torsen
19 augusti 2021
· 7 255 Inlägg
VictorNavara skrev:
Cuefa skrev:
VictorNavara skrev:
hej jag testade detta idag nu och lekte även lite med lådan eller växlade igenom den. Den slira väldigt lite när man växlar manuellt och inget när man går från 2an till drive ? vetu vad problemet kan vara ?
Då låter det som om någonting är tätt eller skadat i ventilpaketet, något lamellpaket eller bromsband i lådan som är slitet/skadat, alternativt att en eller flera solenoider inte gör sitt jobb.
Har du kollat om det finns några felkoder på växellådan? Bilen borde vara ny nog att kunna visa detta via en OBD2-läsare.
Annars fin en fin instuktion på hur du gör detta utan diagnosutrustning, kolla post #14 i denna tråd!
Vet inte hur mycket jobb det är att plocka ner ventilpaketet på en Nissan automat, men att ta ner o göra rent allt o sen byta olja och filter är ett bra första steg.
De flesta automater fungerar annorlunda när de växlas manuellt jämfört med i D-läget.
Växlar man manuellt brukar andra lameller användas eller åtminstone aktiveras annorlunda, för att t.ex kunna simulera motorbroms och sådana saker.
okej toppen tack för all hjälp ..... men hur ska jag byta oljan? som sagt är jag 16 och troligen ska detta lämnas in på en verkstad inom ett par veckor ! Vad tror du det kommer att kosta samt om det ens är värt å laga ? Bilen är väll rätt fräsh men är det lådbyte vi pratar om ? stort tack för din hjälp. Mvh Victor
Jag har "bytt" olja i äldre automatväxellådor(med momentförstärkare/"turbin") på följande sätt.
Först och främst går det inte att byta olja utan fullständig isärtagning av växellådan.
Men ungefär en fjärdedel i taget går att byta på MoPar-/Torqueflite-lådor på följande sätt.
Man demonterar ett av rören från oljekylaren, som är i "botten" på vanliga kylaren, och placerar ett kärl under röret.
Med foten hårt på bromsen startas motorn, helst varmkörd, som får gå på tomgång.
Växelväljaren förs runt i alla lägen några sekunder varje läge med avslut i "P".
Kolla i röret om det slutat komma olja(i regel röd ATF-olja).
När det slutat droppa stängs motorn av.
Uppskatta mängden olja i "urtappningskärlet" och fyll på lika mycket i växellådan.
Jag har Biltemas 12 volt oljebytare som hjälpmedel vid påfyllningen.
När du fyllt olja så upprepar du proceduren 2, 3 eller 4 gånger.
För varje gång oljan "byts" reduceras föroreningarna.
Du kan inte helt byta oljan på detta sätt, men den blir renare för varje "byte".
På JEEP Wrangler "byter" man cirka 2 liter varje gång.
3 - 4 "byten" renar olja betydligt.
MoPar/JEEP har en speciell ATF-olja som inte är röd utan helt klar och är av syntetisk typ.
Rekommenderas speciellt vintertid då den får lådan att växla mjukare innan oljan blir varm, vilket kräver flera mil/många minuter.
Speciellt "smällen" då man i minus 30 grader lägger i "D" elimineras nästan, men inte helt.
B t w så har vissa automatväxellådor oljefilter, som kräver att "botten" på lådan demonteras, för byte.
Bl a äldre Torqueflite.
Om du tänker byta filter så demontera inte alla skruvarna på en gång.
Lossa bara några skruvar i fram- eller bakkant, så att locket/tråget "hänger kvar".
Annars får du ut all oljan på en gång, vilket kan bli en chock, och rendera en hel del sanering av garagegolvet.
Synpunkter från andra på mitt sätt att "byta" olja.