VW Caddy Family (personbilsmodellen) automat 2022/24 bensin eller diesel ?

KenthIJ
2 januari · 1 468 Inlägg

Vågar man överhuvudtaget köpa en VW Caddy Family (personbilsmodellen) automat 2022/24 bensin eller diesel ?

Framförallt bensin (TSI 1.4) motorerna fick väl väldigt mycket klagomål för ett tiotal år sedan (hade iofs en sådan Touran 2014 ,ett par år och flera tusen mil och den var helt problemfri)

Tittar på både MAXI och 5 sits.

(radio)fjärrstyrd bränslevärmare är ett krav, Verkar oftast sitta i Dieslarna men inte så ofta i bensinarna.

Vill dock helst ha bensin eftersom skatten väl är lägre på en sådan (kanske går på ett ut om dieseln går snålare)

Bilen skulle iaf köras tillräckligt mycket och långt för att kunna vara diesel.

Hur skulle ni säga att VW Caddy står sig gentemot tex Citroen Berlingo eller MB T klass, kvalitetsmässigt?

Senast redigerat av KenthIJ (2 januari )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 januari · 17 510 Inlägg

Har ju en gammal Caddy. 2018. Skåpmodellen dessutom med allt vad det innebär i dålig justering för stolarna fram... En kollega har en MAXI. Den går som tåget. Dieselvärmaren är go. Använder varje dag nu. Ett tryck på fjärren och LED lyser stadigt grönt i 2-3 sekunder, då har bilen bekräftat att värmaren har startat. Start innan in i duschen, då har den gått ca 30 minuter när jag kommer ut. Tokvarmt i bilen. Även säten varma om man ser till att rikta värmen en smula mot fötter. Rutan är isfri ändå. Ett slag med torkarna bara så är det bara att lägga in "D" och åka. Grannarna kan stå och skrapa sina bilar.

Förbrukning ligger på 0,54 L/Mil i nuläget. Inkluderar dieselvärmare. Ingår även "hög hastighet" på motorvägen hem varje dag. Stolsvärmen är iaf på min mycket effektiv. Högsta läget klarar man inte av mer än 5-8 minuter innan det börjar lukta griljerad skinka.

Sen är min gamla 2.0TDi dödförklarad av verkstad (9200 mil) då det finns metallspån i bränslesystemet. Jag får väl en ID Buzz istället. Usch!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
3 januari · 1 468 Inlägg

Tackar återigen för hjälpsam info.
Låter ju inte så dumt.
Hur får man metallspån i bränslesystemet ( inget jag eftersträvar dock) :-)
Suck!
ID Buzz hade jag inte tackat nej till ( har ev en demo på G )

KenthIJ
3 januari · 1 468 Inlägg

Finns det några indikationer på att bensin och dieseldrivna värmare kommer att förbjudas inom de närmaste (4-5 åren) ?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 januari · 17 510 Inlägg

KenthIJ skrev:
Finns det några indikationer på att bensin och dieseldrivna värmare kommer att förbjudas inom de närmaste (4-5 åren) ?

Kort svar: Nej.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
4 januari · 1 468 Inlägg

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:
Finns det några indikationer på att bensin och dieseldrivna värmare kommer att förbjudas inom de närmaste (4-5 åren) ?

Kort svar: Nej.

Tackar igen.

Jobbar du med VW nu?

Om du skulle vara så illa tvungen att köra ID Buzz, så meddela gärna dina intryck 😀

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang