5248
Sök

ang låsbultar!!

543 Inlägg
6 februari 2007
Trådstartare
Hur går det att få bort dessa när man ej har den rätta hylsan? Nån som gjort detta? Hur gjorde ni?
Tacksam för hjälp!!

min och kompisens projekttråd!! Rusvagnen al´a Jägermeister!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 17&p=1

227 Inlägg
6 februari 2007
beror på vad de är för modell/mönster på dom

VVS:are Våga Vägra Saab ;)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
6 februari 2007
Svetsa dit en bult på? Det är ju inte rätt men det går säkert... Är det typ biltema eller är det orginal så kan du ju säkert få det gjort på märkesverkstad...

543 Inlägg
6 februari 2007
Trådstartare
AudiS2 skrev:
beror på vad de är för modell/mönster på dom

Är nått oregelbundigt mönster, typ runt med massa kanter i.

bumpe skrev:
Svetsa dit en bult på? Det är ju inte rätt men det går säkert... Är det typ biltema eller är det orginal så kan du ju säkert få det gjort på märkesverkstad...

Det är ej orginal så det kan man nog själv.

min och kompisens projekttråd!! Rusvagnen al´a Jägermeister!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 17&p=1

Jajjemen!
1 512 Inlägg
6 februari 2007
Glempa156 skrev:
Hur går det att få bort dessa när man ej har den rätta hylsan? Nån som gjort detta? Hur gjorde ni?
Tacksam för hjälp!!

Hjälpte en kompis en gång å ta bort låsbultar utan specialhylsan.. då använge vi oss av en stor rörtång.. fast de går ju bara om de inte är infällda bultar/muttrar.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

1 893 Inlägg
6 februari 2007
Åk till en däck verkstad istället, de brukar lossa den/dem för någon hundring. Inte värt att göra det själv. Skadar du en fälg så blir det ju redigt dyra mutrar. wink

Servicetekniker
235 Inlägg
7 februari 2007
Jag har åkt på att låssa låsbultar många gånger i jobbet o jag brukar försöka slå på en hylsa i första hand. Går inte det så brukar jag svetsa på en bult eller liknande.
Finns en hel del triks o knep som jag har lärt mig med tiden för att få bort dom.
Men lycka till med att få bort dom. det kan va ett helvete tyvär.

Team Chevy740

362 Inlägg
7 februari 2007
Jag har haft samma problem.....
Svetsade fast en 19mm mutter på låsbulten å de funka sedan klockrent me ett fälgkors...
Ska oxå tillägga att de va en Biltemasvets å bulten va kromad....  så inte ede skitsvårt inte smile

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
7 februari 2007
Var med när en bekant skulle ta lös fastsittande låsbultar utan rätt hylsa. Han gjorde som så att han borrade försiktigt bort skallen, sen tog han av hjulet. Då fanns de inga spänningar kvar i bulten och den gick då att skruva ut för hand om ja minns rätt, den satt iaf löjligt löst då.
Vet inte om de är de bästa sättet, vet bara att de funkade för han...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

684 Inlägg
7 februari 2007
låsmuttrar,, ja sånt skit det är!, de e jhu inte ens i samma material som vanliga bultar,, jag hade oturen o ha i sönder en sån här mutterjävel,, sluta med att min lokala volvofixare fick svetsa o ha sig,, riktigt skit det dära,, men nödvändigt om man har dyra fälgar,, dock borde dom göra det bättre

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

845 Inlägg
7 februari 2007
frösök banka dit en hylsa eller svetsa fast en mutter eller diverse grejor.. sånt får man göra lite nu och då på jobbet!

873 Inlägg
7 februari 2007
HoKkee skrev:
frösök banka dit en hylsa eller svetsa fast en mutter eller diverse grejor.. sånt får man göra lite nu och då på jobbet!

Det där med att banka dit en hylsa som minst två av er skrivit att ni gör i jobbet.
Hur går det till egentligen?

Jag har då bara varit med om att man får slipa ner för att få grepp eller svetsa på en mutter.

Mina låsbultar är i alla fall polerade och runda på utsidan.
Kan väl inte göra så stor nytta att slå i en hylsa "i" själva mönstret låsbulten ska sitta i?

Kan bara se framför mig hur allt bara vrids sönder som smör liksom.
Får gärna förklara smile

Don't get mad, get even.

268 Inlägg
7 februari 2007
Min far lyckades paja specialhylsan o muttern på han volvo för nåt år sedan,
så han bara åkte in till volvo så hade dom nån special hylsa som dom slog på o sen var de bara att skruva av låsmuttern och sedan införskaffa nya muttrar.

men de kan nog variera lite från verkstad till verkstad hur dom gör kanske? :-P

C70 byggande djurvårdare
545 Inlägg
7 februari 2007
hoppas ingen "fälgtjuv" e här inne o läser nu bara..hmm

Två ord räcker, SAAB knäcker

268 Inlägg
7 februari 2007
Saab_girl skrev:

sant tongue. men o andra sidan, dom som är ute efter ens fälgar dom vet nog redan hur dom ska göra för o få dom, sen kvittar de hur många olika sorters låsbultar de må finns hmm

873 Inlägg
7 februari 2007
Saab_girl skrev:

Finns det någon sådan hederslös jäkel här överhuvudtaget kan han få smaka på mitt FÄLGkors istället! :-@

Men jo.
Precis som alla stöldåtgärder hindrar de ju bara klåparen, eller spontanbrott.

Don't get mad, get even.

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 februari 2007
_ralle_ skrev:
Jag har åkt på att låssa låsbultar många gånger i jobbet o jag brukar försöka slå på en hylsa i första hand. Går inte det så brukar jag svetsa på en bult eller liknande.
Finns en hel del triks o knep som jag har lärt mig med tiden för att få bort dom.
Men lycka till med att få bort dom. det kan va ett helvete tyvär.

Låter nästan som du e volvo mekaniker också ?tongue

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 februari 2007
villon skrev:
låsmuttrar,, ja sånt skit det är!, de e jhu inte ens i samma material som vanliga bultar,, jag hade oturen o ha i sönder en sån här mutterjävel,, sluta med att min lokala volvofixare fick svetsa o ha sig,, riktigt skit det dära,, men nödvändigt om man har dyra fälgar,, dock borde dom göra det bättre

De finns en ny modell av muttrarna ..dom har "smal" skalle och är betydligt lättare att få bort än dom gamla me stora skallen på...men hur man gör säger jag inte

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 februari 2007
Sandman skrev:
HoKkee skrev:

Det där med att banka dit en hylsa som minst två av er skrivit att ni gör i jobbet.
Hur går det till egentligen?

Jag har då bara varit med om att man får slipa ner för att få grepp eller svetsa på en mutter.

Mina låsbultar är i alla fall polerade och runda på utsidan.
Kan väl inte göra så stor nytta att slå i en hylsa "i" själva mönstret låsbulten ska sitta i?

Kan bara se framför mig hur allt bara vrids sönder som smör liksom.
Får gärna förklara smile

Även om dom e runda kan man få grejer å greppa ..men visst sitter skiten  så är de svårt å få bort dom utan svets ..hade 3-4 låsmuttrar förra veckan jag demonterade ...svetsade på  en mutter ..satte på en 18 hylsa och tog i me ledskaft och en bit rör som förlängare ..vred hela skallen på muttern :S men sen när jag stod på ledskaft/rörbiten så lossnade skiten till slut.. Men jag förstår inte varför en del folk tror man ska dra låsmuttern hårdare ? en del drar ju fan dom så att dom sträcker gängorna /gör skruven skev... en del har inte hylsan i bilen heller för den delen och då passar de ju bra me punktering tongue

873 Inlägg
7 februari 2007
Men...

Meningen ÄR ju att det ska vara svårt om man inte har låsbulten.

Göra det bättre?
Vadå sämmre menar du?

Jesus, använd vanliga bultar då om du tänker tappa bort nyckeln ofta.

Ber om ursäkt om det verkar fientligt men... det är ju som att klaga att låset på dörren är dåligt för att det är svårt att få upp varje gång man glömmer nyckeln...

Don't get mad, get even.

Sök