Volvo 245 Turbo Intercooler -85 USA modell - Genomgång och registrering!

245 TIC -85 från Oregon reggas och ska ut på vägarna igen!
  • 48 Följare
  • 12 664 Visningar
  • Uppdaterades senast 6 oktober
Mew
4 oktober · 1 796 Inlägg

Cuefa skrev:
WOW!

Jag hade gett upp tanken på den där tanken o tänkt på en annan tank (ehhh.. ja, det blir rätt!)
Grymt att den blev så fräsch 👍
Jag hade en liknande upplevelse när jag bytte tank på Jeepen, det som var i den gamla tanken såg ut som whiskey.
Körde det i gräsklipparen en stund, den svart-rök något helt fruktansvärt vid varje start!
Gick i några månader, sen blev det att plocka isär förgasaren och göra rent ALLT, för till sist ville inte ens en gräsklipparmotor gå på't 🙈

Grymt bra jobbat!
Armaturen såg däremot värre ut, men flottören såg ut att flyta fortfarande? ^^

Tanken slog mig, men jag tänkte iallafall ge tanken en chans, och tur var det, för det visade sig att det finns hopp även för tankar som är värre än vad man först tänker sig. big_smile

Jo, snål som jag är vill jag ju hitta ett användningsområde för de 20L av vätskan som ändå typ kan kallas bensin (ex-bensin?), men vet inte riktigt vad. Kanske spä ut vid macken, någon liter per tankning. tongue

Flottören flyter, men inuti flottören flyter ca en tredjedel vätska, så jag är rädd att jag skulle kunna få ett himla oflyt om jag återanvänder den. Den tanken slog mig också, men den sjönk fortare än kvickt.

vEight skrev:
Tanken blev ju jättefina Jag fick in en 140 tank som såg lika illa ut förra året. Jag brukar spänna fast tankarna i tombolan och fylla på med citronsyra och låta stå ett dygn. Sen åker det i en näve muttrar i tanken och tombolan slås på och får stå och gå i några timmar. Brukar neutralisera med diskmedel eller bikarbonat efteråt. 🙂

Här fick man skaka runt gruset för hand... Himla lyx du har då. lol  Tungt var det, kan jag lova. roll

Senast redigerat av Mew (4 oktober )

Mew
4 oktober · 1 796 Inlägg

När tanken ändå är nere är det väl lika bra att få underredsbehandligen överstökad. Blåste och borstade rent underredet med tryckluft och borste, och maskerade in detaljer som skulle skyddas. Såg ett tips i KolGruvans tråd om att använda alufolie vid maskering inför lack, och tänkte att det bör funka även här. Så tänkte testa det. big_smile Verkar faktiskt sjukt smidigt, följsamt och fäster i sig själv rätt så bra. Jag kompletterade dock med maskeringstejp vid skarvar för säkerhets skull.
https://i.imgur.com/HFTzejG.jpeg

Downpipe/katalysator åkte ner, tyckte det var ivägen. Här ser man den lite speciella lösningen de valde.
https://i.imgur.com/Uog8Y47.jpeg

Men som ni minns behöver ju höger balja bytas. Började först maskera in den, men garagegrannen tipsade om att det kanske inte är så smart att börja svetsa och ha sig precis vid nylagd underredsmassa. Såklart har han rätt. Så... lol
https://i.imgur.com/nDVxii5.jpeg

Som ni vet om ni följt mina trådar är jag fortfarande inte vän med svetsen. Men jag har grejer för det nu, och garagegrannen erbjöd sig så snällt att tipsa och vägleda mig under arbetets gång. big_smile

Vi slipade bort karosserikitet och borrade bort alla punktsvetsar. I bakkant valde jag att kapa baljan i höjd med resterande kant, dels för att baljans plåt går mellan 3 andra plåtar där i bakkant, och framför allt för att de övre punktsvetsarna ligger på det lackade partiet av bakskärmen, och jag vill gärna låta bli att börja borra och svetsa där.
https://i.imgur.com/MigtCk3.jpeg

Med baljan borta hittade vi en del ytrost som varit gömd mellan plåtarna. Jag förstår varför detta är ett utsatt ställe, man har av någon anledning valt att inte ha något kitt alls mellan plåtarna utan bara ha dem mot varann, med kitt som skydd på ovansidan och underredsmassa på undersidan. hmm
Så blästern åkte fram och jag blästrade båda sidor av plåten. Plåten är rätt tunn, men det mesta var bara ytrost. Dock tittade ett liiitet hål fram.
https://i.imgur.com/nlA9hog.jpeg
https://i.imgur.com/vCyACCX.jpeg
https://i.imgur.com/pGSgEMG.jpeg

Ytorna grundades sedan med Volvos svetsprimer. Det som inte ska svetsas fick lite rostätare som ett första skydd.
https://i.imgur.com/V6CrEnz.jpeg
https://i.imgur.com/xEvSVda.jpeg

Nu var jag ändå här och höll på (jag veeet... skyller på adhd'n lol ) , så jag blästrade även några fula rostfläckar jag hade på den veckade kanten till bagagets "insteg". Visade sig bara vara ytrost, skönt.
https://i.imgur.com/Hgoxn4w.jpeg
https://i.imgur.com/55YTeAw.jpeg

Skulle punktblästrat allt detta INNAN inredningen åkte in, märkte jag... Sand i hela bagaget, och ett tjockt lager damm på allting. Så det var lika bra att storstäda inredningen. Igen. tongue  Tog ett (onödigt) ryck och städade noggrannt ur hela bagagegolvet denna gång. Detta kommer täckas med bagageinredning och aldrig synas igen, men men. Då vet jag att det är fräscht där under iallafall. smile
https://i.imgur.com/igldtpQ.jpeg

Slutligen rostomvandlare även här bak där jag varit.
https://i.imgur.com/vxyk663.jpeg

Jag tog även och blästrade någon fläck jag hade i någon dörrgång "När jag ändå höll på™ ", som fick samma behandling. Tog dock inga bilder på det, så ni får helt enkelt ta mitt ord för det. tongue

När det torkat i något dygn snyggade jag till ytan med en liten klick glasfiber. Behövs egentligen inte, men det ser roligare ut än en krater. Sedan maskerade jag, slipade till ytan och körde på Hagmans 2k primer. Till dessa ytor använde jag airbrush, det går åt så lite färg och det dammar bra mycket mindre. Man får köra många lager bara.

Sedan tog jag av den lilla skvätt färg jag hade i lackstiftet (hade beställt mer på den lokala lackverkstaden men den var inte blandad än, det var söndag kväll och jag var, som vanligt, otålig), spädde ut den och sprutade på.
https://i.imgur.com/l6mpoJH.jpeg

Och så klarlack på det. smile Ser bra mycket trevligare ut än innan!
https://i.imgur.com/0oF0yE0.jpeg
https://i.imgur.com/mWyqIVu.jpeg

Även lastöglorna i bakkant fick samma behandling, eftersom de såg rätt tråkiga ut.
https://i.imgur.com/Os5F3oW.jpeg

Senast redigerat av Mew (5 oktober )

Mew
6 oktober · 1 796 Inlägg

Tanken fick sig lite färg som skydd. Nu var inte tanken en show-finish utan tanken ska bara skyddas från det berömda norska kromet, så funktion före form. smile
https://i.imgur.com/CKiaqHx.jpg
https://i.imgur.com/7Rh70ic.jpeg

Sedan polerade jag upp bagagets instegslist med tillhörande detaljer lite snabbt, det såg så dassigt ut mot det nylackade. Ser betydligt fräschare ut nu.
https://i.imgur.com/jWSM1Xo.jpg

Monterat och klart!
https://i.imgur.com/LXfA29z.jpeg

Hjulen lämnades in på balansering, har alltid varit nöjd med däckfirman jag går till, men denna gången blev det backjobb. Klistervikter på fälgbanan är... inte okej, tycker jag. Ser fruktansvärt fult ut. Men andra gången blev det betydligt bättre, den metoden krävde fler vikter men jag är supernöjd. Han gjorde allt för att dölja dem denna gång, och lyckades klockrent tycker jag. smile
https://i.imgur.com/IjX1nCU.jpeg

Tillbaks till underredet. Dragöglan bak hade fått sig en rejäl smäll, så pass att balken vikts ut och svetsmuttern i bakkant lossat och dragits med ut, GENOM balken. :o Jag fick med en ny dragögla, men den ser inte likadan ut och har annorlunda fästpunkter, så jag är osäker vad den är från. Kanske en sedan?

Bilens ögla var iallafall rostfri i övrigt och plåtens förstärkningar hade inte påverkats, så jag valde att rikta den. Svetsmuttern syns vid sidan om.
https://i.imgur.com/ZjCpI9p.jpeg

Balkens hål såg ut som när man spränger något i en tecknad film, plåtkanter som vikts utåt. Tog tyvärr inga bilder på före, men efter lite kärleksfullt masserande med släggan så såg hålet ut att ha återfått ungefär sin ursprungliga form.
https://i.imgur.com/Z80ZjGX.jpeg

Som tur är gick det precis att få in svetsmuttern i balken genom det större hålet precis nedanför, så jag höll den på plats i balken med ena fingret och skruvade samtidigt fast en lång skruv i den genom dess hål. Nu går det förhoppningsvis att svetsa fast den på sitt ursprungliga ställe medan man håller den på plats med hjälp av skruven.
https://i.imgur.com/yitp5P5.jpeg
(Skulle ha slipat rent och grundat detta FÖRST, kom jag på nu... Så jag kanske får göra om detta. Ja ja, det man inte har i huvudet... roll )

Senast redigerat av Mew (6 oktober )

Cuefa Kungen av dagspendlande.
6 oktober · 3 847 Inlägg

Det är förjävligt med klistervikter på golfbanan, ja... lol

Skämt åsido, det är mycket snyggare att kunna dölja vikterna innanför ekrarna, den saken är klar smile
Grymt jobb du lägger ner som vanligt! 👍

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
Mew
6 oktober · 1 796 Inlägg

Cuefa skrev:
Det är förjävligt med klistervikter på golfbanan, ja... lol

Skämt åsido, det är mycket snyggare att kunna dölja vikterna innanför ekrarna, den saken är klar smile
Grymt jobb du lägger ner som vanligt! 👍

Hahah så blir det när man skriver inlägget på telefonen... lol
Jo, även synligt mellan ekrarna är okej, men inte på utsidan av fälgbanan, då tar jag faktiskt hellre en slagvikt. Men nu slapp jag båda, så kan inte klaga. tongue
Tack!

Senast redigerat av Mew (6 oktober )

Lucif3r
6 oktober · 1 114 Inlägg

Håller med. Vitsen med klistervikter, tycker iaf jag, är ju just att dom inte ska synas mer än absolut nödvändigt. Måste man prompt ha nått på "framsidan" av fälgen så får det bli slagvikter, det smälter in i fälgen betydligt mer än klistervikter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang