Inlösen försäkringsbolag - Värdering

MansAx
19 oktober 2023 · 60 Inlägg

Hej alla,

Min bil blev stulen och sedermera inlösen av försäkringsbolaget. Bilen var rätt åtgången efter stölden men framförallt så var den nerrökt och låg brända fimpar i bilen och det stank i övrigt så lukten hade satt sig i inredning och klädsel. Bilen blev stulen i juni men inte besiktad förens i oktober vilket i sig är ett skämt.

Bilen:
Modell: Audi A3 Sportback 1.4 TFSI 125HK
Årsmodell: 2013
Mil: 10 700
Typ: Bensin + manuell
Ägare: 2 ägare (jag sedan 2017)
Skick: Bra skick. Nyservad i maj.

När jag letar runt på Wayke och andra sidor ligger liknande bilar mellan 104 000:- till 129 000:-.

https://www.wayke.se/objekt/88243c3e-ae … hk-manuell
Den här ser identisk ut som ovan med samma färg osv, men lägre HK och 2000 mer mil. Den ligger ute för 129 000:-

När jag fick första värderingen från Trygg Hansa så värderade de bilen till 85 000:- ....  Jag ringde dem och de höjde till slut till 95 000:-

Här är 2 till:
https://www.wayke.se/objekt/d22366a5-e3 … il-manuell  (104 900:-)
https://www.wayke.se/objekt/ec8779a1-3c … il-automat (128 800:-)

Är det något jag missar? Det kostar 1 500:- med extern besiktningsman men visst är det något jag borde kika på?

(Sen sänkte de även min försäkringsersättning med 25% pga att bilen blev stulen med nyckel och att den inte kodades av i tid. Men nyckeln försvann en måndagskväll, tisdagen var det röd dag och onsdag morgon var bilen stulen... Detta ska jag överklaga dock. Tips på approach?)

Stort tack för all hjälp jag kan få!

Low
19 oktober 2023 · 3 313 Inlägg

Vadå besikta inte tjuven i tid? Attans vad dåligt.😂

Värderingen är väl korrekt om de tagit nort %25? Eller missförstår jag något?

Så nyckeln försvann på måndags kväll, men bilen blev stulen på onsdagen?
Flyttade du på bilen eller lät den stå på samma plats?

O din TFSI motor fungerade korrekt?😁

MansAx
19 oktober 2023 · 60 Inlägg

Low skrev:
Vadå besikta inte tjuven i tid? Attans vad dåligt.😂

Värderingen är väl korrekt om de tagit nort %25? Eller missförstår jag något?

Så nyckeln försvann på måndags kväll, men bilen blev stulen på onsdagen?
Flyttade du på bilen eller lät den stå på samma plats?

O din TFSI motor fungerade korrekt?😁

Jag tror och hoppas du förstår vad jag menar smile

Deras värdering är INNAN avdraget på 25%.

"O din TFSI motor fungerade korrekt?"
Den här får du nog förklara för mig. Tack!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 oktober 2023 · 13 746 Inlägg

självklart ska du kunna köpa en likvärdig bil med samma utrustning och mil eller lägre mil.  för ersättningen du får.

så leta på bilar som gått 10k eller mindre och har samma utrustning som din bil.   lista upp allt med länkar skicka till försäkringsbolaget.  dom brukar backa fort när dom får presenterat framför sig.      sen borde väll endå bara självrisken bli högre när någon kommit över nyckeln?
iof står det väll i försäkringspapprena   

men samtidigt hade den stulits utan en nyckel hade du haft ett större hinder att få någon som helst ersättning för då hade dom skyllt på att den inte går att stjäla alls.. men allt kan stjälas om man bara vill och vw bilar är rätt lätta att koda in en nyckel på med rätt utrustning

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
master_lars
19 oktober 2023 · 1 160 Inlägg

De verkar gå på handlarpriserna minus deras påslag, som i dagsläget är ca 40k. Då hamnar du där i korkarna vad bilen är värd om du skulle sälja den till en handlare, typ Riddermark. 

Om det är korrekt eller ej låter jag vara osagt, men det är det påslaget som Kamux, Riddermark mfl har. Stå på dig lite till, men ha i åtanke att bilen är 10 år, och i en vanlig värld, inte den upp och nedvända som vi har idag, hade din bil kostat 60k.

Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Saab 9-3 Vector Cab "Spanjorskan" (2004)
doktorduett
19 oktober 2023 · 355 Inlägg

än en anledning till att ALLDRIG använda trygg hansa
dom är ett skämt av ett försäkrings bolag
bara på dom, hitta bevis på va din bil är värd
envisas dom överklaga allt va du kan

spillolja
19 oktober 2023 · 4 026 Inlägg

prova att slå in regnummer vid https://biluppgifter.se/

min VW Golf från 2009 med 25000mil uppskattas till:
Bilhandlarpris: 61 800 - 68 300 kr
Privatpris: 55 600 - 61 500 kr

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mew
19 oktober 2023 · 2 162 Inlägg

spillolja skrev:
prova att slå in regnummer vid https://biluppgifter.se/

min VW Golf från 2009 med 25000mil uppskattas till:
Bilhandlarpris: 61 800 - 68 300 kr
Privatpris: 55 600 - 61 500 kr

Lite hit-or-miss där tycker jag dock... Slår jag in frugans bils regnummer så verkar det stämma rätt så bra, men för min 245a värderar den lååångt under vad bilen är värd (och för övrigt vad bilen är försäkrad för). Antar att sidan tar ett snitt på alla annonser, men den vet ju inte hur många av de bilarna säljes defekta (eller åt andra hållet, läggs ut till överpris). Just en TFSI lär ju inte vara helt ovanlig att sälja som defekt/repobjekt, vilket kan dra ner "snittvärdet" en hel del jämfört vad en fullt frisk bil faktiskt är värd.

TS: Kan definitivt vara värt med en extern besiktningsman om du inte kan snacka upp priset, ja.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 oktober 2023 · 13 746 Inlägg

Mew skrev:

spillolja skrev:
prova att slå in regnummer vid https://biluppgifter.se/

min VW Golf från 2009 med 25000mil uppskattas till:
Bilhandlarpris: 61 800 - 68 300 kr
Privatpris: 55 600 - 61 500 kr

Lite hit-or-miss där tycker jag dock... Slår jag in frugans bils regnummer så verkar det stämma rätt så bra, men för min 245a värderar den lååångt under vad bilen är värd (och för övrigt vad bilen är försäkrad för). Antar att sidan tar ett snitt på alla annonser, men den vet ju inte hur många av de bilarna säljes defekta (eller åt andra hållet, läggs ut till överpris). Just en TFSI lär ju inte vara helt ovanlig att sälja som defekt/repobjekt, vilket kan dra ner "snittvärdet" en hel del jämfört vad en fullt frisk bil faktiskt är värd.

TS: Kan definitivt vara värt med en extern besiktningsman om du inte kan snacka upp priset, ja.

alltid funderat hur den räknar..  iof posetivt när man tittar där jag får lika mycket för min polo idag som jag gav för den 2018

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
spillolja
19 oktober 2023 · 4 026 Inlägg

Jag gav 101.500:- för golfen dec 2012  med ca 2000mil på mätaren  idag har den rullat  ca 25.500mil
knappt 2kr/mil i värderas i dagläget
smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Vansterfilen
19 oktober 2023 · 95 Inlägg

master_lars skrev:
De verkar gå på handlarpriserna minus deras påslag, som i dagsläget är ca 40k. Då hamnar du där i korkarna vad bilen är värd om du skulle sälja den till en handlare, typ Riddermark. 

Om det är korrekt eller ej låter jag vara osagt, men det är det påslaget som Kamux, Riddermark mfl har. Stå på dig lite till, men ha i åtanke att bilen är 10 år, och i en vanlig värld, inte den upp och nedvända som vi har idag, hade din bil kostat 60k.

Försäkringsbolag ska inte gå efter handlarpåslag etc. Du får en likvärdig bil för pengarna. Trygg-hansa gör i i TS fel inte rätt för sig.

Det är bara att ringa och tjata TS. Samma hände mig för ca fem år sedan, fick först en löjlig värdering. Fick sedan prata med en kollega som gav mig en rättvis värdering. Tyvärr är det bara att ligga på och tjata när det gäller försäkringsbolag. De tar gärna betalt, men betala ut pengar tar emot. smile

Senast redigerat av Vansterfilen (19 oktober 2023)

MansAx
19 oktober 2023 · 60 Inlägg

doktorduett skrev:
än en anledning till att ALLDRIG använda trygg hansa
dom är ett skämt av ett försäkrings bolag
bara på dom, hitta bevis på va din bil är värd
envisas dom överklaga allt va du kan

Tack så mycket. Ja, dom har vänlig kundservice och smidiga onlinetjänster men uppfattas som halare och halare för varje ärende som sker…

MansAx
19 oktober 2023 · 60 Inlägg

Vansterfilen skrev:

master_lars skrev:
De verkar gå på handlarpriserna minus deras påslag, som i dagsläget är ca 40k. Då hamnar du där i korkarna vad bilen är värd om du skulle sälja den till en handlare, typ Riddermark. 

Om det är korrekt eller ej låter jag vara osagt, men det är det påslaget som Kamux, Riddermark mfl har. Stå på dig lite till, men ha i åtanke att bilen är 10 år, och i en vanlig värld, inte den upp och nedvända som vi har idag, hade din bil kostat 60k.

Försäkringsbolag ska inte gå efter handlarpåslag etc. Du får en likvärdig bil för pengarna. Trygg-hansa gör i i TS fel inte rätt för sig.

Det är bara att ringa och tjata TS. Samma hände mig för ca fem år sedan, fick först en löjlig värdering. Fick sedan prata med en kollega som gav mig en rättvis värdering. Tyvärr är det bara att ligga på och tjata när det gäller försäkringsbolag. De tar gärna betalt, men betala ut pengar tar emot. smile

Precis, jag ska ju bli ersatt som om skadan aldrig skett.

Tack för stödet, jag fortsätter att ligga på. Får ringa dem imorgon igen.

finns det NÅGOT som dom kan luta sig mot att min skulle vara mindre värderat än de jag länkat till?

MansAx
19 oktober 2023 · 60 Inlägg

Mew skrev:

spillolja skrev:
prova att slå in regnummer vid https://biluppgifter.se/

min VW Golf från 2009 med 25000mil uppskattas till:
Bilhandlarpris: 61 800 - 68 300 kr
Privatpris: 55 600 - 61 500 kr

Lite hit-or-miss där tycker jag dock... Slår jag in frugans bils regnummer så verkar det stämma rätt så bra, men för min 245a värderar den lååångt under vad bilen är värd (och för övrigt vad bilen är försäkrad för). Antar att sidan tar ett snitt på alla annonser, men den vet ju inte hur många av de bilarna säljes defekta (eller åt andra hållet, läggs ut till överpris). Just en TFSI lär ju inte vara helt ovanlig att sälja som defekt/repobjekt, vilket kan dra ner "snittvärdet" en hel del jämfört vad en fullt frisk bil faktiskt är värd.

TS: Kan definitivt vara värt med en extern besiktningsman om du inte kan snacka upp priset, ja.

Jag sökte på min bil och hälften hade gått dubbelt så långt eller var 2 år äldre. Dock fanns det ingen som gått under min mil eller som var samma årsmodell som var inom 10k om min värdering.

Förlåt, jag som inte är så insatt men varför är TFSI inte så eftertraktat? Har aldrig haft några problem och den gled igenom besiktningen utan problem.

MansAx
19 oktober 2023 · 60 Inlägg

spillolja skrev:
prova att slå in regnummer vid https://biluppgifter.se/

min VW Golf från 2009 med 25000mil uppskattas till:
Bilhandlarpris: 61 800 - 68 300 kr
Privatpris: 55 600 - 61 500 kr

Tack för tips!!

MansAx
19 oktober 2023 · 60 Inlägg

master_lars skrev:
De verkar gå på handlarpriserna minus deras påslag, som i dagsläget är ca 40k. Då hamnar du där i korkarna vad bilen är värd om du skulle sälja den till en handlare, typ Riddermark. 

Om det är korrekt eller ej låter jag vara osagt, men det är det påslaget som Kamux, Riddermark mfl har. Stå på dig lite till, men ha i åtanke att bilen är 10 år, och i en vanlig värld, inte den upp och nedvända som vi har idag, hade din bil kostat 60k.

Tack! Ser du något som tyder på att vi går tillbaka till de priserna snart? (Ska ju köpa en ny, kanske värt att vänta lite).

Min bil uppskattas till 105-116k i privatpersonpris.

Jag ska bli ersatt som om skadan aldrig skett.

Brådhis * Voff voff *
19 oktober 2023 · 10 280 Inlägg

Fast... Att titta på annonser på icke sålda bilar visar ju bara vad dom inte är värda... Annars hade dom varit sålda.

Så att dom inte ger lika mycket som bilar ligger ute för är ju, iaf rent filosofiskt, egentligen inte fel.

Även fast jag både förstår hur du tänker och i viss mån håller med. wink

Senast redigerat av Brådhis (19 oktober 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
spillolja
20 oktober 2023 · 4 026 Inlägg

Hittar man en "billig" tsi/Tfsi  så är det med största sannorlikhet bottenskrapet, de är bränslesnåla bilar,  Golf/A3 med 1.4 tsi går att pressa under 1/2 liter/mil på varsam landsvägskörning, detta är en ändå en ganska tung bil som väger ca 1400-1500kg (tom. med än en volvo 240) ingen bil man gör sig av med utan vidare i dessa dyr-tider, om det inte är något större fel som kostar stora pengar att fixa

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mew
20 oktober 2023 · 2 162 Inlägg

MansAx skrev:
Förlåt, jag som inte är så insatt men varför är TFSI inte så eftertraktat? Har aldrig haft några problem och den gled igenom besiktningen utan problem.

Stora problem med kamkedja som kuggar över och hög oljeförbrukning, googla lite så hittar du en uppsjö av info. Synd, för motorn är på pappret en väldigt bra konstruktion, otroligt låg förbrukning och bra med effekt för sin storlek, men kvalitén på delarna håller tyvärr inte måttet. Det ska ha blivit bättre på senare modeller (runt my18 har jag för mig?), men jag vet inte om jag personligen hade vågat chansa. Hade definitivt inte tagit i en tidigare med tång iallafall.

Förstå mig rätt, alla bilar med TSI/TFSI-motorer har inte problem per automatik, och det är en väldigt trevlig motor när den funkar som den ska. Men problemen är så pass vanligt förekommande förr eller senare att jag aldrig hade vågat satsa på en sådan av en tidigare modell, eller rekommendera en till någon.

Vansterfilen
21 oktober 2023 · 95 Inlägg

Brådhis skrev:
Fast... Att titta på annonser på icke sålda bilar visar ju bara vad dom inte är värda... Annars hade dom varit sålda.

Så att dom inte ger lika mycket som bilar ligger ute för är ju, iaf rent filosofiskt, egentligen inte fel.

Även fast jag både förstår hur du tänker och i viss mån håller med. wink

Enligt den teorin är samtliga objekt på blocket för högt värderade.
Stämmer om bilen legat ute till försäljningen i sex månader, men annars är det ju lite fel tänk.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang