1827
Sök

Volvo 850 T5 "Sandsilver" Återupplivning.

Köptes billig då den stått i 6 år. Visade sig vara i överlag väldigt fräscht skick. Besiktad med blanka papper med ett par dagars mekande efter inköp. Nu bruksbil och planer kan börja formas.

19 901 Visningar
Uppdaterades senast 21 oktober
272 Inlägg
29 november 2023
Trådstartare
#1
Här med ännu en 850-tråd. smile Denna gång en manuell T5a

Då jag efter ett par veckor totalt vantrivdes med sugmotor och automatlåda i en 850 så hittade jag en bättre kandidat till vinter/bruksbil. Min hjärna skapar stora visioner direkt och jag ska försöka ta det med en nypa salt denna gången. Då det egentligen är den gula som är 850n jag aldrig kommer släppa så inser jag att andra bilar jag skaffar kanske inte riktigt kommer ha en plats under en längre tid.

Med det sagt så är detta ett renoveringsobjekt i mindre format, men denna 855 fyller helt klart fler rutor än bilen den kommer ersätta. Som vanligt kommer jag göra en lista på vad jag märkt kommer behöva göras, så hoppas jag att jag trivs med denna och att den kommer serva mig väl så jag hinner göra det jag vill. smile

6500 riksdaler gick åt för att få den i mitt namn, den har stått i 6 år och varit obesiktad lika länge. Men den är pigg i motorn och relativt fin i karossen. Gubbägd och vart servad på verkstad hela sitt aktiva liv. Det säger inte mycket när den stått still så länge men det är en bra kanvas att börja på.

1996 Volvo 855 T5

Det enda jag känner var negativt på bilen är;
• Bromsar runt om
• Litet oljeläckage runt turbo och på baksida motor
• ABS-lampa som lyser lite till och från
• Nå gnissel fram om man släpper kopplingen lite snabbt

Det positiva skiner ju verkligen över det negativa med;
• Pigg motor (såklart skönt med en turbofemma igen)
• Manuella lådan växlar bra
• Fint helskinn
• Original träinlägg
• Original turbo-luftbox
• Relativt rostfri
• Stänklappar runt om
• Fina bakljus
• Dricker inte vatten
• Insynsskydd i bagaget
• Silverlacken har en gul ton i ljus som var lite roligare än ren silver
• Så original det bara går

Det som måste göras inför besiktning;
[X] Oljeservice
[X] Bromsbyte
[X] ABS-lödning

Det som behöver göras ganska snart
[X] Motortvätt
[  ] Damaskbyte på båda drivaxlarna
[X] Tändservice

Sen så kommer jag eventuellt hålla på med styling och kosmetiskt förfinande. Det kommer som det kommer.

Riktigt dålig bild tagen i nästan totalt mörker och lång slutartid med händerna kommer här!

https://i.imgur.com/o0ysPzS.jpg
Senast redigerat av Reso (29 december 2023)


272 Inlägg
29 november 2023
Trådstartare
#2
In i verkstan för en bättre titt på bilen, lite lacksläpp på motorhuv, vinge och bakstöt. Baklucka är lite fult rostlagad men den är i en färg iallafall! Ser hyffsat bra ut under, klassiska rosten på upphängning och avgasrör men karossen i sig ser bra ut. 7/10.

https://i.imgur.com/ZK3d5fm.jpg

https://i.imgur.com/MhCD9wQ.jpg

https://i.imgur.com/o9fvQhA.jpg

https://i.imgur.com/I9aS41O.jpg

https://i.imgur.com/pNAAFjI.jpg

https://i.imgur.com/fScd4ej.jpg

https://i.imgur.com/pQnnta4.jpg

https://i.imgur.com/AEcXh5q.jpg

Här är den gula tonen som kommer fram vid ljus, färgkod 419 som ska heta "Pewter silver / Silver sand metallic". Kul info smile

https://i.imgur.com/pWJk648.jpg

Väl under bilen så ser jag att turbon läcker olja någonstans, samt att det rinner ner olja från övre baksida motor också. Den kanske skulle må bra av en genomgång till slut.

https://i.imgur.com/PnRcGOY.jpg

https://i.imgur.com/0wZDYHe.jpg

https://i.imgur.com/bexx6YC.jpg

Edit; Glömde lägga upp bilderna på hur motorn såg ut vid köp, så de kommer här big_smile

https://i.imgur.com/Wm70JS5.jpg

https://i.imgur.com/84KgbaI.jpg

https://i.imgur.com/E8zCmVb.jpg
Senast redigerat av Reso (1 december 2023)


272 Inlägg
29 november 2023
Trådstartare
#3
MrHyde skrev:
Men nu vet du ju precis hur man plockar i och ur en turbomotor så det där läckaget ska väl inte vara några problem för dig lol

Haha jag känner mig betydligt mer hemma vid en turbospis än sugmotor, helt klart big_smile

ltdre skrev:
Var bra sugen på den bilen när den seglade upp på FB, tyvärr räcker ju inte tid och plats till.. Kul att den får lite kärlek nu i alla fall, slits ju annars mest motorer och kattar ur gamla T5:or numer känns det som.

Då skapar man plats och tid wink Jag finner en slags ro i att fixa upp gamla 850s, för vilken charm det är i dom! Ingen motor eller katt kommer slitas ur denna smile


272 Inlägg
29 november 2023
Trådstartare
#4
Ah shit, here we go again

https://i.imgur.com/X4ADYRp.jpg

https://i.imgur.com/TJRTPVu.jpg

Med lite smörja, rostmedel och värme så fick jag av bromsoken, byglarna och skivorna runtom utan problem. Däremot är ju inget i upphängningsväg särskilt fräscht. Mycket rost som tagits bort för att få fram frisk metall. Denna gången valde jag däremot att ta det ett steg längre. smile

https://i.imgur.com/gCkKK3E.jpg

https://i.imgur.com/rEY6YcR.jpg

Bromsoken uppsmörjda, kolvarna går in fint och sen blev de målade. Sen nya skivor och belägg

https://i.imgur.com/Bt4I3OP.jpg

https://i.imgur.com/TEUUMpc.jpg

Bak blev samma visa, däremot tyckte jag att handbromsen tog väldigt bra och tidigt i spaken. Bromsbackarna ser fräscha ut så handbromsen rör jag inte ens. big_smile

https://i.imgur.com/pKtzXqC.jpg

https://i.imgur.com/uP8yaoD.jpg

Uppsmorda kolvar, 3 av 4 gick smidigt, 1 krånglade med trasig damask men fick in den ändå så får jag se hur den verkar röra sig vid körning. Nya skivor och klossar

https://i.imgur.com/uSkM2jy.jpg

https://i.imgur.com/BRWt5Sf.jpg

Hade lite energi kvar och ett ytterligare fel var att bara en nummerskyltslampa fungerade. Jag råkade ha 2 LEDs så de åkte på. Ett måste om man ska fixa det problemet smile

https://i.imgur.com/KaOzpLM.jpg

https://i.imgur.com/0GEFoCd.jpg


272 Inlägg
1 december 2023
Trådstartare
#5
När jag läste ut felkoder så märkte jag för det första att datorn inte kunde prata med ECUn. Vilket känns lite tråkigt. I datorn kan jag enbart välja motronic 4.4 så jag antar att denna kör på motronic 4.3. Enligt transportstyrelsen registrerades bilen december 1995 så den kanske inte hann få den uppdaterade mjukvaran.

För ABS-koder så fick jag;
321 - LF wheel sensor signal, intermittent fault. Extrapolation counter.
211 - LF wheel sensor signal, intermittent fault. Wheel speed fault.
443 - Pumpmotor, intermittent fault. Electrical or mechanical fault.

Med det med mig så var jag redo att öppna ABS-boxen. Slet ut den och såg tydligt att det var något vid strömkontakten på kretskortet.

https://i.imgur.com/Uue4wLH.jpg

https://i.imgur.com/jZ3iyQP.jpg

Men efter att ha skurit upp membranet så var detta enbart smuts och ingen spricka. Resten såg bra ut. Även om sprickor är fruktansvärt svåra att se under membranet även med förstoringsglas, så såg jag inget konstigt så jag tätade ihop den igen.

Rengjorde kontakterna med elektronikrengöring och slipade rent båda jordkablarna som sitter på baksidan av toppen. Den närmast ABS-enheten var definitivt den värre av dom och det var inte mycket kontaktyta.

Medans elektroniksprayen fick torka så bytte jag ut tänddelar till gamla från den gula. Jättefin motor verkligen.. roll

https://i.imgur.com/Ah2VYxY.jpg

Rotorn såg inge vidare ut, en sån hade jag även ny liggandes

https://i.imgur.com/WlLJz5T.jpg

Tändstift har jag inga nya, men kikade på dom och alla såg likadana ut, 0,7mm avstånd och lite halvvita. Nya är ju inte dyra men det får bli en annan dag

https://i.imgur.com/asWLRZ5.jpg

Skruvade på nytt fördelarlock och gamla tändkablar.
Bilen dör nästan på låga varv men på högre går den bra. Den är även liite svårstartad vid första starten på morgonen (den startar och går dåligt i några sekunder, eller dör för att gå bra andra starten) så jag hoppas att tändkablarna löser detta.

Sen ny olja, oljefilter och kylarvätska.

https://i.imgur.com/dLt9m4v.jpg

Eftersom felkoderna visade att det kan vara något vajsing vänster fram så hade jag köpt med sensor och ABS-ring utifall att. Eftersom lödningarna såg bra ut så visade det sig att detta var en väldigt bra idé. Men att få bort ABS-sensorn var inte det roligaste varken positionsmässigt, verktygsmässigt eller belysningsmässigt. Men telefonen i fjädern och stor plattmejsel och hammare så försvann den allt till slut. Bit för bit. När jag kikade ner i hålet så förväntades jag se kuggar. Men jag såg drivaxel..

Så det var bara att börja demontera broms, fjäderben och drivaxel. Drivaxeln hade sönder min polyuretan-hammare och en vanlig hammare hjälpte inte att få ut den. Stora släggan fick arbeta en hel del för att det skulle lossna och att bemötas av detta är egentligen det bästa att se när man har ABS-problem

https://i.imgur.com/R1pW2ur.jpg

Däremot hade det lagt sig rost där det saknades ring, så jag fick fila ner runt drivknuten bäst jag kunde. Nya ABS-ringen gick på fint, jag fick knacka ner den lite lätt. Sen så monterades ny sensor

https://i.imgur.com/EttnH8H.jpg

https://i.imgur.com/ADFTNbZ.jpg

Efter att allt monteras så får man såklart inte på axelbulten igen för man har sabbat änden på axeln med megasläggan. Provade slipa ner änden några gånger tills jag möttes av friska gängor som bulten ville börja gänga på.

Sen så monterades ABS-boxen, motorn och kringutrustning städades och rengjordes. Expansionskärlet fick ett grönt lock, oljelocket en ny packning, och det gråa Biltema-batteriet byttes ut till ett Volvo-batteri. Blev en väldigt skillnad och det börjar bli lite kul att titta på motorutrymmet nu. big_smile

https://i.imgur.com/UIzf3m7.jpg

https://i.imgur.com/zh0xYX3.jpg

Tog en provtur och slet in bromsarna, de bromsar bra. Höger bak ligger på lite men det är inget som märks när man åker. Bilen rycker vid fullt gaspådrag runt 3000 varv på 3an och 4an. Fan också. Gissar på tändkablarna och lite såhär efteråt så var det nog inget fel på kablarna som satt på innan. Det var nog snarare så rostigt och bromsar som låg på som gjorde det tungt att komma iväg på låga varv innan, för nu rullar den mycket enklare och man kan smyga iväg på låga varv. smile

Men men. Besiktning imorgon! Tror jag tänkt på allt. Det lär märkas lol
Senast redigerat av Reso (1 december 2023)


272 Inlägg
1 december 2023
Trådstartare
#6
Den gick igenom besiktningen med enbart en anmärkning på yttre damaskerna till axlarna lol Vilken bil big_smile


272 Inlägg
1 december 2023
Trådstartare
#7
Jo-PERFORMANCE skrev:
Tjusig bil!! Blir ett riktigt roligt projekt big_smile
Grattis till en lyckad besiktning smile

Det lär det bli! Och tack big_smile
Du verkar likasinnad i bilsmak cool Du har inte funderat på projekttråd, eller kanske garagetråd för dina 850s? smile


272 Inlägg
2 december 2023
Trådstartare
#8
Hybrid_ skrev:
Kul och se! Ska följa. Kom ihåg när farsan 1992 stolt rullade in hemma i sin helt nya -klassiskt röd- Volvo 850 GLT tjänsteburk. Jag stod och tittade ut i köket och undrade var fan gubben var i säkert 30 minuter. Nytaget körkort... Den blev hårt inkörd.

Jag har hört att kammarna är lite vassare i den tidiga GLTn, något du kan bekräfta kanske? wink


272 Inlägg
3 december 2023
Trådstartare
#9
Mew skrev:
Följer såklart här med! Bra jobbat! big_smile Kan tänka mig att den här är lite roligare att köra än en sugis med automat (även om den röda har en sjukt trevlig färg).

Välkommen! Ja det är ju som natt och dag lol Väldigt synd att behöva släppa iväg höstgulden pga färgen, men jag tvättade denna och den är ju riktigt fin under mossan. Jag vill hålla mig från att skriva allt jag vill göra med den men jag har ju en väldigt fin bild i huvudet med diverse delar monterat roll


272 Inlägg
3 december 2023
Trådstartare
#10
Hybrid_ skrev:
Reso skrev:
Hybrid_ skrev:
Kul och se! Ska följa. Kom ihåg när farsan 1992 stolt rullade in hemma i sin helt nya -klassiskt röd- Volvo 850 GLT tjänsteburk. Jag stod och tittade ut i köket och undrade var fan gubben var i säkert 30 minuter. Nytaget körkort... Den blev hårt inkörd.

Jag har hört att kammarna är lite vassare i den tidiga GLTn, något du kan bekräfta kanske? wink

Hade själv på 00-talet en -97:a och kanske hade -92:an en liten mer uttalad knuff på högre varv som den senare saknade? Däremot var den första mycket mindre dämpad. Den morrade så mycket så den var inne på någon återkallelse pga detta lite senare.

Vilken tråkig återkallelse 😅 Jag är förvånad över hur tyst T5an är, jag hör knappt varven överhuvud taget under 4000 varv 🤔


272 Inlägg
3 december 2023
Trådstartare
#11
Efter ungefär en vecka med bilen måste jag nu säga att jag är väldigt positivt överraskad. Med enbart några småfel som det inte direkt är bråttom med så bara osar bilen pålitlighet. Även torkarna till lyktorna funkar liksom lol Det är väldigt kul att känna hur en 100% original T5a är att köra. Den känns jättefräsch och hade den inte stått i 6 år så hade prislappen kunnat vara mycket saftigare än vad jag fick ge för den.

Småfelen är;
• Den tvärtvekar ungefär vid 4000 varv fullgas. Helt nya tänddelar, bränslefilter och kanske en spridarrengöring vore på sin plats, men inte direkt som man behöver trycka motorn fullt vid vinterväglag ändå.
• Extraljusens monteringsarmar är borta så de fladdrar lite i gupp.
• Höger framdörr ser ut att ha en annorlunda nyans på foton. För att inte tala om lacksläpp på bakstöt, vinge och motorhuv. Bakstöten är definitivt värst.
• Torkararmen bak behöver hjälp med handen för att gå runt. En smörjning där vore något, men är inte sugen på att riva baklucka nu.
• Torkararmen på förarsidan tar halvtaskigt, ännu sämre i hastighet. Detta måste jag titta över ganska snabbt, jag försökte bända armen mot rutan lite men det hjälpe inte så mycket.
• Båda mugghållarna är trasiga, men av de två så kan jag fixa ihop till en hel.
• Damasker till båda axlarna behöver bytas men jag bryr mig inte så mycket om det just nu

Nu drar jag upp smådetaljer och enbart sånt jag märkt är "fel" för en felfri bil, att bilen tvingar mig gå så långt är ju väldigt positivt egentligen. smile

När bilen faktiskt är besiktad så kan jag börja smida lite planer, jag börjar försiktigt och tänker montera sånt som jag redan har "liggandes" (läs monterat på andra bilar roll)
• US-blinkers och XC-grill
• Fjäderbensstag
• 4st fräscha Volvo-lock till fälgarna

Som belöning för smärtfri besiktning kan jag nu också ta det lugnt och inte behöva stressa fram något med bilen. Det tillät mig att åka iväg och knäppa några bilder i, ironiskt sett, väldigt stressat tillstånd utan förberedelse i dagens fina solnedgång på ett impulsivt val av plats lol

https://i.imgur.com/b6LAzYo.jpg

https://i.imgur.com/lU4AgiI.jpg

https://i.imgur.com/WDwQTMY.jpg

https://i.imgur.com/8c2vS5R.jpg

https://i.imgur.com/DNKnxqD.jpg

https://i.imgur.com/g6v6Guv.jpg

Tog några minuter i fredags och lagade låsdosan som saknade flärpen. Som tur var hade jag en gammal sliten med hel flärp som agerade donator
https://i.imgur.com/4Tr15Ad.jpg

https://i.imgur.com/hhUtl64.jpg


272 Inlägg
5 december 2023
Trådstartare
#12
Såklart dyker det upp något på marketplace som jag alltid velat ha på en vinterbil. Rallyfemma, fynd ändå smile

https://i.imgur.com/a8uRDqJ.jpg

Med detta medföljer ju vissa hinder och val som jag får fundera ut. Jag är inte så sugen på att köra originalfronten jämfört med en R-front, så ska jag borra sönder en front så offrar jag hellre en R-front som är i glasfiber. Sen så tycker jag att extraljusen är lite för långt isär varandra men det är något jag får kolla med ribban framför bilen.

Så jag älskar verkligen att skaffa mig jobb. big_smile Måste nu laga glasfiber vilket jag aldrig har gjort, måste lacka vilket alltid blir dåligt när jag gör det, måste hitta dimljus och kontakt vilket jag är osäker på om jag har, sen måste jag montera extraljus (som jag också kanske måste modifiera) vilket jag heller aldrig har gjort hahaha.... Som tur är så har min bror gjort allt detta tidigare så jag får rådslå lite med honom. Men fan det är lite detta som är kul med att greja med bilar!
Senast redigerat av Reso (5 december 2023)


272 Inlägg
29 december 2023
Trådstartare
#13
Händelserik dag smile

Jag hämtade min R-front i glasfiber och började ta tag i den igår för att lägga första lagret glasfiber. Idag la jag andra lagret. Jag vet inte riktigt vad jag gör men det händer ju något iallafall big_smile

https://i.imgur.com/3LVw4fY.jpg

https://i.imgur.com/P6K0shR.jpg

Vet inte om det var nödvändigt men jag sågade bort den söndertrasade glasfibern och fick ett bredare spår. Slipade ner väldigt mycket spackel för att försöka få ner nivån så jag kan lägga ett ännu bredare lager på utsidan.

https://i.imgur.com/U8N0KuR.jpg

https://i.imgur.com/lbfVBYV.jpg

https://i.imgur.com/d3Gyu5L.jpg

Efter det så tog jag tag i lyktorna som vart väldigt matta. Fick även hem ett paket från tradera med ett par lamphållare till mina gamla USA-blinkers. Men då jag inte har några tvåpoliga lampor än så fick de som ska sitta på den gula åka på sålänge.

https://i.imgur.com/AXruv77.jpg

https://i.imgur.com/JyjMJmL.jpg

Och eftersom extraljusen vart fastlött till positionsljuset så var det lika bra att rycka hela skiten. Planen är ju ändå att fixa R-fronten och montera rallyfemman. Fjäderbensstaget åkte på också smile

https://i.imgur.com/w8JrdxH.jpg

Med det yttre klart så var det hög tid att ge sig på diverse problem under instrumentbrädan, och då ville jag ha allt klart innan jag öppnar så jag slipper göra det fler gånger. Det jag planerat att göra är att fixa trippmätare, färddator och laddtrycksmätare. Noterade att kilometertalet är på 29026½.

https://i.imgur.com/4iJf6Cq.jpg

https://i.imgur.com/AYAqMEF.jpg

https://i.imgur.com/ICFh6xt.jpg

https://i.imgur.com/zUnHiP8.jpg

https://i.imgur.com/BChPqh6.jpg

Innan jag gjorde allt detta så har jag haft isär 3 mätarhus i jakt efter fina kugghjul. Det jag märkte på alla som var trasiga är att det lilla kugghjulet som gått sönder har suttit fast. Medans det kugghjulet som var helt gick helt fritt.

https://i.imgur.com/gd9TOAi.jpg

Det monterades, sen satte jag ihop allt igen försiktigt så att inga mätare skulle röra sig

https://i.imgur.com/gVTXujW.jpg

Jag vill inte ha någon laddtrycksmätare i A-stolpen, så jag gjorde samma lösning som i den gula. Fläktgaller finns det gott om. big_smile

https://i.imgur.com/g08qkf1.jpg

https://i.imgur.com/xRKgZeB.jpg

https://i.imgur.com/EilwyZZ.jpg

https://i.imgur.com/JN5bpYA.jpg

https://i.imgur.com/Ucjcuxc.jpg

Åkte en provtur, men blev lite paff när laddtrycksmätaren sköt upp i 1 bar vid fullt ladd. Den följer turbomätaren i instrumenthuset. Står på 0 avstängd, ligger runt -0,4/-0,5 bar på tomgång och motorvägsrullning. Går till 0 när man gasar och märker att laddet är påväg, och sen upp till 1 bar vid fullt ös. Vet inte hur mycket man ska lita på dessa biltema-mätarna men på den gula ligger den på runt -0,7/-0,8 bar på tomgång.
Däremot så har jag ju upplevt hugg på fullt gaspådrag, likt en bränslestrypning. Den hugger inte nu och går riktigt bra och känns väldigt snabb..

https://i.imgur.com/Jv4pB26.jpg

Men trippmätare fungerar nu igen, stora färddatorn är på plats och det känns väldigt bra! smile

https://i.imgur.com/7tnigls.jpg

USA blinkers bara gör mig väldigt glad inombords. big_smile Bara dimljus, XC-grill och rallyfemma som fattas nu!

https://i.imgur.com/P4cUGQW.jpg

https://i.imgur.com/Ccj7man.jpg


272 Inlägg
29 december 2023
Trådstartare
#14
uhlin skrev:
Följer, snyggt jobb på snygg bil.

Men jag skulle gå på och byta drivaxeldamaskerna nu på en gång innan drivknutar tar stryk. Fast du kanske byter till nya knutar samtidigt som du byter damaskerna?

Tack och välkommen. big_smile

Du har helt rätt, nya damasker kommer. Går det så långt att de tar stryk så får den nya knutar men jag är inte sådär jätteorolig egentligen. Måste göra det som fyller dopaminen lite först wink


272 Inlägg
29 december 2023
Trådstartare
#15
MickeEng skrev:
Hallå!
Riktigt fin bil, snyggt jobbat kommer bli bra det där.
Gjorde samma sak i min Taunus offra ciggtändaren i panelen och satte i oljetrycksmätare.
Flytta ner tändaren i mittkonsolen men iaf.

Tack big_smile Allt för att försöka få till en duglig brukis! Inte i närheten av samma nivå som din Taunus ser jag, riktigt cool smile

Jo-PERFORMANCE skrev:
Kommer bli dunder med en R-front, Usa-blinkers & Xc-grill big_smile
Bytte du strålkastare eller putsade du reflektorerna?? Blev ju stor skillnad va man kan se på bilderna smile

Blev helt nya strålkastare. Har försökt putsat en reflektor för 10 år sedan och märkte att det är enbart ett jättetunt lager av något som går sönder så fort man petar på det.. Ja bilen är inte riktigt fullbordad utan R-fronten, känns tomt där nere! big_smile
Senast redigerat av Reso (29 december 2023)


272 Inlägg
29 december 2023
Trådstartare
#16
Idag så var det dags att ta tag i tändningen, nya kablar, fördelarlock, fördelararm och tändstift åkte på.

https://i.imgur.com/mHfndLG.jpg

https://i.imgur.com/Wix3RLi.jpg

När det var färdigt så tog jag tag i bränslefiltret

https://i.imgur.com/YqPG3CC.jpg

https://i.imgur.com/VfWrzry.jpg

Nu går bilen väldigt väldigt fint. Svårt att beskriva men allt känns mycket mjukare i gasning, motorbromsning och växling. Skulle vilja beskriva det som att den går som smör. VÄLDIGT nöjd! smile

Sen så har antingen bakluckan, eller centrallåset börjat krångla lite. Lite oregelbundet så går bakluckan i baklås, och gör så att jag inte kan låsa dörrarna med låsdosan. Oavsett om jag låser upp med nyckel eller inte så kvarstår baklåset så jag måste klättra in och öppna innifrån. Lagomt kul när lastöverdraget är ute..

Med panelen riven så passar jag på att byta en baklucksdämpare (biltemas och efter erfarenhet så byter jag helst bara 1 då jag inte vill ha en baklucka som slår upp och sen är trög att stänga).

https://i.imgur.com/FpCxxDT.jpg

Jag sprutar ner låsmekanismen och diverse pinnar med långvarit smörjmedel, samt fettar in baklucketorkarens mekanism.

https://i.imgur.com/VsV01Th.jpg

Voilá! Den går! Och fint dessutom. smile Däremot får den ingen spolarvätska, samma problem som med den gula och har ännu inte orkat ta reda på varför eller vad som behöver göras.. Det får vara sålänge.

https://i.imgur.com/jdcHLOh.jpg

Efter att jag stänger bakluckan så river jag bort plastlisten mellan ruta och plåten. Den var knäckt på ett ställe, och dessutom är den riktigt bra på att skapa rost.

https://i.imgur.com/6XhHMDU.jpg

Det har redan börjat på ett ställe.

https://i.imgur.com/lFJAXrT.jpg

Men det är inte hela världen när resten av bakluckan är lagad på flertal ställen.

https://i.imgur.com/oqbmEYw.jpg

Det enda jag har kvar som väntar är short shift, men den har jag inte så bråttom med. Det får bli när jag får energi till att riva ut luftbox

https://i.imgur.com/nYIzhZx.jpg

Denna bil bevisar sig mer och mer, ju mer som får service så märker jag vilken potential den har. Att ha en sån rolig vinterbrukis känns extra bra i själen. big_smile Men den kommer behållas mekaniskt original. Jag har snart gjort allt jag behöver på bilen, det enda är att det kliar efter lite mer motorljud. smile
Senast redigerat av Reso (29 december 2023)


272 Inlägg
26 januari
Trådstartare
#17
Jösses, 4 veckors diverse sjukdomar så fronten ligger på is.

Fick ett riktigt sug efter att slippa lyssna på radio varje gång jag kör bilen, och kunna lyssna på egen musik från telefonen. Kikade på dubbeldins på BRL och köpte den absolut billigaste för 1200. Vilket skräp. På tok för ljus skärm och ett gränssnitt från tidigt 2000-tal. För att inte tala om att den inte ens passade dubbeldin-hålet.. smile

https://i.imgur.com/iMYV5Xy.jpeg

Låg sömnlös och tänkte jaja jag får väl punga ut 2000 till för att få en vettigare tänkte jag, för den enda funktionen jag vill ha är att kunna visa albumomslag när man lyssnar på via Spotify. Detta gjorde min gamla JVC för 2000~, men det verkar som att dagens dubbeldins har slutat med det och ersatt det med Android Auto?? Och skiten kostar minst 5 lökar om jag vill använda den funktionen utan att behöva använda en sladd mellan stereon och telefonen???

Det blev bättre spenderade pengar när jag lämnade tillbaka stereon, och la ut 2000 till för ett slutsteg, baslåda, kablar, BT-enhet och lågnivå-adapter till SC-801an.

https://i.imgur.com/oWaYIsZ.jpeg

Det var ett tag sedan jag drog ljud i en 850, men drog pluskabeln och remote på förarsidan via slanganslutningen genom torpedväggen.

https://i.imgur.com/Ycip1nn.jpeg

Och i skuffen låg en i princip oanvänd turbofälg.. Vilken överraskning!

https://i.imgur.com/4Iam04o.jpeg

Jorden hamnar på bakre bältespunkten.

https://i.imgur.com/0axsLVE.jpeg

Och RCA på passagerarsidan.

https://i.imgur.com/aZM5Q5i.jpeg

Lågnivån kopplad. Adapter som passar originala slutstegs-anslutningen.

https://i.imgur.com/dXjAf47.jpeg

När jag skulle koppla BT-adaptern så stod det i beskrivningen att man skulle koppla in den via stereon. Där satt redan två snabbkopplingar på en röd och en svart. Det bör ju vara jord och 12v?

https://i.imgur.com/bNV2JXt.jpeg

Kopplade på enheten.

https://i.imgur.com/KQkHGa7.jpeg

Och det spelar!

https://i.imgur.com/HHnf4gv.jpeg

Steget kopplat

https://i.imgur.com/EC7DsJE.jpeg

Den lilla 6,5"en spelade på bra! Inte dåligt när vattnet på taket dallrar. Kändes bra i ryggen och flåsar så det kommer kallvindar från bagaget hahaha

https://i.imgur.com/cSzaUtE.jpeg

https://i.imgur.com/wI8TvbS.jpeg

Och till slut så har jag tagit reda på om turbon överladdade eller om mätaren var felaktig. Jag tror jag hittade problemet..

https://i.imgur.com/AU60lwg.jpeg

Så jag slängde på en begagnad vakuumslang till wastegaten, nu visar laddtrycksmätaren -0,5 bar vid dragläge, och 0,6 bar full gas. Väldigt snöigt och svårt att hålla koll medans man inte ska köra av vägen, men den steg inte över 0,6 den gången jag testade.

Men märkte vid körningen att om jag stänger av bilen, och sen startar så ballar BT-enheten ur och får ingen kontakt med stereon. Om jag drar ur kontakten till "CD-växlaren" och sätter i den igen så funkar det igen. Men startar jag om så spelar musiken på telefonen men jag kan inte byta till "CD" på stereon.

Jag hade detta problemet på den gula med en Yatuor-enhet, då var jag tvungen att dra en kabel rakt från batteriet istället för att sno ström från inredningen.


272 Inlägg
26 januari
Trådstartare
#18
Oreggad skrev:
Vrider i magen när jag ser biltemas RCA-kablar. Dessa kommer du behöva byta om ett halvår ifall bilen står utomhus och kablarna lite lite klämda. Degradering av gummit sker fort med distortion som följd.

Nä dessa köptes på BRL smile Jag har varit med om att en av signalerna försvann från biltemas, och jag är inte så sugen på att göra om..


272 Inlägg
26 januari
Trådstartare
#19
Oreggad skrev:
Reso skrev:
Oreggad skrev:
Vrider i magen när jag ser biltemas RCA-kablar. Dessa kommer du behöva byta om ett halvår ifall bilen står utomhus och kablarna lite lite klämda. Degradering av gummit sker fort med distortion som följd.

Nä dessa köptes på BRL smile Jag har varit med om att en av signalerna försvann från biltemas, och jag är inte så sugen på att göra om..

Sitter med biltemas (kanske gamla) variant bredvid mig och den ser identisk ut, lustigt. Den är dock inte tvinnad utan har två separata kablar för +/-, vilket nog är den svaga punkten. Aja hoppas det funkar fint PMa annars har några långa rca "kvalitetskablar" jag kan sälja av smile

Nej nu är det gjort, tänker inte dra om något även om det är enkelt när allt redan är draget lol

Remotekabeln satt väl även ihop med biltemas RCA? smile


272 Inlägg
28 januari
Trådstartare
#20
Blev lite felsökande på bluetooth-enheten från Vparts. Den gjorde denna konstiga grej med att stereon visade "CD EEEEE", vilket jag antar är error. Inget ljud kom och bytte jag från CD till FM så kunde jag inte byta tillbaka till CD. Såvida jag inte kopplade ur stereon och kopplade i den igen. Då fungerar den, även om jag stänger av tändningen och sätter på den, med 10 sekunder på mig. Jag antar att stereon sparar lite ström för väntar jag 30 sekunder med att vrida på tändningen igen så får jag detta error igen. Konsekvent när jag provade flera gånger.

Lösningen var att gå till den gula och hämta min gamla hederliga Yatour enhet med AUX. Jag hade även en BT enhet liggandes till denna, som man kopplar in via AUX + USB. Vilket Yatour enheten har smile Nu kan jag lyssna på musik igen utan att behöva koppla ur och i stereon varje gång jag ska köra. Kontaktade Vparts om detta, får se om jag får pengarna tillbaka eller en ersättare.

https://i.imgur.com/jBx5cO5.jpeg



Sök