Saab 900 (-97) som ej startar helt plötsligt

Thun0
19 maj 2023 · 13 Inlägg

Nu är pumpen bytt, och nu fungerar bilen som den ska igen smile
Det slutade med att vi monterade ned tanken.

Så tack för alla tips och idéer jag fått! smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 maj 2023 · 17 380 Inlägg

Så var det ja. Nu går den några år igen. Grattis!

Tack för återkoppling!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
19 maj 2023 · 5 680 Inlägg

Va bökigt att man måste ta bort tanken för att byta bränslepump!

WSTL
19 maj 2023 · 44 Inlägg

Jo Saab har lite speciallösningar på grejer. Roliga bilar att köra, men meka är inte alltid kul. Saaben min är på pallbockar just nu, byta generator, trångt å jävligt.

Skönt att det löste sig, dröjer nog inte länge tills jag måste byta med. Bensinpumparna är ganska klent byggda på 9-5orna (vet inte hur det är på 900) och dom gillar definitivt inte E85. (Kanske undantag biopower)

Senast redigerat av WSTL (19 maj 2023)

Thun0
20 maj 2023 · 13 Inlägg

Hittade en hobbymekaniker i stan med egen lyft på uppfarten, så det gick relativt enkelt. Han svetsade dessutom ihop ett verktyg för att vrida loss pumpen. Så jag vet ju var jag ska nästa gång, om det sker igen smile Blev även byte av lite klämmor och liknande som rostat sönder.

Men ja, det är flera som sagt det att pumparna har lätt för att gå sönder i saabarna, och det blev ett köp ifrån skroten denna gång, som sparade mig några tusenlappar.

uhlin
20 maj 2023 · 2 831 Inlägg

Thun0 skrev:
Hittade en hobbymekaniker i stan med egen lyft på uppfarten, så det gick relativt enkelt. Han svetsade dessutom ihop ett verktyg för att vrida loss pumpen. Så jag vet ju var jag ska nästa gång, om det sker igen smile Blev även byte av lite klämmor och liknande som rostat sönder.

Men ja, det är flera som sagt det att pumparna har lätt för att gå sönder i saabarna, och det blev ett köp ifrån skroten denna gång, som sparade mig några tusenlappar.

Jag skulle nog satt i en ny pump istället för en begagnad. Man vet ju inte vilken vers den begagnade sjunger på.  Så det behöver ju inte nödvändigtvis bli billigare.

Thun0
20 maj 2023 · 13 Inlägg

uhlin skrev:

Thun0 skrev:
Hittade en hobbymekaniker i stan med egen lyft på uppfarten, så det gick relativt enkelt. Han svetsade dessutom ihop ett verktyg för att vrida loss pumpen. Så jag vet ju var jag ska nästa gång, om det sker igen smile Blev även byte av lite klämmor och liknande som rostat sönder.

Men ja, det är flera som sagt det att pumparna har lätt för att gå sönder i saabarna, och det blev ett köp ifrån skroten denna gång, som sparade mig några tusenlappar.

Jag skulle nog satt i en ny pump istället för en begagnad. Man vet ju inte vilken vers den begagnade sjunger på.  Så det behöver ju inte nödvändigtvis bli billigare.

Enligt verkstaden så skulle en ny pump kosta ca 4500 kr, vilket är mer än hälften av vad jag gav för bilen, så det kändes lite väl.
Denna fick jag för drygt 800 kr inkl. frakt.

Så hellre att jag köper en till begagnad i framtiden om den skulle ge upp i min ägo igen smile
Det tog drygt 2 timmar att byta, och gick relativt smidigt.

Senast redigerat av Thun0 (20 maj 2023)

WSTL
21 maj 2023 · 44 Inlägg

Thun0 skrev:

uhlin skrev:

Thun0 skrev:
Hittade en hobbymekaniker i stan med egen lyft på uppfarten, så det gick relativt enkelt. Han svetsade dessutom ihop ett verktyg för att vrida loss pumpen. Så jag vet ju var jag ska nästa gång, om det sker igen smile Blev även byte av lite klämmor och liknande som rostat sönder.

Men ja, det är flera som sagt det att pumparna har lätt för att gå sönder i saabarna, och det blev ett köp ifrån skroten denna gång, som sparade mig några tusenlappar.

Jag skulle nog satt i en ny pump istället för en begagnad. Man vet ju inte vilken vers den begagnade sjunger på.  Så det behöver ju inte nödvändigtvis bli billigare.

Enligt verkstaden så skulle en ny pump kosta ca 4500 kr, vilket är mer än hälften av vad jag gav för bilen, så det kändes lite väl.
Denna fick jag för drygt 800 kr inkl. frakt.

Så hellre att jag köper en till begagnad i framtiden om den skulle ge upp i min ägo igen smile
Det tog drygt 2 timmar att byta, och gick relativt smidigt.

Det var inte billigt, med montering eller bara pumpen? Lägga ner 4.5k tycker jag är onödigt när det finns eftermarknadspumpar för 1.7 som säkert håller, annars tror jag inte maptun skulle sälja dom. Finns även värre pumpar om man vill konvertera till E85, dom ligger också runt tusenlappen.

Eftermarknadspump https://www.maptunparts.se/branslesyste … 00-ii.html

Hitta även en pump utan armatur för 600 kr https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab … 91803.html

Kan vara något att tänka på när du måste byta igen, skroten är ju lite av ett lotteri, hoppas pumpen håller ett bra tag till nu.

Senast redigerat av WSTL (21 maj 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang