Mossan1
28 september 2021
· 2 828 Inlägg
Kostnaden är oerhört svårgissad.
Ta inte ens min extremt grova gissning
på så stort allvar.
Det finns så många motoralternativ osv, så jag har svårt att bedömma arbetstiden. Törs inte gissa ens.
Trots att vi har en 2005 Navarra på familegården.
Men utöver uppenbara packning (ar) topplockskruvar, glykol och arbete brukar det ändå bli "ringar på vattnet" i form av andra detaljer.
Ev Kamrem/kedja +detaljer, multirem, vattenpump. Med lite otur kan glödstift, spridare, osv ställa till det också. Speciellt om det ska planas.
Men med endast olja i kylvätskan skulle jag försöka utesluta ev oljekylare med kylvätska först. Jag vet inte om det sitter en sådan eller ej. I så fall på motorn någonstans. Ofta invid oljefilter, men ibland också vid oljetråget.
Den kan du leta efter själv, och ev koppla ifrån kylvätskan i den tillfälligt. Så här års går det ändå, särskilt om du inte drar tungt.
Oljekylare som sitter där fram och kyls av fartvinden har ingen kontakt med kylvätskan.
Eftersom att motoroljan var svart, har du INTE kylvätska i oljan. Då blir den gråaktig.
Men för mycket olja kan betyda att den spätts ut med diesel, och det kan indikera andra problem.
Går för rikt. Kan ha problem med regenereringen tex. Borde då ha felkoder.
Allt för mycket diesel i oljan kan skapa fenomenet "Diesel runnaway".
Googla.
Nu kanske jag skräms helt i onödan om din A-traktor. Men jag har bara faktan du skriver att gå på. Den som ser i verkligheten får en helt annan bild.
Senast redigerat av Mossan1 (28 september 2021)