Får ingen ström från fördelaren volvo 245 -88

emilaxelsson
2 mars 2022 · 16 Inlägg

tja har haft problem nu med bilen då den inte startar. det kommer ström från tändspolen in i fördelaren men inte ut till styften. fördelaren är helt ny med rotor och lock. rotorn snurrar. undrar om tändstyrenheten kan vara paj för det går ju in en kontakt in i fördelaren som går därifrån. har mätt på stiften i kontakten och är 1 står på 12 en på 5 och en som slår igång när man vrider på start som får 0.15 bara och undrar om det kan vara något fel med boxen. har kollat kabel brott också men verkar inte som det. tack i förväg

Volvo 245 (1988)
Utmarks-Loke
2 mars 2022 · 5 809 Inlägg

Ström från tändspolen in i fördelaren men inte ut till stiften, det är gnistan du pratar om då? De får gnista om du sätter en tändkabel direkt på tändspolen men inte om de sitter där de skall på fördelarlocket? Eller är det kablarna till hallgivaren du menar, den lilla givaren som sitter längre ner i fördelaren på vissa av motorerna i 240?

emilaxelsson
2 mars 2022 · 16 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Ström från tändspolen in i fördelaren men inte ut till stiften, det är gnistan du pratar om då? De får gnista om du sätter en tändkabel direkt på tändspolen men inte om de sitter där de skall på fördelarlocket? Eller är det kablarna till hallgivaren du menar, den lilla givaren som sitter längre ner i fördelaren på vissa av motorerna i 240?

aa hallgivaren, om det kan ha något med den och göra?

Volvo 245 (1988)
Utmarks-Loke
2 mars 2022 · 5 809 Inlägg

Kom felet först, och då bytte du fördelare inklusive hallgivaren och det funkar fortfarande inte?

emilaxelsson
2 mars 2022 · 16 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Kom felet först, och då bytte du fördelare inklusive hallgivaren och det funkar fortfarande inte?

var fördelaren paj bytte och sen åkte jag 2 dagar och all ström i bilen dog byte tändlås och tändlås kontakt och nu är vi här, kan tillägga att jag har testat en annan fördelare och borde inte vara något fel med fördelaren därför jag fundera på styrboxen.

Volvo 245 (1988)
Robban_F Avstängd
2 mars 2022 · 301 Inlägg

Hur har du konstaterat att "det kommer ström från tändspolen in i fördelaren"?

emilaxelsson
2 mars 2022 · 16 Inlägg

Robban_F skrev:
Hur har du konstaterat att "det kommer ström från tändspolen in i fördelaren"?

har mät på både tändspolen vid tändning och start och tändkabeln och går ström in men kommer inget ut när man vrider på start på fördelaren

Volvo 245 (1988)
Robban_F Avstängd
2 mars 2022 · 301 Inlägg

emilaxelsson skrev:

Robban_F skrev:
Hur har du konstaterat att "det kommer ström från tändspolen in i fördelaren"?

har mät på både tändspolen vid tändning och start och tändkabeln och går ström in men kommer inget ut när man vrider på start på fördelaren

Du skriver "ström", tror du menar spänning. Beskriv vilka punkter du sätter mätstickan på och vad multimetern är inställd på då samt vilka värden du får.

emilaxelsson
2 mars 2022 · 16 Inlägg

Robban_F skrev:

emilaxelsson skrev:

Robban_F skrev:
Hur har du konstaterat att "det kommer ström från tändspolen in i fördelaren"?

har mät på både tändspolen vid tändning och start och tändkabeln och går ström in men kommer inget ut när man vrider på start på fördelaren

Du skriver "ström", tror du menar spänning. Beskriv vilka punkter du sätter mätstickan på och vad multimetern är inställd på då samt vilka värden du får.

Har multimetern inställd på 20. På tändspolen där tändkabeln sitter men också där tändkabeln går in i fördelaren och för dem går ut mot stiften

Volvo 245 (1988)
Utmarks-Loke
2 mars 2022 · 5 809 Inlägg

Du skall absolut inte mäta med multimeter där tändkablarna sitter, multimetern klarar inte 20.000 volt. Och inte får man ut något av en sån mätning heller. Jag vet inte riktigt vad man får ut av mäta på hallgivaren med multimeter heller, man skall nog helst ha oscilloscope för att titta på den signalen

Robban_F Avstängd
2 mars 2022 · 301 Inlägg

Med all respekt emilaxelsson, men du är ute och cyklar. Fråga någon som vet och kan.

emilaxelsson
2 mars 2022 · 16 Inlägg

Robban_F skrev:
Med all respekt emilaxelsson, men du är ute och cyklar. Fråga någon som vet och kan.

Ja det är väl det jag försöker göra?

Volvo 245 (1988)
Robban_F Avstängd
2 mars 2022 · 301 Inlägg

En person på plats alltså! Det är ofta avancerat att felsöka och man kan inte göra det på ett ungefär.

Steff240
2 mars 2022 · 1 005 Inlägg

Man lär sig inte om man inte försöker!

Men om du sätter ett tändstift i kabeln direkt från tändspolen, kommer det gnista då?
Har ju hänt att nya fördelarlock och dylikt håller usel kvalitet... Sitter det lilla stiften i toppen av fördelaren kvar?

Dessutom, testat att trycka ner kablarna ordentligt i fördelarlocket? Jag har varit med om att kablarna inte riktigt nått ner i "hattarna".

Inte för att jag tror att du drabbats av det här, men På en kompis bil råkade vi ut för att själva fördelaraxeln gått av! Ibland snurrade rotorn med så det gick att ställa tändning och starta motorn, och ibland inte...Tog lite tid att hitta det felet kan jag säga roll
Fråga mig inte hur det kunde hända heller, för jag har inget bra svar på det.

emilaxelsson
2 mars 2022 · 16 Inlägg

Steff240 skrev:
Man lär sig inte om man inte försöker!

Men om du sätter ett tändstift i kabeln direkt från tändspolen, kommer det gnista då?
Har ju hänt att nya fördelarlock och dylikt håller usel kvalitet... Sitter det lilla stiften i toppen av fördelaren kvar?

Dessutom, testat att trycka ner kablarna ordentligt i fördelarlocket? Jag har varit med om att kablarna inte riktigt nått ner i "hattarna".

Inte för att jag tror att du drabbats av det här, men På en kompis bil råkade vi ut för att själva fördelaraxeln gått av! Ibland snurrade rotorn med så det gick att ställa tändning och starta motorn, och ibland inte...Tog lite tid att hitta det felet kan jag säga roll
Fråga mig inte hur det kunde hända heller, för jag har inget bra svar på det.

aa tack, har ju som sagt testat 2 olika fördelare borde inte vara det men kan dubbel kolla. locket är helt och stiftet sitter kvar men kan kolla om det med tändstiftet och tändspolen. tack

Volvo 245 (1988)
Robban_F Avstängd
2 mars 2022 · 301 Inlägg

emilaxelsson skrev:

Robban_F skrev:
Med all respekt emilaxelsson, men du är ute och cyklar. Fråga någon som vet och kan.

Ja det är väl det jag försöker göra?

Att kunna felsöka det elektriska systemet i en bil tar många år att lära sig. Därför tycker jag att du ska vända dig till någon som har den erfarenheten.

emilaxelsson
2 mars 2022 · 16 Inlägg

uppdatering: testade ta ett stift mot tändspolen och inget hände ingen gnista. min hypotes är att när jag höll på med tändlåset så satte jag tändnings kabeln fel så den får fel ström/spänning what so ever. ska kolla det så fort jag har tillgång till garaget

Senast redigerat av emilaxelsson (2 mars 2022)

Volvo 245 (1988)
caromania Forummoderator
2 mars 2022 · 9 296 Inlägg

emilaxelsson skrev:
uppdatering: testade ta ett stift mot tändspolen och inget hände ingen gnista. min hypotes är att när jag höll på med tändlåset så satte jag tändnings kabeln fel så den får fel ström/spänning what so ever. ska kolla det så fort jag har tillgång till garaget

Kämpa på. Fortsätt ställa frågor och läs på vad du kan hitta så kommer du närmare en lösning. Komplettera gärna med några fotografier för att dokumentera tydligare vad du försöker göra.

De flesta av oss har även varit i precis din situation, med en viss brist på kunskap men ett stort driv och positiv inställning. Det är självklart bra att ha en kompis/farsa eller annan hjälp nära till hands men man kan absolut lösa massor av saker som novis, om man tar det lugnt och är metodisk.

Från mig kommer alltså inte så många sakråd utan mer en allmän peppning.

Sedan en liten uppmaning till de som skriver i tråden att de hjälper till med praktiska tips i syfte att vara behjälpliga, eller inte skriva alls.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Utmarks-Loke
2 mars 2022 · 5 809 Inlägg

emilaxelsson skrev:
uppdatering: testade ta ett stift mot tändspolen och inget hände ingen gnista. min hypotes är att när jag höll på med tändlåset så satte jag tändnings kabeln fel så den får fel ström/spänning what so ever. ska kolla det så fort jag har tillgång till garaget

Ja, efter att ha läst dina andra trådar här på forumet nu så tror jag du har rätt, det hänger nog ihop med tändningslåset. Det saknas nog ström på något ställe.

Steff240
2 mars 2022 · 1 005 Inlägg

Elsystem i en såpass gammal bil som en 245:a är inte speciellt komplicerade, sålänge man inte ska in i styrboxarna och böka så klarar man sig ganska långt utan expertkunskap enligt min åsikt.

Jag kan absolut inte allt om hur systemen fungerar eller hur jag felsöker på bästa sätt men med en multimeter och ett kopplingsschema har jag klarat mig ganska bra, speciellt när man har Google tillhands.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang