Hjälp med A-traktor

Brådhis * Voff voff *
2 januari 2023 · 10 278 Inlägg

Dsh skrev:

Brådhis skrev:

Dsh skrev:
Tycker jag också 😊 har du ett förslag?

Vad är dit barn sugen på? Har han/hon någon drömbil? Favoritbil? Favoritmärke? smile Jag tycker nog man ska börja i den änden. Eller är det bara ett rent transportmedel? smile

Han vill ha en suv/pickis helst. Gärna manuell låda (även om det är stenålder).
Men förälder som man är så vill man ju att den ska vara säker och även funka några år till då hans lillebror är spekulant på att ta över den sedan 😊

Då bör du satsa på en pickis eller SUV. Köper du något annat blir det inte "hans val" och då är det rejält mycket lättare att hitta saker att gnälla på (eller få idéer om att göra om bilen så den blir roligare, läs: snabbare tex...) wink

Man måste inte köpa det snålaste eller absolut bästa rent tekniskt, man måste också låta hjärtat vara med när man väljer bil. En bil man gillar står man ut med lite fel på, en bil man inte tycker om eller valt kommer man reta sig på småsaker med. smile

En SUV eller pickis är dessutom rejäl och säker om olyckan skulle vara framme.

Senast redigerat av Brådhis (2 januari 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Dsh
2 januari 2023 · 58 Inlägg

Growe skrev:

Dsh skrev:

Brådhis skrev:

Vad är dit barn sugen på? Har han/hon någon drömbil? Favoritbil? Favoritmärke? smile Jag tycker nog man ska börja i den änden. Eller är det bara ett rent transportmedel? smile

Han vill ha en suv/pickis helst. Men förälder som man är så vill man ju att den ska vara säker och även funka några år till då hans lillebror är spekulant på att ta över den sedan 😊

Skulle jag välja så skulle jag satsa på det mest bränslesnåla som går att uppbringa...    den kommer gå i 30km/h vilket ud som förälder ska se till att den aldrig kommer gå fortare så säkerhet behövsa bara till 30km/h   möjligen att man vill ha skydd från att bli påkörd bakifrån..

men en snål bil gör att den kommer kunna rulla lite utan att det slår så hårt på ekonomin...  det är ju du som får tanka så smile)

Absolut - då är a-traktor med ECU att föredra som ni påpekat. Men vilket märke/modell ska jag kolla på?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 januari 2023 · 17 473 Inlägg

Vitaran har levt ett liv i Polen och när den avregistrades där 2020 av en herre med Polskt namn så hade den rullat 20000 mil. Mätaren har därefter justerats bakåt till mer behagliga 11500 mil och sen har den rullat i Sverige som A-traktor. Den har gått över 23000 mil i nuläget.

PTP54E för den som vill kolla. I övrigt är den körklar och godkänd.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 januari 2023 · 13 742 Inlägg

Dsh skrev:

Growe skrev:

Dsh skrev:

Han vill ha en suv/pickis helst. Men förälder som man är så vill man ju att den ska vara säker och även funka några år till då hans lillebror är spekulant på att ta över den sedan 😊

Skulle jag välja så skulle jag satsa på det mest bränslesnåla som går att uppbringa...    den kommer gå i 30km/h vilket ud som förälder ska se till att den aldrig kommer gå fortare så säkerhet behövsa bara till 30km/h   möjligen att man vill ha skydd från att bli påkörd bakifrån..

men en snål bil gör att den kommer kunna rulla lite utan att det slår så hårt på ekonomin...  det är ju du som får tanka så smile)

Absolut - då är a-traktor med ECU att föredra som ni påpekat. Men vilket märke/modell ska jag kolla på?

skulle leta efter en 1.4l polo diesel med 3cyl dieseln..  75hk  perfekt bil för en unge...    går snålt något överjävligt..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Dsh
2 januari 2023 · 58 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Vitaran har levt ett liv i Polen och när den avregistrades där 2020 av en herre med Polskt namn så hade den rullat 20000 mil. Mätaren har därefter justerats bakåt till mer behagliga 11500 mil och sen har den rullat i Sverige som A-traktor. Den har gått över 23000 mil i nuläget.

PTP54E för den som vill kolla. I övrigt är den körklar och godkänd.

Shit! Det missade jag i ”Mina fordon” men ser det nu.
Men nu fattar jag - alla bilar som säljs av det företaget är importerade 🥶 kollar på några till - och samma där - importerade.

Senast redigerat av Dsh (2 januari 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 januari 2023 · 17 473 Inlägg

Dsh skrev:

Hybrid_ skrev:
Vitaran har levt ett liv i Polen och när den avregistrades där 2020 av en herre med Polskt namn så hade den rullat 20000 mil. Mätaren har därefter justerats bakåt till mer behagliga 11500 mil och sen har den rullat i Sverige som A-traktor. Den har gått över 23000 mil i nuläget.

PTP54E för den som vill kolla. I övrigt är den körklar och godkänd.

Shit! Det missade jag i ”Mina fordon” men ser det nu.
Men nu fattar jag - alla bilar som säljs av det företaget är importerade 🥶 kollar på några till - och samma där - importerade.

Volvon heterROU531. Verkar ok.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 januari 2023 · 17 473 Inlägg

Volvon ROU531 såldes nyreggad som a-traktor med annonspris 34500:- 2022-12-22 och sedan har den stigit i pris rejält...

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/ROU531

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
2 januari 2023 · 10 278 Inlägg

Brådhis skrev:

Dsh skrev:

Hybrid_ skrev:
Dsh:

I vilka län letar du på blocket? Vi kan ju titta och dra upplysningar på de du finner av intresse?

Budget?

Ok två exempel:
Suzuki manuell låda
Privat (gillar jag inte egentligen)
Nybesiktigad så den borde väl vara framtidssäker?

https://www.blocket.se/annons/stockholm … /105350494

Volvo ECU automatlåda
Företag - men är det enskild firma? Ser att de säljer många a-traktorer. Men seriösa?

https://www.blocket.se/annons/jonkoping … /105926274

Budget? Hmm ja helst inte mer än 80 000.

Volvon har gått upp en del i pris sen den sist annonserades...

https://www.blocket.se/annons/jonkoping … /105823045

Suzukin är ju inte så lite dyr, men dom kanske ligger där? Jag har faktiskt inte koll... Men för 80 borde man väl få någonting "roligare" än en silvergrå Suzuki Vitara? tongue

Hybrid_ skrev:
Volvon ROU531 såldes nyreggad som a-traktor med annonspris 34500:- 2022-12-22 och sedan har den stigit i pris rejält...

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/ROU531

Precis! Finns nå´n bild där om du klickar på min länk. Den verkar iaf fått nya fälgar iochmed prisökningen. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 januari 2023 · 17 473 Inlägg

Volvo AWD 2.5L BensinTurbo som A-traktor drar nog en del soppa med. Det är en djungel med alla dessa A-traktorer till salu.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 januari 2023 · 13 742 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Volvo AWD 2.5L BensinTurbo som A-traktor drar nog en del soppa med. Det är en djungel med alla dessa A-traktorer till salu.

ja litern får man nog räkna med..      en v50 1.8 etanolare ligger på 0.5-0.65 som a-ätraktor på bensin..      polarn har haft en miljon sånna ...    fast det är ju skräp bilar   men väldigt trevliga bilar att köra fast det är skrot smile   slöa som satan dock... smile

brukar alltid ringa honom när jag behöver bil med drag han har alltid en sån står och skräpar med drag  dock ej a-traktorer då smile

Senast redigerat av Growe (2 januari 2023)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 januari 2023 · 17 473 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Volvo AWD 2.5L BensinTurbo som A-traktor drar nog en del soppa med. Det är en djungel med alla dessa A-traktorer till salu.

ja litern får man nog räkna med..      en v50 1.8 etanolare ligger på 0.5-0.65 som a-ätraktor på bensin..      polarn har haft en miljon sånna ...    fast det är ju skräp bilar   men väldigt trevliga bilar att köra fast det är skrot smile   slöa som satan dock... smile

brukar alltid ringa honom när jag behöver bil med drag han har alltid en sån står och skräpar med drag  dock ej a-traktorer då smile

Och en bilkåt tonåring kan nog lätt klämma 15 mil om dagen om det är helg. 15*20 ger 300:- spänn om dagen i bensin då... Därför köper man diesel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 januari 2023 · 13 742 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Volvo AWD 2.5L BensinTurbo som A-traktor drar nog en del soppa med. Det är en djungel med alla dessa A-traktorer till salu.

ja litern får man nog räkna med..      en v50 1.8 etanolare ligger på 0.5-0.65 som a-ätraktor på bensin..      polarn har haft en miljon sånna ...    fast det är ju skräp bilar   men väldigt trevliga bilar att köra fast det är skrot smile   slöa som satan dock... smile

brukar alltid ringa honom när jag behöver bil med drag han har alltid en sån står och skräpar med drag  dock ej a-traktorer då smile

Och en bilkåt tonåring kan nog lätt klämma 15 mil om dagen om det är helg. 15*20 ger 300:- spänn om dagen i bensin då... Därför köper man diesel.

japp   igentligen är en gammal hedlig merceders med mekanisk pump perfekt för den kan man hälla i vad fasen man vill...


men därav en polo ellerannan vagare med 1.4tdi är perfekt  vill man vara riktig grisig väljer man en 1.2tdi om det går att regga dom med drag   lupon går ej och för låg dragvikt   en audi a2 kanske går..  60hk   45hk eller något i eco mode.. en sån liggerpå under0.29 i 80km/h orginal   lite pillad programvara med pluggad egr och allt sånt så går dom ännu lägre smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
2 januari 2023 · 10 278 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Volvo AWD 2.5L BensinTurbo som A-traktor drar nog en del soppa med. Det är en djungel med alla dessa A-traktorer till salu.

ja litern får man nog räkna med..      en v50 1.8 etanolare ligger på 0.5-0.65 som a-ätraktor på bensin..      polarn har haft en miljon sånna ...    fast det är ju skräp bilar   men väldigt trevliga bilar att köra fast det är skrot smile   slöa som satan dock... smile

brukar alltid ringa honom när jag behöver bil med drag han har alltid en sån står och skräpar med drag  dock ej a-traktorer då smile

Och en bilkåt tonåring kan nog lätt klämma 15 mil om dagen om det är helg. 15*20 ger 300:- spänn om dagen i bensin då... Därför köper man diesel.

Eftersom 1.8F i V50 är allt annat än snål, iaf som bil, så finns det inte en chans att en V70 2.5T skulle dra nästan det dubbla i A-traktorfart. smile 1.8F och 2.5T drar ju i princip samma som bil iaf.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 januari 2023 · 13 742 Inlägg

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:

ja litern får man nog räkna med..      en v50 1.8 etanolare ligger på 0.5-0.65 som a-ätraktor på bensin..      polarn har haft en miljon sånna ...    fast det är ju skräp bilar   men väldigt trevliga bilar att köra fast det är skrot smile   slöa som satan dock... smile

brukar alltid ringa honom när jag behöver bil med drag han har alltid en sån står och skräpar med drag  dock ej a-traktorer då smile

Och en bilkåt tonåring kan nog lätt klämma 15 mil om dagen om det är helg. 15*20 ger 300:- spänn om dagen i bensin då... Därför köper man diesel.

Eftersom 1.8F i V50 är allt annat än snål, iaf som bil, så finns det inte en chans att en V70 2.5T skulle dra nästan det dubbla i A-traktorfart. smile 1.8F och 2.5T drar ju i princip samma som bil iaf.

körde ju på 0.8 med släp utan problem med en v50   då var släpet fullt med saker     men kör man den på sprit får man skylla sig själv... smile

sen kan jag tänka mig att jämför man den motorn i en v70 mot en 2.5t så förstår jag att den är törstig... för den gillar inte ens sig själv i en liten volvo smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Dsh
2 januari 2023 · 58 Inlägg

Vad säger ni om den här?
https://www.blocket.se/annons/stockholm … /104758040

Lite dyr?
Den är inte importerad. H-reg utfört hos verkstad.
Uppgifter ser ut å stämma.

Senast redigerat av Dsh (2 januari 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 januari 2023 · 17 473 Inlägg

Dsh skrev:
Vad säger ni om den här?
https://www.blocket.se/annons/stockholm … /104758040

Lite dyr?
Den är inte importerad. H-reg utfört hos verkstad.
Uppgifter ser ut å stämma.

Jag gillar att spärrning/H-reg är av märke LOH. De är mycket hjälpsamma om något krånglar. Sen körd av en dotter. Troligen inte misshandlad. (Jaja)
Varför inte? Värd en koll tycker jag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Dsh
2 januari 2023 · 58 Inlägg

Den här då?
Har dubbla lådor, lite stenålder?
Svensksåld -28000 mil….

https://www.blocket.se/annons/stockholm … /106055508

Senast redigerat av Dsh (2 januari 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 januari 2023 · 17 473 Inlägg

Dsh skrev:
Den här då?
Har dubbla lådor, lite stenålder?
Svensksåld -28000 mil….

https://www.blocket.se/annons/stockholm … /106055508

"FORDONET KONSTRUERAT MED TVÅ VÄXELLÅDOR OCH HAR KONSTRUKTIV HASTIGHET PÅ
25 KM I TIMMEN VID ETT MOTORVARVTAL PÅ 4000 VARV PER MINUT."

4000 rpm och inte ens 30 knyck? Den maskin kommer inte leva länge med plattan i mattan...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Dsh
2 januari 2023 · 58 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Dsh skrev:
Den här då?
Har dubbla lådor, lite stenålder?
Svensksåld -28000 mil….

https://www.blocket.se/annons/stockholm … /106055508

"FORDONET KONSTRUERAT MED TVÅ VÄXELLÅDOR OCH HAR KONSTRUKTIV HASTIGHET PÅ
25 KM I TIMMEN VID ETT MOTORVARVTAL PÅ 4000 VARV PER MINUT."

4000 rpm och inte ens 30 knyck? Den maskin kommer inte leva länge med plattan i mattan...

Ok tack - håller med. Avskriver den.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 januari 2023 · 17 473 Inlägg

Dsh skrev:

Hybrid_ skrev:

Dsh skrev:
Den här då?
Har dubbla lådor, lite stenålder?
Svensksåld -28000 mil….

https://www.blocket.se/annons/stockholm … /106055508

"FORDONET KONSTRUERAT MED TVÅ VÄXELLÅDOR OCH HAR KONSTRUKTIV HASTIGHET PÅ
25 KM I TIMMEN VID ETT MOTORVARVTAL PÅ 4000 VARV PER MINUT."

4000 rpm och inte ens 30 knyck? Den maskin kommer inte leva länge med plattan i mattan...

Ok tack - håller med. Avskriver den.

Det är inte lätt du!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang