Uppkörning. Förbannad!

Cloudsurfer Hårdrockare - Ärkemupp.
15 augusti 2007 · 270 Inlägg

Uppkörningar är märkliga alltså...Enligt mig så är min uppkörning det sämsta jag gjort någonsin!

Zack de la Rocha @ Rock Am Ring: Anybody else than me that thinks that President Bush should be executed?
What? The land of the free? Whoever told you that is your enemy!
golf88
15 augusti 2007 · 956 Inlägg

JAg täkte medan jag hade min uppköring..att om jag inte klarar det här nu så kommer jag aldrig klara det...Men det gick bra...Allt kändes bra..Ska tillägga att det inte var den svåraste uppkörningen man kan ha heller

eldus veldus
Audi A6 (2017)
Denkerboss
4 november 2020 · 1 Inlägg

Hade en vad jag förstått lite ökänd trafikprövare här om veckan som kuggade mig på säkerhetskontrollen som han själv sa var "klockren" både utvändigt och invändigt. Efter detta frågar läraren hur lastbilens lufttork fungerar rent tekniskt vilket jag inte hade koll på. Visste däremot dess funktion, risker med att köra om den inte fungerar samt tre olika sätt att kolla den på. Efter detta drar vi iväg dryga halvtimmen och kör. Kommer tillbaka och körningen var utan anmärkning. Då säger trafikprövaren: Bra kört och bra säkerhetskontroll men det är inte okej att inte veta hur lufttorken är uppbyggd rent tekniskt. Behövde förvisso inte köra upp igen men fick allt göra om säkerhetskontrollen ett antal dagar senare eftersom den inte enligt mailet var godkänt (tidigare benämnd som "klockren"???) . Trodde först han drev då han ska göra en helheltsbedömning men icke sa Nicke.

torsen
5 november 2020 · 7 238 Inlägg

Min uppkörning gjordes nästan vid denna tidräknings början.
Halv sju på morgonen ringde min bilskolelärare och frågade om jag vågade chansa på en uppkörning.
En dam hade ringt honom och sagt att hon var så nervös att hon hade vomerat och inte ville köra upp.
Visst sa jag, jag kommer.
Lånade min pappas bil och körde in till staden och Bilinspektionen.
Där fick jag, efter teoriprovet, veta att jag skulle köra upp tillsammans med 3 kvinnor.
Vi var tilldelades den fruktade inspektören Svedlund - allas fasa.
Första kvinnan beordrade han att hon skulle byta hjul.
Hon började gråta och avbröt uppkörningen.
På den tiden skulle bilen inte bara ha reservhjul och bytesutrustning - man var tvungen att kunna byta hjul också.
Nu började de andra två kvinnorna se mycket uppskrämda ut.
Svedlund pekade på nästa kvinna att sätta sig bakom ratten.
Hon var så nervös att hon skakade.
Efter tre kärringstopp så fick hon växla plats med den återstående kvinnan.
Allt gick någorlunda bra tills Svedlund bad henne svänga till vänster i nästa gatukorsning och stanna på första bästa plats.
Tyvärr så stannade hon utanför en fabriksinfart där det var stoppförbud.
Nu är det din tur sa Svedlund och pekade på mig.
Nu kände jag att jag minsann skulle visa "gubben".
Spelar nog ingen roll när han är på det här humöret antog jag.
Drog iväg med Volvo Pv:n.
Sväng vänster och kör upp för backen.
Halvvägs uppe sa han att jag skulle stanna och fickparkera.
Gjorde som ha sa.
Ska du inte dra åt handbromsen frågade Svedlund.
Nää sa jag trotsigt - jag trodde vi skulle åka vidare.
Hm mumlade han och noterade att jag kunde köra vidare utan att rulla baklänges.
Jag var övertygad om att han hade noterat att jag gjort fel som inte använde handbromsen.
Nästa gatukorsning närmade jag mig bara något före en annan bil.
Eftersom jag trodde det var kört så dubbeltrampade jag felfritt till 1:an och drog för fullt.
Aha, han kan dubbeltrampa, sa Svedlund och såg förvånad ut.
Volvon var en Pv med osynkad etta.
Kör tillbaka valfri väg till Bilinspektionen, sa Svedlund.
När jag passerar torget kommer en MENA på cykel vilt flaxande med armarna mot andra dito bakom sig.
Jag hinner nästan stanna när MENA:n träffar ungefär vid höger framhjul och flyger i en båge över huven.
Svedlund jagar efter men får inte tag på personen, som i alla fall inte verkar ha tagit skada av krocken.
Väl framme sa Svedlund: Det gick ju bra det här.
Så jag återvände till pappas bil och körde hem.

A-kortet hade jag tagit 2 år tidigare för samma bilinspektör.

CE-fick jag gratis då jag jobbade på renhållningen.
Gick runt en lista där man fick kryssa i vilket körkort man ville ha.
Innan hade det inte krävts lastbilskörkort för att köra sopbil.
Minns inte riktigt hur det var.
Endera hade sopåkarna dispens från lastbilskort, eller så infördes det just då C-kort.

Härutöver har/hade jag militära körkort för MC, PB, LB och LBS(lastbil med släp = pjäsbil med haubits 10.5 tillkopplad)

B t w så följer jag ViB och deras 4 körkortsfrågor i varje utgåva av tidningen.
Tycker frågorna har blivit så "konstiga" att man måste fråga sig själv både två och tre gånger vad som efterfrågas.

Läste tidigare i tråden att några hade problem med "kollen i speglarna".
När kom kravet på utvändiga backspeglar.
En av mina hobbybilar, av 1990 års modell, hade inga utvändiga backspeglar när jag köpte den.
En "flyttgodsbil" som hade dispens från det mesta, utom för avgasemissionerna.
Den dispensen kostade 7.000:-, men utvändiga speglar behövdes inte. Jag har monterat en på var sida.

Det var nog både enklare och lättare förr att klara provet, i alla fall teoridelen.

torsen
5 november 2020 · 7 238 Inlägg

Denkerboss skrev:
Hade en vad jag förstått lite ökänd trafikprövare här om veckan som kuggade mig på säkerhetskontrollen som han själv sa var "klockren" både utvändigt och invändigt. Efter detta frågar läraren hur lastbilens lufttork fungerar rent tekniskt vilket jag inte hade koll på. Visste däremot dess funktion, risker med att köra om den inte fungerar samt tre olika sätt att kolla den på. Efter detta drar vi iväg dryga halvtimmen och kör. Kommer tillbaka och körningen var utan anmärkning. Då säger trafikprövaren: Bra kört och bra säkerhetskontroll men det är inte okej att inte veta hur lufttorken är uppbyggd rent tekniskt. Behövde förvisso inte köra upp igen men fick allt göra om säkerhetskontrollen ett antal dagar senare eftersom den inte enligt mailet var godkänt (tidigare benämnd som "klockren"???) . Trodde först han drev då han ska göra en helheltsbedömning men icke sa Nicke.

Behövde du inte visa hur man dränerar tanken?

Utmarks-Loke
5 november 2020 · 5 841 Inlägg

Ganska kaxigt att låna pappas bil och köra iväg till uppkörningen på egen hand.

torsen
5 november 2020 · 7 238 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Ganska kaxigt att låna pappas bil och köra iväg till uppkörningen på egen hand.

Det värsta var att jag glömde fråga om lov att låna bilen.
Men jag parkerade en bit från Bilinspektionen.
Och inte många mil att köra.
Började låna pappas bil i 11-årsåldern.
Kunde nog köra bil före moped haha!
För övrigt lättare att köra bil än moped och MC.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 november 2020 · 17 485 Inlägg

Min uppkörning var ett skämt. En vårsolig fredag eftermiddag i början på 90-talet. Inspektören kom ut och pratade med körskoleläraren en stund innan vi 2 killar fick sätta oss i bilen. Den andra killen började och körde runt i Kungälv i cirka 20 minuter innan vi bytte förare på Kexfabriken i Kungälv.

Inspektören fråga om jag hittade till busshållplatsen i centrala stan? Jodå, visst skulle jag det. Så körde dit och svängde in på en parkering. En resa på cirka 3-4 minuter... Det var min uppkörning!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 november 2020 · 13 744 Inlägg

Denkerboss skrev:
Hade en vad jag förstått lite ökänd trafikprövare här om veckan som kuggade mig på säkerhetskontrollen som han själv sa var "klockren" både utvändigt och invändigt. Efter detta frågar läraren hur lastbilens lufttork fungerar rent tekniskt vilket jag inte hade koll på. Visste däremot dess funktion, risker med att köra om den inte fungerar samt tre olika sätt att kolla den på. Efter detta drar vi iväg dryga halvtimmen och kör. Kommer tillbaka och körningen var utan anmärkning. Då säger trafikprövaren: Bra kört och bra säkerhetskontroll men det är inte okej att inte veta hur lufttorken är uppbyggd rent tekniskt. Behövde förvisso inte köra upp igen men fick allt göra om säkerhetskontrollen ett antal dagar senare eftersom den inte enligt mailet var godkänt (tidigare benämnd som "klockren"???) . Trodde först han drev då han ska göra en helheltsbedömning men icke sa Nicke.

viss skillnad mot när jag körde upp för buss.. då körde jag.. och godkänt behövde inte göra någon säkerhets kontroll eller något annat..     när  dom andra körde upp var det t.o.m ännu sämre jag fick iallfall köra upp där viss koll på fordonet krävdes medans en del klarade uppkörningen fast dom inte ens kunde lämna ett stopljus utan att få motorstop för dom var så kassa att köra.. men antar att skolan som dessutom kunde godkänna sånt själva totalt sket i det och var ute efter pengar ;-)

för ingen kuggade fast flertalet var så förbannat dåliga på att köra att dom inte ens skulle kunna klara en uppkörning för personbil.. inte ens grundläggande trafikregler fanns där.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
6 november 2020 · 10 280 Inlägg

Growe skrev:
viss skillnad mot när jag körde upp för buss.. då körde jag.. och godkänt behövde inte göra någon säkerhets kontroll eller något annat..     när  dom andra körde upp var det t.o.m ännu sämre jag fick iallfall köra upp där viss koll på fordonet krävdes medans en del klarade uppkörningen fast dom inte ens kunde lämna ett stopljus utan att få motorstop för dom var så kassa att köra.. men antar att skolan som dessutom kunde godkänna sånt själva totalt sket i det och var ute efter pengar ;-)

för ingen kuggade fast flertalet var så förbannat dåliga på att köra att dom inte ens skulle kunna klara en uppkörning för personbil.. inte ens grundläggande trafikregler fanns där.

När jag körde upp för buss fick jag krypa in i hjulhuset fram och mäta slaglängden på tryckstängerna... big_smile Har fått för mig att jag är rätt ensam om den funktionskontrollen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang