3660
Sök

Volvo S60 2.4T 2001 - Suspekt motorljud

2 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
Halloj!

Jag upplever att min bil ger ifrån sig ett knackliknande ljud som är extra tydligt under tomgång. Undrar om någon kan hjälpa till och möjligtvis identifiera vad det skulle kunna vara. Jag planerar att åka på resa med bilen cirka 200 mil och vill gärna inte fastna mitt ute i ingenstans om det går att undvika. Om detta kanske inte är så seriöst som jag inbillar mig så får ni gärna säga det med.

Jag har nyligen bytt nedre och högre motorfäste och känner att de sitter hårt nog för att inte ge ifrån ljud när motorn vibrerar, min bakre och främre motorkudde är fortfarande original och inte i särskilt gott skick. Har nyligen bytt en packning gällande avgaskamaxeln på den bakre sidan av motorn där den har läckt minimalt i några år. När detta gjordes så flyttades kamaxeln framåt någon millimeter så drevet där fram är i dåligt skick. Har öppnat upp kåpan vid kamremmen men tycker inte att ljudet kommer ifrån drevet. Kamaxeln, spännaren och vattenpumpen byttes även för snart två år sedan. Jag har själv inte gjort mycket mer som jag kan tänka mig ha varit orsaken till detta ljud.

Ljudet kommer och går lite som det vill, därav antar jag att det inte är något kritiskt inuti själva motorn men är ej så kunnig. Ljudet är som mest hörbart när jag befinner mig under motorn. Man hör även ett tydligt knackande ljud när motorn stängs av.

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få.

Jag länkar till tre videor för lättare diagnos. En video där jag ligger under bilen, en annan där jag gasar upp till 3000 varv samt stänger av bilen och en tredje där jag öppnar oljepåfyllningslocket för tydligare ljud inne i motorn.

Videor: https://imgur.com/gallery/ljud-ufcG93X

Generell info:
Bil: Volvo S60 2.4t 2001
Motor: B5244T3
Miltal: ca 25000

3 661 Inlägg
för 20 timmar sedan
Av någon anledning funkade bara ljudet en gång per film.  (????)

Det rytmiska tickandet är normalt ljud.
Både ventiltick och högljudda spridare.
Annat hörde inte jag i dom flesta filmer, men brukst spela ljudfilmer flera ggr med mobilen mot örat.

Det lite mer knackande som inte hörs i alla filmer skulle kunna vara antingen helt ofarligt "sliten M56-ljud" (från växellådan) eller ljud från slitet svänghjul.
Ofantligt svårt att avgöra i en film.

"M56-ljudet" brukar låta värst med varm motor/låda och betydligt tystare/inte alls som kall.

Blir det tyst om du kopplar ur?

Dåligt svänghjul slår så något uppenbart är fel.
Dålig VVT skulle höras bättre på den sidan av motorn.
Lagerknack är inget som kommer och går.

"Kamaxeln flyttades framåt nån millimeter"
Framåt?  Menas Axellt, Radiellt eller i Vrid?
En 2.4t 2001 har VVT på just avgaskammen (mot torpedväggen) och dom är inte stumma i vrid. Ens fjädrande. Sliten VVT glappar axiellt, men behöver inte betyda trasig.
Senast redigerat av Mossan1 (för 20 timmar sedan)

2 Inlägg
för 8 minuter sedan
Trådstartare
Hej, tack för svar!

Växeln ligger urkopplad i alla tre videor och det mer knackande (klonkande kanske är mer rätt) ljudet blev nog värre och mer frekvent när motorn började bli varm som du säger. Vad exakt menar du med "sliten M56-ljud", vilken del av växellådan kan låta på det här sättet och samtidigt vara ofarligt? Och hur seriöst är det om det skulle vara svänghjulet som bråkar?

Kamaxeln flyttades axiellt framåt på motorn mot bilens passagerarsida. Det läcker ingen olja vid VVT drevet heller så jag antar att det kan vara okej.

Sök