2 steg! hur kopplar jag?

jaycee
21 juli 2005 · 17 Inlägg

Hej.
hur skall man koppla om man ska köra två steg. som ska driva allt (fram, baksystem och bas)

Ska jag alt1 koppla bas och baksystem på ett. framsystem på ett?

ska jag alt2 koppla bas på ett. fram, baksystem på ett?

eller har ni nå andra förslag?

JockeK BMW M3 är körglädje!
21 juli 2005 · 102 Inlägg

Vad är det för saker du ska driva? Hur som helst så måste du nog ha ett separat steg till baslåda... krävs mycket starkare signal än till baksystemet... om du inte har 2 12" i hatthyllan tongue

Jag skulle köra allt utom baslåda på 1 och baslådan på det andra. Alternativt kört framsystem drivet av stereon och bak och baslåda på varsitt steg.

Blinka med blåljus om du vill race:a
jaycee
22 juli 2005 · 17 Inlägg

det är inga värsting grejjer som ska drivas. men ja kör nog basen på ena steget, och resten på det andra.

En anna fråga... Hur många amp ska säkringen va på. )den som sitter vid batt.)??

_zigge_
22 juli 2005 · 313 Inlägg

jaycee skrev:
det är inga värsting grejjer som ska drivas. men ja kör nog basen på ena steget, och resten på det andra.

En anna fråga... Hur många amp ska säkringen va på. )den som sitter vid batt.)??

Ska strömkabeln gå till båda stegen? Så räkna ihop vad amperen blir på säkringarna på stegen.. Och kör vad dom blir tillsammans..
Och glöm inte.. du får INTE sätta säkringen längre ifrån än 30cm ifrån batteriet..

Dodge Charger "Only REAL Power" (1966)
mrBira
22 juli 2005 · 209 Inlägg

Om man sätter säkringen längst ut på en 5 meters kabel, som sedan är lindad runt batteriet. Godkänns det?
Eller menas det att man inte bör ha säkringen mer än 30 cm ut på kabeln från batteriet?      : )

Fight_To_Valhall skrev:

jaycee skrev:
det är inga värsting grejjer som ska drivas. men ja kör nog basen på ena steget, och resten på det andra.

En anna fråga... Hur många amp ska säkringen va på. )den som sitter vid batt.)??

Ska strömkabeln gå till båda stegen? Så räkna ihop vad amperen blir på säkringarna på stegen.. Och kör vad dom blir tillsammans..
Och glöm inte.. du får INTE sätta säkringen längre ifrån än 30cm ifrån batteriet..

jaycee
24 juli 2005 · 17 Inlägg

oki tack.

en fråga till...  Ska minus kabel vara samma grovlek som plus?? Eller kan man använda en lite tunnare där?

Säkringen ska väll sitta på plus kabeln, inte på båda va?

farskost
24 juli 2005 · 32 Inlägg

Säkringen räknar du ut med tanke på hur grov kabel du har, för säkringen ska skydda kabeln från att inte brinna av om det blir för stort efektuttag.

Minuskabeln får absolut inte vara tunnare än pluskabeln, hellre lite tjockare och den ska vara fäst på en ordentlig jordpunkt, vid bältesfästet är plåten som starkast så där e det bäst att sätta den, o glöm inte att putsa bort färgen så att det blir ordentlig kontakt mellan kabeln och chassit. o se sedan till att chassit är bra jordat till bateriet framme vid motorn, kolla kontakter o putsa bort ärg, det tar lite tid men du räddar stere o steg från att gå sönder när den börjar jorda igenom lågnivåkabel..

jaycee
25 juli 2005 · 17 Inlägg

så minus kabeln som kommer från steget ska allts jordas, den ska inte dras till batteriet överhuvudtaget eller? kanske en idiotisk fråga men ja e en feet noob på det här me bilstereo!

Tuben
25 juli 2005 · 238 Inlägg

Nix minuskablen ska inte gå till batteriet den ska bara gjordas på ett lämpligt ställe, och tänk på att du ska ha TJOCKA kablar

Germax
25 juli 2005 · 12 086 Inlägg

mrBira skrev:
Om man sätter säkringen längst ut på en 5 meters kabel, som sedan är lindad runt batteriet. Godkänns det?
Eller menas det att man inte bör ha säkringen mer än 30 cm ut på kabeln från batteriet?      : )

Fight_To_Valhall skrev:

jaycee skrev:
det är inga värsting grejjer som ska drivas. men ja kör nog basen på ena steget, och resten på det andra.

En anna fråga... Hur många amp ska säkringen va på. )den som sitter vid batt.)??

Ska strömkabeln gå till båda stegen? Så räkna ihop vad amperen blir på säkringarna på stegen.. Och kör vad dom blir tillsammans..
Och glöm inte.. du får INTE sätta säkringen längre ifrån än 30cm ifrån batteriet..

jävligt roligt du!smile

jaycee
25 juli 2005 · 17 Inlägg

duger 8mm eller ska dom va fetare?? har nämligen ngr meter liggandes..

DeJi
26 juli 2005 · 11 Inlägg

8mm2 eller 8mm diameter? Det sistnämnda vore att föredra, beror på hur pass kraftiga prylar du har, men 8mm2 (kvadratmillimeter) skulle jag nog inte köra på om du kör ett par hundra watt genom den. Gör kabeln så kort som möjligt också (spara inte ett par meter och linda runt batteriet).
Hur mycket effekt snackar vi om förresten?

jaycee
26 juli 2005 · 17 Inlägg

stegen är bara på 150 watt styck, kabeln är 8mm diameter. Köpt på biltema för ett tag sen.. Det är plus kabeln.
Ska ja köpa lite kraftigare till minus kabel. sen har jag hört nånstans att man inte ska ha längre än ca en meters kabel till jord!? stämmer det? fatt isåfall så sätter ja fast minuskabeln (jord) i sätes fästningen i baksätet.

DeJi
26 juli 2005 · 11 Inlägg

är det kopparn som är 8mm eller är det med isoleringen inräknat?
8mm koppar räcker gott och fint för 300W.
Ju kortade jord desto bättre. Jag brukar borra ett hål nånstans i bagaget, slipa ner färgen och lägga dit en stor bricka så man får stor area mot jord. Fettar in allt med kopparpasta så får man bättre kontakt och ett slags rostskydd på samma gång. Drar en tejp över så man inte geggar ner mattan i bagaget sen. Om du ska göra så, tryck ner lite kopparpasta i hålet först, sen kleta in skruven, så får du kopparpasta även inuti hålet där plåten är bar.

jaycee
26 juli 2005 · 17 Inlägg

låter som en bra ide, tack  för tipset

CoSmoZ 2lateuloose
2 augusti 2005 · 543 Inlägg

Varför köra 8mm2 när man kan köra 16?? Stora kablar är aldrig fel! kör dubbla 8:or till ström & till minus om dom är lättare att dra.. till tävlingsbilen hade jag 8mm2 som högtalarkabel & dubbla 60mm2 som strömkablar

Gör man det rejält från början behöver man inte byta om man kanske vill ha ett värre steg el. liknande!

& Biltema strömkablar funkar helt oki.. billiga & bra  har testat dom mot  mycket dyrare kablar & det är knappt någon skillnad

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
Vogge
2 augusti 2005 · 494 Inlägg

Hej hej
jag läste de där om att köra med två 8 mm har ingen som helst belägg för de men om man har två sladdar . kommer väll strömmen att gå i den ena iaf för den tar alltid den kortaste och lättaste vägen och schansen att man lyckas med att få kablarna exakt lika långa och att de är exakt lika mycket motstånd i dem är väll inte sååå jätte stor!?
är jag ute och cyklar helt?

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!
jaycee
3 augusti 2005 · 17 Inlägg

för tillfället så har ja bara dragit en kabel och satt ett fördelarblock på den... är inte de nån bra lösning??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang