Hur ska jag koppla ljud?

ettanlos123123
23 februari 2022 · 1 Inlägg

Tjena, tänkte köpa 10 stycken Bass Habit Play SP200M, 8tums midbasar å sätta i bilen. 4 Stycken i en hatthylla och sedan 3 stycken i varje framdörr. Men jag funderar på vad för slutsteg jag ska använda. Och om man kan sätta 10 stycken högtalare till samma slutsteg.

Är inte så vass på billjud så kom med förslag på hur jag ska driva mitt system jag tänkt. Hade det gått att koppla in 5 stycken högtalare i varje kanal på ett 2 kanalssteg?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 februari 2022 · 13 746 Inlägg

ettanlos123123 skrev:
Tjena, tänkte köpa 10 stycken Bass Habit Play SP200M, 8tums midbasar å sätta i bilen. 4 Stycken i en hatthylla och sedan 3 stycken i varje framdörr. Men jag funderar på vad för slutsteg jag ska använda. Och om man kan sätta 10 stycken högtalare till samma slutsteg.

Är inte så vass på billjud så kom med förslag på hur jag ska driva mitt system jag tänkt. Hade det gått att koppla in 5 stycken högtalare i varje kanal på ett 2 kanalssteg?

skulle inte montera dom 5 och 5.  av den enkla anledningen att dom sitter på olika ställen i bilen.

men 3st bryggat blir ju lite skumnt tyvärr  1.33ohm måste steget klara per kanal för

alternativet att man har 2st monoblock en till vaje kanal.   men det börjar äta upp pengar då smile

till dom 4 resterande är det inga problem    då räcker det med ett steg som klarar 2ohm per kanal och det gör dom mesta stereo


ett alternativ är ju att spara 2st tills när du spelat sönder någon och köra 2st högtalare i varje dörr och 4 bak. 

isånt fall skulle jag köra med ett 4kanals steg som ger  4x200watt vid 2ohm  som minimum   dela högtalarna vid 85hz så har dom en chans att överleva.   

och köra dom på typ ett sånt här steg https://www.brl.se/sv/artiklar/max-a2-1504.html

personligen skulle jag aldrig montera den typen av högtalare i min bil. 
jag skulle gjort det mer förnuftigt och hängt i ett bra framsystem för kvalite.  och kört allt aktivt delat på 2st steg..  men det är ju inget om man vill skråla högst utanför bilen men för mig är ljudet för öronen viktigare än för folket utanför smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang