Klubbmannen skrev:
Hmm.. Underlig utveckling.. Känns som jag får ringa chip-Mats och höra om han kan mappa ett E85-chip åt mig för mina spridare.. Iofs har jag inte testkört nuvarande setup. Får se vad knacksensorn säger åt 1,2 BAR med 95..
När man kommer upp i 1.2 bar, ger det lite extra med högre oktan, eftersom man kan ha förtändningen något högre. Mao man utnytjar en längre sträcka av kolvrörelsen. Men som sagt det ger inte någon markant ökning, utan bara "det lilla extra".
Kör du bilen på strippen? Ladda 117 oktanig racing soppa och vrid fram förtändningen 10 grader.

Det ger märkbar skilnad. Fast det kostar mång-dubbelt per liter, mot vanlig "V-power". Inget man kör till vardags med.
Det finns en sak som är bra med V-power!Men det är snarare så att det borde vara självklart för alla sorter hos alla bolag.
Shell påstår att de kör ut V-power i helt egna tankar. Dvs. eftersom det alltid bara är V-power i tankarna, kan de garantera kvalitén. Allt från Diesel till vanlig 98 oktan körs ut i bolagens bilar. Har man "otur"??? och tankar 98 oktan som körts ut i en tank som resan innan innehöll Diesel, så spär dieseln ner oktan talet på 98an kanske till under 95 oktan.
Detta är i mitt tycke inget annat än rent "lureri". Bolaget tar betalt för 98 oktan, när du fyller på från 98-kranen. Men du kanske bara får 93... (Utspätt av Diesel rester i tankbilen.)
Kanske något för Sverker på "PLUS" på SVT?
Med detta sagt!
Ni som tankat annat än V-power... Har motorerna ramlat i bitar efter ni tankat vanlig 89?
ICKE! Dagens motorer går på i princip vad som helst.
Kör ni på strippen? kör föregående tank till "soppatorsk" så det är tomt. Fyll på med V-power ur dunk, kör till shell och fyll upp. Kör racet, (På strippen spelar 3hk skilnaden mellan vunnet/förlorat race.) sedan kan ni tanka vanlig billigare soppa igen.
Använd pengarna som blir över vid pumpen till att bjuda fru/man/sambo eventuella barn på bio istället.