Ny spännare. Spännande! roll
https://i.imgur.com/eWxGiUz.jpg

Nya remmen på plats...
https://i.imgur.com/siBh77r.jpg

...Och allt annat runtomkring med. Som vanligt rengjort och snyggat till kåpa etc innan återmontering.
https://i.imgur.com/eqk8KCk.jpg

När jag ändå höll på här framme så skruvade jag loss frontplåten. Bilen saknade ju kondensorn, men AC-slangarna hade som tur är blivit ordentligt tätade, så de borde med lite tur gå att återanvända.
Jag råkade ha en kondensor i nästan nyskick liggandes - dock till en tidig 740 (-85) så fästena skiljde sig något, men själva elementet är mer eller mindre identiskt, så det var inga som helst konstigheter att få dit det. Bockade till ett fäste, så löste sig resten. Det är lite trångt mellan rören och elfläkten, men det funkar. (Elfläkten var förresten - iallafall i Sverige - extra tillval utöver AC - min donator till den blåa hade inte en sådan, men den hjälper till en hel del och rekommenderas tydligen starkt).
https://i.imgur.com/YSO6ant.jpg
https://i.imgur.com/KnwpgMJ.jpg

Kopplingarna rengjordes såklart mycket noga, sedan tog jag en ny O-ring, smorde in den med lite av den lilla gnutta Esterolja jag har kvar efter den blåas AC-konvertering, och den skruvades ihop. Den andra kopplingen - röret till torkfiltret - får vänta, eftersom det röret saknas för tillfället.
https://i.imgur.com/zRHjpGz.jpg

Så åkte frontplåten på igen!
https://i.imgur.com/palP7a6.jpg

Jag blev nu så sjukt sugen på att få den att se ut lite mer som en bil igen, så jag valde att montera de nya lyktinsatserna! smile Och då kunde jag ju inte hålla mig... Rengjorde, snyggade till och monterade ramarna med. big_smile

Reflexerna var dåliga, men de sitter bara med clips och går att byta ut. Sargarna såg också lite dassiga ut, men blev faktiskt finare än förväntat efter en ordentlig rengöring!
https://i.imgur.com/J5GwhAE.jpg
https://i.imgur.com/yCKZ4nh.jpg

Dock är de inte perfekta, hade gärna hittat likadana finare. Jag fick faktiskt med en extra, väldigt fin sarg, men det är inte helt rätt för denna bil. Den har nämligen ett hål för strålkastarspolningen, vilket denna bils originalsargar inte har. Ytterligare en skillnad som jag inte visste existerade förrän jag fick tag på denna bil. tongue
https://i.imgur.com/FFXn8wa.jpg

Reflexen på den extra kromsargen var nästan helt perfekt, så den flyttade jag iallafall över. Behöver bara hitta en reflex till passagerarsidan nu med. smile

Avslutningsvis lade jag dit grillen (fortfarande trasig, men rengjord) bara för att ge mig själv (och i förlängningen er) en teaser... big_smile
https://i.imgur.com/z5kJxv3.jpg

Senast redigerat av Mew (17 augusti )

Berglund_89
17 augusti · 1 325 Inlägg

Takräcket.... <3

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
Saab 9-5 2.0t BioPower "Love at first sight" (2006)
Mew
31 augusti · 1 769 Inlägg

Jag dammsög upp allt bös som satt i diverse avrinningar och så vidare. Fick vara lite kreativ för att få ut det mesta..
https://i.imgur.com/AjSwv2U.jpg

Även dräneringen från AC-paketet rensades. Den var rejält igensatt, så det var välbehövligt. Den sitter rätt så dumt till, under bilen ovanför växellådan, så lika bra att passa på medan den är upphissad.
https://i.imgur.com/z7DCd69.jpg


De andra dörrsidorna plockades också av och rengjordes. Smorde upp stag och leder i de dörrarna också, och dammsög upp allt bös som lagt sig i botten.
https://i.imgur.com/JjFtuO9.jpg
https://i.imgur.com/ZL27K64.jpg

Gick sedan igenom motorrummet, och bytte ut alla slangar mot nya. Det var mycket mer jobb än jag trodde det skulle vara, det var visst hur mycket slangar som helst så det tog en bra stund. Men det var verkligen välbehövligt.
https://i.imgur.com/6y85OhT.jpg
https://i.imgur.com/xVWmgRM.jpg

Sen var det dags att börja ge sig på elen. Delar av bilens härva är tyvärr bortom all räddning, men härvan i stort tror jag går att rädda. Jag fick med en NOS kabelhärva till bilen - något som är otroligt svårt att få tag på numera - men i nuläget blir det inte byte av den. Inte än, iallafall, om det går att lösa detta som jag har tänkt.


Härvan på passagerarsidan var så slut som den bara kan bli. Detta ska åtgärdas innan tändningen vrids på, av förklarliga skäl.
https://i.imgur.com/EQigck7.jpg

Även kontaktstycket föll isär i bitar så fort man tog i det, så det ska ersättas. Jag väljer att ersätta det mot en vattentät variant och sätta kontaktstycket inne i bilen istället för i motorrummet. Det lär förbättra livslängden markant.

Började med att montera en helt ny gummigenomföring.
https://i.imgur.com/ZiUAlv7.jpg

När jag tryckte in kablaget i bilen började det rinna - ja, RINNA vatten ur det. Det har runnit in vatten i höljet som verkar ha legat ett bra tag. Fick hämta en massa papper för att suga upp det.
https://i.imgur.com/D9gLycx.jpg

När jag skar upp höljet bekräftades mina misstankar om att det varit så här ett tag. Höljet var fullt med en äcklig sörja. Det luktade inte hallon, kan jag säga... hmm
https://i.imgur.com/B0NQEdl.jpg

Klippte av kablarna högre upp där de var friska och pressade på kabelskor. Tog inga bilder eftersom jag låg i en rätt obekväm position, så bjuder på en bild på andra ändan av kontakten istället.
https://i.imgur.com/yMiAbKU.jpg

Sedan var det bara att trycka i dem i kontaktstyckena och koppla ihop dem igen. Längden på kablaget är som tur är väl tilltagen, så det var inga problem att ha det såhär. Den tjocka kabeln (till lambdasond eller liknande?) lät jag vara då den var frisk. Hålet i genomföringen var lite stort, så efter att bilden togs tätade jag det med butyltejp/apsnor och drog igenom ändan av genomföringen utåt, så det inte ska kunna stå vatten i den.
https://i.imgur.com/OdaO9NC.jpg

Och på plats igen. Känns mycket bättre att inte ha ett öppet kontaktstycke här.
https://i.imgur.com/22nSC9Y.jpg

Mew
5 september · 1 769 Inlägg

Jag blev sugen på att få bilen att se lite mer komplett ut, så jag tog tag i att snygga till skinnsätena. Funderade lite på att färga in dem helt, men efter en noggrann rengöring såg de faktiskt så pass bra ut att jag valde att bara göra "spot repairs" där det behövdes. Färgade in dem med svart läderfärg, sedan sidenmatt "klarlack". Allting svampades denna gång. Blev nöjd med resultatet. smile Tyvärr vet jag inte riktigt hur man åtgärdar den typ av "revor" där skinnet töjt sig (men inte gått sönder), har någon sådan i baksätet. Även något rivmärke finns kvar som hade kunnat åtgärdas, men för tillfället så duger detta bra. smile
https://i.imgur.com/2DxEywb.jpg
https://i.imgur.com/spWZS6e.jpg
https://i.imgur.com/brrbsXQ.jpg
https://i.imgur.com/CA8vgrm.jpg


Dock såg jag att baksätets sittdyna har den nyare infästningen, som inte passar mot karossen som har den äldre varianten. I karossen är den svetsad, så jag behöver få tag på skenor/fästen från ett äldre baksäte och ersätta de befintliga innan det går att montera sittdynan bak.

Nu är just sittdynan bak ändå inte färdig, så det gör inte så mycket. Den har en sprucken söm, och saknar även två knappar (med fler som sitter på sniskan). Är osäker på hur knapparna fästs, om det görs utifrån eller underifrån, dvs om man måste ta bort klädseln för att få dit dem.
https://i.imgur.com/WuiAWqc.jpg

Sedan gav jag mig på att renovera elhissknapparna. Det är en sjuka på dessa att det kommer in smuts och lägger sig inuti knappen, och även att kontaktpunkterna oxiderar, så man t ex måste trycka en massa gånger på knappen för att få någon respons alls åt något håll, eller att de går oerhört segt eftersom strömmen först går genom knapparna och det blir ett rejält spänningsfall pga detta. Dock är de helt mekaniska, så de går att ta isär och rengöra. Jag rekommenderar även att smörja in kontaktytorna med något ledande fett, Vaselin ska tydligen funka bra. Jag skrev lite mer detaljerat om denna process när jag gjorde det på den blåa, så här finns processen dokumenterad mer detaljerat om man är intresserad av den. Dessa bredare knappar skiljer sig lite i utformningen av husen, de är lite mer förslutna så skiten kommer inte in lika lätt (en välkommen förbättring), men oxid är fortfarande lika problematiskt.

Passade även på att ersätta de knappar som blivit utbytta till den nyare, rundade varianten till den äldre fyrkantiga igen. De gamla följde som tur är med. smile
Hittade inte knappen till den ena bakdörren, så jag tog en smalare som jag hade i reserv så länge. Rätt knapp tittade sedan fram, så jag rengjorde den också i efterhand.
https://i.imgur.com/xKVlZrR.jpg
https://i.imgur.com/vyKEvu5.jpg

Även säkringshållaren fick samma behandling, rengjordes från oxid och fick nya(re) säkringar med fräschare ytbehandling eftersom de gamla var rätt oxiderade även de.
https://i.imgur.com/xJan77s.jpg
https://i.imgur.com/t1HOTnL.jpg

Sedan tänkte jag smörja jag upp allting i dörrarna ytterligare en gång - medan det rörde sig. Det innebär att koppla på batteriet och sätta på tändningen för första gången! Alla elhissarna rörde sig som de skulle, höger bak fick jag spänna åt skruvarna på eftersom den hade jobbat sig loss (ytterligare en sjuka på dessa, starka motorer och rätt tunn plåt som flexar). Testade centrallåset också, alla dörrar lirade klockrent utom höger bak, men det tog inte lång tid att hitta orsaken. tongue
https://i.imgur.com/mwCNief.jpg

En lödhylsa på det och problemet var löst! smile Drog även över ett lager vävtejp som extra skydd efter att bilden togs, glömde att dra över en krympslang innan jag satte lödhylsa och orkade inte göra om det. tongue
https://i.imgur.com/oEBwwGa.jpg

Senast redigerat av Mew (5 september )

tiger138
5 september · 29 Inlägg

Snyggt jobbat med sätena! Blev riktigt bra big_smile
Hehe dåliga kontaktytor kan ge spännande fel hmm Smart sätt att rengöra dom på!

Mew
7 september · 1 769 Inlägg

tiger138 skrev:
Snyggt jobbat med sätena! Blev riktigt bra big_smile
Hehe dåliga kontaktytor kan ge spännande fel hmm Smart sätt att rengöra dom på!

Tack! big_smile Jo det är ju mer regel än undantag på säkringshållarna på 240, har varit med om riktigt skumma elfel där orsaken inte var mer än oxiderade kontaktytor mot säkringarna. lol

Mew
7 september · 1 769 Inlägg

Jag ville även ge fälgarna lite kärlek - de var väldigt fina för att vara originalfälgar men hade en del rejält fastgrott skit som satt kvar efter upprepade ordentliga rengöringar, även med starka medel. Till slut började färgen försvinna bredvid skiten - men skiten satt kvar!! Så jag valde att ge dem ett nytt lager pulverlack. Blästrade bort skiten där den satt tillsammans med alla ojämnheter, men blästrade inte bort resten av färgen (ingen tillgång till blästerskåp). Tvättade och avfettade sedan ytorna noga, och så fick de följa med hem för en omgång med pulverlacksprutan och ugnen. Bakdags! big_smile
https://i.imgur.com/QnN9xcm.jpg

Fick en del konstiga blickar av min bättre hälft även denna gång, men hon lät mig hållas. tongue
https://i.imgur.com/Z91BXrz.jpg

Det var betydligt klurigare att få till en bra yta denna gång än sist jag gjorde det - förmodligen eftersom fälgarna inte var renblästrade innan. Resultatet blev väl inte helt 100% enligt mig men BRA mycket bättre än de såg ut innan, så jag får väl ändå känna mig nöjd. Helhetsintrycket är klart godkänt. smile
https://i.imgur.com/2cw6B9N.jpg
https://i.imgur.com/jj3Auyc.jpg

Så åkte de till garaget i väntan på nya däck. big_smile
https://i.imgur.com/ZShQtMV.jpg

Lucif3r
7 september · 1 079 Inlägg

Uj... Skulle jag ens närma mig ugnen med en fälg fick jag nog sova på gatan sen big_smile

JAF
7 september · 202 Inlägg

Hur har jag kunnat missa denna tråd?? Måste självklart följas! Har läst igenom den nu och blir väldigt sugen på att ta tag i min egna Turbo. big_smile

Hur kunde kabelhärvan ha blivit sådär jäkla dålig?

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
Mew
8 september · 1 769 Inlägg

Lucif3r skrev:
Uj... Skulle jag ens närma mig ugnen med en fälg fick jag nog sova på gatan sen big_smile

Ja... hon har en ängels tålamod. Som jag ändå lyckas balansera på gränsen till med jämna mellanrum. lol

JAF skrev:
Hur har jag kunnat missa denna tråd?? Måste självklart följas! Har läst igenom den nu och blir väldigt sugen på att ta tag i min egna Turbo. big_smile

Hur kunde kabelhärvan ha blivit sådär jäkla dålig?

Kul, välkommen! Blir väl lite ömsesidigt utbyte. 😁👍

Det är en bra fråga... Höljet smulas ju gärna sönder, min blåas härva är inte jättefin heller, men det här var i särklass den värsta jag sett. lol

Mew
8 september · 1 769 Inlägg

Även växelspaksdamasken fick sig en skönhetsbehandling, och så hittade jag en hel brytare till bagagerumsbelysningen som åkte på plats. Med en ny skruv, såklart. big_smile
https://i.imgur.com/c8htbm0.jpg
https://i.imgur.com/BUWyMJs.jpg

Sedan tvättade jag lite delar. Vi har tyvärr inget vatten i garaget, så jag fick improvisera med en balja som placerades under stuprännan utanför porten. Vips så hade jag ett bad för delarna. smile  Som vanligt tog det längre tid än väntat, så när allting var tvättat var det dags att åka hemåt. roll
https://i.imgur.com/uv4sYde.jpg

Lucif3r
9 september · 1 079 Inlägg

Balja under stup... varför har inte jag tänkt på det!? Jag springer med 2l-flaskor fram å tebaka mellan huset och garaget big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang