Tips på starkare helljus!

alfonsg00
18 oktober 2023 · 29 Inlägg

Noobnisse skrev:

alfonsg00 skrev:
Tack för alla svar!

Funderar mellan philips racingvision gt200 /osram night breaker 200 eller att sätta in H7 led i helljuset bara då. Finns det prisvärda led som lyser bättre än dessa lampor? Hur funkar det med canbus? Behöver man motstånd eller liknande?

Nu kommer en lite tråkig fråga men, varför inte extraljus? Det kanske blir lite bättre av att byta lampor, men knappast i närheten som extraljus

Inte så sugen att borra och koppla framme vid huven. Gjort det tidigare på qashqai och var ganska bökigt. Fick popnita ny hållare till regplåt och extralyse.

alfonsg00
18 oktober 2023 · 29 Inlägg

MammDiin skrev:

alfonsg00 skrev:
Tack för alla svar!

Funderar mellan philips racingvision gt200 /osram night breaker 200 eller att sätta in H7 led i helljuset bara då. Finns det prisvärda led som lyser bättre än dessa lampor? Hur funkar det med canbus? Behöver man motstånd eller liknande?

Tex dessa är jag inne på pga priset, under 700 kr för ett par och 4 års garanti: https://www.osram.com/ecat/LEDriving HL … P_4063535/

Jag hade inte köpt dem när de har en effekt på 19W och färgtemperatur på 6000K. Kommer troligen inte lysa märkbart bättre än halogen och över 5000K är vanligen inte att föredra om man vill se bra.

Xenon i helljuset är ju ett alternativ om du tycker helljusbilden överlag är bra och det är främst ljusstyrkan som fattas. Då skulle jag säga kör med 4300K och 50-70W. Men kan ju bli problem med lampövervakningen både med led och xenon.

Ledramp är ju annars inte helt dumt, nackdelen är väl att de flesta har onödigt hög ljusbild och man antingen blir mer eller mindre bländad av sitt eget ljus som It_mutt nämner, eller så får man justera dem så de lyser lite uppåt men då brukar man vanligen tappa lite bredd vilket det brukar vara lite snålt med på de flesta.

Okej, tänkte eftersom jag blivit rekommenderad osram night breaker 200/philips motsvarande. Nackdelen att man får byta lampor 1 gång om året. Tänkte då tex denna led hade bättre lumen än night breaker och håller förhoppningsvis längre. Sedan om det inte är tillräckligt får man ju fundera på lysramp.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 oktober 2023 · 13 744 Inlägg

it_mutt skrev:

alfonsg00 skrev:

it_mutt skrev:

Rent juridiskt får du inte sätta i något annat än H7 dvs halogen (nej inte ens i heljuset).

Däremot tror jag inte jag har hört talas om en enda person som fått vare sig anmärkning från bilprovningen eller gnäll från polisen över att de ex.vis har xenon i helljuset. Men, man får inte, och skulle, igen rent juridiskt, kunna få det.

Xenon är det som fortfarande ger mest faktiskt och användbart ljus per krona.

Tack för svar!

Ja det är ju tyvärr så. Om man skulle välja ett alternativ som är tillåtet, är det i så fall att montera en ledramp?

Premiumlampor i originalstrålkastarna (osram night breaker 200 eller liknande) och en LED-ramp.

Beroende på var den hamnar i förhållande till marken, så är tumregeln; ju längre ner ju lägre spridning. Med andra ord; om den sitter 20-25cm över marken är inte en billig kinaramp med 30 graders spridning helt optimalt (självbländning osv).

vi har  samma ljus sitter på 2 olika bussar och måste säga att dom som sitter högt bländar något överjävligt när dom träffar skyltar... för mig är inte längden på ljuset det minsta viktiga jag vill se vad som är när mig och i skogen..   det som är 500meter framför mig skiter jag totalt i..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
granadadr
19 oktober 2023 · 7 290 Inlägg

xenon eller led funkar bra,   bara dem ryms i lyktan,   ang ramper så tycker jag dem flesta suger,, på tok för kort ljusbild, lyser ju bara upp typ 100-150 meter framför bilen, å rakt ut i skogen,,  har testat ramper från 1500 kr till 10 000:- tycker dem lyser likvärdigt,  det man kan använda en ramp till är att ha det som startup, innan xenon kommer igång, jag själv föredrar xenon,, testade nu att ha både led i orginallysen och extraljus,, vart besviken, så går tillbaka till xenon,,

Senast redigerat av granadadr (19 oktober 2023)

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 oktober 2023 · 13 744 Inlägg

granadadr skrev:
xenon eller led funkar bra,   bara dem ryms i lyktan,   ang ramper så tycker jag dem flesta suger,, på tok för kort ljusbild, lyser ju bara upp typ 100-150 meter framför bilen, å rakt ut i skogen,,  har testat ramper från 1500 kr till 10 000:- tycker dem lyser likvärdigt,  det man kan använda en ramp till är att ha det som startup, innan xenon kommer igång, jag själv föredrar xenon,, testade nu att ha både led i orginallysen och extraljus,, vart besviken, så går tillbaka till xenon,,

trodde det var bra att se vad som finns nära bilen och i skogen.. det är ju där farorna är  det som är 1km bort spelar noll och ingen roll.     

så länge man blir blänad av skyltar och skit så är det totalt odugigt med starkt helljus.. för när du stänger av så har du noll mörkersyn kvar. utan det blir helt svart..   

jag kör ju inte skit mycket bara 10k på jobbet och 2.5k privat och har aldrig känt att jag behöver se något på andra sidan jorden när jag kör ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
granadadr
19 oktober 2023 · 7 290 Inlägg

det som är nära är försent att se,, 300-600 meter bort är bra å se i TID,, bra att se ut i skogen men inte 50 meter framför bilen,, utan som sagt ett par hundra meter,, ang skyltar så så stänger jag ibland ner extraljus,, men kör med helljus,, xenon så klart så man ser något wink
har en bil på jobbet,, den har en ledramp, den ger inte ETT skit,, testade den en kväll, ja den lös upp men bara inom bilens eget helljus,, varken lös längre eller bredare,, ,, 2 av bilarna har nbb 225 xenon, dem lyser ok, en har bosch big knick halogen,, lyser piss men bättre än ledrampen så klart smile

Senast redigerat av granadadr (19 oktober 2023)

MammDiin
19 oktober 2023 · 2 019 Inlägg

granadadr skrev:
det som är nära är försent att se,, 300-600 meter bort är bra å se i TID,, bra att se ut i skogen men inte 50 meter framför bilen,, utan som sagt ett par hundra meter,, ang skyltar så så stänger jag ibland ner extraljus,, men kör med helljus,, xenon så klart så man ser något wink
har en bil på jobbet,, den har en ledramp, den ger inte ETT skit,, testade den en kväll, ja den lös upp men bara inom bilens eget helljus,, varken lös längre eller bredare,, ,, 2 av bilarna har nbb 225 xenon, dem lyser ok, en har bosch big knick halogen,, lyser piss men bättre än ledrampen så klart smile

Monterade nyligen en ny ledramp på taket och kan säga att den lyser som f*n...
Är denna ledramp jag köpt: https://www.lumise.se/extraljus/optibea … 020105402/ (kostar bara 389€ i Finland)

Enda nackdelen med den är att ljusbilden är onödigt hög. Även fastän jag har den på taket så börjar nedre delen av ljusbilden typ 40 meter framför bilen.
Då kanske någon tänker att man kan ju vinkla upp den lite mer, men då får man vanligen lite mindre bredd, och även längden brukar bli lidande om den har starkare ljus i mitten av ljusbilden.
Skulle säga största problemet med de flesta ljusramper är just höjden på ljusbilden (och längden om man ska ha något som lyser närmare kilometern eller mer). För blir som sagt lite att man bländar sig själv eller så lyser man åt kråkorna om man ställer så den inte lyser så mycket på vägen framför (där halvljuset lyser).

Tog några bilder på hur den lyser som jag kan lägga upp om det är av intresse, har även bilder av NBB med både halogen (Osram HLX) och xenon D2S som matas med 100W från samma tillfälle.

granadadr
20 oktober 2023 · 7 290 Inlägg

MammDiin skrev:

granadadr skrev:
det som är nära är försent att se,, 300-600 meter bort är bra å se i TID,, bra att se ut i skogen men inte 50 meter framför bilen,, utan som sagt ett par hundra meter,, ang skyltar så så stänger jag ibland ner extraljus,, men kör med helljus,, xenon så klart så man ser något wink
har en bil på jobbet,, den har en ledramp, den ger inte ETT skit,, testade den en kväll, ja den lös upp men bara inom bilens eget helljus,, varken lös längre eller bredare,, ,, 2 av bilarna har nbb 225 xenon, dem lyser ok, en har bosch big knick halogen,, lyser piss men bättre än ledrampen så klart smile

Monterade nyligen en ny ledramp på taket och kan säga att den lyser som f*n...
Är denna ledramp jag köpt: https://www.lumise.se/extraljus/optibea … 020105402/ (kostar bara 389€ i Finland)

Enda nackdelen med den är att ljusbilden är onödigt hög. Även fastän jag har den på taket så börjar nedre delen av ljusbilden typ 40 meter framför bilen.
Då kanske någon tänker att man kan ju vinkla upp den lite mer, men då får man vanligen lite mindre bredd, och även längden brukar bli lidande om den har starkare ljus i mitten av ljusbilden.
Skulle säga största problemet med de flesta ljusramper är just höjden på ljusbilden (och längden om man ska ha något som lyser närmare kilometern eller mer). För blir som sagt lite att man bländar sig själv eller så lyser man åt kråkorna om man ställer så den inte lyser så mycket på vägen framför (där halvljuset lyser).

Tog några bilder på hur den lyser som jag kan lägga upp om det är av intresse, har även bilder av NBB med både halogen (Osram HLX) och xenon D2S som matas med 100W från samma tillfälle.

bilder, filmer är alltid trevligt, smile

MammDiin
21 oktober 2023 · 2 019 Inlägg

Här kommer en bild med 4 bilder i sig. Stämmer rätt så bra med verkligheten, men den sista bilden är ju som syns för ljus fastän alla är tagna med låsta inställningar. Vädret var inte det bästa när dessa togs och det regnade smått hela tiden.

Högst upp i bild är Optibeam Super Captain Dual 800 som lyser med full effekt monterad på taket på en Audi A4.
800 finns endast i 5000K medans 600 såldes först som 6000K men sen uppgraderades till 5000K samtidigt som 800 modellen lanserades.
Lyser 725 meter, och finns även ett godkänt läge och då är längden på ljuset 374 meter enligt sidorna som säljer den och godkänd med ref. 40.
Ljusbilden har ju rätt så mycket höjd, vilket enligt mig är lite onödigt, men det är väl så det blir med små reflektorer och stora lysdioder.
Hade en X-Vision Genesis 1300 gen1 före och den hade mycket lägre ljusbild. på gränsen till för låg ljusbild monterad på taket. Den hade även rätt så jämnstarkt ljus över hela ljusbilden så på smalare vägar med skog på sidorna så blev ljuset ''ut i skogen'' lite för starkt och man blev bländad av bredden på ljusbilden.

Andra bilden är två stycken NBB Alpha 225 fjärr (ref. 25) som har splitternya D2S 4300K i sig av märket Elta VisionPro. Aldrig hört eller sett Elta förut så återstår att se hur bra de är.
Dessa matas med runt 100W av ett par Denso ballaster (som drar 130W styck) så livslängden är rätt så kort på allt jag testat hittills (Osram, Philips, Morimoto och CNlight) och brukar byta lampor varje år vilket jag uppskattar blir ungefär 50 timmar brinntid.
Uppmätt själv att ett av dessa NBB lyser 1220 meter (1 lux) med en ny Osram Night Breaker Laser D2S.
Ställda så att punkterna (i mitten av ljusbilden) lyser rakt fram bredvid varandra.

Näst längst ner är det även 3 stycken NBB Alpha 225 fjärr (ref. 25) men dessa har Osram HLX 64623 100W halogen i sig. Dessa drar runt 130W vid 13,8 volt (100W vid 12V)
Fördelen med dessa är att man får lite lägre och bredare ljusbild jämfört med H1 och D2S/D1S. Uppmätt att ett lyser 620 meter.
Dessa är justerade på bilen för att få så brett ljus som möjligt så man ser rätt så tydligt i verkligheten 3 starkare punkter (syns på vardera sida starkare ljus och det som lyser rakt fram har inget att lysa upp på bilden)
Funderar på att justera ihop dem lite för att få lite jämnare ljusbild de gånger man endast kör med dem på (snöväder eller när det är lite dimmigt).

Längst ner lyser allt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172447/172447-4ae3d7295132d0e4586ca2b433f46709.jpg

MammDiin
28 oktober 2023 · 2 019 Inlägg

granadadr skrev:
bilder, filmer är alltid trevligt, smile

Märkte sist att jag glömde ta en bild när alla NBB lyser samtidigt.
Så här kommer en bild där alla 5 NBB lyser längst upp i bild och nertill Optibeam Super Captain Dual 800.
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172447/172447-0787c4c90689a7147684dd68a7f7b851.jpg


Syns ganska tydligt att NBB: lyser längre (inte så konstigt när två av dem lyser 1,2km vardera) och har mycket lägre ljusbild. Så inget ljus uppe i trädtopparna som man inte har någon direkt nytta av.

Ledrampen har ju rätt så onödigt mycket höjd på ljusbilden och lyser upp i trädtopparna typ 100 meter fram fastän ljusbilden når marken framför bilen aningen tidigare än NBB:arna
Lite mera bredd är det i ledrampen och ljusbilden (förutom höjden) är rätt så optimal, med starkare ljus rakt fram och avtagande åt sidorna. Syns bra på vänster sida hur jämnt ljuset är mot skogen i flera hundra meter.
Hade ljusbilden varit lägre så man inte hade fått den där ljusfläcken typ 50 meter fram på vägen så hade den mer eller mindre varit perfekt enligt mig, som sagt så går det ju att ställa så den lyser lite mera uppåt så får man mer eller mindre bort den, men då tappar man lite bredd och längd när mitten av ljusbilden med starkast ljus lyser aningen uppåt.

Sett att de rätt så nyligen släppt en ny version som heter Super Captain One 600 som är enkelradig och smalare förstås, och verkar som om den har lägre ljusbild, men även mycket mindre ljusstyrka förstås och vet inte riktigt hur brett den lyser. Men antar det är ett bättre val speciellt om man ska montera den framtill på bilen.

granadadr
29 oktober 2023 · 7 290 Inlägg

MammDiin skrev:

granadadr skrev:
bilder, filmer är alltid trevligt, smile

Märkte sist att jag glömde ta en bild när alla NBB lyser samtidigt.
Så här kommer en bild där alla 5 NBB lyser längst upp i bild och nertill Optibeam Super Captain Dual 800.
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172447/172447-0787c4c90689a7147684dd68a7f7b851.jpg


Syns ganska tydligt att NBB: lyser längre (inte så konstigt när två av dem lyser 1,2km vardera) och har mycket lägre ljusbild. Så inget ljus uppe i trädtopparna som man inte har någon direkt nytta av.

Ledrampen har ju rätt så onödigt mycket höjd på ljusbilden och lyser upp i trädtopparna typ 100 meter fram fastän ljusbilden når marken framför bilen aningen tidigare än NBB:arna
Lite mera bredd är det i ledrampen och ljusbilden (förutom höjden) är rätt så optimal, med starkare ljus rakt fram och avtagande åt sidorna. Syns bra på vänster sida hur jämnt ljuset är mot skogen i flera hundra meter.
Hade ljusbilden varit lägre så man inte hade fått den där ljusfläcken typ 50 meter fram på vägen så hade den mer eller mindre varit perfekt enligt mig, som sagt så går det ju att ställa så den lyser lite mera uppåt så får man mer eller mindre bort den, men då tappar man lite bredd och längd när mitten av ljusbilden med starkast ljus lyser aningen uppåt.

Sett att de rätt så nyligen släppt en ny version som heter Super Captain One 600 som är enkelradig och smalare förstås, och verkar som om den har lägre ljusbild, men även mycket mindre ljusstyrka förstås och vet inte riktigt hur brett den lyser. Men antar det är ett bättre val speciellt om man ska montera den framtill på bilen.

kombo är nog bäst, riktiga extraljus som stöds upp av en ramp

MammDiin
29 oktober 2023 · 2 019 Inlägg

granadadr skrev:

MammDiin skrev:

granadadr skrev:
bilder, filmer är alltid trevligt, smile

Märkte sist att jag glömde ta en bild när alla NBB lyser samtidigt.
Så här kommer en bild där alla 5 NBB lyser längst upp i bild och nertill Optibeam Super Captain Dual 800.
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172447/172447-0787c4c90689a7147684dd68a7f7b851.jpg


Syns ganska tydligt att NBB: lyser längre (inte så konstigt när två av dem lyser 1,2km vardera) och har mycket lägre ljusbild. Så inget ljus uppe i trädtopparna som man inte har någon direkt nytta av.

Ledrampen har ju rätt så onödigt mycket höjd på ljusbilden och lyser upp i trädtopparna typ 100 meter fram fastän ljusbilden når marken framför bilen aningen tidigare än NBB:arna
Lite mera bredd är det i ledrampen och ljusbilden (förutom höjden) är rätt så optimal, med starkare ljus rakt fram och avtagande åt sidorna. Syns bra på vänster sida hur jämnt ljuset är mot skogen i flera hundra meter.
Hade ljusbilden varit lägre så man inte hade fått den där ljusfläcken typ 50 meter fram på vägen så hade den mer eller mindre varit perfekt enligt mig, som sagt så går det ju att ställa så den lyser lite mera uppåt så får man mer eller mindre bort den, men då tappar man lite bredd och längd när mitten av ljusbilden med starkast ljus lyser aningen uppåt.

Sett att de rätt så nyligen släppt en ny version som heter Super Captain One 600 som är enkelradig och smalare förstås, och verkar som om den har lägre ljusbild, men även mycket mindre ljusstyrka förstås och vet inte riktigt hur brett den lyser. Men antar det är ett bättre val speciellt om man ska montera den framtill på bilen.

kombo är nog bäst, riktiga extraljus som stöds upp av en ramp

Ja speciellt om man vill se långt eller vill ha lite varmare ljus.
Men som sagt så enda direkta nackdelen enligt mig med Optibeam Super Captain Dual 800 och 600 är just höjden på ljusbilden. Den hade säkert fungerat bra på taket på en lastbil men på en personbil är det ju inte helt optimalt.

Väntar själv på någon ledramp som har runt 4000K färgtemperatur (och CRI på 90 eller högre hade inte heller varit fel) och bra ljusbild.
Men verkar som om de flesta bara vill skryta med hur mycket lumen de ger och då är ju 5000K-6500K bästa valet för tillfället, och speciellt högre färgåtergivning drar ju ner effektiviteten rätt så bra så troligen därför ingen hoppat på det tåget ännu.

Men nyligen släpptes Lazer Linear-18 Elite PLUS som har förutom vanliga 5000K även gult ljus. Tycker läget med vitt och gult samtidigt i videon ser jävligt trevligt ut när det kommer till färgtemperatur. Men då igen lider Linear modellerna av onödigt hög ljusbild, vilket man även ser tydligt i videon. Sen är ju priset (845€) rätt så saftigt också.

granadadr
29 oktober 2023 · 7 290 Inlägg

jag gillar ej gult ljus,,MEN  vid dåligt väder kan det ju ABSOLUT vara trevligt,,  jag har ju så jag stänger av extralysen vid sämre väder mm,, men att kunna köra lite mer vid dåligt väder kan ju vara trevligt smile

MammDiin
29 oktober 2023 · 2 019 Inlägg

granadadr skrev:
jag gillar ej gult ljus,,MEN  vid dåligt väder kan det ju ABSOLUT vara trevligt,,  jag har ju så jag stänger av extralysen vid sämre väder mm,, men att kunna köra lite mer vid dåligt väder kan ju vara trevligt smile

Inte heller direkt förtjust i gult ljus, utan föredrar runt 4000K, med andra ord en blandning av halogen (3300K-3500K) och xenon 4300K är enligt mig så bra det kan bli. Även fördel med halogen om det snöar när det orkar smälta snön någon gång vilket xenon och led brukar ha mer eller mindre problem med, och lyser överallt och har en räckvidd på typ 100 meter med snötäcke eller frost på glaset.
Men gissar att den nya rampen borde smälta snön rätt så bra när det är mycket effekt i ett rätt så litet format, men det återstår att se.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang