Val av Ctek laddare...

Icebear
18 augusti 2023 · 235 Inlägg

Jag har just nu en Modernum Smart 20 laddare som jag varit väldigt nöjd med, men då den är lite för liten (laddar bara batterier upp till 20Ah), sen skulle jag gärna vilja ha en laddare med Recond-läge också, så då funderar jag på att köpa en Ctek laddare. Men är lite osäker på vilken jag ska välja. Funderar antingen på en MXS 7.0 eller MXS 5.0, är det bara storleken som skiljer på dom eller är det nåt annat som skiljer också? Båda har ju Recond-läge, men det verkar som att bara 7.0:an har "Supply" läge..?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 augusti 2023 · 14 059 Inlägg

Icebear skrev:
Jag har just nu en Modernum Smart 20 laddare som jag varit väldigt nöjd med, men då den är lite för liten (laddar bara batterier upp till 20Ah), sen skulle jag gärna vilja ha en laddare med Recond-läge också, så då funderar jag på att köpa en Ctek laddare. Men är lite osäker på vilken jag ska välja. Funderar antingen på en MXS 7.0 eller MXS 5.0, är det bara storleken som skiljer på dom eller är det nåt annat som skiljer också? Båda har ju Recond-läge, men det verkar som att bara 7.0:an har "Supply" läge..?

Jag har 2 stycken MX 5.0 som jag har klarat mig med väldigt bra. Den ena är nyare och har AGM-läge som kan vara bra i vissa lägen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 augusti 2023 · 17 486 Inlägg

Har MXS 7.0 på jobbet. Väldigt nöjd med den.  Den kan få liv i batterier som har varit utdömda och nere på 0,5 volt i vissa fall. Har två 110AH hemma som var sådana och tjänstgör nu som reservkraft om strömmen går. De är 94% friska.

Supplyfunktionen är mycket bra. Jobbar med bilar och vissa får ett frispel modell bibliskt om polen ligger av något dygn...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Icebear
18 augusti 2023 · 235 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Har MXS 7.0 på jobbet. Väldigt nöjd med den.  Den kan få liv i batterier som har varit utdömda och nere på 0,5 volt i vissa fall. Har två 110AH hemma som var sådana och tjänstgör nu som reservkraft om strömmen går. De är 94% friska.

Supplyfunktionen är mycket bra. Jobbar med bilar och vissa får ett frispel modell bibliskt om polen ligger av något dygn...

Då får det nog bli en 7.0:a.

Visst är det bara 7.0 som har Supplyfunktionen, den finns inte på 5.0:an..?

jaka54
18 augusti 2023 · 5 735 Inlägg

Måste fråga... Varför duger inte Modernum laddaren?  Man laddar ju inte bilbatterier med mer än 1-6A!

clabbe14
18 augusti 2023 · 76 Inlägg

jaka54 skrev:
Måste fråga... Varför duger inte Modernum laddaren?  Man laddar ju inte bilbatterier med mer än 1-6A!

Om du läser första inlägget så ser du att den bara klarar batterier upp till 20 Ah.
Blir lite för klent till bilbatterier...
/Hälsningar Claes

Icebear
18 augusti 2023 · 235 Inlägg

jaka54 skrev:
Måste fråga... Varför duger inte Modernum laddaren?  Man laddar ju inte bilbatterier med mer än 1-6A!

Precis som "clabbe" skriver så klarar Smart 20 laddaren bara batterier upp till 20Ah, ska jag ladda batterier över 20Ah så blir den lite för liten. Sen vill jag gärna ha bland annat Recond-läge, vilket inte Smart 20 har, därför funderar jag på en Ctek laddare.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 augusti 2023 · 17 486 Inlägg

Icebear skrev:

Hybrid_ skrev:
Har MXS 7.0 på jobbet. Väldigt nöjd med den.  Den kan få liv i batterier som har varit utdömda och nere på 0,5 volt i vissa fall. Har två 110AH hemma som var sådana och tjänstgör nu som reservkraft om strömmen går. De är 94% friska.

Supplyfunktionen är mycket bra. Jobbar med bilar och vissa får ett frispel modell bibliskt om polen ligger av något dygn...

Då får det nog bli en 7.0:a.

Visst är det bara 7.0 som har Supplyfunktionen, den finns inte på 5.0:an..?

Så är det. Därför har jag 7:an.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
candyweiss
19 augusti 2023 · 876 Inlägg

Vettemannen skrev:

Icebear skrev:
Jag har just nu en Modernum Smart 20 laddare som jag varit väldigt nöjd med, men då den är lite för liten (laddar bara batterier upp till 20Ah), sen skulle jag gärna vilja ha en laddare med Recond-läge också, så då funderar jag på att köpa en Ctek laddare. Men är lite osäker på vilken jag ska välja. Funderar antingen på en MXS 7.0 eller MXS 5.0, är det bara storleken som skiljer på dom eller är det nåt annat som skiljer också? Båda har ju Recond-läge, men det verkar som att bara 7.0:an har "Supply" läge..?

Jag har 2 stycken MX 5.0 som jag har klarat mig med väldigt bra. Den ena är nyare och har AGM-läge som kan vara bra i vissa lägen.

/Benny

Kör på "Snöflingan" om du inte har AGM-läge, det fungerar lika bra.

Senast redigerat av candyweiss (19 augusti 2023)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
jaka54
19 augusti 2023 · 5 735 Inlägg

Klara bara 20 A??? Vilken laddare som helst på 12 eller 24 V kan ladda vilket blybatteri som helst, oavsett det är ett 12V /100Ah bilbatteri eller ännu "större".
Det är ju spänningen på laddaren som  avgör vad "den klarar av". En liten 12V Mc laddare som laddar 500mA kan man ladda ett 12V bilbatteri  på 60-100Ah. Att det tar längre tid att ladda ju lägre ström laddaren kan ge är en annan sak, men nu handlar det om en laddare  som kan ge 20A, och det är ju mycket mer än vad alla "vanliga" 12V laddare klarar av. Själv har jag en gammal analog 12/6A laddare. -Bara lite undrande varför en laddare som ger 20 A inte skulle kunna ladda större batterier??

Icebear
19 augusti 2023 · 235 Inlägg

jaka54 skrev:
Klara bara 20 A??? Vilken laddare som helst på 12 eller 24 V kan ladda vilket blybatteri som helst, oavsett det är ett 12V /100Ah bilbatteri eller ännu "större".
Det är ju spänningen på laddaren som  avgör vad "den klarar av". En liten 12V Mc laddare som laddar 500mA kan man ladda ett 12V bilbatteri  på 60-100Ah. Att det tar längre tid att ladda ju lägre ström laddaren kan ge är en annan sak, men nu handlar det om en laddare  som kan ge 20A, och det är ju mycket mer än vad alla "vanliga" 12V laddare klarar av. Själv har jag en gammal analog 12/6A laddare. -Bara lite undrande varför en laddare som ger 20 A inte skulle kunna ladda större batterier??

Det står såhär i instruktionsboken... "Denna intelligenta och helautomatiska laddare kan användas för att ladda alla typer av bly-syra batterier, inklusive AGM och GEL typer, från 1 till 20Ah.."

Då får man ju tro på att högsta batterikapacitet för laddaren är just 20Ah. Annars skulle dom nog inte ha skrivit det i instruktionerna.

Men hur som helst, så verkar du ju inte riktigt ha läst allt jag skrivit. Jag skrev dessutom att jag ville ha en laddare som hade framförallt Recond-läge, men även "Supply" funktionen är nog inte så dumt att ha, och inget av dom finns på Smart20.

Utmarks-Loke
19 augusti 2023 · 5 841 Inlägg

Utan att googla tror jag inte den där smart20-laddaren laddar med 20A om den bara är för max 20Ah batterier, snarare laddar den med upp till 2A. Likaledes gissar jag att CTEK MXS 7.0 laddar 7A och den andra 5A...

MammDiin
19 augusti 2023 · 2 019 Inlägg

Icebear skrev:

jaka54 skrev:
Klara bara 20 A??? Vilken laddare som helst på 12 eller 24 V kan ladda vilket blybatteri som helst, oavsett det är ett 12V /100Ah bilbatteri eller ännu "större".
Det är ju spänningen på laddaren som  avgör vad "den klarar av". En liten 12V Mc laddare som laddar 500mA kan man ladda ett 12V bilbatteri  på 60-100Ah. Att det tar längre tid att ladda ju lägre ström laddaren kan ge är en annan sak, men nu handlar det om en laddare  som kan ge 20A, och det är ju mycket mer än vad alla "vanliga" 12V laddare klarar av. Själv har jag en gammal analog 12/6A laddare. -Bara lite undrande varför en laddare som ger 20 A inte skulle kunna ladda större batterier??

Det står såhär i instruktionsboken... "Denna intelligenta och helautomatiska laddare kan användas för att ladda alla typer av bly-syra batterier, inklusive AGM och GEL typer, från 1 till 20Ah.."

Då får man ju tro på att högsta batterikapacitet för laddaren är just 20Ah. Annars skulle dom nog inte ha skrivit det i instruktionerna.

Men hur som helst, så verkar du ju inte riktigt ha läst allt jag skrivit. Jag skrev dessutom att jag ville ha en laddare som hade framförallt Recond-läge, men även "Supply" funktionen är nog inte så dumt att ha, och inget av dom finns på Smart20.

Står även att den har en maximal laddningsström på 2A.

Vet inte hur Ctek är idag men jag har en MXS 10 (som ser likadan ut som de som säljs än idag) som är köpt för troligen lite över 5 år sen som länge haft problem med knappen som man byter läge med.
Tänkte ta itu den och löda dit en ny brytare men det var inte det lättaste så sket i det. Så om man ska byta läge på den står man och svär i en minut före man förhoppningsvis får den till det läge man vill ha.

Vet inte om det var något typfel på dom lite äldre att knappen inte ville funka, så förhoppningsvis är det inte samma problem idag med Ctek. Förövrigt så funkar den ju som den ska.
Supply läget har jag använt någon gång när jag bytt batteriet för att bilen inte ska bli strömlös under bytet.
Recond läget har använts på några äldre batterier men svårt att säga hur mycket det hjälper.

Utmarks-Loke
19 augusti 2023 · 5 841 Inlägg

MammDiin skrev:

Icebear skrev:

jaka54 skrev:
Klara bara 20 A??? Vilken laddare som helst på 12 eller 24 V kan ladda vilket blybatteri som helst, oavsett det är ett 12V /100Ah bilbatteri eller ännu "större".
Det är ju spänningen på laddaren som  avgör vad "den klarar av". En liten 12V Mc laddare som laddar 500mA kan man ladda ett 12V bilbatteri  på 60-100Ah. Att det tar längre tid att ladda ju lägre ström laddaren kan ge är en annan sak, men nu handlar det om en laddare  som kan ge 20A, och det är ju mycket mer än vad alla "vanliga" 12V laddare klarar av. Själv har jag en gammal analog 12/6A laddare. -Bara lite undrande varför en laddare som ger 20 A inte skulle kunna ladda större batterier??

Det står såhär i instruktionsboken... "Denna intelligenta och helautomatiska laddare kan användas för att ladda alla typer av bly-syra batterier, inklusive AGM och GEL typer, från 1 till 20Ah.."

Då får man ju tro på att högsta batterikapacitet för laddaren är just 20Ah. Annars skulle dom nog inte ha skrivit det i instruktionerna.

Men hur som helst, så verkar du ju inte riktigt ha läst allt jag skrivit. Jag skrev dessutom att jag ville ha en laddare som hade framförallt Recond-läge, men även "Supply" funktionen är nog inte så dumt att ha, och inget av dom finns på Smart20.

Står även att den har en maximal laddningsström på 2A.

Vet inte hur Ctek är idag men jag har en MXS 10 (som ser likadan ut som de som säljs än idag) som är köpt för troligen lite över 5 år sen som länge haft problem med knappen som man byter läge med.
Tänkte ta itu den och löda dit en ny brytare men det var inte det lättaste så sket i det. Så om man ska byta läge på den står man och svär i en minut före man förhoppningsvis får den till det läge man vill ha.

Vet inte om det var något typfel på dom lite äldre att knappen inte ville funka, så förhoppningsvis är det inte samma problem idag med Ctek. Förövrigt så funkar den ju som den ska.
Supply läget har jag använt någon gång när jag bytt batteriet för att bilen inte ska bli strömlös under bytet.
Recond läget har använts på några äldre batterier men svårt att säga hur mycket det hjälper.

Japp, standardfel med knappen, det har jag också på min. Finns video på youtube om hur man byter den, på svenska till och med. Jag är rätt säker på att CTEK slutade använda de dålig knapparna för många år sedan nu, så det är ingen risk om man köper en ny idag

MammDiin
19 augusti 2023 · 2 019 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

MammDiin skrev:

Icebear skrev:

Det står såhär i instruktionsboken... "Denna intelligenta och helautomatiska laddare kan användas för att ladda alla typer av bly-syra batterier, inklusive AGM och GEL typer, från 1 till 20Ah.."

Då får man ju tro på att högsta batterikapacitet för laddaren är just 20Ah. Annars skulle dom nog inte ha skrivit det i instruktionerna.

Men hur som helst, så verkar du ju inte riktigt ha läst allt jag skrivit. Jag skrev dessutom att jag ville ha en laddare som hade framförallt Recond-läge, men även "Supply" funktionen är nog inte så dumt att ha, och inget av dom finns på Smart20.

Står även att den har en maximal laddningsström på 2A.

Vet inte hur Ctek är idag men jag har en MXS 10 (som ser likadan ut som de som säljs än idag) som är köpt för troligen lite över 5 år sen som länge haft problem med knappen som man byter läge med.
Tänkte ta itu den och löda dit en ny brytare men det var inte det lättaste så sket i det. Så om man ska byta läge på den står man och svär i en minut före man förhoppningsvis får den till det läge man vill ha.

Vet inte om det var något typfel på dom lite äldre att knappen inte ville funka, så förhoppningsvis är det inte samma problem idag med Ctek. Förövrigt så funkar den ju som den ska.
Supply läget har jag använt någon gång när jag bytt batteriet för att bilen inte ska bli strömlös under bytet.
Recond läget har använts på några äldre batterier men svårt att säga hur mycket det hjälper.

Japp, standardfel med knappen, det har jag också på min. Finns video på youtube om hur man byter den, på svenska till och med. Jag är rätt säker på att CTEK slutade använda de dålig knapparna för många år sedan nu, så det är ingen risk om man köper en ny idag

Måste leta upp den videon då. Vill minnas att det var limmat lite överallt så därför sket jag i det.

Icebear
19 augusti 2023 · 235 Inlägg

Sitter och velar fram och tillbaka om jag ska ta en 5.0 eller 7.0.. 5:an tar batterier mellan 1,2 Ah - 110 Ah och 7:an 14 Ah - 150 Ah. Den kommer mest att användas till fyrhjuling, skoter och åkgräsklippare med batterier mellan 18 och 30 Ah, men komner även att användas till större batterier. Prismässigt skiljer det bara 270:- mellan dom, 7:an är alltså drygt 300:- dyrare, men då har den även "Supply" funktion. Så det kanske är dumt att inte ta 7:an då, eller vad tror ni?!

Utmarks-Loke
19 augusti 2023 · 5 841 Inlägg

Jag tror du blir nöjd oavsett vilken av dem du väljer

torsen
20 augusti 2023 · 7 238 Inlägg

Jag har dålig erfarenhet av CTEK.
Har ägt en à 3.600:- och därefter en á cirka 1.000:-.
Båda havererade.
Har numera en LIDL á 200:-.

Samt en 30 - 40 år gammal analog Biltema-laddare - som verkar outslitlig.

jaka54
20 augusti 2023 · 5 735 Inlägg

Kan inte låta bli att fråga ...vad är "recond läge"?
Har själv en Ctec och den funkar skapligt  men klarar inte av att ladda batterier där spänningen skjunkigt  ner till ca 9V. Men det klara min gamla analoga 12V/6A trokännare av galannt.

Icebear
20 augusti 2023 · 235 Inlägg

jaka54 skrev:
Kan inte låta bli att fråga ...vad är "recond läge"?
Har själv en Ctec och den funkar skapligt  men klarar inte av att ladda batterier där spänningen skjunkigt  ner till ca 9V. Men det klara min gamla analoga 12V/6A trokännare av galannt.

Med Recond-programmet ökar batteriladdaren spänningen för att på ett kontrollerat sätt skapa gasbildning i batteriet. Gasbildningen blandar sig med batterisyran för att förhöja batterikapaciteten. Rekond läget är alltså för återupplivning och rekonditionering av skiktade och djupt urladdade batterier.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang