Uppkörning. Förbannad!

Zoneax
23 juli 2007 · 7 Inlägg

Hur är det när man ska backa runt hörn??
Måste man backa skitsakta?? bara använda kopplingen och ingen broms??
Sedan så undrar jag om man måste ligga så närma vägkanten man kan?, eller är de lugnt bara man håller sig på sin sida och klarar av att backa lugnt och säkert??

thenakedbaboon
23 juli 2007 · 12 Inlägg

Hade faktist en riktigt bra gubbe:D Hans första kommentar var att ta det lugnt gör du något litet fel är det inte hela världen! Men gör inte om samma fel 2 gånger! Kommentar nr 2 var(detta innan uppkörningen startat) "glöm för allt i världen inte bort nu att göra säkerhetskontroll på bilen,jag skulle avsky att kugga nån för nåt så löjligt+ så glömmer du inte döda vinkeln,att kolla i speglarna,att hålla hastigheten,låt bli att döda nån kärring(om hon inte e ful förstås hahahaha)..     Det ni!!! Fick lappen trots att jag, körde om en bil i 85 knyck på en 70 sträcka.....big_smilebig_smile

Jonve Livsnjutare
23 juli 2007 · 342 Inlägg

thenakedbaboon skrev:
Hade faktist en riktigt bra gubbe:D Hans första kommentar var att ta det lugnt gör du något litet fel är det inte hela världen! Men gör inte om samma fel 2 gånger! Kommentar nr 2 var(detta innan uppkörningen startat) "glöm för allt i världen inte bort nu att göra säkerhetskontroll på bilen,jag skulle avsky att kugga nån för nåt så löjligt+ så glömmer du inte döda vinkeln,att kolla i speglarna,att hålla hastigheten,låt bli att döda nån kärring(om hon inte e ful förstås hahahaha)..     Det ni!!! Fick lappen trots att jag, körde om en bil i 85 knyck på en 70 sträcka.....big_smilebig_smile

Yeah right, nått som säger mig att det var lite överdrivet?

Halvsats till 940 säljes! Ej ltt! Gått max 20 mil! Säljes pga. krockad bil!
qiT elit
23 juli 2007 · 327 Inlägg

jag körde upp för 3 månade max jag kollade hur jag ville i speglarna frågade innan vi började köra om de spelade någon roll. men bara jag kollade båda sa han =l

"Only The Good Die Young"
Chevrolet Camaro Racing Team "Camaro Racing Team" (1967)
Toxan
23 juli 2007 · 50 Inlägg

Tog körkortet för 1,5 månad sen. Missa 1a uppkörningen med en grining medelålders man i Sollentuna. Skrev bla ner växelval, mkt koppling och nåt mer skit. Tråkig rakt igenom, kändes direkt att jag skulle kugga när man satte sig i bilen. Sen fanns det såklart inga tider förrän i aug i sthlm så jag bokade en tid i sundsvall den 13/6. Fet v70 fick jag köra upp i... Övningskört privat med en Fiat Uno wink Men var inga problem körde bra som fan och fick lappen. Inga lektioner på trafikskola, enbart privat körning!

Det vet du!
rideharddiefree Höbonde
23 juli 2007 · 228 Inlägg

Palicuse skrev:

Fivi skrev:
Jag måste skriva av mig lite är så jävla förbannad. hade uppkörning idag. Kuggade. Det började 3 st killar/gubbar från vägverket kom ned för trappen och skrattade och skämtade med varandra. de gick ut till bilarna med dom som dom skulle köra med. Då kom min körskolelärare fram och frågade om jag var säker på att jag skulle köra idag, och jag svarade att ja, jag är helt säker. Efter en stund kom en gubbe som inte såg så himla glad ut.

Han presenterade sig inte eller någonting. bara sa. äre du som är den där mickelsson. Jag svarade att de var jag och jag fick visa leg å skriva under på något papper.
När vi sedan skulle gå ut till bilen tänkte jag försöka vara trevlig och började med att fråga vad det var för bil som jag skulle få köra. Då fick jag svaret: den där röda.
När jag kom ut till bilen så sa han att jag skulle kontrollera alla lysen. Jag öppnade då bakdörren och sade att jag bara skulle ta av mig jackan, men då sade han surt, Sa jag inte att du skulle kontrollera alla lysen? hmm glad kille tänkte jag och förstod nästan att det knappt var någon ide att köra ens. jag kollade alla lysen och allt funkade. Nu började han att skicka sms. han hade inte alls någon koll på vad jag höll på med. Jag sa att jag nu hade kontrollerat alla lysen och frågade om jag skulle kolla något mer så som dimljusen och så. då svarade han att det var upp till mig men att jag inte behövde. Vi åkte sedan iväg och åkte lite i stan för att sedan åka ut på en landsväg. Han satt fortfarande med sin telefon och skickade sms. Sedan så vände jag och åkte in mot stan igen. Det gick ganska bra tyckte jag och jag trodde nu att jag hade klarat uppkörningen. MEN när jag skulle svänga in mot vägverket var det dubbelfiligt och jag åkte inte tillräckligt långt till vänster i det körfältet för att en bil som befann sig bakom kunde komma förbi. Han vred till på ratten och sa att jag måste köra längre till vänster så att bilen bakom inte hindrades. Det enda problemet var ju att det var en plogkant så att jag inte kunde köra många cm längre åt vänster.

Skit tänkte jag nu att nu vare kört och att jag hade kuggat mig när jag hade 100 m kvar.
när jag kom fram mot vägverket gjorde jag en fickparkering och då tog han fram sina papper. Jaadu Filip, idag får du iallafall inget körkort eller. Du visste inte hur du skulle ligga i körfältet och så hade du dålig uppmärksamhet i en rondell. Jaha tänkte jag, jag kollade ju i backspeglarna där och kollade döda vinkeln innan jag svängde ut ur rondellen.
Då säger fanskapet att jag kollat i speglarna i fel ordning. Jag kollade ytterbackspegeln först och sen den som är inne i bilen. man skulle göra tvärtom.

Frågan är ju om man kan kugga sig på något sånt här.
Jag ringde upp min körskolelärare för och att kolla hur det egentligen var. och om det var som jag berättade så förstod han inte alls hur jag kunde bli kuggad.
Är det nån mer som har råkat ut för något liknande?

Fy för dessa sura o hårda uppkörnings kontrollanter. Det där med att han satt o skrev sms var nog nåt av det dummaste ja har hört nån göra. Sånt ska en kontrollant INTE göra.


Jag hade oxå en sträng kontrollant i ca 60 års åldern lr nåt sånt med smeknamnet "börje kugg" vid min 1a uppkörning. Och den personen påstod t.o.m att ja hade gjort saker som ja visste att ja inte hade gjort. Så den gången sket det sig. Min 2a uppkörning gjorde ja med en trevlig kille i ca 30 års åldern. Och det gick prickfritt!.

HAHA, kommer du från Karlstad ? Börje Kugg känner jag igen eller det kanske finns fler !tongue

Allt över 5 liter i motorstorlek är manligt!
Bengt Alsterlind, Sveriges svar på McGyver
golf88
23 juli 2007 · 956 Inlägg

Jag hade en skitbra gubbe...hur trevlig som helst..niklas hette han..Hade uppkörning i ludvika

eldus veldus
Audi A6 (2017)
Fivi
13 augusti 2007 · 240 Inlägg

Pegga_405 skrev:
Körde i gävle igår hmm  Fick en gubbe som hette Håkan hägglöf..  Skit glad i början å så.. men sen när jag råkade köra in på en bussgata.. ( Blev kortis i hjärnan) tyckte de var två filer som det är i uppsala typ.. efter de felet så blev han skit grinig han sa att ja inte kolla bakspeglarna å att ja inte motorbromsa m.m å de satt han å sa undertiden som en grinig jävla körskole lärare:@   så man blev ju skit närvös å sen sket de sig vid et rödljus och jag frågade om vi skulle rätt fram.. å kollade på han.. sen när ja kolalr tbx på vägen så tvärnitar han då hade de blivit Rött sad  jävla Gubbe sitta å tracka en..  nån fler som fått han ?

Det var ju den jäveln som jag hade ju !!!

Volvo S60R "TM Racing steg 3 plus" (2004)
Streammen Kalaskillen
13 augusti 2007 · 246 Inlägg

Hade en jäkligt trevlig gubbe, kommer dock inte ihåg hans namn (va för mer än två år sen) jaja iaf. Vi hoppar in i bilen och jag börjar ställa in stolen direkt (satt nästan i bakstätet kändes de som) Lite skakis som jag var, frågade jag "vad är de för person som setat här?" Han svarar lite halv komiskt, "ja de var en lång rackare innan dig"..jaja nu säger han "du kan väll börja med en inrekontroll" visst tänkte jag och börjar kolla de enda och de andra, och efter en liten stund var jag klar "a nu är jag klar" då svarar han, "okej. men om de är en väldigt skitig ute på vägen vad är bra och ha då? Äää tänkte jag och kom på att jag glömt kolla spolarvätskan, så jag sprutar lite på rutan och vindrutetorkarna går för fulla muggar (härlig doft efteråt smile)

Sen bär de iväg. Vi kör kanske i 25-30min, lite på motorväg, lite på grusväg å lite på 90vägar. Fick backa runt ett gatuhörn (mera en lerig skogsväg) och sen när man ska åka ut på 90sträckan igen, kollar jag mig för och ska åka ut, MOTORSTOPP "kuken också, nu kommer han kugga mig) Men jag startade bilen igen, kollade mig för och körde iväg. efter en stund säger han bara "ja du kan köra tillbaka till vägverket nu, du hittar nog vägen. Japp tänkte jag och gasar dit (hade tankarna i detta motorstopp hela tiden). När vi väl parkerar kollar han på mig med glad min, "ja du kunde din sak, skönt med folk som kan hantera bilarna rätt"...."va tänkte jag, de är inte sant!!! cool)

jag fick min lapp och jag prommenera med lätta steg där ifrån, har fan aldrig vart så glad i hela mitt liv smile "jag är fan bäst tänkte jag för mig själv" kan tillägga att detta var mitt första försök också, somliga har tur med vilken man får

Varför ska man alltid behöva hålla 5-56burken rakt för att något ska komma!!? CRC uppfinn något bättre!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 augusti 2007 · 13 744 Inlägg

på min uppkörning sa frågade han i stort bara om jag hittade till ett ställe i örebro
och det gjorde jag åkt dit sa han och när jag kört dit så fick jag åka till ett annat ställe vända och åka tillbaka till tsv lite små snack så där allmänt och inga klagomål

många gånger kan dom där sura nissarna faktist vara bättre än vad man tror
dom kan känna att det kanske inte är riktigt hundra
fast ibland finns det riktiga idioter

håller just nu på och är handledare åt min tjej redan 3:E gången vi är ute så går det skitbra
även om man är lite halvrädd av förklarliga anledningar
om några månader är det uppkörning igen för min del ucha för buss smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
gorre
13 augusti 2007 · 250 Inlägg

hade skönaste killen när jag körde upp för mc
när jag körde banorna så stog han och körskoleläraren och diskuterade en lägenhet som beskitnings gubben skulle köpa. Missade ena banan grovt och var utanför linjen men han sa bara det där såg skit fint ut  fick höta av läraren sen att diskutionen fortsatte i bilen.

_Milli_
13 augusti 2007 · 144 Inlägg

rideharddiefree skrev:

Palicuse skrev:

Fivi skrev:
Jag måste skriva av mig lite är så jävla förbannad. hade uppkörning idag. Kuggade. Det började 3 st killar/gubbar från vägverket kom ned för trappen och skrattade och skämtade med varandra. de gick ut till bilarna med dom som dom skulle köra med. Då kom min körskolelärare fram och frågade om jag var säker på att jag skulle köra idag, och jag svarade att ja, jag är helt säker. Efter en stund kom en gubbe som inte såg så himla glad ut.

Han presenterade sig inte eller någonting. bara sa. äre du som är den där mickelsson. Jag svarade att de var jag och jag fick visa leg å skriva under på något papper.
När vi sedan skulle gå ut till bilen tänkte jag försöka vara trevlig och började med att fråga vad det var för bil som jag skulle få köra. Då fick jag svaret: den där röda.
När jag kom ut till bilen så sa han att jag skulle kontrollera alla lysen. Jag öppnade då bakdörren och sade att jag bara skulle ta av mig jackan, men då sade han surt, Sa jag inte att du skulle kontrollera alla lysen? hmm glad kille tänkte jag och förstod nästan att det knappt var någon ide att köra ens. jag kollade alla lysen och allt funkade. Nu började han att skicka sms. han hade inte alls någon koll på vad jag höll på med. Jag sa att jag nu hade kontrollerat alla lysen och frågade om jag skulle kolla något mer så som dimljusen och så. då svarade han att det var upp till mig men att jag inte behövde. Vi åkte sedan iväg och åkte lite i stan för att sedan åka ut på en landsväg. Han satt fortfarande med sin telefon och skickade sms. Sedan så vände jag och åkte in mot stan igen. Det gick ganska bra tyckte jag och jag trodde nu att jag hade klarat uppkörningen. MEN när jag skulle svänga in mot vägverket var det dubbelfiligt och jag åkte inte tillräckligt långt till vänster i det körfältet för att en bil som befann sig bakom kunde komma förbi. Han vred till på ratten och sa att jag måste köra längre till vänster så att bilen bakom inte hindrades. Det enda problemet var ju att det var en plogkant så att jag inte kunde köra många cm längre åt vänster.

Skit tänkte jag nu att nu vare kört och att jag hade kuggat mig när jag hade 100 m kvar.
när jag kom fram mot vägverket gjorde jag en fickparkering och då tog han fram sina papper. Jaadu Filip, idag får du iallafall inget körkort eller. Du visste inte hur du skulle ligga i körfältet och så hade du dålig uppmärksamhet i en rondell. Jaha tänkte jag, jag kollade ju i backspeglarna där och kollade döda vinkeln innan jag svängde ut ur rondellen.
Då säger fanskapet att jag kollat i speglarna i fel ordning. Jag kollade ytterbackspegeln först och sen den som är inne i bilen. man skulle göra tvärtom.

Frågan är ju om man kan kugga sig på något sånt här.
Jag ringde upp min körskolelärare för och att kolla hur det egentligen var. och om det var som jag berättade så förstod han inte alls hur jag kunde bli kuggad.
Är det nån mer som har råkat ut för något liknande?

Fy för dessa sura o hårda uppkörnings kontrollanter. Det där med att han satt o skrev sms var nog nåt av det dummaste ja har hört nån göra. Sånt ska en kontrollant INTE göra.


Jag hade oxå en sträng kontrollant i ca 60 års åldern lr nåt sånt med smeknamnet "börje kugg" vid min 1a uppkörning. Och den personen påstod t.o.m att ja hade gjort saker som ja visste att ja inte hade gjort. Så den gången sket det sig. Min 2a uppkörning gjorde ja med en trevlig kille i ca 30 års åldern. Och det gick prickfritt!.

HAHA, kommer du från Karlstad ? Börje Kugg känner jag igen eller det kanske finns fler !tongue

Börje kugg var kontrollant även i arvika.. känner flera som råka ut för honom men sen några år tillbaks så är han väl pensionerad, är iaf vad jag hört!! Glad att jag slapp att köra upp med honom iaf big_smile

kevinw Övningskör
13 augusti 2007 · 51 Inlägg

Usch, dessa sura uppkörningsgubbar... Någon som har koll på Ystad och hur sura gubbarna är där? smile

Saab 900c (1987)
Westher
13 augusti 2007 · 139 Inlägg

Jaa dessa jädrans uppkörnings gubbar...fast jag hade tur med min! han vart riktigt trevlig och presenterades sig och allt! känndes bra med en gång! klarade det på första försöket också! men jag har hört om andra som inte har samma tur.. varför går vissa till jobbet när det verkar som om dom bara vill förstöra för en kille/tjej när han/hon ska göra en av dom sakerna man kommer ihåg längst i livet :S

Volvo XC60 D4 AWD "PlastTraktorn" (2013)
JeyKay Allvetande uppfinnare
13 augusti 2007 · 377 Inlägg

hade en "uppkörningskärring" som pratade i telefon minst 1/3 av uppkörningen. hon skyllde på att hennes bror skulle ha bröllop i helgen och att de va fullt upp. det jävliga var ju att farsan inte fick sitta med i baksätet för att det kunde vara störande;)

jag torskade oxå kan jag tillägga..

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..
DoomDevil
13 augusti 2007 · 113 Inlägg

Glömmer aldrig när jag körde upp.
Kommer ut 2st kontrollanter, presenterar sig och jag får reda på att den ena håller på att utbilda sig till kontrollant.. Tänkte bara att nu är det kört, nu ska den gamle visa hur man kuggar folk.
Men icke, de satt och snacka om vad de skulle köpa till sin kollega när denne fyllde år m.m.
De sket mer eller mindre i hur jag körde tongue
Körde för fort på 30-väg 2 gånger, plus jag höll på att missa ett farthinder (hjärnsläpp) så jag fick bromsa lite snabbt.
Trodde helt klart jag kuggat när vi rulla in på vägverket igen. Men nädå, gick därifrån glad som en speleman med en ful liten rosa lapp i handen smile

Mazda Miata (1991)
Bobo
13 augusti 2007 ·

Jag måste haft bland den värsta galningen ett finskt klingande namn, riktigt sur från början till slut blev kuggad första gången, tog ca 2 månader innan man fick ny tid och vem kommer inte ut igen från VV dörren, jo samma gubbe... och lika kuggad blev man då. Tredje gången efter ett par månader igen fick jag en ny uppkörningsgubbe och jag klarade det direkt med en annan uppkörningslärare. Kan även tillägga att jag redan hade lätt MC kort sedan 6 år tillbaka då jag körde upp för bil och kört väldigt mycket MC innan, så jag fick åka MC i trafiken men inte bil för där var jag farlig enligt den där galningen tydligen, var bland det sjukaste jag varit med om i mitt liv och fick lära mig att vissa har tur och andra otur.

Lider med dig!

Senast redigerat av Bobo (13 augusti 2007)

mff
13 augusti 2007 · 8 Inlägg

På mina 2 första uppkörningar hade jag 2 surgubbar, speciellt den första var irriterad på mig redan från början, ville ge honom på käften efter 1 minut.

Den tredje var riktigt trevlig men fick ändå ingen lapp, det berodde såklart på mig hmm

Urkas Kräsen grafiker
14 augusti 2007 · 1 775 Inlägg

Kan väl jag också berätta mitt då...
Var på vintern, skulle köra igenom en T-korsning, fast den var bara uppkörd åt höger fast jag skulle rakt fram. Men jag uppfattade det som att vägen bara gick till höger, så fort som fan så tvärsvängde jag höger fast jag inte behövde. :\ Trodde jag var körd, men det var lungt lungt!


Men till folk som kör upp med nån som leker med mobilen, är allmänt otrevlig etc etc, kör in lite snyggt på en parkering o säg till gubbfan eller kärringen på skarpen. Möjligtvis att dom kanske har en dålig dag eller nåt, men för den som kör upp är det en rätt viktig dag i ens liv.

Whine whine!
stukastini
15 augusti 2007 · 265 Inlägg

Förstår inte varför det finns så sjukt många sura uppkörnings kvinnor/gubbar. Blir fan matt!

Missade själv min första uppkörning!, av 2 anledningar. Dagen började bra. övningskörde med min lärare och allt gick helt perfekt. Kör som du gjorde nu och ta det lugnt så ordnar det sig sa han. Och jag kände mig riktigt bekväm, självförtroende på topp. Hade övningskört i 2 år!, blev många långresor, var mer eller mindre som att jag redan hade kort.

Gjorde inte ett fel enligt mig själv, allt gick som på rälls. Vi har en 70 väg utanför stan. Enbart grus, kommunen/vägverket skiter fullständigt i den. Så det är en jävla massa stora hål, åker inte där med min egen bil. Det är 70 km/h där men jag höll ca 60 för det bara small i bilen hela tiden (min körskolelärares bil). hade helst kört saktare. -Det är 70 här säger han. -Ja jag vet, men du ser väll hur vägen ser ut, det bara smäller ju och i 60 är jag väll ingen trafikfara direkt?
Men jag ökade på till 70 eftersom han insistera på det, trodde fan bilen skulle gå av på mitten!

När vi kom fram sa han att jag var underkänd! Höll nog på att tappa hakan ,var 110% säker på att det gått bra.

Anledningen var att jag inte kört 70 på den där jävla skitvägen! Och så sa han att i rondellen (1 av 3 i stan jag bor, enda rondellen vi åkte i dessutom så vet vilken det var) hade jag genat när vi skulle rakt igenom. Hur fan det gick till vet jag inte för hade en bil på insidan under hela infarten mot rondellen och genom den, han skulle till vänster. hade även koll på läget där!

Min lärare blev helt matt, gick en vecka sen fick jag veta att denna kille var avstäng för granskning då han tydligen kuggat sjukt många för liknande saker.


Uppkörning nr 2 var jag supernervös och nerstämd efter första gången, fick vänta 1 månad på den. Fick med mig en kvinna som skulle köra upp hon med! Fast för att bli kontrollant. Så hon granska mig å så en gubbe i baksätet som granska henne! Kul!!! big_smile

Gjorde en pissdålig backning men resten gick okej. Dock betydligen sämre än min första körning. När allt är klart säger hon att dom ska gå ur bilen och prata och jag kan sitta kvar så kommer dom sen. Ser dom i backspegeln och den diskuteras hejvillt. Sitter i ca 5 min när hon kommer mot bilen. Ser inte alls så glad ut, gubben gick därifrån och såg arg ut. Det är kört tänkte jag! Men när hon sätter sig säger hon grattis till kortet, kör försiktigt nu.

När jag funderat tror jag han inte var nöjd med min körning men det var hon, om så var fallet så är jag glad att hon stod på sig för min skull.

-
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang