black_ravenlord skrev:
Att motorvägen blir krokig, är det bara som man säger elle e det ett fenomen med människan sinne
Det är nog mera så att när det börjar gå riktigt fort, så blir en svag böj som var knappt märkbar, väldigt märkbar när farten närmar sig 300. Kurvan som du i vanliga fall tar i 70 på väg hem från jobbet, kanske går att ta i 100, men i 200 åker du ut i naturen.
Ett bra exempel på detta är strax söder om Kungälv, på motorvägen mot Göteborg. Där går en gångväg under motorvägen. I 110kmh märker man inte ens att den är där. Men när man kommer i +300 med MC så försvinner vägen under en och man blir hängande i styret. Viadukten som går under motorvägen, skapar en liten knapt märkbar upphöjning i vägbanan, den är dessutom ganska utdragen, så i vanlig fart är det "ingenting" men i över 300 blir den lilla bulan ett hopp.
Samma gäller givetvis i sidled. En knappt märkbar kurva i 110, får man lägga sig ordentligt med MCn i +300. En bil lägger man inte ner, (Förhoppningsvis.) men man upplever alltså alla förändringar mycket större i högre hastigheter.
Vet inte om det hjälpte dig att förstå, men jag kan inte beskriva det bätre. Kan ju inte gärna be dig gå ut och prova.

Det vore ju kriminelt.
EDIT: Jag tror vi hamnade lite off topic där. Sorry!
Tillbaka till kameror och hur fort de fungerar.
