Audi a6 c7 2016, 3.0 tdi,sedan. Automatisk ljusreglering problem

Thamaleia
12 januari 2023 · 3 Inlägg

Hej!
Vi var med i en mild bilolycka då bilen fick en smäll fram. Det som syntes ta skada var på grillen, kofångaren och kylaren.

Av olyckan så har även någon plastpackning i bälgen i luftfjädern på baksidan vänster gått sönder. Bilen lagades och allt men när vi hämtade bilen från lagning så hade strålkastaren vänster fram slutat automatiskt nivåreglera vänster fram vilket ledde till att ljuset var alldeles för lågt. Vi tog bilen till verkstaden och där gjorde de en grundinställning på strålkastarna men det hjälpte inte problemet. De hittade inga relevanta felkoder, så de provade att föra el till motorn till strålkastaren. Eftersom motorn hördes så fungerade den alltså,men lampan rörde inte på sig. De provade byta lampa för att se om problemet satt där men det hjälpte inte heller.

Skulle det kunna vara så att något i själva strålkastaren har lossnat av smällen vid krocken? Uppskattar all input. Har inte god kunskap kring bilar så vet inte riktigt hur det fungerar.

Senast redigerat av Thamaleia (12 januari 2023)

krambriw
12 januari 2023 · 424 Inlägg

Du hade väl helförsäkring?? I så fall lämna in igen så får dom byta vad som krävs, t.o.m. ny strålkastare om det behövs. Dom är känsliga dom där grejorna och har dom gjort fel och skruvat utan att använda dator så har dom troligen sabbat den. Kontakta ditt försäkringsbolag först och berätta vad som hänt så dom ger dig klartecken att lämna in den igen

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 januari 2023 · 17 380 Inlägg

Det sitter ju en sensor som känner av bilens läge och justerar lampan efter det. Har den lagt av så...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Thamaleia
12 januari 2023 · 3 Inlägg

krambriw skrev:
Du hade väl helförsäkring?? I så fall lämna in igen så får dom byta vad som krävs, t.o.m. ny strålkastare om det behövs. Dom är känsliga dom där grejorna och har dom gjort fel och skruvat utan att använda dator så har dom troligen sabbat den. Kontakta ditt försäkringsbolag först och berätta vad som hänt så dom ger dig klartecken att lämna in den igen

Ja jag hade helförsäkring. Kruxet nu var att verkstaden "har svårt att koppla problemet till försäkringsärendet". Jag håller inte med eftersom skadan var där och problemet till hundra procent säkerhet inte fanns innan olyckan. Jag var tyvärr tvungen att laga bilen hos Bilbolaget som vanligen sysslar endast med Volvo och Andra märken, inte audi. De sa att deras dator inte klarar av vår bil. Vad är det egentligen som de skulle kunna ha skruvat på som pajade den?

krambriw
12 januari 2023 · 424 Inlägg

Men herregud, om man ska justera sådana strålkastare, du har säkert Xenon,  måste man göra det med dator, annars går dom sönder om man bara börjar skruva vilket dom då troligen har gjort om dom inte vet hur det ska gå till. Det står nånstans, tror jag sett det i instruktionsboken. Ring o kolla med en audi verkstad så får du höra. Volvo verkstad ska inte tafsa på en Audi

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 januari 2023 · 17 380 Inlägg

krambriw skrev:
Men herregud, om man ska justera sådana strålkastare, du har säkert Xenon,  måste man göra det med dator, annars går dom sönder om man bara börjar skruva vilket dom då troligen har gjort om dom inte vet hur det ska gå till. Det står nånstans, tror jag sett det i instruktionsboken. Ring o kolla med en audi verkstad så får du höra. Volvo verkstad ska inte tafsa på en Audi

Dragit sönder "växellådan" i motorn nu gissar jag på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Thamaleia
12 januari 2023 · 3 Inlägg

krambriw skrev:
Men herregud, om man ska justera sådana strålkastare, du har säkert Xenon,  måste man göra det med dator, annars går dom sönder om man bara börjar skruva vilket dom då troligen har gjort om dom inte vet hur det ska gå till. Det står nånstans, tror jag sett det i instruktionsboken. Ring o kolla med en audi verkstad så får du höra. Volvo verkstad ska inte tafsa på en Audi

Ja du.. Vi påpekade detta till försäkringsbolaget men närmaste audiverkstad är 10 mil bort och de vägrade skicka bilen dit.

Dock de som gjorde ljusinställningen och undersökte lyktan är en audiverkstad. De som fixade skadan och luftbälgen var en Volvoverkstad.

Tror du det är möjligt att något lossat (typ en plastbit inne) vid krocken? Audiverkstaden säger att motorn till strålkastaren går men inget händer.

krambriw
13 januari 2023 · 424 Inlägg

Svårt å gissa, fungerar den inte som den ska är ju nått trasigt

Brådhis * Voff voff *
13 januari 2023 · 10 245 Inlägg

Thamaleia skrev:
Ja du.. Vi påpekade detta till försäkringsbolaget men närmaste audiverkstad är 10 mil bort och de vägrade skicka bilen dit.

Vad är det för försäkringsbolag som inte vill låta bärga en 6 år gammal bil med helförsäkring till auktoriserad verkstad, och dessutom låter laga den på en verkstad som inte alls sysslar med det märket? neutral

10 mil är ingenting i sammanhanget...

Senast redigerat av Brådhis (13 januari 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Lasse62
13 januari 2023 · 292 Inlägg

Eftersom den andra strålkastaren fungerar så är ju givaren som känner av bilens "höjd" ok, då är felet i strålkastaren, om motorn går men inget händer har den sannolikt släppt från strålkastaren/den rörliga delen av insatsen, kan vara enkelt att åtgärda med enbart arbetstimmar men det kan också krävas en helt ny/beg strålkastare. Men det är ju försäkringsbolagets bekymmer.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang