[Köpråd] Bil för max 30k, pendlarbil (Göteborg) så gärna en med lägre bensinförbrukning

On-the-run
23 oktober 2022 · 38 Inlägg

Ok, för att dra en kort variant av en längre historia. Vi köpte en Audi A4 B8 där bilfirman blåste oss totalt. Har fått en verkstadskalkyl på runt 30,000kr för att fixa till alla fel som är på den. Vilket jag givetvis inte kommer gå med på utan det är bilfirmans ansvar. Nu ligger ärendet hos ARN.

I alla fall. Sedan tidigare har vi en Hyundai i10 (2009) som funnits i släkten sedan ny. Denna bil pendlar frugan med till sitt jobb. Men vi måste ha en bil till då vi både jobbar på jobb som är omständiga att ta sig till med kollektivtrafiken.

Då vi som sagt redan har två bilar är vi inte jättesugna på lägga en massa pengar på en bil till och har bestämt oss för runt 30,000kr för en bil som ska funka under tiden Audi ärendet ligger hos ARN. Tanken är väl då att sälja denna tredje bil, alltså ska den (det är tanken i alla fall) endast användas under ca. 6 mån. Så med det sagt, jag har letat och letat men kan inte riktigt hitta någon som man fastnar för. Det är mycket franskt i den prisklassen, och för mig osar inte franska bilar kvalité direkt. Så vad finns det för vettiga pendlarbilar i 30k klassen?

Det spelar ingen roll om det är en liten skitbil eller en kombi. Bara det är bensin och hyfsat snål (inte 1L/milen blandad körning) och att det är en bil som är hyfsat attraktiv så vi lätt kan sälja den vidare om ca. 6 mån. Helst gärna något med mer än 80hk med då vår Hyundai i10 är i slöaste laget med sina 77hk.

Senast redigerat av On-the-run (23 oktober 2022)

THEBADGUY Gorgilus addictus
23 oktober 2022 · 4 736 Inlägg

Kanske en Toyota Corolla?
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … /104602409

Kan nog gå att hitta en Toyota Yaris för dom pengarna med.

Toyota är populära bilar, så tror i alla fall inte det ska vara jättesvårt att sälja efter du haft den.
Pålitliga som få med.

Senast redigerat av THEBADGUY (23 oktober 2022)

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 oktober 2022 · 17 466 Inlägg

Hade nog tittat på en Yaris då. När det är dags och flippa av den sen så är det inget problem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
23 oktober 2022 · 7 234 Inlägg

Någon liten Suzuki, Honda eller Mazda - Toyota har redan föreslagits.

On-the-run
23 oktober 2022 · 38 Inlägg

Tack. Hittat några intressant bilar. Men varenda en av dom bilfirmorna jag kollar upp har urkassa recensioner och omdöme. Vafan finns det inga seriösa bilhandlare längre?

torsen
23 oktober 2022 · 7 234 Inlägg

Bilar i den prisklassen köper man inte hos "bilfirmor/MENA".
MENA har 20.000:- förtjänst på varje bil = man får en 10.000:- bil i stället.
Köp privat!
Konditionstest hos någon bilprovning om du är osäker.

SportPilot Ubåtsingenjör
24 oktober 2022 · 7 228 Inlägg

Corollan som länkats ser vettig ut, den hade jag köpt smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
amazinjoey
24 oktober 2022 · 1 139 Inlägg

Saab 9-5 1.9 TID

spillolja
24 oktober 2022 · 4 020 Inlägg

On-the-run skrev:
Ok, för att dra en kort variant av en längre historia. Vi köpte en Audi A4 B8 där bilfirman blåste oss totalt. Har fått en verkstadskalkyl på runt 30,000kr för att fixa till alla fel som är på den. Vilket jag givetvis inte kommer gå med på utan det är bilfirmans ansvar. Nu ligger ärendet hos ARN.

Lite nyfiken vad är det som är fel ?
finns det något utlåtande på felen tex. oberoende undersökning hos en bilbesiktningstation ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
On-the-run
24 oktober 2022 · 38 Inlägg

spillolja skrev:

On-the-run skrev:
Ok, för att dra en kort variant av en längre historia. Vi köpte en Audi A4 B8 där bilfirman blåste oss totalt. Har fått en verkstadskalkyl på runt 30,000kr för att fixa till alla fel som är på den. Vilket jag givetvis inte kommer gå med på utan det är bilfirmans ansvar. Nu ligger ärendet hos ARN.

Lite nyfiken vad är det som är fel ?
finns det något utlåtande på felen tex. oberoende undersökning hos en bilbesiktningstation ?

Kamaxel ur position, kamaxel givare fel, skadade bromsskivor fram och bak, oljeläcka från oljetråg då det rostat, olja läcker pga ventilkåpspackning. Bara ett urval av felen.

Nej, den lät och gick hur bra som helst när jag provkörde den. Givetvis hade dom släckt alla felkoder innan så dom tändes ju 1-2 dar senare som en julgran. Har haft inne den på Mekonomen och en även en verkstad nära mig för kalkyl/felsökning. Båda säger det ovan. Har även fått bilder på oljetråg och ventilkåpspackning som visar läckagen.

Fick t om tag i ägaren innan mig som hade exakt samma fel och lyckades få häva köpet delvis, ägaren gick back 15k. Men ägaren ville bara bli av med bilen. Så bilfirman tog tillbaka den, ägaren gick med förlust och dom släckte felkoderna, sålde den till mig.

Senast redigerat av On-the-run (24 oktober 2022)

On-the-run
24 oktober 2022 · 38 Inlägg

SportPilot skrev:
Corollan som länkats ser vettig ut, den hade jag köpt smile

När jag läser omdömen osv om den bilfirman så känner jag inte direkt för att handla av dom. Annars hade den varit klart intressant ja.

spillolja
24 oktober 2022 · 4 020 Inlägg

On-the-run skrev:
Kamaxel ur position, kamaxel givare fel, skadade bromsskivor fram och bak, oljeläcka från oljetråg då det rostat, olja läcker pga ventilkåpspackning. Bara ett urval av felen.

Kamaxelgivaregivarfel: här behöver verifierat om kamkedjan är slak eller om det bara är givaren
om brommskivorna accepeteras som trafiksäkra hos en besikningstation är det nog svårt att får rätt
oljeläckage kanske kan beror på övertyck i vevhuset pga. av taskig PVC ventil (turbotryck i vevhuset)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
amazinjoey
25 oktober 2022 · 1 139 Inlägg

On-the-run skrev:

SportPilot skrev:
Corollan som länkats ser vettig ut, den hade jag köpt smile

När jag läser omdömen osv om den bilfirman så känner jag inte direkt för att handla av dom. Annars hade den varit klart intressant ja.

Bil under 30k kan du lika gärna köpa privat. Man får inga garantier vid de priset...

spillolja
25 oktober 2022 · 4 020 Inlägg

jag har själv en Renault Clio 1.2 från 00, den tar under 0.6L/milen
för 30tkk  bör man utan svårighet få en 05 eller nyare

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
SportPilot Ubåtsingenjör
26 oktober 2022 · 7 228 Inlägg

Som skrivs ovan så räknas en bil för 30k som en gör det själv bil i lagens mening. Där finns inga som helst garantier, så bäst är att köpa privat

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang