Inlösen försäkringsbolag - Värdering

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 oktober 2023 · 13 746 Inlägg

Mew skrev:

MansAx skrev:
Förlåt, jag som inte är så insatt men varför är TFSI inte så eftertraktat? Har aldrig haft några problem och den gled igenom besiktningen utan problem.

Stora problem med kamkedja som kuggar över och hög oljeförbrukning, googla lite så hittar du en uppsjö av info. Synd, för motorn är på pappret en väldigt bra konstruktion, otroligt låg förbrukning och bra med effekt för sin storlek, men kvalitén på delarna håller tyvärr inte måttet. Det ska ha blivit bättre på senare modeller (runt my18 har jag för mig?), men jag vet inte om jag personligen hade vågat chansa. Hade definitivt inte tagit i en tidigare med tång iallafall.

Förstå mig rätt, alla bilar med TSI/TFSI-motorer har inte problem per automatik, och det är en väldigt trevlig motor när den funkar som den ska. Men problemen är så pass vanligt förekommande förr eller senare att jag aldrig hade vågat satsa på en sådan av en tidigare modell, eller rekommendera en till någon.

Nu handlar det om att du ska kunna köpa en ny likvärdig bil för pengarna inget annat

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
MansAx
21 oktober 2023 · 60 Inlägg

Vansterfilen skrev:

Brådhis skrev:
Fast... Att titta på annonser på icke sålda bilar visar ju bara vad dom inte är värda... Annars hade dom varit sålda.

Så att dom inte ger lika mycket som bilar ligger ute för är ju, iaf rent filosofiskt, egentligen inte fel.

Även fast jag både förstår hur du tänker och i viss mån håller med. wink

Enligt den teorin är samtliga objekt på blocket för högt värderade.
Stämmer om bilen legat ute till försäljningen i sex månader, men annars är det ju lite fel tänk.

Precis. Jag resonerar ju som så också. Som försäkringstagare ska jag ju göras ”hel”, alltså kunna köpa en likvärdig bil. Ska det då förväntas att jag ska kunna pruta hur mycket som helst? Priserna som ligger ute är ju vad de ”kostar”.

Sen uppger Trygg Hansa att de utgår från en lista på sålda objekt… som dom såklart inte kan dela med sig och där ”inga av bilarna” fortfarande ligger ute.

spillolja
21 oktober 2023 · 4 026 Inlägg

har hört en del skit under årens lopp, värsta historierna har Folksam varit inblandad
Fått berättat för mig om en som hade ganska välhållen Ford granada V6:a med lättmetallfälgar som denna hade köpt för 30.000:- kr  helförsäkrad, det blev en krock och motparten var vållande  och ersättningen var 3.000:-  det ska varit på 80 eller 90-talet och handlades av Folksam i Blekinge

en annan hade krockat med sin gamla Amazon och även här var motparten vållande och Folksam tyckte den var värd 300-500:- Kr

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 oktober 2023 · 13 746 Inlägg

MansAx skrev:

Vansterfilen skrev:

Brådhis skrev:
Fast... Att titta på annonser på icke sålda bilar visar ju bara vad dom inte är värda... Annars hade dom varit sålda.

Så att dom inte ger lika mycket som bilar ligger ute för är ju, iaf rent filosofiskt, egentligen inte fel.

Även fast jag både förstår hur du tänker och i viss mån håller med. wink

Enligt den teorin är samtliga objekt på blocket för högt värderade.
Stämmer om bilen legat ute till försäljningen i sex månader, men annars är det ju lite fel tänk.

Precis. Jag resonerar ju som så också. Som försäkringstagare ska jag ju göras ”hel”, alltså kunna köpa en likvärdig bil. Ska det då förväntas att jag ska kunna pruta hur mycket som helst? Priserna som ligger ute är ju vad de ”kostar”.

Sen uppger Trygg Hansa att de utgår från en lista på sålda objekt… som dom såklart inte kan dela med sig och där ”inga av bilarna” fortfarande ligger ute.

vadå en lista på sålda bilar.. du ska väll inte ersätta den med en redan såld bil.    skulle bli galen om något pucko sa något liknande till mig..    du ska kunna köpa en ny bil för pengarna det betyder att det måste vara en bil som finns tillgänglig till salu där och då.  inte vad som varit tillsalu.  utan vad du kan köpa för pengarna..     jag skulle rent av fråga om personen var dum i huvudet och fråga samtdigt hur dessa bilar går att köpa om dom redan är sålda.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
21 oktober 2023 · 10 280 Inlägg

Growe skrev:

MansAx skrev:

Vansterfilen skrev:
Enligt den teorin är samtliga objekt på blocket för högt värderade.
Stämmer om bilen legat ute till försäljningen i sex månader, men annars är det ju lite fel tänk.

Precis. Jag resonerar ju som så också. Som försäkringstagare ska jag ju göras ”hel”, alltså kunna köpa en likvärdig bil. Ska det då förväntas att jag ska kunna pruta hur mycket som helst? Priserna som ligger ute är ju vad de ”kostar”.

Sen uppger Trygg Hansa att de utgår från en lista på sålda objekt… som dom såklart inte kan dela med sig och där ”inga av bilarna” fortfarande ligger ute.

vadå en lista på sålda bilar.. du ska väll inte ersätta den med en redan såld bil.    skulle bli galen om något pucko sa något liknande till mig..    du ska kunna köpa en ny bil för pengarna det betyder att det måste vara en bil som finns tillgänglig till salu där och då.  inte vad som varit tillsalu.  utan vad du kan köpa för pengarna..     jag skulle rent av fråga om personen var dum i huvudet och fråga samtdigt hur dessa bilar går att köpa om dom redan är sålda.

Njae... Dom flesta bolag skriver att dom ersätter utifrån marknadsvärdet på skadedagen. Dvs om värdet av en eller annan anledning går upp efter att skadan hände så kommer dom ersätta enligt vad bilen var värd när skadan inträffade. Så om vi säger att det fanns(!) fem st likvärdiga Audi ute på nätet på skadedagen som sålts för ett snitt på 85000:- men det idag inte finns en enda under 100000:- så kommer dom ändå, utifrån villkoren, ersätta försäkringstagaren med 85000.-. Sannolikt är det därför dom går efter en lista på sålda(!) bilar och inte på hur marknaden idag ser ut för icke sålda bilar.

Jag säger inte att det här är rätt av dom, men det är iaf så här villkoren ser ut och så här det verkar funka... smile

Senast redigerat av Brådhis (21 oktober 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 oktober 2023 · 13 746 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:

MansAx skrev:

Precis. Jag resonerar ju som så också. Som försäkringstagare ska jag ju göras ”hel”, alltså kunna köpa en likvärdig bil. Ska det då förväntas att jag ska kunna pruta hur mycket som helst? Priserna som ligger ute är ju vad de ”kostar”.

Sen uppger Trygg Hansa att de utgår från en lista på sålda objekt… som dom såklart inte kan dela med sig och där ”inga av bilarna” fortfarande ligger ute.

vadå en lista på sålda bilar.. du ska väll inte ersätta den med en redan såld bil.    skulle bli galen om något pucko sa något liknande till mig..    du ska kunna köpa en ny bil för pengarna det betyder att det måste vara en bil som finns tillgänglig till salu där och då.  inte vad som varit tillsalu.  utan vad du kan köpa för pengarna..     jag skulle rent av fråga om personen var dum i huvudet och fråga samtdigt hur dessa bilar går att köpa om dom redan är sålda.

Njae... Dom flesta bolag skriver att dom ersätter utifrån marknadsvärdet på skadedagen. Dvs om värdet av en eller annan anledning går upp efter att skadan hände så kommer dom ersätta enligt vad bilen var värd när skadan inträffade. Så om vi säger att det fanns(!) fem st likvärdiga Audi ute på nätet på skadedagen som sålts för ett snitt på 85000:- men det idag inte finns en enda under 100000:- så kommer dom ändå, utifrån villkoren, ersätta försäkringstagaren med 85000.-. Sannolikt är det därför dom går efter en lista på sålda(!) bilar och inte på hur marknaden idag ser ut för icke sålda bilar.

Jag säger inte att det här är rätt av dom, men det är iaf så här villkoren ser ut och så här det verkar funka... smile

volvia skambjöd på min d5 och då presenterade jag ett antal bilar..  alla med samma utrustning.. i detta fallet blir det ju lite intresant då dtsc inte är skitvanligt på 02:orna så fick okej betalt i slutänden när jag skickade en lista med ett par bilar som hade samma utrustning och jag hamnade mitt i mellan det.  det är ju svårt att hitta bilar som redan är sålda.. och man kan omöjligt köpa sålda bilar..och det är ju endå ersättning för en likvärdig bil man ska kunna köpa för pengarna sen skiljer ju aldrig priset 30-50k på en vecka.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
master_lars
23 oktober 2023 · 1 160 Inlägg

MansAx skrev:

master_lars skrev:
De verkar gå på handlarpriserna minus deras påslag, som i dagsläget är ca 40k. Då hamnar du där i korkarna vad bilen är värd om du skulle sälja den till en handlare, typ Riddermark. 

Om det är korrekt eller ej låter jag vara osagt, men det är det påslaget som Kamux, Riddermark mfl har. Stå på dig lite till, men ha i åtanke att bilen är 10 år, och i en vanlig värld, inte den upp och nedvända som vi har idag, hade din bil kostat 60k.

Tack! Ser du något som tyder på att vi går tillbaka till de priserna snart? (Ska ju köpa en ny, kanske värt att vänta lite).

Min bil uppskattas till 105-116k i privatpersonpris.

Jag ska bli ersatt som om skadan aldrig skett.

Hej,
Ser inte att priserna kommer gå ner markant på kortare tid. Stod själv inför velandet och tvekandet men insåg att jag måste ha en bil för familjen ändå, så det blev att köpa en. Rätt eller fel kan man sia om. Behovet av bil kan ju diskuteras. Visst kan du köpa en Atos för 20.000kr och åka med under tiden, men frågan är om man verkligen vill det. Man får värdera tiden och känslan också. Jag som ändå haft ett större antal bilar, tycker alltid att säljandet och köpandet är förknippat med att det är jobbigt att hantera folk. Köper hellre en bil, så har jag den och vet vad jag har så att säga.

Begagnatmarknaden är stor, få privatpersoner som faktiskt köper nya bilar idag, utan man tittar på begagnade i större utsträckning. Golfklassen om man får kalla den så är ju tokhet, så även storbil för under 200k. Med inflation, dess kommande arbetslöshet som hänger med, räntor som ökar, löner som inte hänger med så kommer begagnade bilar fortsatt vara hett. Jag hade krävt 110-115 för din bil av försäkringsbolaget, så du kan köpa en likvärdig. Du ska ju ha den pengen du kunde sålt den för till en annan privatperson.

Saab 9-3 Vector Cab "Spanjorskan" (2004)
Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
d-b
24 oktober 2023 · 541 Inlägg

Jag sitter lite i samma situation och är på väg att stämma ICA Försäkring pga detta. Vilket försäkringsbolag är det du har?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang