11.5 kg i komp! I min b230et! Vad är fel! Hjälp!

turboskåpet
24 juli 2005 · 102 Inlägg

Idag har jag komptestat min motor som jag just har byggt ihop.. Prövade två mätare och båda visade 11.5 kg komp på alla cylindrar! Har originalbottendel med turbokolvar. toppen är riktplanad 0.11 mm.. Renoverad.. men det ska väl vara kring 8 kg komp..
Men jag har komp som en hårt trimmad sugmotor!
Vad kan vara fel!?
Mkt. tacksam för snabba svar!

fr3drik
24 juli 2005 · 342 Inlägg

du kanske har 8:1 i kompressionsförhållande vilket inte är lika med att du ska ha 8 kilo i kompressionstryck. Så jag tror inte det är något fel faktiskt.
Du verkar ju ha jämn och fin komp också!

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
25 juli 2005 · 1 660 Inlägg

Verkar ju vara ganska bra!!! Ju högre komp dessdå bättre! Grattis till detta...

Tusse
25 juli 2005 · 66 Inlägg

GT90 skrev:
Verkar ju vara ganska bra!!! Ju högre komp dessdå bättre! Grattis till detta...

gäller inte för turbo motorer

ForEvo
25 juli 2005 · 32 Inlägg

turboskåpet skrev:
Idag har jag komptestat min motor som jag just har byggt ihop.. Prövade två mätare och båda visade 11.5 kg komp på alla cylindrar! Har originalbottendel med turbokolvar. toppen är riktplanad 0.11 mm.. Renoverad.. men det ska väl vara kring 8 kg komp..
Men jag har komp som en hårt trimmad sugmotor!
Vad kan vara fel!?
Mkt. tacksam för snabba svar!

haha "hårt trimmad sugmotor", min cossie 2.9 hade 12,5kg i komp. och den är org. tongue

wimhed
23 september 2007 · 510 Inlägg

turboskåpet skrev:
Idag har jag komptestat min motor som jag just har byggt ihop.. Prövade två mätare och båda visade 11.5 kg komp på alla cylindrar! Har originalbottendel med turbokolvar. toppen är riktplanad 0.11 mm.. Renoverad.. men det ska väl vara kring 8 kg komp..
Men jag har komp som en hårt trimmad sugmotor!
Vad kan vara fel!?
Mkt. tacksam för snabba svar!

Någon som vet vad kompet ska ligga på när motorn är ny/nyrenoverad/frisk? Mvh Johan

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
Stampep inte som alla andra...
23 september 2007 · 127 Inlägg

min orenoverade låg på 10,5 iaf... sen gör ju planingen endel, har du tjockare packning för att kompensera detta?

En motor KAN inte få för mycket bränsle, Bara för lite luft!
wimhed
23 september 2007 · 510 Inlägg

Stampep skrev:
min orenoverade låg på 10,5 iaf... sen gör ju planingen endel, har du tjockare packning för att kompensera detta?

Du är en ängel som svarade så snabbt (: Har iaf 6 i komp i ettans cylinder .. Blev så rädd så jag inte vågade testa dom andra .. hehe .. Så nu ska motorn ut för en renovering, sen säljas hehe .. Du vet inte om mitt låga komp kan göra att det låter som den går på 3 cyllar? Haha, nu tänker du (jävla slutkörd bil haha, men va fan, bonna bil ska köras hårt) Mvh Johan

Opel Vivaro (2011)
Ford F100 (1953)
Rc_Tuning
13 april 2008 · 32 Inlägg

turboskåpet skrev:
Idag har jag komptestat min motor som jag just har byggt ihop.. Prövade två mätare och båda visade 11.5 kg komp på alla cylindrar! Har originalbottendel med turbokolvar. toppen är riktplanad 0.11 mm.. Renoverad.. men det ska väl vara kring 8 kg komp..
Men jag har komp som en hårt trimmad sugmotor!
Vad kan vara fel!?
Mkt. tacksam för snabba svar!

haha "hårt trimmad sugmotor", min cossie 2.9 hade 12,5kg i komp. och den är org.


Min B230E låg o pendlade mellan 12-14 bars tryck i skillnad mellan cylindrarna när jag köpte den sen efter tag komptestade jag den igen o då låg det på 13 bar sprikrakt på alla cylindrarna (; Har för mig att kompet ska ligga på 8,5 bar på en B230et Och du behöver inte ha någon större/hårdare toppackning om du inte ska över 250/300hk.

twin_cam Smålänning
13 april 2008 · 7 877 Inlägg

Säker på att du inte råkade ta ett diagramblad till en dieselmotor?

Men det är bara att sänka laddet lite och/eller etanolkonvertera wink

Bara du vet hur DIN motor är byggd...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
NJ_
13 april 2008 · 2 118 Inlägg

enligt mitt nygjorda komptest så har jag mellan 13-14kg på samtilga cylindrar..
och det är en B230e

D.i.l.l.i.g.a.f
_volvo
13 april 2008 · 33 Inlägg

ForEvo skrev:

turboskåpet skrev:
Idag har jag komptestat min motor som jag just har byggt ihop.. Prövade två mätare och båda visade 11.5 kg komp på alla cylindrar! Har originalbottendel med turbokolvar. toppen är riktplanad 0.11 mm.. Renoverad.. men det ska väl vara kring 8 kg komp..
Men jag har komp som en hårt trimmad sugmotor!
Vad kan vara fel!?
Mkt. tacksam för snabba svar!

haha "hårt trimmad sugmotor", min cossie 2.9 hade 12,5kg i komp. och den är org. tongue

testade komp på en 240 glt motor de var 13 i komp o den va org

Beetle V4
13 april 2008 · 218 Inlägg

Ta en titt på den här sidan så slipper vi missförstånd mellan kompressionsförhållandet och kompressionstrycket.
http://www.stahlmotor.se/kompression.html

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage
R_uda
13 april 2008 · 57 Inlägg

man kan aldrig jämnföra kompressions tryck och kompressions förhållde... Aldrig

RT MOTOR.SE
motor byggen , renoveringar och om byggnader
TIG svetsning, tillverkning av grenrör omsvetsning av insug och tryckrör
900 Power
13 april 2008 · 214 Inlägg

Som sagt så låter det som du inte har ntt fel utan helt normalt.

9-5 Aero brukar ligga runt 12,5 bar i kompressionstryck.

Kompisens 740 gjorde dock mätaren ut, så 18 bar var inga problem, var säkert ännu mer wink Men den hade inte turbo iofs..

Toffe10 Lastbils Mekaniker
13 april 2008 · 357 Inlägg

Du ska ha 9 bar i komp på din B230ET enligt haynes boken, så du har lite väl högt...Som tum regel kan man säga att en turbo maskin ska ha 7-9 bar på grund av att kompe blir större när turbon börjar ladda,  och en sugmaskin 12-14 bar.....En diesel ska ha 20-24 bar...

Sharky
14 april 2008 · 10 287 Inlägg

7-9 bar i komptryck är slut motor....roll

Håll isär geometriskt komp och kompressionstryck.

/Göran

Toffe10 skrev:
Du ska ha 9 bar i komp på din B230ET enligt haynes boken, så du har lite väl högt...Som tum regel kan man säga att en turbo maskin ska ha 7-9 bar på grund av att kompe blir större när turbon börjar ladda,  och en sugmaskin 12-14 bar.....En diesel ska ha 20-24 bar...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
LoFET Almännt tokig
14 april 2008 · 481 Inlägg

min 940 turbo hade strax över 10bar komp med 35k+ mil så 11,5 låter inte så tokigt. men om den är ny renoverad så kör in motorn och komp testa igen sedan när ringar och sånt får gå till sig.

Inline sixes ist sie scheisse.......
JohanSvensson90 Toyota mekaniker
14 april 2008 · 240 Inlägg

en bensin motor ska ligga mellan 8 o 15 bar .

Android
14 april 2008 · 892 Inlägg

Min Calibra ligger på 13.0-13.5 mellan cylindrarna, så det är nog helt lugnt med 11.5. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang