1799
Sök

JET har gjort bort sig.... big time

DFFL
9 020 Inlägg
3 februari 2007
Kanske en dum fråga men:
Vad är "spikningar" för något?

EDIT:
Jag kör på 98-oktan för det står så i boken, vet inte vad det är bra till eller så.
Men jag tänkte att lika bra ju om tillverkaren säger att den ska endast gå på det...
(Med 98-oktan så menar jag även V-power ibland, det som är närmast)
Senast redigerat av FireTraXX (3 februari 2007)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

199 Inlägg
3 februari 2007
tias aka katten skrev:
940R skrev:
tias aka katten skrev:
varför sånt tjat om jet...jämför med preem, åtminstone här, så är det samma pris, å bättre kvalite på bensinen...för tankar jag på jet(98oktan) så spikar det å har sig på högre ladd, men med soppan från preem(98) så spikar den inte lika lätt

Angående kvaliten på soppan så har det diskuteras i en stor tråd på zatzy om kvaliten på olika mackar...Resultatet är att att tex Jets bensin skulle vara rena skiten är en stor fet lögn.Ett par tankbils chaffisar som förklarar att dom hämtar bensinen ifrån samma cistern till tex  till både Ok/Q8 , Preem ,Shell och Jet har samma 98.96,95 och diesel

förklara då varför min går så betydligt mycket sämre på jet's bensin...eller har dom så dåliga tankar på jet att det kommer in vatten å skit?  å det är riktigt märkbar skillnad nu på vintern.  men det är bara vad jag å några polare märkt...

Ni är inte ensamma om detta fenomen. Jag har haft många kunder som kör stora amerikanska jeepar och liknande som påstår att deras bilar drar märkbart mindre drivmedel när de kör på Shell eller Statoils drivmedel.

One Man Clan
4 287 Inlägg
3 februari 2007
Fimpha skrev:
Jag skulle nästan vara glad om jag kunde köra 95 smile måste köra 98 på grund av laddtrycket. Laddar 1 Bar och under 98 oktan är inte att prata om tongue

Vad kör du för bil ?jag kört med 3 ...nästan 4 gånger högre laddtryck än orginal och jag kan köra på 95 om jag vill ... Ps istället för oktanbooster så kan man ju slänga i en skvätt etanol som e Billigare än bensin98oktan/oktanbooster? som sänker motortempen något så man slipper spikningar och har 104 oktan...bara en tanke..

Aeropilot
45 Inlägg
3 februari 2007
Till alla "JET-tankare"... Finns ju en annan mack som säljer bättre soppa för samma pris som JET men bara om man har kort hos dem och de har alla varianter av soppa från e85 till 98 och Diesel...  "Statlig Olja" heter de bestämt wink Deras 98 funkar fin fint för mig iaf...  smile

Mvh

9000 Aero -96 *såld* 9-3 Aero -02 *såld*
9000 Aero MapTun Individual *skrot* 9-5 Aero MapTun Steg 2 *såld*
9-5 Aero -05 MapTun BioPower *nuvarande* 9000 Aero -95 *såld* 9-3 Aero SC TTiD -09 *nuvarande*

1 893 Inlägg
3 februari 2007
Lite kul att läsa att en modern audi inte får köras på lägre än 98 oktan. Knacksensor har de garanterat, vilket innebär att elektroniken drar tillbaka tändningen, långt innan det blir skadligt för motorn. Vill man inte vänta tills knacksensorn lägger av (Tätt följd av motorn.) så kan man ju alltid vrida tillbaka för-tändningen säg 2 grader... Borde lösa problemet permanent. Sköter elektroniken tändningen, så kan den programeras om.

Låter på aldeles för många röster här inne som om de gått på bensin bolagens, Shell i synnerhet, med sin V-power, propaganda. Då de flesta bilar är bygda för att kunna köra på gammal öststats olja.
Ifall du får för dig att bila till moskva och tillbaka på semestern, skall ju inte motorn i din nya Audi/BMW/MB/Volvo/Saab/Ford skära ihop. Mao är bilarnas insprutning/tändning programerad så man kan köra på nästan vad som helst (Kvalités mässigt.) utan att tillverkarna skall få tillbaka bilarna under garanti tiden med rasade motorer.
Motorerna vinner lite på bätre soppa kvalisort, men en vanlig bil (2L 150hkr) vinner så lite mellan 95 och V-power, att det knappt är mätbart.
En Porsche turbo med +450hkr vinner kanske 20hkr. Kan vara avgörande i ett race. Men att tanka +50 öre dyrare soppa på sin vardags bil "ifall man kanske behöver de där 2-3hkr extra" beror bara på en sak. Man har blivit lurad att tro att det ger mer och att det skulle vara bommul för motorn. bla. bla. bla...

Nu kommer jag antagligen få en del mot hugg för mina åsikter, men fundera lite!
"Min bil går mycket bätre med Shell V-power!" Är det så? vad har du för att styrka det, bara att det känns i ryggslutet (Subjektivt) eller har du dyno-papper (Fakta) som visar denna markanta skilnad som gör att det är värt att tanka +50 öre/litern bränsle?

Nyare audi föresten... 2 timmars jobb på verkstad för byte av strålkastar glödlampa...?
(Man får riva ner hela fronten för att byta lampan!)
Och nu läser man att de bara får laddas med 98 oktan. Köp en annan bil säger jag!

Att Jet väljer att inte ha alla sorter beror säkert på att de inte vill fördyra de modeller de saluför. De allra flesta Jet stationer jag varit på har tre kranar vid var pump. Efter som E85 kommer starkt (De måste hänga med) och de infört diesel på sina stationer, innebär det att de måste ha fler kranar eller välja bort nått.
Fortsätta med tre kranar och samma pris... eller... bygga ut med pris höjning som följd..?
Hint: Jet är ett lågpris bolag. (I den mån någon kan sälja bränsle med lågt pris, med tanke på andelen skatt i priset.)

Jag jobbar inte för Jet, jag är inte ens nöjd med deras service, jag åkte på byte av bränsle pump förra vintern, kan ha varit att dess tid var kommen ändå, men Jet hade problem med vatten i tankarna. De nekade givetvis när jag ringde. Jag trodde inte annat heller, kostade mig med bogsering hem nära 6000:- (Alternativet låta VAG i Jönköping där bilen rasade, laga för 8-9000:-) Klart de nekade. Men jag kan förstå att de inte kör hela sortimentet på stationerna.

Klubbmannen
3 februari 2007
Hmm.. Underlig utveckling.. Känns som jag får ringa chip-Mats och höra om han kan mappa ett E85-chip åt mig för mina spridare.. Iofs har jag inte testkört nuvarande setup. Får se vad knacksensorn säger åt 1,2 BAR med 95..

21 Inlägg
3 februari 2007
shell och okQ8 statoil jet hämtar sin besin på statoil raff i nacka har en polare som jobbade där för nått år sen då såg man alla tankbilar som fyllde på där

44 Inlägg
3 februari 2007
x power förstör era motorer så tanka för fan inte det.

har du inte power nog så kan du gå hem..

410 Inlägg
3 februari 2007
Asså varför så mycket tjafs om lågpris mackar som jet. Gillar du dom inte så skit i de, det lönar sig ändå inte att tänka där. Skaffa man kort hos en kedje eller ännu bättre ett kort i stil med skoda eller audi kortet så tankar man alltid till lägsta pris. Jag tankade på billigaste stationen i götet som råkar vara en preem deras pris var 9:99 när det var 10:34 hos jet sen så får man 14 öre rabbat om man har skoda eller audi eller preem kort. Då blev det 98-oktan för den gamla audin.

Som nån tidigare sagt så gör till exempel v-power så jävla mycket. Ända anledningen till att jag tankar 98 är för att jag får tag i den till samma pris som 95 och motorn går mjukare och bättre på 98 annars är det ingen förbannat stor skillnad i förbrukning kanske något mindre. De som påstår att deras bilar går sämre på jet bränsle lider nog av placebo.

1 893 Inlägg
3 februari 2007
Klubbmannen skrev:
Hmm.. Underlig utveckling.. Känns som jag får ringa chip-Mats och höra om han kan mappa ett E85-chip åt mig för mina spridare.. Iofs har jag inte testkört nuvarande setup. Får se vad knacksensorn säger åt 1,2 BAR med 95..

När man kommer upp i 1.2 bar, ger det lite extra med högre oktan, eftersom man kan ha förtändningen något högre. Mao man utnytjar en längre sträcka av kolvrörelsen. Men som sagt det ger inte någon markant ökning, utan bara "det lilla extra".
Kör du bilen på strippen? Ladda 117 oktanig racing soppa och vrid fram förtändningen 10 grader. wink Det ger märkbar skilnad. Fast det kostar mång-dubbelt per liter, mot vanlig "V-power". Inget man kör till vardags med.

Det finns en sak som är bra med V-power!
Men det är snarare så att det borde vara självklart för alla sorter hos alla bolag.
Shell påstår att de kör ut V-power i helt egna tankar. Dvs. eftersom det alltid bara är V-power i tankarna, kan de garantera kvalitén. Allt från Diesel till vanlig 98 oktan körs ut i bolagens bilar. Har man "otur"??? och tankar 98 oktan som körts ut i en tank som resan innan innehöll Diesel, så spär dieseln ner oktan talet på 98an kanske till under 95 oktan.
Detta är i mitt tycke inget annat än rent "lureri". Bolaget tar betalt för 98 oktan, när du fyller på från 98-kranen. Men du kanske bara får 93... (Utspätt av Diesel rester i tankbilen.)
Kanske något för Sverker på "PLUS" på SVT?

Med detta sagt!
Ni som tankat annat än V-power... Har motorerna ramlat i bitar efter ni tankat vanlig 89?
ICKE! Dagens motorer går på i princip vad som helst.
Kör ni på strippen? kör föregående tank till "soppatorsk" så det är tomt. Fyll på med V-power ur dunk, kör till shell och fyll upp. Kör racet, (På strippen spelar 3hk skilnaden mellan vunnet/förlorat race.) sedan kan ni tanka vanlig billigare soppa igen.

Använd pengarna som blir över vid pumpen till att bjuda fru/man/sambo eventuella barn på bio istället.

15 Inlägg
3 februari 2007
Trådstartare
Vilket liv det blev, så långt jag vet så går min audi 200 tq så dåligt nu på 95 så motor lampan blinkar (Knacksensor), visst jag har fixat med tänding och laddtryck går jag tillbax till orginal så går den säkert fin fint. men jag vill inte och får skylla mig själv, men på 98 går det kallas bra och har alltid gjort, så nu är det 98 som tankas och vart spelar ingen roll, för JAG tror att det är samma skit hos alla. tror också mycket på vad Kristian_V säger om tankbilarna och om vad som vart i dom förut..
Heja sverker

Åker 200TQ som vinterbil men det är så sköj så den får nog bli projekt..

199 Inlägg
3 februari 2007
mflumtobbe skrev:
shell och okQ8 statoil jet hämtar sin besin på statoil raff i nacka har en polare som jobbade där för nått år sen då såg man alla tankbilar som fyllde på där

skoj att du påstår shell hämtar sin bensin på ett av statoils raff när shells eget raff i göteborg står för en fjärdedel av Sveriges behov av oljeprodukter.. (http://www.shell.com/home/Framework?sit … 30209.html)

saabtok
1 306 Inlägg
3 februari 2007
här har vi  98 kvar på jet iaf , men ja tycker  jet suger stenhårt ja  för ja tankar alltid  fullt och kör tills lampan lyser.  och  de  värdelösa med  jet är att deras  jäkla pump slår av vid 600 kr så läre man stoppa in kortet igen och tanka.  tacka vet ja Preem  där slår inte  pumpen av först vid  800 kr så där kan man tanka fullt och de kostar lika mycket som jet med iaf  här .....Därför är Preem ett självklart val
Senast redigerat av Greatsnyggo (3 februari 2007)

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

21 Inlägg
3 februari 2007
peternb84 skrev:
mflumtobbe skrev:

skoj att du påstår shell hämtar sin bensin på ett av statoils raff när shells eget raff i göteborg står för en fjärdedel av Sveriges behov av oljeprodukter.. (http://www.shell.com/home/Framework?sit … 30209.html)

jo kanske i götet med i sthlm så hämtar dom på statiol

498 Inlägg
3 februari 2007
Greatsnyggo skrev:
här har vi  98 kvar på jet iaf , men ja tycker  jet suger stenhårt ja  för ja tankar alltid  fullt och kör tills lampan lyser.  och  de  värdelösa med  jet är att deras  jäkla pump slår av vid 600 kr så läre man stoppa in kortet igen och tanka.  tacka vet ja Preem  där slår inte  pumpen av först vid  800 kr så där kan man tanka fullt och de kostar lika mycket som jet med iaf  här .....Därför är Preem ett självklart val

Ja det är det sämsta med JET 600:- gränsen (fyller man nästan ingen tank med i dag)
Men skaffar man JET-kort så blir gränsen på 1000:- istället!

Därför jag bytat till Tanka! (OKQ8)

199 Inlägg
3 februari 2007
mflumtobbe skrev:
peternb84 skrev:
mflumtobbe skrev:

jo kanske i götet med i sthlm så hämtar dom på statiol

Tror inte Shell köper bensin av Statoil när Preem har köpt diesel av Shell när deras eget raff inte hann med att producera det som behövdes. Shells raff i Göteborg har dessutom producerat bensin till Shell i Storbrittaninen när deras raff inte hann med.

1 893 Inlägg
4 februari 2007
Jag vet att om man tankar med typ visa, så bryter jet vid 600:-.
Men när jag tankar med mitt Jet-kort, så bryter den först vid 1000:-
Med dagens soppa priser är ju det också snålt tilltaget. Jag har en Chevrolet transport, vars tank rymmer massor. Kör jag i närheten av rödsträcket, så får jag inte fyllt tanken för 1000:- gränsen.

10 Inlägg
24 augusti 2011
jevla bög jet ....ne men döna bort alla tankar då å börja  sälj spolarvätska på stationen iställe tycker ja de är ju bättre de.......  lal helvete sad hmm

1 938 Inlägg
24 augusti 2011
Onödigt att väcka en 4 år gammal tråd utan värde. roll

210 Inlägg
24 augusti 2011
Ingen tror väl på allvar att en modern motor oavsett fabrikat sedan 10-15 år tillbaka mår illa av 95 oktan? Nu även med 10% inblandning av etanol E85. Ett blindtest med 95 resp. 98 oktan hade varit intressant... smile

Sök