Har kuggat 6 ggr på teorin!!! :(:(:(

Kettunen
3 februari 2007 ·

Jag kuggat 7 gånger dö! Det känns. Haft 51 rätt 2 gånger och då häll jag fan på att slå till data jäveln. Har ju oxå köpt mig bil redan i sommras för 55 tusen!

decib3L Körv
3 februari 2007 · 3 535 Inlägg

Jag kuggade teorin 2 gånger. För jag gick in med fel inställning :o

Sen fick jag 55 poäng och klara de! Tog snabb uppkörning (Privat givetvis) och fick körkortet big_smile Snacka om lycka. Men som DeLorean säger, det är ett privilegium. Och jag har mött polisen typ 80 gånger sen 2:e Januari nu. Och jag vill inte möta dem i 140. Som sagt, ungdomar kör som idioter. Jag vet väl själv hur det är? big_smile

Puss


Edit: Felstavning.

Senast redigerat av decib3L (3 februari 2007)

Truckdriving Man
Fimpha
3 februari 2007 · 557 Inlägg

Jag läste boken en gång, sen köpte jag programet "Körkortsfrågorna" klart det bästa ever!... Kuggade första gången och klarade på andra, uppkörningen fixade jag direkt iaf smile

//Jerry
DeLorean Live the dream
3 februari 2007 · 358 Inlägg

Hur många klara av provet i dag?
efter ni har stress läst det?
Fatta...Det handlar INTE om provet..
Det handlar om vad ni KAN...
VAD kan ni?...lite antar jag.
...Och er skall jag möta i trafik?
Stress lästa monster...
Ta det lungt..och lär er.
Det finns inga genvägar.
Tror ni det, så kommer någon bli olycklig.

I want to die in my sleep like my grandfather..
Not screaming and yelling like the passengers in his car....
"DeLorean DMC-12 -82 Vin#10429"
Min bil underhålls här!!
De Lorean DMC-12 "Rostfri" (1982)
terazzi
3 februari 2007 ·

beemern skrev:
tog skrivningen på 3dje och körningen på första. sen vet ja de finns vissa som säger att om man tar så mycke på sej som vissa här så ska man inte ha körkort för man inte kan ta de på första åså men alla som säger de kan dra åt helv*te (fanns nå sånt i en annan tråd, finns ju faktiskt dom me skriv å läs svårigheter). men visst, e ju delvis som ::: delorean ::: säger. ser dagligen folk (inte bara ungdommar) som ja skulle vilja rycka körkortet av. finns idioter överallt men de flesta verkar finnas här i östersund. och leker en heldel mest överallt men ja gör de åtminstone då de inte finns övriga trafikanter/gångare å annat i närheten som kan komma till skada OM de skulle hända nått...

håller med dig där..
vissa har det.. men det e som ni andra säger, bara plugga plugga plugga..
men alla har ju inte sån pluggvana heller..
bättre lära sig det ordentligt än bara just för provet..

finns massa faktorer som påverkar hur d går, vissa klarar teorin direkt..andra inte, men man behöver fan inte va en sämre förare bara för man inte klarar teorin direkt!!
blir irriterad när jag hör sånt fan..
det e snarare när man kör det spelar nån roll eller hur?

Senast redigerat av terazzi (3 februari 2007)

FreddeK
3 februari 2007 ·

Njaee vet inte om det bara är att plugga och plugga som många skriver att du ska göra...hmm svårt detta.Ta ett kapitel i taget och lusläs inte boken...utan forska och fråga tills du kan det. Bara läsa rakt av kan ge motsatt effekt och du blir bara less! ha inte bråttom när du pluggar ! Du måste få med dig det i praktiken också...för om du kör upp och du kommer till en situation som inte finns med i boken hur ska du göra då?
Knepigt det här men ingenting är omöjligt! Lycka till!

beemern .......
3 februari 2007 · 2 655 Inlägg

ja har läs och skrivsvårigheter så ja lät bara teoriboken ligga hemma och satt vid datorn å tjatade på utta bara faen och klarade de  låg på över 60 på varje, fick ganska många fullpottar o. blev jätte less vissa gånger men de va bara härda ut. men de finns nog mycke hjälp i boken om man orkar läsa den. sen så hade ja även myckemycke MYCKE lättare att va ute i trafiken och kunde reglerna än när ja satt vid en dator, han va helnöjjd varje körlektion och sa att ja kommer klara uppkörningen prickfritt, vilket ja gjorde. men ja har alltid varit så att jag e skitbra på praktiska saker och lätt att lära men så fort de är teoretiska saker som läsa/skriva å annat så e ja ganka kass. spec på matte tongue...

sa11e Tro mig det går att köra fortare än 110:)
3 februari 2007 · 215 Inlägg

Jag hade en kompis som kuggade 11 ggr på traktor provet..

Jag kör traktor:)
PeppeVectra Peppe Vectra
3 februari 2007 · 1 076 Inlägg

en tjejkompis lillebror kuggade för 18 gången förra veckan. verkar som han ligger i garaget för mycke för tillfället. ändå händer de inget med hans bil.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Evil_Genius_Garage *Gysot*
3 februari 2007 · 472 Inlägg

Mitt råd till dig är bara att vara lugn & ta den tid det tar..Om du inte förstår någon fråga så fråga läraren som sitter där..Gå ALDRIG tillbaks & ändra för då brukar man ändra fel saker.
Tycker inte du ska ångra att du köpt bil..Du kommer hinna köra den ja lovar.

Lycka Till

* Heaven Won´t Have Me And Hell Can´t Handle Me *
andreas_940
3 februari 2007 · 498 Inlägg

terazzi skrev:
håller med dig där..
vissa har det.. men det e som ni andra säger, bara plugga plugga plugga..
men alla har ju inte sån pluggvana heller..
bättre lära sig det ordentligt än bara just för provet..

finns massa faktorer som påverkar hur d går, vissa klarar teorin direkt..andra inte, men man behöver fan inte va en sämre förare bara för man inte klarar teorin direkt!!
blir irriterad när jag hör sånt fan..
det e snarare när man kör det spelar nån roll eller hur?

Jo visst kan man kugga en gång, men trådskaparen hade kuggat 6ggr!! då är det något fel! för begriper man inte trafikreglerna ÄR man en farlig förare!!!
För de är i mitt tycke nästan omöjligt att kugga så många ggr! Det går ju knappt att ta fram ett enklare prov!

och då kvittar de om man kan köra bil, iofs vilken idiot som helst kan köra bil, det är när de ska göra något moment med bilen de inte kan!

soyd
3 februari 2007 · 1 853 Inlägg

jag läste inget i boken, för jag är dyslektiker så jag gick snabbkurs körde alla data program jag kunde hitta till max tro det eller ej men klarade det på första försöket skriftligt, så det är bara att plugga stenhårt så man kan allt utantill!, lycka till ; )

Epitaph
3 februari 2007 · 835 Inlägg

Bonniers trafikskola på PC är faktiskt bäst!
Inte för att va sånn men hade "alla rätt"
plöjde igenom bonniers ett par ggr. o det har man, tro det eller ej nytta av när man väl tagit kortet med....
Svårt o ge tips till någon som lider av dyslexi, svårt o förstå men gillar du o blippa me datan så e det nog ideal!

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
3 februari 2007 · 2 258 Inlägg

En liten fundering - ni är många som säger att ni har koncentrationssvårigheter, dyslexi eller bara svårt att läsa och skriva. Det är väl okej, alla har vi våra svaga punkter. Frågan är bara hur man gör för att de inte ska bli ett handikapp.

När det gäller körkort är det ju väldigt viktigt att kunskaperna verkligen sitter. Kanske inte nöta in datorfrågor är rätt väg? Körkortsboken innehåller, precis som många redan påpekat, ofta bra resonemang som förklarar bakgrunden till regler och lagar.

Om man har svårt att läsa till sig information kanske det är lättare att lyssna in den? Körkortsboken måste väl ändå finnas som talbok? Så kan man lyssna på en del i taget och fundera kring det man får veta utan att inlärningen störs av själva läsmomentet?

Sambons bror är en helskärpt kille som till våren lämnar högskolan med två olika inriktingars examen i bakfickan. Dock har han sådana läs och skrivsvårigheter att jag omöjlit kan begripa vad han menar om han skriver en lapp till mig. Däremot förklarar han utmärkt och begripligt muntligt...

Man måste inte vara korkad för att man inte kan kommunicera väl i skrift.  Kan man inte ta till sig informationen skriftligt får man hitta en annan väg! MEN det är viktigt att man verkligen får med sig kunskapen.

// Ellen

Ps: En sökning på nätet gav i alla fall "lättlästa körkortsboken".
Körskolorna borde väl vara vana vid elever med dessa problem och kunna hjälpa till att hitta fungerande läromedel? Att ha körkortsboken inläst som komplement till vanliga boken tycker jag borde vara en självklarhet?!

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Sluskk
3 februari 2007 · 778 Inlägg

eXXoritas skrev:
jag har samma program som dom har på bilskolan gör det via doms hemsida.

sen har jag även teo trafikskola o bonniers!

jag måste ha körkort asså fattar inte hur ni kan klara de big_smile

har läst boken typ 2 ggr o har gort över 50 tester på datorn nästan alla tester har jag fått resultat från 55 - 63!

bonniers! suger hårt det ska du inte lite på när jag börja med det pogramet så klara tori provet 3gånger sen när jag börja på kör skolan med pogramet str pogram så fata jag inget när jag hade klarat teorin på datan på kör skolan så testa jag igen bonniers! pogram igen  då fick bara 40 rätt! tänkte jag va fan det är nåt fel med pogramet så använda inte bonniers! pogram det är så mycket fel på den så man får huvud värk

fredda_king Fotograf
3 februari 2007 · 1 319 Inlägg

jag plyggade typ i ett halvår innan jag skrev... och på min första skrivning så hadde jag 2fel.. och upp körningen så klarade jag mig på 1a försöket han skrev till och med mycket välutbildad på lappen på uppkörningen:) så jag vet inte hur det är att kugga sig på det därhmm

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
Alecci
3 februari 2007 · 2 014 Inlägg

Ett av de bästa sätten att ta till sig, minnas och förstå en viss sak, vare sig det rör sig om fakta (i bemärkelsen att det finns ett "fast svar") eller ekvationer (i bemärkelsen att det rör sig om ett "varierande svar") är just att fundera kring orsaken till att frågan och/eller svaret finns.

Exempel:

F: Gäller högerregeln framför utfartsregeln?

S: Nej.

FF: Varför gäller utfartsregeln även på vägar där högerregeln finns?

SS: När man ska köra ut från en utfart har man ofta skymd sikt kombinerat med att man ofta håller låg fart, dels av försiktighetsskäl men även för att det kanske finns en trottoarkant eller liknande hinder på vägbanan som fordonet ska passera. Dessutom ligger det fler moment i att man ska se sig för åt bägge håll, använda körriktningsvisare, etc. Dessa delar gäller inte alls eller inte i lika hög grad för det fordon som färdas längs en väg/gata där högerregeln gäller.

Känner man till det resonemanget, är det inte heller svårt att hålla i minnet att utfartsregeln även gäller på väg/gata där högerregeln appliceras.

Hoppas jag gjorde principen förstådd.

Nu är ju vissa frågor och deras därpå följande svar självklara eller mycket lättare att minnas, och ovanstående resonemang kanske i så fall kan förkortas eller helt utlämnas.

Men i sista änden tror jag att man blir en bättre/säkrare förare om man vid inlärning av regler ser till att förstå varför de finns, inte bara att de finns.

Ett ytterligare konkret tips:

När man besvarat alla frågor, gå inte tillbaka och kontrollera era svar alltför noggrannt. Kontrollera hellre att ni i så fall faktiskt har lämnat något svar på alla frågor. Det svar som spontant dyker upp i skallen är ofta rätt, i synnerhet om man är osäker på frågans innebörd eller om man är tveksam på svaret.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
falloutboy
3 februari 2007 · 1 723 Inlägg

Freddeponken skrev:
Njaee vet inte om det bara är att plugga och plugga som många skriver att du ska göra...hmm svårt detta.Ta ett kapitel i taget och lusläs inte boken...utan forska och fråga tills du kan det. Bara läsa rakt av kan ge motsatt effekt och du blir bara less! ha inte bråttom när du pluggar ! Du måste få med dig det i praktiken också...för om du kör upp och du kommer till en situation som inte finns med i boken hur ska du göra då?
Knepigt det här men ingenting är omöjligt! Lycka till!

nej man ska inte bara läsa rakt av, det är sant. grejjen är att man ska förstå det man läser och kunna omvandla det i praktisk kunskap. för mig gick det mycket bra att lusläsa boken om och om igen flera ggr innan provet, för jag hade tagit mig tid från början att förstå. resten var bara ren repetition.

g_friberg
3 februari 2007 · 6 Inlägg

Körkortsboken suger hard-time. bläddrade igenom den nån gång, sen skickade en polare massa program som han hade hittat på nätet. freakade programen och till slut hade man i stort sätt plöjt igenom vv:s alla frågor. gick fetingbra på provet me. High five!

Fimpha
3 februari 2007 · 557 Inlägg

En ska jag tycker skulle vara bra det är att om man kuggar 3 gr på teoriprovet så måste man vänta ca 6 mån innan man gör om det... för folk idag chansar bara rakt av.... tycker det ska vara dyrare att göra en skrivning.. ca 500:- för då tror jag folk lägger ner mer tid på att läsa böcker osv för att klara av det.

//Jerry
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang