1896
Sök

Hur går jag tillväga? (Laga rost på tidigare rostlagning)

29 Inlägg
13 augusti 2023
Trådstartare
#1
Hej

Behöver hjälp med att reda ut följande innan jag påbörjar projektet.

Bakgrund:
År 2021 gjorde jag mitt första "fixa-rost-på-min-bil" inkl lackering med sprayflaska.
Sedan dess har jag aldrig våtslipat och polerat området för att bli av med apelsinskal.

Nu efter 2år har rost kommit tillbaka och jag vill åtgärda rost igen!

Nu till mina frågor:
A) varför är det så stor nyansskillnad när xenonljus belyser lackerings område? (Se bild)
https://i.postimg.cc/gwkbBN0g/Screenshot-2023-08-12-23-57-18-08-965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

Obs: det är absolut INGA stora nyansskillnader i dagsljus eller i solen. Utan enbart i samband med när xenonljus lyser på området

B) vad skall jag ha för arbetsmetodik med tanke på tidigare jobbet ?

C) vad har ni för tips? Hur hade ni gjort det?

106 Inlägg
13 augusti 2023
#2
"Obs: det är absolut INGA stora nyansskillnader i dagsljus eller i solen...."
Där har du problemet du måste matcha färgen exakt vilket är svårt, enklare att leta fram färgkoden istället så vet du att det blir rätt.

När det kommer till lackering och rostskydd så får man bättre resultat desto mer man spenderar tyvärr. Har faktiskt planerat att göra lite rostskydd själv så har en lista på vad för produkter du kan använda. Du måste inte använda specifikt produkterna jag använder men dem  måste ha samma egenskaper.

Rost borttagare:
Fosforsyra, efter du tagit bort så mycket du kan för hand så smetar du på detta och lägger papper/handdukar dränkta i medlet över för att behålla fukten.

Rostskydd/omvandlare:
Por-15

Underredslack:
valfri epoxyprimer

Underredsbehandling:
CRC 6026

Epoxy primern och underredsbehandlingen behövs bara i hjulhuset.

På själva skärmen ska du efter rost omvandlaren ha på:

Högbyggnads primer

KORREKT färg

2k klarlack

Sen vet jag inte om du kommer behöva spackla eller polera, men det är dock relativt enkla steg.


29 Inlägg
13 augusti 2023
Trådstartare
#3
Jag har matchande färg.kod på flaskan och lacken på bilen....dock verkar det vara nyansskillnader. (Köpte sprayflaskan på Mekonomen)

Jag har tänkt köra med rostborttagagare från Biltema + grundfärg + bilens färg + 2k klarlack.   

Frågan är också vad jag skall göra med nuvarande apelsinskal från förra lackeringen?  Skall jag slipa 2021 årets klarlack och spruta på nytt? Skall jag  prova att polera först istället?

106 Inlägg
13 augusti 2023
#4
Du nämnde att det var en liten färgskilnad, har du samma färgkod ska det inte vara någon färgskillnad alls om inte originalfärgen har blivit solblekt. I så fall kan du antingen polera upp bilen eller köpa en färg som matchar den blekta lacken.

Jag skulle nog inte köpa rostborttagre från biltema då detta är det viktigaste steget I hela processen om du inte vill göra om allt om 2 år.

Apelsinskal kan man få bort men då måste det vara relativt lite annars finns risk att du slipar bort all klarlack. I ditt fall skulle jag slipa ner och spruta nytt mddans du ändå håller på.


29 Inlägg
13 augusti 2023
Trådstartare
#5
RubenRutegard skrev:
Du nämnde att det var en liten färgskilnad, har du samma färgkod ska det inte vara någon färgskillnad alls om inte originalfärgen har blivit solblekt. I så fall kan du antingen polera upp bilen eller köpa en färg som matchar den blekta lacken.

Jag skulle nog inte köpa rostborttagre från biltema då detta är det viktigaste steget I hela processen om du inte vill göra om allt om 2 år.

Apelsinskal kan man få bort men då måste det vara relativt lite annars finns risk att du slipar bort all klarlack. I ditt fall skulle jag slipa ner och spruta nytt mddans du ändå håller på.

När du skriver "slipa"  så tänker du på :
att använda våtslippapper och sedan på nytt bilens färg + klarlack?

106 Inlägg
13 augusti 2023
#6
Nej, jag menade med 180 papper och att du arbetar dig uppåt till 600 papper. Du måste ju få det plåtrent om du vill  bli av med rosten.


29 Inlägg
14 augusti 2023
Trådstartare
#7
RubenRutegard skrev:
Nej, jag menade med 180 papper och att du arbetar dig uppåt till 600 papper. Du måste ju få det plåtrent om du vill  bli av med rosten.

Det förstår jag gällande att få det plåtrent men jag är lite osäker kring hur jag skall göra med apelsinskalet? Skall jag våtslipa område med apelsinskal och sedan spraya med bilens färg+ 2k klarlack?

106 Inlägg
14 augusti 2023
#8
Alltså, våtslipar du behövs bara en polering efteråt. Varför man våtslipar är för att inte ta bort klarlacken utan bara jämna till den. Att våtslipa och sedan lacka om med bilens färg är ganska meningslöst, då är det bättre att slipa ner som vanligt.


29 Inlägg
15 augusti 2023
Trådstartare
#9
Hmm...
Med tanken på att Mekonomens sprayburk inte har matchat bilens färg så funderar jag på att köpa en sprayburk från lokala lackerare som han blandar själv.

Frågan är,  då får jag slipa ner nuvarande apelsinskal ner till plåtrent och sedan spraya det nya färgen?

106 Inlägg
16 augusti 2023
#10
Ja, i ditt fall skulle jag slipa ner all färg som inte matchar till plåten och göra ett nytt försök.


29 Inlägg
17 augusti 2023
Trådstartare
#11
RubenRutegard skrev:
Ja, i ditt fall skulle jag slipa ner all färg som inte matchar till plåten och göra ett nytt försök.

Oj!
Jäklar då är det stora portioner av lack som behöver slipas ner till plåten!  (Se bild i första inlägget)

Är du helt säkert på att man inte kan köra med våtslip på nuvarande apelsinskal -> spruta med sprayburk (bilens färg  från annan lever) 
-> sedan 2k klarlack   ???

6 152 Inlägg
17 augusti 2023
#12
Så här gör jag när jag tar bort rost och lackar.
1. Ta bort all färg där man misstänker att rost finns under (oftast mer än man först tror). Jag använder knivspets, vinkelslip med stålborste, bara stålborste osv.

2. Ta bort all rost! Då menar jag alla små svarta rostporer!!! Den bästa rostborttagaren är Corro protect . Biltemas är helt värdelös då den är "vattnig" . Fördelen med Corroprotect rostborttagare är att den är geleaktig i konsistensen. Det tar några dagars jobb innan alla millimeterstora rostporer är borta om man arbetar med stålborste , vinkelslip med stålborste. Ett jäkla jobb ...men vill man ha det absolut rent så...
3. Pensla på eller spruta  epoxygrundfärg (Biltemas vita fungerar bra men deras härdarförpackning suger!
4. När grundfärgen torkat efter något dygn sprutar man eller penslar på sprutspackel ( jag använder Hagmans 2-komp spray filler 9000 som säljs på 1lit burkar och förtunnas med Biltemas förtunning).
5. Jag slipar sedan sprutspacklet efter ca 1-2 dygn med 180 eller 240 slippapper OBS! Använder träkloss eller U-formad aluminiumbalk på plana ytor. Man ska aldrig bara slipa med pappret i handen  (Bästa slippappret är Indasa Red-Line Rhino dry. Säljs av en firma i Malmö). Man bör aldrig slipa  med vatten/vattenslippapper.
5 . Jag lägger sedan på ytterligare ett lager sprutspackel och slipar sedan.
6. Jag sprutar på ytterligare ett lager sprutspackel och slipar med 500 eller 600 papper (se ovan fabrikat).
7. Om  allt ser bra ut torkar jag rent  med silikonborttagare och sedan klibbduk.
8. Blandar till 2-komp billack (Sist Spies Hecker) och filtrerar färgen och häller den i sprutan med överliggande kopp eller om det är små små ytor som ska lackas i airbrush:en.
9. Jag sprutar först ett "klibblager" och låter det torka ca en halvtimme...sedan ytterligare ett lager färg, väntar ca en halvtimme och lägger sedan på ett sista lager. Allt detta görs utomhus vid en temperatur helst överstigande +20 grader. Den stenbelagda garageuppfarten där jag lackar har först belagts med vatten för att förhindra dammbildning. Fordras det klarlack (Oftast bara på minja flygplansmodeller) så "slipar" jag den tidigare lackytan med 500-600 torrslippaper eller använder scotch-brite.
10. Om det behövs vattenslipar jag ytan efter ca en vecka med 2000-2500 vattenslippapper och handpolerar med Rubbing (Autosol rubbing cleaner) och 3M Finess-it polervätska.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-7854b02e7220231f2a3136a7d15f4dff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-0cb15e6eb2ad6faebe71062ae2552773.jpg
Senast redigerat av jaka54 (17 augusti 2023)


3 384 Inlägg
17 augusti 2023
#13
jaka54 skrev:
Så här gör jag när jag tar bort rost och lackar.
1. Ta bort all färg där man misstänker att rost finns under (oftast mer än man först tror). Jag använder knivspets, vinkelslip med stålborste, bara stålborste osv.

2. Ta bort all rost! Då menar jag alla små svarta rostporer!!! Den bästa rostborttagaren är Corro protect . Biltemas är helt värdelös då den är "vattnig" . Fördelen med Corroprotect rostborttagare är att den är geleaktig i konsistensen. Det tar några dagars jobb innan alla millimeterstora rostporer är borta om man arbetar med stålborste , vinkelslip med stålborste. Ett jäkla jobb ...men vill man ha det absolut rent så...
3. Pensla på eller spruta  epoxygrundfärg (Biltemas vita fungerar bra men deras härdarförpackning suger!
4. När grundfärgen torkat efter något dygn sprutar man eller penslar på sprutspackel ( jag använder Hagmans 2-komp spray filler 9000 som säljs på 1lit burkar och förtunnas med Biltemas förtunning).
5. Jag slipar sedan sprutspacklet efter ca 1-2 dygn med 180 eller 240 slippapper OBS! Använder träkloss eller U-formad aluminiumbalk på plana ytor. Man ska aldrig bara slipa med pappret i handen  (Bästa slippappret är Indasa Red-Line Rhino dry. Säljs av en firma i Malmö). Man bör aldrig slipa  med vatten/vattenslippapper.
5 . Jag lägger sedan på ytterligare ett lager sprutspackel och slipar sedan.
6. Jag sprutar på ytterligare ett lager sprutspackel och slipar med 500 eller 600 papper (se ovan fabrikat).
7. Om  allt ser bra ut torkar jag rent  med silikonborttagare och sedan klibbduk.
8. Blandar till 2-komp billack (Sist Spies Hecker) och filtrerar färgen och häller den i sprutan med överliggande kopp eller om det är små små ytor som ska lackas i airbrush:en.
9. Jag sprutar först ett "klibblager" och låter det torka ca en halvtimme...sedan ytterligare ett lager färg, väntar ca en halvtimme och lägger sedan på ett sista lager. Allt detta görs utomhus vid en temperatur helst överstigande +20 grader. Den stenbelagda garageuppfarten där jag lackar har först belagts med vatten för att förhindra dammbildning. Fordras det klarlack (Oftast bara på minja flygplansmodeller) så "slipar" jag den tidigare lackytan med 500-600 torrslippaper eller använder scotch-brite.
10. Om det behövs vattenslipar jag ytan efter ca en vecka med 2000-2500 vattenslippapper och handpolerar med Rubbing (Autosol rubbing cleaner) och 3M Finess-it polervätska.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-7854b02e7220231f2a3136a7d15f4dff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-0cb15e6eb2ad6faebe71062ae2552773.jpg

Riktigt fina plan jaka!


14 Inlägg
23 augusti 2023
#14
Hej, nu gör jag en fuling och kapar tråden då jag har ett liknande problem. Rostlagar en silvermetallic bil och det blir fel färg! Har inga superhöga krav och vet av tidigare erfarenhet att det inte blir perfekt med sprayburk, men detta ser bara för dåligt ut... Har jag fått fel färg? Förvarat den dåligt? Skakat dåligt? För tjocka lager? Kommer det se bättre ut imorgon när det härdat?

Det konstiga är att på vissa punkter blir färgen ok, men för det mesta allt för ljus.. Ska köpa ny färg imorgon, samma som innan - blandad utifrån färgkod, men vill ju gärna undvika att göra samma misstag igen! Dessutom var förarbetet allt för dåligt..


https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240557/240557-5fd72c0534779fc21f6967920866186b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240557/240557-1445686c5a1592873f623fb728914ec2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240557/240557-1a2c30abc52d9e6a262218ec266782bf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240557/240557-147f9d6597193a9dbfc1972829a92ad1.jpg

3 384 Inlägg
23 augusti 2023
#15
ltdre skrev:
Hej, nu gör jag en fuling och kapar tråden då jag har ett liknande problem. Rostlagar en silvermetallic bil och det blir fel färg! Har inga superhöga krav och vet av tidigare erfarenhet att det inte blir perfekt med sprayburk, men detta ser bara för dåligt ut... Har jag fått fel färg? Förvarat den dåligt? Skakat dåligt? För tjocka lager? Kommer det se bättre ut imorgon när det härdat?

Det konstiga är att på vissa punkter blir färgen ok, men för det mesta allt för ljus.. Ska köpa ny färg imorgon, samma som innan - blandad utifrån färgkod, men vill ju gärna undvika att göra samma misstag igen! Dessutom var förarbetet allt för dåligt..


https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240557/240557-5fd72c0534779fc21f6967920866186b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240557/240557-1445686c5a1592873f623fb728914ec2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240557/240557-1a2c30abc52d9e6a262218ec266782bf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240557/240557-147f9d6597193a9dbfc1972829a92ad1.jpg

Vad är det för färg du köpt? Ser ut som primer...


14 Inlägg
23 augusti 2023
#16
Low skrev:
ltdre skrev:
Hej, nu gör jag en fuling och kapar tråden då jag har ett liknande problem. Rostlagar en silvermetallic bil och det blir fel färg! Har inga superhöga krav och vet av tidigare erfarenhet att det inte blir perfekt med sprayburk, men detta ser bara för dåligt ut... Har jag fått fel färg? Förvarat den dåligt? Skakat dåligt? För tjocka lager? Kommer det se bättre ut imorgon när det härdat?

Det konstiga är att på vissa punkter blir färgen ok, men för det mesta allt för ljus.. Ska köpa ny färg imorgon, samma som innan - blandad utifrån färgkod, men vill ju gärna undvika att göra samma misstag igen! Dessutom var förarbetet allt för dåligt..


https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240557/240557-5fd72c0534779fc21f6967920866186b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240557/240557-1445686c5a1592873f623fb728914ec2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240557/240557-1a2c30abc52d9e6a262218ec266782bf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240557/240557-147f9d6597193a9dbfc1972829a92ad1.jpg

Vad är det för färg du köpt? Ser ut som primer...

Saab 268 Silvermet, lösningsbaserad sprayburk, köpt på ett bra företag hmm

106 Inlägg
23 augusti 2023
#17
Ser inte ut som det finns någon klarlack på dedär.


3 384 Inlägg
23 augusti 2023
#18
ltdre skrev:
Low skrev:
ltdre skrev:
Hej, nu gör jag en fuling och kapar tråden då jag har ett liknande problem. Rostlagar en silvermetallic bil och det blir fel färg! Har inga superhöga krav och vet av tidigare erfarenhet att det inte blir perfekt med sprayburk, men detta ser bara för dåligt ut... Har jag fått fel färg? Förvarat den dåligt? Skakat dåligt? För tjocka lager? Kommer det se bättre ut imorgon när det härdat?

Det konstiga är att på vissa punkter blir färgen ok, men för det mesta allt för ljus.. Ska köpa ny färg imorgon, samma som innan - blandad utifrån färgkod, men vill ju gärna undvika att göra samma misstag igen! Dessutom var förarbetet allt för dåligt..


https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240557/240557-5fd72c0534779fc21f6967920866186b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240557/240557-1445686c5a1592873f623fb728914ec2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240557/240557-1a2c30abc52d9e6a262218ec266782bf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240557/240557-147f9d6597193a9dbfc1972829a92ad1.jpg

Vad är det för färg du köpt? Ser ut som primer...

Saab 268 Silvermet, lösningsbaserad sprayburk, köpt på ett bra företag hmm

Dåså! Som en annan sa, klarlack!


6 152 Inlägg
23 augusti 2023
#19
Du kan aldrig få till ett bra resultat med sprayburkar, isynnerhet inte som din bil är lackad med metaliclack i original. Metallic lack (och även solida kulörer som vit,svart osv )  kräver att du först fixar till underlaget i ,och det har du inte gjort. Det finns en anledning till att billackerare använder 2-komp lacker och använder kompressor/ sprutpistol.


1 131 Inlägg
23 augusti 2023
#20
jaka54 skrev:
Du kan aldrig få till ett bra resultat med sprayburkar, isynnerhet inte som din bil är lackad med metaliclack i original. Metallic lack (och även solida kulörer som vit,svart osv )  kräver att du först fixar till underlaget i ,och det har du inte gjort. Det finns en anledning till att billackerare använder 2-komp lacker och använder kompressor/ sprutpistol.

Fast det där är inte riktigt sant, det går att få riktigt bra resultat även med sprayburkar med lite övning, förutsatt att man använder ordentliga produkter.
Men det är lättare, effektivare och billigare med spruta, därför använder proffsen såna wink



Sök