Jag klarade mitt teoriprov på första försöket, samt uppkörningen. Så mitt körkort kostade ca 2 500 kr sammanlagt, pga. att i mitt gymnasium ingår det hela teorin samt 15 körlektioner. Ända jag betalade för var böckerna, halk körningen, teoriprovet, uppkörningen samt foto/kort-avgiften.
Om du hamnar i en trafiksituation, då man inte vet vem som ska köra först kan detta vara bra på att tänka:
Kolla efter skylt innan du åker i korsningen. Om det INTE finns någon skylt som visar vem som ska åka först (stop eller "lämna företräde-skylten", så är det ALLTID högerregeln, dvs den som kommer ifrån höger sett ifrån din bil, ska du lämna företräde till.
T.ex. som det står i vanliga trafikboken, som alla köper när man pluggar teori:
Om du kommer till korsning med rödljusen är detta ordningen för hur du ska bete dig.
1. Polisen/Trafikdirigent; Denna person ska du ALLTID följa så som han dirigerar. Även om rödljuset fungerar och du kommer bryta emot rött.
2. Rödljuset.
3. Skyltar; om rödljuset inte fungerar, ska man följa skyltar, t.ex. stop eller "lämna företräde-skylten".
4. Högerregeln. Om du kommer till ett rödljus, som inte fungerar och du inte ser några skyltar, är det vanlig gammal hederlig högerregel som gäller.
Alltså, om det inte finns några skyltar i en korsning som visar vem som har företräde, så är det högerregeln som gäller. ALLTID!
Obeservera att "huvudledsskylten" (samma form som ruter), inte betyder att den som åker på den vägen har företräde. Så är inte alltid fallet. Där regeln "Den som åker på huvudleds-skylts-vägen" har företräde, är det ALLTID skyltat för dom andra vägarna med antingen stop eller "lämna företräde-skylten".
Hoppas ni som inte är 100 på det annars är det nu!
/Jmy
Senast redigerat av sprstr (2 februari 2007)
Silly rabbit - Trix are for kids