Lite o t.
Jag har/hade andra problem.
Temperaturen på motoroljan och växellådsoljan.
Tog två temperaturmätare från en NIBE energiåtervinning.
Najade hårt fast sonderna med koppartråd på en hållare på motorns oljetråg samt vid röret mellan oljekylare och växellåda.
Vid offroad/terrängkörning kör man så sakta att fartvinden blir för låg på oljetråg och växellåda.
Najade temporärt fast en sond från en trådlös stektermometer på en av servostyrningsslangarna.
Skrämmande hög temperatur - högre än både växellåds- och motoroljan.
Monterade därefter en fast kylfläkt som kyler styrservopumpen.
Ovan relaterade händelser på en moddad Jeep Wrangler.
Nu för tiden nöjer jag mig med att kolla motoroljetemperaturen medelst sonden till en stektemometer, som jag rätat ut, och släpper ner i oljestickans hål.
Vågar inte ha sonden där när motorn går.
Vet inte, men kanske kan motorns roterande delar komma i kontakt med sonden?
Herredjävlar vad jag brände mig på sonden första gången jag drog upp den - nu har jag lärt mig den läxan, haha!