JET har gjort bort sig.... big time

Stratusphere
1 februari 2007 · 15 Inlägg

Bor visserligen i en mindre håla kallat Falköping. men när jag skulle tanka min audi 200 tq i morse så har dom j...arna tagit bort 98 och 96 sen lagt dit diesel och etanol. vet inte men så vitt jag vet och jag jobbar på VAG i skara så får inte audi och vw s FSI motorer köra på lägre än 98, kan bli motorhaveri pga spiknigar. och jag som alltid tankar 98, ringde till JET och fråga, får till svar. -det blir inte alla stationer som får det så du kan ju åka till en annan stad...... jag avslutar mitt konto hos JET och ser mig om efter annat..    sur blir man

Åker 200TQ som vinterbil men det är så sköj så den får nog bli projekt..
Sandman
1 februari 2007 · 873 Inlägg

Nääää.... sad


Får börja göra som jag och köra runt med bensintillsatser i skuffen, såsom oktanbooster.

Don't get mad, get even.
940R
1 februari 2007 · 1 567 Inlägg

Ja så är det här i Göteborg med..Det finns en Jet mack som har kvar 96-98 oktan och den ligger i sisjön..Men jag tankar numera nästan alltid på andra mackar som har 98.

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
chrizz Administratör
1 februari 2007 · 11 783 Inlägg

De rekommenderar dig att köra till en annan stad för att tanka? big_smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Shorty666
1 februari 2007 · 362 Inlägg

Har läst om detta tidigare å de verkar som om JET bara kommer ha Diesel Etanol och 95 Oktan i framtiden mad

Helt sjukt tycker ja.. ska man behöva ha me sej oktan-booster förjämnan snart?

Ford Mustang "Sportsroof" (1970)
Stratusphere
1 februari 2007 · 15 Inlägg

Som tur är så har inte Skara bytt än, men jag ska snart jobba i falköping igen och då blir det 4,5mil till en JET som har 98. Känns inte meningsfullt. Då kan jag lika gärna tanka lite dyrare....

Åker 200TQ som vinterbil men det är så sköj så den får nog bli projekt..
plumpen Mohaaaa
1 februari 2007 · 95 Inlägg

Man blir inte längre förvånad över logiken i vissa saker. För det typ finns ingen....Kep up boys.

s_klerestig
1 februari 2007 · 83 Inlägg

Samma i Mjölby där jag jobbar, riktigt surt. jag som tänkte börja tanka 98 oktan i min 9-3  :\

DeLorean Live the dream
1 februari 2007 · 358 Inlägg

Spika sönder motorn?
Jag trode att Audi var lite av kvalitet, jag tycker det låter skumt.
I min Mersa, så sitter det ett vred i motor-rumet som man kan "mappa" om motorn med.
Jag kan köra på vad jag vill mellan 108-81 oktan beroende på hur jag ställer in motorn.
DET är tysk kvalitet, jag kör på 95 för det mesta, men när jag körde runt i gamla öststaterna var jag tvungen att vrida ner till 91, funkade kanon bra. Enda skilnaden var att bilen drog lite mer per mil...
Det där med oktanboost är jag skeptisk till, den aktiva komponenten i soppan är MTBE som "kokas" in i bensinen på raffet, att tilföra det effteråt har säkert någon verkan..men inte ekonomisk försvarbar sådan..

Senast redigerat av DeLorean (1 februari 2007)

I want to die in my sleep like my grandfather..
Not screaming and yelling like the passengers in his car....
"DeLorean DMC-12 -82 Vin#10429"
Min bil underhålls här!!
De Lorean DMC-12 "Rostfri" (1982)
Sandman
1 februari 2007 · 873 Inlägg

Det förändrar ju egentligen bara förbränningsegenskaperna så att det blir mer likt de hos 98% isooktan. Funkar om det är spikningar man vill undvika.

Men dyrare blir det väl egentligen.

Don't get mad, get even.
Stratusphere
1 februari 2007 · 15 Inlägg

Finns fina texter och läsa om varfor en FSI motor från t.ex audi inte får köras på lägre än 98 i den lilla boken i bilen som vi alla nog är lite dåliga på att läsa. sen att dom har ännu finare soppa på vissa mackar i tyskland hör säkert till saken. det märks när man skruvar nyare VAG bilar att dom är byggda för tyskland och inte mycket för norden.. men jag vet inte exakt hur farligt det är men jag vet att dom inte låter roligt på 95 och lite varv..

Åker 200TQ som vinterbil men det är så sköj så den får nog bli projekt..
Stefan Varberg Supraman
1 februari 2007 · 2 300 Inlägg

Många tappar som säljer billig bensin som jet, st1 säljer bara tre typer av drivmedel.
95, e85 och diesel.
Detta är p,g,a att det är billigare för dom att köpa större kvantiteter av få bränslen än lite av många.
Det handlar i princip bara om för att dom ska får ner kostnaderna.
Fler tappar kommer nog att haka på dessa som typ din-x och uno-x och andra billighetstappar.
Så vill man ha 98 eller högre så för man snällt vända sig till dom större kedjorna.

För kuriosa så finns inte 96 oktan som färdigt bränsle.
Pumparna på tapparna blandar till 96 oktan av 95 och 98 oktan.
Detta av kostnadskäl också.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
John87 Stolt Volvoägare
2 februari 2007 · 4 913 Inlägg

Kan meddela att våran JET-mack i köping fortfarande har 95,96 och 98 oktan.

Kommer kanske gå bort där också, men inte än iaf smile

Tankar som tur är bara 95-oktanig bensin. Men funderar på om 740'n kommer gå bättre med 98, inte testat än dock..

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
FireTraXX DFFL
2 februari 2007 · 9 020 Inlägg

Shell v-power tankar jag big_smile
Eftersom att vi har en massa obemannade stationer här i närheten, men bara en bemannad som är en shell.

OnT:
Du måste väl ha mer än bara en JET-mack i närheten?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
flumtobbe
2 februari 2007 · 21 Inlägg

jet kommer ta bort all 96- 98 oktan. alla mackar kommer också ta bort de inom kort

Aerodynamik ...
2 februari 2007 · 7 120 Inlägg

ALLA?
Varför då?

Unander Evighetsprojektist
2 februari 2007 · 216 Inlägg

Bör man alltså hellst köra på 98...kör nämligen på 95 jag...Så vad rekomenderar ni?

Palle_e46
2 februari 2007 · 148 Inlägg

de säger väl att motorn mår bättre av högre oktan ja tankar v-power på shell:)

undergroundracing
2 februari 2007 ·

kommer V-power att vara kvar då?

Sandman
2 februari 2007 · 873 Inlägg

Men det finns ju fler mackar än Jet...
Blir ju bara lite dyrare som vanligt.

Minns när jag tankade 98 för 13 spänn litern i sommar.

Fy fasen vilken dyr resa... Så jag gasade på lite extra för att göra det värt tongue

Don't get mad, get even.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang