2804
Sök

Glömde ljusen på och nu startar inte bilen?

162 Inlägg
31 oktober 2024
Trådstartare
Hej, då har det hänt. Jag glömde på ljusen på bilen i flera timmar och nu startar inte bilen, all elektronik funkar men bilen startar helt enkelt inte. Då jag inte drabbats av detta tidigare så undrar jag vad det enklaste sättet att få igång den är, få en kompis att komma hit med startkablar och sin bil och hjälpa mig eller att köpa en batteristartare på t.ex. Biltema? Då jag är fullkomlig novis på området så undrar jag också om starthjälp från annan bil är skadligt för mitt batteri samt när jag väl får igång bilen behöver jag åka ett tag för att ladda det eller är det ett nytt bilbatteri som gäller? Vore tacksam för all hjälp, känner mig som en fullkomlig idiot redan.

162 Inlägg
31 oktober 2024
Trådstartare
jaka54 skrev:
Det första du ska göra är att ladda batteriet! -Det tar 12-16 timmar för att få det fulladdat så under tiden kan du skaffa en batteristartare eller be en kompis koppla på sitt bilbatteri!

Fick krypa till korset och fråga pappa om hjälp. Efter att han hånflinat lite så sa han att det är bäst om batteriet laddas och att jag får låna hans laddare. Jag har dock läst att det räcker att köra bilen ett tag för att ladda upp bilen, men det kanske är bättre om batteriet får laddas upp helt? det förvårar ju dock proceduren en del eftersom vi måste plocka ur det då.

162 Inlägg
1 november 2024
Trådstartare
jaka54 skrev:
Det första du ska göra är att ladda batteriet! -Det tar 12-16 timmar för att få det fulladdat så under tiden kan du skaffa en batteristartare eller be en kompis koppla på sitt bilbatteri!

Fick krypa till korset och fråga pappa om hjälp. Efter att han hånflinat lite så sa han att det är bäst om batteriet laddas och att jag får låna hans laddare. Jag har dock läst att det räcker att köra bilen ett tag för att ladda upp bilen, men det kanske är bättre om batteriet får laddas upp helt? det förvårar ju dock proceduren en del eftersom vi måste plocka ur det då.

Brådhis skrev:
Flamslag skrev:
Hej, då har det hänt. Jag glömde på ljusen på bilen i flera timmar och nu startar inte bilen, all elektronik funkar men bilen startar helt enkelt inte. Då jag inte drabbats av detta tidigare så undrar jag vad det enklaste sättet att få igång den är, få en kompis att komma hit med startkablar och sin bil och hjälpa mig eller att köpa en batteristartare på t.ex. Biltema? Då jag är fullkomlig novis på området så undrar jag också om starthjälp från annan bil är skadligt för mitt batteri samt när jag väl får igång bilen behöver jag åka ett tag för att ladda det eller är det ett nytt bilbatteri som gäller? Vore tacksam för all hjälp, känner mig som en fullkomlig idiot redan.

Som alltid är det viktigt att inte berätta vad det är för bil det gäller...

En gammal Volvo 940 kan det mycket väl funka att bara ge starthjälp och sedan köra en sväng, medan en modern bil kräver kanske andra metoder för att det ska bli bra.

Men starthjälp och köra bilen dit du vill funkar alltid, men med en modern bil kan det finnas behov av att ladda batteriet även fast du kört då bilens elektronik gör att det inte laddar särskilt mycket vid körning (för att spara bränsle).

Glömde att skriva att det är en Volkswagen Up från 2016 (bensin).

162 Inlägg
1 november 2024
Trådstartare
Brådhis skrev:
Flamslag skrev:

Som alltid är det viktigt att inte berätta vad det är för bil det gäller...

En gammal Volvo 940 kan det mycket väl funka att bara ge starthjälp och sedan köra en sväng, medan en modern bil kräver kanske andra metoder för att det ska bli bra.

Men starthjälp och köra bilen dit du vill funkar alltid, men med en modern bil kan det finnas behov av att ladda batteriet även fast du kört då bilens elektronik gör att det inte laddar särskilt mycket vid körning (för att spara bränsle).

Kanske bäst att få ingång bilen först med startkablar, köra en bit och sedan ta ut batteriet och ladda det över kvällen? Att ladda på gatan blir svårt då vi tyvärr bor i sveriges andra stad där risken är överhängande att laddare och allt annat är borta imorgon.

162 Inlägg
2 november 2024
Trådstartare
Liten uppdatering. Fick låna pappas batteriladdare och vi laddade bilbatteriet i köket tills laddaren visade att det nästan var fullt. Jag vågade inte ha det över natten då jag isåfall hade behövt ha bilen olåst vilket jag inte vågar här i stan. Jag kunde således inte ladda bilen över natten dock så visade batteriladdaren att mitt bilbatteri var nästan fullt när jag satte in det igen. Bilen (Volkswagen Up) startade direkt och jag åkte runt kvarteret samt provade att stänga av och starta bilen några gånger, utan problem. Min fråga är, var det dumt av mig att inte ladda batteriet över natten och har det tagit skada av att inte vara helt fulladdat när jag satte in det igen?

162 Inlägg
2 november 2024
Trådstartare
jaka54 skrev:
Antagligen inga problem ,men skaffa multimetyer så du åtminstone kan hålla koll på batterispänningen. 12,6V är bra!

Japp, tänkte köpa en samtidigt som batteristartaren och startkablarna.

Sök