Så här gör jag när jag tar bort rost och lackar.
1. Ta bort all färg där man misstänker att rost finns under (oftast mer än man först tror). Jag använder knivspets, vinkelslip med stålborste, bara stålborste osv.
2. Ta bort all rost! Då menar jag alla små svarta rostporer!!! Den bästa rostborttagaren är Corro protect . Biltemas är helt värdelös då den är "vattnig" . Fördelen med Corroprotect rostborttagare är att den är geleaktig i konsistensen. Det tar några dagars jobb innan alla millimeterstora rostporer är borta om man arbetar med stålborste , vinkelslip med stålborste. Ett jäkla jobb ...men vill man ha det absolut rent så...
3. Pensla på eller spruta epoxygrundfärg (Biltemas vita fungerar bra men deras härdarförpackning suger!
4. När grundfärgen torkat efter något dygn sprutar man eller penslar på sprutspackel ( jag använder Hagmans 2-komp spray filler 9000 som säljs på 1lit burkar och förtunnas med Biltemas förtunning).
5. Jag slipar sedan sprutspacklet efter ca 1-2 dygn med 180 eller 240 slippapper OBS! Använder träkloss eller U-formad aluminiumbalk på plana ytor. Man ska aldrig bara slipa med pappret i handen (Bästa slippappret är Indasa Red-Line Rhino dry. Säljs av en firma i Malmö). Man bör aldrig slipa med vatten/vattenslippapper.
5 . Jag lägger sedan på ytterligare ett lager sprutspackel och slipar sedan.
6. Jag sprutar på ytterligare ett lager sprutspackel och slipar med 500 eller 600 papper (se ovan fabrikat).
7. Om allt ser bra ut torkar jag rent med silikonborttagare och sedan klibbduk.
8. Blandar till 2-komp billack (Sist Spies Hecker) och filtrerar färgen och häller den i sprutan med överliggande kopp eller om det är små små ytor som ska lackas i airbrush:en.
9. Jag sprutar först ett "klibblager" och låter det torka ca en halvtimme...sedan ytterligare ett lager färg, väntar ca en halvtimme och lägger sedan på ett sista lager. Allt detta görs utomhus vid en temperatur helst överstigande +20 grader. Den stenbelagda garageuppfarten där jag lackar har först belagts med vatten för att förhindra dammbildning. Fordras det klarlack (Oftast bara på minja flygplansmodeller) så "slipar" jag den tidigare lackytan med 500-600 torrslippaper eller använder scotch-brite.
10. Om det behövs vattenslipar jag ytan efter ca en vecka med 2000-2500 vattenslippapper och handpolerar med Rubbing (Autosol rubbing cleaner) och 3M Finess-it polervätska.