Kan egentligen bara hålla med om vad som sagts här redan.
Bilfirman visste förmodligen om att bilen hade sina problem och är noga med att poängtera att ingen garanti finns, därav existerar nog inte viljan att på ett seriöst sätt hjälpa dig heller.
Ja, du har rätten på din sida med tanke på konsumentköplagen och vad som står i den, till exempel:
4 kap. 1 §
Varan ska i fråga om art, beskrivning, mängd, kvalitet, funktionalitet, kompatibilitet, driftskompatibilitet och i övrigt stämma överens med vad som följer av avtalet. Varan ska åtföljas av de tillbehör, anvisningar och uppdateringar som följer av avtalet.
Varan ska vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket konsumenten avsåg att varan skulle användas, om konsumenten har informerat näringsidkaren om det särskilda ändamålet och näringsidkaren vid köpet har godtagit att varan kan användas för det ändamålet.
4 kap. 2 §
Varan ska, utöver vad som följer av 1 §
1) Vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används.
2) Stämma överens med kvaliteten på och näringsidkarens beskrivning av ett prov eller en modell som har gjorts tillgänglig för konsumenten före köpet.
3) Ha den mängd och de egenskaper och andra särdrag i fråga om hållbarhet, funktionalitet, kompatibilitet, säkerhet och särdrag i övrigt, som är normalt förekommande för varor av samma slag och som konsumenten med fog kan förutsätta med hänsyn till varans art.
4) Stämma överens med sådana uppgifter om varans egenskaper och andra särdrag eller användning som näringsidkaren eller någon i ett tidigare säljled eller för näringsidkarens räkning har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.
5) Åtföljas av den förpackning och andra tillbehör samt anvisningar för installation, montering, användning, förvaring och skötsel som konsumenten med fog kan förutsätta.
4 kap. 3 §
Näringsidkaren ska före köpet upplysa konsumenten om sådana förhållanden som rör varans egenskaper eller användning som näringsidkaren känner till eller bör känna till och som konsumenten med fog kan räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att informationen kan antas inverka på köpet.
4 kap. 5 §
Varan är felaktig om den avviker från vad som anges i 1 eller 2 § eller näringsidkaren inte uppfyller sin skyldighet enligt 3 eller 4 §, om inte något annat följer av 6-8 §§. I 9-12 §§ finns bestämmelser om att varan kan vara felaktig även i andra fall.
5 kap. 1 §
Om varan är felaktig, får konsumenten enligt 4-11 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får konsumenten enligt 6 kap. kräva skadestånd. Konsumenten får enligt 3 § även hålla inne betalningen.
5 kap. 2 §
Konsumenten får åberopa att varan är felaktig endast om han eller hon lämnar näringsidkaren ett meddelande om felet inom skälig tid efter det att konsumenten borde ha märkt felet (reklamation). En reklamation får i stället göras hos någon som har åtagit sig att för näringsidkarens räkning avhjälpa fel på varan eller hos den som enligt 1 kap. 4 § har förmedlat köpet. En reklamation som görs inom två månader efter det att konsumenten märkt felet ska alltid anses ha gjorts i rätt tid.
Med detta i åtanke så kan du mycket riktigt vända dig till ARN om bilfirman skulle sätta sig på tvären och tokvägra att hjälpa dig. Processen tar dock månader från början till slut och kan också ignoreras av bilfirman, som Hybrid_ och eastereverybodybay skriver, oavsett om ARN avgör till din fördel eller inte.
Att enbart bilhandlare som är anslutna till Motorbranschens Riksförbund har ett åtagande att följa vad ARN rekommenderar är också sant, så om bilfirman inte är det heller så har du en allt längre uppförsbacke framför dig.
Visst, företaget kan inte längre annonsera på Blocket eller andra hemsidor om bilfirman ignorerar ARN, men även om företaget svartlistas så krävs det ett näringsförbud mot ägarna att bli hindrade att helt sonika skapa ett nytt bolag med nytt namn och fortsätta lura kunder genom att sälja skrotbilar till överpris. Då måste det handla om till exempel grova ekonomiska brott, bland annat. Det är bara en domstol som kan utfärda det. Och nu pratar vi inte månaders väntetid, nu pratar vi nästan ett år.
70 000 kronor för den bilen var för övrigt inte billigt...
Det är alltid lätt att vara efterklok. Hoppas att det löser sig för dig i vilket fall som helst.
Men om inget tydligt avtal finns på garanti och annat, om bilfirman inte ingår i MRF, om bilfirman vägrar att samarbeta med dig och ignorerar konsumentköplagen och ARN och allt det andra. Jadu...då är det tingsrätten som gäller eller hoppas att en svartlistning på diverse annonshemsidor gör att företaget ger upp och åtgärdar felet.