Torsionsfjädring Peugeot 309 -90

Nordin89
24 april 2023 · 28 Inlägg

Hej!

Kom över en Peugeot 309XS från en äldre granne. Besiktigad med en tvåa på otillräcklig fjädring bak. Det är torsionsfjädring på dessa och det verkar vara ett vanligt fel att dessa rostar ihop och "låser" sig.

Har beställt grejer för att åtgärda felen men de kommer inte hinna fram innan tiden för ombes löper ut, är det någon som har koll och kanske något knep så man kan få fjädringen att fungera hjälpligt så jag kan besiktiga bilen och sedan renovera bakaxeln/torsionsfjädringen?

Har tagit av bakhjulen, och armarna är inte låsta men går inte direkt lätt heller utan får hjälpa till med spett för att de ska röra sig, alltså 0 fjädring just nu.

uhlin
24 april 2023 · 2 834 Inlägg

Brukar väl va lagret som är slut när fjädringen inte funkar. Själva torsionsfjädringen är det nog inte, när stavarna går av så ligger bak ändan i backen nästan.

Så nåt knep annat än och byta lagret finns nog inte.... Lycka till med det. Inte alls kul

Nordin89
24 april 2023 · 28 Inlägg

uhlin skrev:
Brukar väl va lagret som är slut när fjädringen inte funkar. Själva torsionsfjädringen är det nog inte, när stavarna går av så ligger bak ändan i backen nästan.

Så nåt knep annat än och byta lagret finns nog inte.... Lycka till med det. Inte alls kul

Det var det jag misstänkte! Har försökt få fram vilken dimension det är på lagren utan att lyckas, nu har jag fått beställa från England vilket enligt säljaren kunde ta 1-2v nu sedan deras urträde ur EU.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 april 2023 · 13 776 Inlägg

Skulle aldrig ge mig på att byta det där själv.   Finns renoverade axlar att köpa. Sen vet du väll att du har 2månsder på dig innan ny bes ?

Senast redigerat av Growe (24 april 2023)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Nordin89
24 april 2023 · 28 Inlägg

Growe skrev:
Skulle aldrig ge mig på att byta det där själv.   Finns renoverade axlar att köpa. Sen vet du väll att du har 2månsder på dig innan ny bes ?

Kommer definitivt ge mig på att byta det själv, dum som man är big_smile.  Är det två månader så man går på ombesiktningen? Det visste jag faktiskt inte!
Har sett att det finns renoverade axlar men har tyvärr inte hittat någon i Sverige, att beställa från utlandet känns inte som ett alternativ då frakten blir tokdyr hmm

uhlin
24 april 2023 · 2 834 Inlägg

Nordin89 skrev:

Growe skrev:
Skulle aldrig ge mig på att byta det där själv.   Finns renoverade axlar att köpa. Sen vet du väll att du har 2månsder på dig innan ny bes ?

Kommer definitivt ge mig på att byta det själv, dum som man är big_smile.  Är det två månader så man går på ombesiktningen? Det visste jag faktiskt inte!
Har sett att det finns renoverade axlar men har tyvärr inte hittat någon i Sverige, att beställa från utlandet känns inte som ett alternativ då frakten blir tokdyr hmm

Jo, som sagt, 2 månader har du på dig från besiktning, men efter 1 månad så är det körförbud.

Håller helt med Growe, att byta detta gör man inte enkelt. Så...... Lycka till än en gång, det lär du behöva.

Nordin89
24 april 2023 · 28 Inlägg

uhlin skrev:

Nordin89 skrev:

Growe skrev:
Skulle aldrig ge mig på att byta det där själv.   Finns renoverade axlar att köpa. Sen vet du väll att du har 2månsder på dig innan ny bes ?

Kommer definitivt ge mig på att byta det själv, dum som man är big_smile.  Är det två månader så man går på ombesiktningen? Det visste jag faktiskt inte!
Har sett att det finns renoverade axlar men har tyvärr inte hittat någon i Sverige, att beställa från utlandet känns inte som ett alternativ då frakten blir tokdyr hmm

Jo, som sagt, 2 månader har du på dig från besiktning, men efter 1 månad så är det körförbud.

Håller helt med Growe, att byta detta gör man inte enkelt. Så...... Lycka till än en gång, det lär du behöva.

Säkerligen lär det behövas men att lägga nästan 10k för en bakaxel med frakt till Sverige gör jag inte. Då jävlas jag hellre ett tag smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang