2542
Sök

Köpråd: rymlig kombi för långturer

2 Inlägg
15 juli 2023
Trådstartare
Hej,
Jag har i dagsläget en golf kombi -10 som jag är nöjd med. Problemet är att den börjar kännas för liten då familjen växer och fler och större saker ska med på långturerna. I dagsläget är vi två vuxna, ett barn och en mellanstor hund. Eftersom halva släkten bor i en annan landsände blir det några rejälare långkörningar varje år med en del packning. I dagsläget har vi takbox men det är ändå på marginalen att vi får med oss det vi behöver. Blir vi fler i familjen så kommer bilen definitivt vara för liten.

Så, nu till min fråga; vilken bil kan vara lämplig att uppgradera till från Golfen för att uppfylla ovanstående behov? Det blir bilköp inom några år, och vad kan vara intressant på marknaden då? Jag tänker mig främst begagnat då. Är elbil/hybrid ett alternativ?

195 Inlägg
15 juli 2023
Svårt att svara på utan att veta hur många år det handlar om och hur mycket pengar du tänkt handla för då?

6 217 Inlägg
15 juli 2023
Här i Sverige borde en volvo V70 vara ett tänkbart alternativ

563 Inlägg
15 juli 2023
Audi A6 Avant är en underbar långfärdsbil (om man inte vill köpa det som numera är kinesiskt)

Forummoderator
18 276 Inlägg
16 juli 2023
krambriw skrev:
Audi A6 Avant är en underbar långfärdsbil (om man inte vill köpa det som numera är kinesiskt)

Då gäller det ju att inte köpa någon som dra olja som ett lastfartyg. Och inte köpa någon med "fel" motor. Och inte köpa någon som rullat long-life. Och inte köpa någon som har ett tvivelaktigt förflutet. Osv.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

227 Inlägg
16 juli 2023
Att sitta idag och planera vad man ska köpa om ett par år är bara bortkastad tid, speciellt på en bruksbil.
När det väl är dags har marknaden och priserna förändrats så pass att tipsen du får idag är inaktuella.

563 Inlägg
16 juli 2023
Att sitta idag och planera vad man ska köpa om ett par år är bara bortkastad tid, speciellt på en bruksbil.
När det väl är dags har marknaden och priserna förändrats så pass att tipsen du får idag är inaktuella.

Instämmer till fullo

Då gäller det ju att inte köpa någon som dra olja som ett lastfartyg. Och inte köpa någon med "fel" motor. Och inte köpa någon som rullat long-life. Och inte köpa någon som har ett tvivelaktigt förflutet. Osv.

Allt begagnat innebär större risk. Köp en ny

6 217 Inlägg
16 juli 2023
krambriw skrev:
Allt begagnat innebär större risk. Köp en ny

Fast inte för ny, då man får oprövad teknik. Helst en fabriksny bil av en modell som funnits så länge som möjligt. Eller så får man bara ta lite risker ibland.

Forummoderator
18 276 Inlägg
17 juli 2023
Missade "inom några år"

Ja. Kom igen när det är inom max 2 månader.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 Inlägg
17 juli 2023
Trådstartare
Noobnisse skrev:
Svårt att svara på utan att veta hur många år det handlar om och hur mycket pengar du tänkt handla för då?

Hybrid_ skrev:
Missade "inom några år"

Ja det kanske är tidigt, men säg att eftersom jag vill köpa begagnat om ett par år, och inte en för gammal bil så bör väl bilar som har något år (1-2 år) på nacken i dagsläget vara aktuella.

Anledningen till att jag är ute i så här god tid är att jag vill kunna hålla utkik på begagnatmarknaden under en längre tid än ett par månader ifall det är en attraktiv bilmodell.

Budget kan vi sätta till ca 100 - 120 kkr.

227 Inlägg
17 juli 2023
johnponn skrev:
Noobnisse skrev:

Hybrid_ skrev:
Missade "inom några år"

Ja det kanske är tidigt, men säg att eftersom jag vill köpa begagnat om ett par år, och inte en för gammal bil så bör väl bilar som har något år (1-2 år) på nacken i dagsläget vara aktuella.

Anledningen till att jag är ute i så här god tid är att jag vill kunna hålla utkik på begagnatmarknaden under en längre tid än ett par månader ifall det är en attraktiv bilmodell.

Budget kan vi sätta till ca 100 - 120 kkr.

För ett par år sedan var det inte så många som kunde tro att begagnatmarknaden skulle se ut som den gör idag då bilfirmorna budar och tjatar för att få köpa in bilar då utbudet är litet och efterfrågan stor.
Så för att vara fortsatt realistisk, kom tillbaka ett år innan du ska köpa så får man se hur prisläget och efterfrågan ser ut då.

Även typiska fel på den bilmodell du är ute efter kommer då att ha uppdagats då de idag är lite för nya för att ha börjat krångla nämnvärt mycket.

563 Inlägg
18 juli 2023
Inte mycket bil man får för 120k om man önskar en rymlig kombi för långturer som max ska vara 3-4 år gammal. Men som sagts, ingen ide att spekulera i dagens läge om man först ska handla om några år, mycket kan hända. Om elbilsmarknaden fortsätter sin kräftgång och kanske havererar helt kan priserna på begagnat fortsätta "åt fel håll"

Sök