Vad har jag för rättigheter när jag köper en bil på Firma

BilFixare
28 oktober 2022 · 140 Inlägg

Hej på er.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209734/209734-4a7709683fce523dca9f49ffc28c827c.jpg
Köpte v70 awd d5 2010 70000kr.
Det läckte diff bak.  säljare påstår att den var billigt och ingen Garanti ( prata de om ) de sa ringa tillbaka men det har de inte gjort ( jag vänta tills mån ) Men ville höra med er först?

https://www.garaget.org/mypage/gallery_ … ge=2901685

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 oktober 2022 · 17 491 Inlägg

Du lär nog inte få någon hjälp från den bilfirman. De visste säkert om att diffen läckte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
sollu
29 oktober 2022 · 423 Inlägg

När vi köpte våran Saab betalar vi 25t. Efter 2 veckor koppling dör. Firman ville inte ta ansvaret men efter mycket snack med chefen fick ny koppling utan kostnad. Så en bil som kostar 70t är inte billigt. Har du inte garanti eller avtal när du köpte bilen? På min stå garanti 1 månad eller 100 mil.

eastereverybodybay
29 oktober 2022 · 365 Inlägg

BilFixare skrev:
Det läckte diff bak.  säljare påstår att den var billigt och ingen Garanti ( prata de om ) de sa ringa tillbaka men det har de inte gjort ( jag vänta tills mån ) Men ville höra med er först?

Garantier vid bilköp från bilfirma är frivilliga, däremot så kan aldrig bilfirman friskriva sig från konsumentköplagen.
Konsumentköplagen är bindande!

https://www.hallakonsument.se/varor-och … %B6plagen.

Vägrar bilfirman att följa konsumentköplagen så kan du som bilköpare alltid gå till ARN (Allmänna Reklamationsnämnden) alternativt gå till tingsrätten.

Jag hade gått till ARN även om ett ärende kan ta 4-6 månader. Det viktiga är att dokumentera alla samtal med bilfirman. Vad som har sagt och inte sagts.

Får man rätt hos ARN så är det tyvärr ändå inte bindande av bilfirman att följa detta, men man kan med fördel då ta det vidare till tingsrätten om man så önskar och vågar.

En bra sak om man får rätt hos ARN är att man kan vända sig till BLOCKET.SE (Om nu bilfirman annonserar där).
Blocket brukar vara väldigt snabba med att stoppa all annonsering för bilfirmor som inte följer ARNs beslut. Och då brukar många bilfirmor krypa till korset.

spillolja
29 oktober 2022 · 4 026 Inlägg

BIlen har några år på nacken och lite oljefukt är inte ornormalt åtminstånde så länge det inte blir en pöl på marken, om så är fallet behöver man kunna bevisa det, den kan vara en besiktning av felet hos en bilbesiktningstation för att styrka felet, en motortvätt så blir den blank och fin

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 oktober 2022 · 17 491 Inlägg

Visst kan TS dra det via ARN. Men bilfirman kommer nog att strunta i en eventuell fällande dom. De lägger lite pengar på att byta namnet på företaget och då är de fria från en eventuell svartlistning. Eller så skiter de i allt. Många googlar nog inte företaget de ska köpa från.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
BilFixare
29 oktober 2022 · 140 Inlägg

eastereverybodybay skrev:

BilFixare skrev:
Det läckte diff bak.  säljare påstår att den var billigt och ingen Garanti ( prata de om ) de sa ringa tillbaka men det har de inte gjort ( jag vänta tills mån ) Men ville höra med er först?

Garantier vid bilköp från bilfirma är frivilliga, däremot så kan aldrig bilfirman friskriva sig från konsumentköplagen.
Konsumentköplagen är bindande!

https://www.hallakonsument.se/varor-och … %B6plagen.

Vägrar bilfirman att följa konsumentköplagen så kan du som bilköpare alltid gå till ARN (Allmänna Reklamationsnämnden) alternativt gå till tingsrätten.

Jag hade gått till ARN även om ett ärende kan ta 4-6 månader. Det viktiga är att dokumentera alla samtal med bilfirman. Vad som har sagt och inte sagts.

Får man rätt hos ARN så är det tyvärr ändå inte bindande av bilfirman att följa detta, men man kan med fördel då ta det vidare till tingsrätten om man så önskar och vågar.

En bra sak om man får rätt hos ARN är att man kan vända sig till BLOCKET.SE (Om nu bilfirman annonserar där).
Blocket brukar vara väldigt snabba med att stoppa all annonsering för bilfirmor som inte följer ARNs beslut. Och då brukar många bilfirmor krypa till korset.

Tack Tack,Ska  prata med hallåkonsument på måndag.

torsen
30 oktober 2022 · 7 240 Inlägg

Endast bilföretag som är anslutna till MRF har förbundit sig att följa Arns utslag/rekommendation.
Nästan inget MRF-anslutet bilföretag säljer bilar i "lägre prisklass" = 30.000:- till 75.000:-.
Gissar du har handlat av ett MENA-företag.
Nog bara dom som befattar sig med mer än 10 år gamla bilar.
Se det som en lärpeng.

doktorduett
30 oktober 2022 · 357 Inlägg

undrar varför man köper en bil till 70000 kr utan att kolla den.
kan man inte själv, kan man köra den till besiktningen för en test innan köp
vill inte bilfirman gå med på detta köp en annan bil

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 oktober 2022 · 17 491 Inlägg

doktorduett skrev:
undrar varför man köper en bil till 70000 kr utan att kolla den.
kan man inte själv, kan man köra den till besiktningen för en test innan köp
vill inte bilfirman gå med på detta köp en annan bil

TS köpte ju bilen. Så köpa en annan är nog inte av intresse.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MisterAxl
30 oktober 2022 · 103 Inlägg

Kan egentligen bara hålla med om vad som sagts här redan.
Bilfirman visste förmodligen om att bilen hade sina problem och är noga med att poängtera att ingen garanti finns, därav existerar nog inte viljan att på ett seriöst sätt hjälpa dig heller.

Ja, du har rätten på din sida med tanke på konsumentköplagen och vad som står i den, till exempel:

4 kap. 1 §
Varan ska i fråga om art, beskrivning, mängd, kvalitet, funktionalitet, kompatibilitet, driftskompatibilitet och i övrigt stämma överens med vad som följer av avtalet. Varan ska åtföljas av de tillbehör, anvisningar och uppdateringar som följer av avtalet.
Varan ska vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket konsumenten avsåg att varan skulle användas, om konsumenten har informerat näringsidkaren om det särskilda ändamålet och näringsidkaren vid köpet har godtagit att varan kan användas för det ändamålet.

4 kap. 2 §
Varan ska, utöver vad som följer av 1 §
1) Vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används.
2) Stämma överens med kvaliteten på och näringsidkarens beskrivning av ett prov eller en modell som har gjorts tillgänglig för konsumenten före köpet.
3) Ha den mängd och de egenskaper och andra särdrag i fråga om hållbarhet, funktionalitet, kompatibilitet, säkerhet och särdrag i övrigt, som är normalt förekommande för varor av samma slag och som konsumenten med fog kan förutsätta med hänsyn till varans art.
4) Stämma överens med sådana uppgifter om varans egenskaper och andra särdrag eller användning som näringsidkaren eller någon i ett tidigare säljled eller för näringsidkarens räkning har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.
5) Åtföljas av den förpackning och andra tillbehör samt anvisningar för installation, montering, användning, förvaring och skötsel som konsumenten med fog kan förutsätta.

4 kap. 3 §
Näringsidkaren ska före köpet upplysa konsumenten om sådana förhållanden som rör varans egenskaper eller användning som näringsidkaren känner till eller bör känna till och som konsumenten med fog kan räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att informationen kan antas inverka på köpet.

4 kap. 5 §
Varan är felaktig om den avviker från vad som anges i 1 eller 2 § eller näringsidkaren inte uppfyller sin skyldighet enligt 3 eller 4 §, om inte något annat följer av 6-8 §§. I 9-12 §§ finns bestämmelser om att varan kan vara felaktig även i andra fall.

5 kap. 1 §
Om varan är felaktig, får konsumenten enligt 4-11 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får konsumenten enligt 6 kap. kräva skadestånd. Konsumenten får enligt 3 § även hålla inne betalningen.

5 kap. 2 §
Konsumenten får åberopa att varan är felaktig endast om han eller hon lämnar näringsidkaren ett meddelande om felet inom skälig tid efter det att konsumenten borde ha märkt felet (reklamation). En reklamation får i stället göras hos någon som har åtagit sig att för näringsidkarens räkning avhjälpa fel på varan eller hos den som enligt 1 kap. 4 § har förmedlat köpet. En reklamation som görs inom två månader efter det att konsumenten märkt felet ska alltid anses ha gjorts i rätt tid.

Med detta i åtanke så kan du mycket riktigt vända dig till ARN om bilfirman skulle sätta sig på tvären och tokvägra att hjälpa dig. Processen tar dock månader från början till slut och kan också ignoreras av bilfirman, som Hybrid_ och eastereverybodybay skriver, oavsett om ARN avgör till din fördel eller inte.
Att enbart bilhandlare som är anslutna till Motorbranschens Riksförbund har ett åtagande att följa vad ARN rekommenderar är också sant, så om bilfirman inte är det heller så har du en allt längre uppförsbacke framför dig.

Visst, företaget kan inte längre annonsera på Blocket eller andra hemsidor om bilfirman ignorerar ARN, men även om företaget svartlistas så krävs det ett näringsförbud mot ägarna att bli hindrade att helt sonika skapa ett nytt bolag med nytt namn och fortsätta lura kunder genom att sälja skrotbilar till överpris. Då måste det handla om till exempel grova ekonomiska brott, bland annat. Det är bara en domstol som kan utfärda det. Och nu pratar vi inte månaders väntetid, nu pratar vi nästan ett år.

70 000 kronor för den bilen var för övrigt inte billigt...
Det är alltid lätt att vara efterklok. Hoppas att det löser sig för dig i vilket fall som helst.
Men om inget tydligt avtal finns på garanti och annat, om bilfirman inte ingår i MRF, om bilfirman vägrar att samarbeta med dig och ignorerar konsumentköplagen och ARN och allt det andra. Jadu...då är det tingsrätten som gäller eller hoppas att en svartlistning på diverse annonshemsidor gör att företaget ger upp och åtgärdar felet.

doktorduett
30 oktober 2022 · 357 Inlägg

Hybrid_ skrev:

doktorduett skrev:
undrar varför man köper en bil till 70000 kr utan att kolla den.
kan man inte själv, kan man köra den till besiktningen för en test innan köp
vill inte bilfirman gå med på detta köp en annan bil

TS köpte ju bilen. Så köpa en annan är nog inte av intresse.

jag fattar han har köpt bilen.... det var ett råd till andra som ska köpa bil
läs igen så förstår du kanske meningen i det jag skrev

Subtext
19 november 2022 · 107 Inlägg

Bilfirmor som säljer oljeläckande bilar vet om det, särskilt om den har stått inomhus.
De är skyldiga att informera ang fel de känner till.
De kollar själva upp bilar de byter eller köper in.
Det kan gå bra hos ARN men tar just nu ca 7 - 9 månader.
Informera firman att du kommer anmäla till både Blocket och ARN.
ARN-beslutet sen är inte en dom utan en rekommendation som domstolarna
brukar gå på.
Du tar prisförslag på reparationen och sen går du till ARN.
Det är lätt att anmäla.
ARN kan sen rekommendera att firman betalar enligt prisförslaget.
Om/när du fått rätt av ARN så går du till KRF och ansöker om betalningsföreläggande.
Det kostar 300 kr och du kan begära ca 350 kr för arbete och kräver företaget på
rep kostnad + 650 kr via KRF.
svarar firman inte så vinner du.
Bestrider de så har du 300 kr tillgodo i domstol och där bör man hålla sig till krav
under ett halvt basbelopp, nu ca 23.000kr för att det ska bli enkelt billigt och utan
advokatsv-n.
Man sköter det hela själv och lutar sig mot ARN-beslutet.
inget gehör hos ARN, bara ge upp det hela.
Du skriver omdömen på Google maps Reco, Trustpilot samt ev hitta.se

Senast redigerat av Subtext (19 november 2022)

Low
19 november 2022 · 3 314 Inlägg

Subtext skrev:
Bilfirmor som säljer oljeläckande bilar vet om det, särskilt om den har stått inomhus.
De är skyldiga att informera ang fel de känner till.
De kollar själva upp bilar de byter eller köper in.
Det kan gå bra hos ARN men tar just nu ca 7 - 9 månader.
Informera firman att du kommer anmäla till både Blocket och ARN.
ARN-beslutet sen är inte en dom utan en rekommendation som domstolarna
brukar gå på.
Du tar prisförslag på reparationen och sen går du till ARN.
Det är lätt att anmäla.
ARN kan sen rekommendera att firman betalar enligt prisförslaget.
Om/när du fått rätt av ARN så går du till KRF och ansöker om betalningsföreläggande.
Det kostar 300 kr och du kan begära ca 350 kr för arbete och kräver företaget på
rep kostnad + 650 kr via KRF.
svarar firman inte så vinner du.
Bestrider de så har du 300 kr tillgodo i domstol och där bör man hålla sig till krav
under ett halvt basbelopp, nu ca 23.000kr för att det ska bli enkelt billigt och utan
advokatsv-n.
Man sköter det hela själv och lutar sig mot ARN-beslutet.
inget gehör hos ARN, bara ge upp det hela.
Du skriver omdömen på Google maps Reco, Trustpilot samt ev hitta.se

Inte säkert att de vet om det. Speciellt om det bara fuktar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang