Köpt BMW E90 330i, vad bör göras?

Affeb03
26 november 2022 · 11 Inlägg

MrHyde skrev:

Affeb03 skrev:
260 hk, vilket absolut räcker för mig i nuläget, samt att kostnaden redan nu (1-1.5L / mil) är hyfsat stor för mig.

Ligger du på 1-1.5L/mil på en 330?! Då bör du starkt fundera om 1. Det är nåt fel på bilen, eller 2. Om du har en väldigt extrem körstil som du bör ändra på.
Jag har kört 300-350hk bilar som legat lägre än så, du bör landa väl under litern om du oftast kör som folk, den deklarerade förbrukningen är 0.87 blandad körning på din och det brukar gå att komma under den deklarerade förbrukningen på många BMW.

Yup, bensinen bara ryker bort, men du har nog rätt i att de är min körstil som behöver ändras då jag ofta trycker på.

Affeb03
26 november 2022 · 11 Inlägg

Low skrev:

Affeb03 skrev:

Low skrev:

Ny taget körkort?

Yep nytaget körkort och min första bil big_smile

Fick den känslan. Ska inte låta som en forums polis men kör lungt, finns andra på vägarna med både djur och barn i bilen.

Men kör så in i helvete på en bana! Måste vara roliga bilar. Mina första bilar var bmws. Roliga bilar smile

Underbar bil, är sjukt nöjd! big_smile

Affeb03
26 november 2022 · 11 Inlägg

Jesper328 skrev:

Affeb03 skrev:
260 hk, vilket absolut räcker för mig i nuläget, samt att kostnaden redan nu (1-1.5L / mil) är hyfsat stor för mig. Jag hade tänkt kapa av dämpare och göra lite uppgradering på exteriör, har ett par sprillans nya 19” fälgar redan nu som jag fick på köpet.

Och turbokonvertering kommer jag inte göra eftersom som du säger så känns de onödigt när jag kan köpa en 335i som nästa bil istället med twinturbo.

Vilka dämpare rekommenderar du att jag tar bort för bästa ljud? Har hört att bakre dämpare kan orsaka skramligt ljud ifall man tar bort den? Och vet du vilket rör som passar att sätta därpå? De är väl 3”? Eller är de 2,5”? Och de går väl att köpa på biltema

Sitter väl bara en stor ljuddämpare på e90?
Plus en resonator då.

Kommer nog bröla duktigt utan ljuddämparen, men tar du väck resonatorn så får du en annan karaktär på ljudet.
Dock så finns risken att du får ett jobbigt drönande ljud vid ex. motorvägskörning.

Korrekt, där sitter endast en ljuddämpare, hade inte hissat upp den och kollat på de innan jag skrev. Så du rekommenderar att endast ta bort resonator? Eller både ljuddämparen + resonator? smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang