2359
Sök

.

135 Inlägg
11 april 2007
Stoffe_G skrev:
Men jag håller nog starkt med Stoffe_G där!!!

Vi får hålla ihop här på gorg.... vi har många emot oss wink

Idrott luktar svett, sport luktar bensin

7 120 Inlägg
11 april 2007
Trådstartare
Stoffe_G skrev:
Aerodynamik skrev:
Stoffe_G skrev:
Gamla jänkare åker man för det är trevligt/roligt, med fördel på helgerna
Japps och europeiskt får transportera mig från A till B...

Så du påstår att en Skyline, Supra, BMW M3, Ferrari m.m. är ett transportmedel för dig från A till B? haha. Rolig du tongue

Jag är menade att "vanliga" jappsare/europeer får gärna transportera mig från A till B, för det gör dessa mycket bra... Jag hade gärna haft en A6:a eller liknande som bruksbil. Mycket trevliga långfärdsvagnar.

Personligen tycker jag det finns roligare bilar för samma pengar (eller oftast mindre) som man ger för M3, M5, Skyline, Ferrari o.s.v. Dessa bilar väger inte upp priset.... i mitt tycke

Sen bryr jag mig inte speciellt mycket om vilket bil som slår vilken på 402 meter eller i konbana, jag vill få en trevlig och glädjande känsla i kroppen när jag vrider om nyckeln och glider ur garaget. För mig handlar allt om vilken känsla bilen förmedlar, och där har jag min bestämda uppfattning, som jag börjar förstå att det inte är allt för många som delar med mig roll       Vilket jag ser som ett plus cool

Men amerikanska bruksbilar är inte heller så speciella om man säger så.
Men jag håller med dig om känslan! Känslan att sätta sig i en Skyline GTR är bara för skön big_smile

Men Skyline är mycket prisvärd!

haha! Vadå "många emot oss" , tycker jag blir slagpåse här tongue
Senast redigerat av Aerodynamik (11 april 2007)

135 Inlägg
11 april 2007
Vad det gäller amerikanska bruksbilar så ligger nog mycket i att den genomsnittlige amerikanen har en lite skev uppfattning om "bruksbilar" roll  Där borta ska det ju gärna vara stora Suvvar eller pick-ups... Skulle inte förvåna mig om Chevrolet Caprice nästan ses som en liten bil därborta...
Här hemma är en caprice ett slagskepp - varje fickparkerares mardröm.

Gillar amerikanare för att de oftast är stabila, välutrustade milslukare som vänder ett och annat huvud här i sverige där de inte är en allt för vanlig syn... Gillar att vara annorlunda.
Eftersom de inte är mainstream är de dessutom relativt billiga. Tack för det alla ni som åker japs wink  fortsätt med det ni, så håller jag mig till "made in america" cool

Och att fortsätta diskussionen huruvida jag uppfattar Skyline som prisvärd orkar jag inte, då kommer jag göra många upprörda winklol   

Var och en ska få köra det dom tycker bäst om! Vi får enas om att vi alla gillar bilar och att köra dem. Det är alltid intressant att läsa och kolla på andras bilar. Det är väl därför garaget.org finns antar jag.

Kör hårt.

Idrott luktar svett, sport luktar bensin

7 120 Inlägg
26 april 2007
Trådstartare
http://www.youtube.com/watch?v=ov53E7-u_rs

Jänkare kanske är snabba rakt fram, men inte fan är dem snygga.

177 Inlägg
26 april 2007
Japsarna var mkt mer hmmm stilrena om man säger så men jänkarna har lite av old-school stuket så jag tror att vinnaren får dela 1:a platsen denna gång. cool

Herr
1 722 Inlägg
26 april 2007
Hah, comments på youtub e rätt sköna

"hahaha...when american cars are hott...i mean straight up hott..cum tell me..maybe i might want 1 by than...otherwise ima keep supportin my imports..thats wat ya call it..i call it domestic over hea..oh yeah by the way...american motor companies buy japanese motor and buy jap scientist to make beta engine but jap..we dun kare about that..we build only good enough for redneck cuz they dumb...hahaha"

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Fritids-designer
293 Inlägg
26 april 2007
Stoffe_G skrev:
Gamla jänkare åker man för det är trevligt/roligt, med fördel på helgerna
Japps och europeiskt får transportera mig från A till B...

Håller med fullständigt smile

"We can't sit on our arses and say the world owes us a living because we've paid our dues. Me; I think if I fluff a note I'm robbing the kids. You're gonna pour it all on until you drop, so even if they hate you they can still say 'At least they tried'."

Fritids-designer
293 Inlägg
26 april 2007
Aerodynamik skrev:
Hertigen skrev:
plus att gtr34 är en modell som är ur produktion numera och jämnför man med dåvarande corvetten c5 så lägger jag nog mina kort på skylinan på bana

I know, men jag jämförde ju faktiskt R34 GTR mot Dodge Charger Hemi -69 så vad gör några år jämfört mot det? Får la vara lite snäll mot dem stackarna wink

Btw, så är Ferraris V8:or inte fel..

Dodge Charger Hemi -69, mums fillibabba! smile

På bana är ju kanske Skylinen bättre men snackar vi rakt fram så kan ju Skylinen ta sig i arslet rent ut sagt lol

Å då är det ändå ca 30 år mellan de bilmodellerna, samt att skylinen hade insprutning medans Chargern hade förgasare...

"We can't sit on our arses and say the world owes us a living because we've paid our dues. Me; I think if I fluff a note I'm robbing the kids. You're gonna pour it all on until you drop, so even if they hate you they can still say 'At least they tried'."

Fritids-designer
293 Inlägg
26 april 2007
nxtream skrev:
denna ständiga japs/jänk disskusion.ja har själv en japs och 3 jänk motorer varav 2 357:er i båten och en vortec 6:a i s10:an och visst ja är frälst i v motorer.men även i japs.
och dom motorerna som pajjat mest är tyvärr dom från "over there"
det är helt olka motorer och båda är bra på sina sätt.
lek med tanken att göra en överladdad rak 6:a med twin turbo på motsvarande än 350s liter antal.
en rak 6:A på 5.7liter överladd.säg va ni vill men ja kan lova att om denna skulle byggas skulle inte någon bil med en orginal 350 ha en sportsmössa.

slut resumé .
grenom tidenernas kasnke smartaste citat.
"nothing beat cubicinches"

Det går inte att jämföra en trimmad plastraket mot en orginal jänkare.
Totalt orelevant.

Jämför istället orginal 6:an med orginal V8:an eller V8:an med motsvarande trim som 6:an.

Sen kan jag ju säga att amerikanska V8:or är riktigt tåliga när det gäller trim, i dessa fall är japan 6:orna i underläge (de är tåliga, men inte alls lika "stabila" som en V8:an).
Även karaktärerna på moterna skiljer, en V6:a är liten och rapp, medans en V8 är stor och stark och har mycket vrid.

Och på kvalitéts sidan så är kanske jappsarna ett snäpp bättre och att jänkarna tänker "störst är bäst" men det är ju bara en del av charmen med det hela, att form gått före funktion.

Personligen väljer jag helt klart ett jänkejärn med stor och gosig V8 framför en plastraket med liten sketen 6:a. smile

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
26 april 2007
Generalen skrev:
På bana är ju kanske Skylinen bättre men snackar vi rakt fram så kan ju Skylinen ta sig i arslet rent ut sagt lol

Å då är det ändå ca 30 år mellan de bilmodellerna, samt att skylinen hade insprutning medans Chargern hade förgasare...

test data 0-60 mph och sen 1/4 mile
1973 Dodge Charger SE 440ci 7.4 15.2
2005 Dodge Charger R/T 5.6 14.2  (R&T Aug '05)

1970 Datsun 240Z 8.7 17.1
1993 Mazda RX-7 R1 5.3 13.9

källa:

http://www.albeedigital.com/supercoupe/ … times.html

men hur sannt det är vett ja inte men om man jämnför så är ju de äldre amerikanarna snabbare men inte nyare =/

7 120 Inlägg
27 april 2007
Trådstartare
Hertigen skrev:
Generalen skrev:

test data 0-60 mph och sen 1/4 mile
1973 Dodge Charger SE 440ci 7.4 15.2
2005 Dodge Charger R/T 5.6 14.2  (R&T Aug '05)

1970 Datsun 240Z 8.7 17.1
1993 Mazda RX-7 R1 5.3 13.9

källa:

http://www.albeedigital.com/supercoupe/ … times.html

men hur sannt det är vett ja inte men om man jämnför så är ju de äldre amerikanarna snabbare men inte nyare =/

haha, hoppsan dö Generalen. Är inte många gamla jänkare som original tar Skyline GTR, Supra m.m. Så lägg ner det snacket nu.

Btw, GRATTIS TOYOTA SOM NU ÄR VÄRLDENS STÖRSTA BILTILLVERKARE, FÖRE GM! big_smile

Gorgilus addictus
4 769 Inlägg
27 april 2007
Som många har sagt i tråden, det går INTE att jämföra gamla jänke järn mot japanska plastleksaker smile. Helt omöjligt. Dom finns i helt olika ligor.
Japsar för sig, Jänkare för sig. (själv så hade jag velat ha ett gammalt jänke järn framför en plastleksak smile )
Senast redigerat av THEBADGUY (27 april 2007)

Allt för den där jävla hatten!

7 120 Inlägg
27 april 2007
Trådstartare
THEBADGUY skrev:
Som många har sagt i tråden, det går INTE att jämföra gamla jänke järn mot japanska plastleksaker smile. Helt omöjligt. Dom finns i helt olika ligor.
Japsar för sig, Jänkare för sig. (själv så hade jag velat ha ett gammalt jänke järn framför en plastleksak smile )

Om du läst lite till så hade du sett att många (säger inte alla) jämför dessa bilar rakt fram för att ni säger att jänkarna är snabbast där. men icke. Dessutom är Dodge Charger RT 2005 med. Den 10år äldre Supran spöar den ändå så tyst med ålders snacket.

och "plast leksaker" är snabbast, snyggast och bäst fortfarande cool

118 Inlägg
27 april 2007
men sluta måste du ta upp detta igen haha du gillar japsare som många andra och jag gillar v8:or som många andra så enkelt är det!

7 120 Inlägg
27 april 2007
Trådstartare
thure523 skrev:
men sluta måste du ta upp detta igen!

Självklart wink

55 Inlägg
27 april 2007
suttit och läst tråden från sida 1 till 7... orkade inget mer sen... tongue att ni bara orkar... skit i japsar och jänkare... köp en amazon och var som folk! big_smile

http://www.youtube.com/watch?v=JNvHRj5y8Wc

se och lär... svenskt gjutjärn som sig bör... wink
Senast redigerat av djerk (27 april 2007)

Bärs!
3 456 Inlägg
28 april 2007
"Att dom bara orkar, Våra storkar"

Garaget.org peakade 2008.

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
29 april 2007
so???

skoj och argumentera big_smile

Jajjemen!
1 512 Inlägg
29 april 2007
Senast redigerat av Manne (29 april 2007)

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

68 Inlägg
29 april 2007
En sak man måste ha i åtanke när man tittar på gamla 0-100 tider är ju att jänkarna körde på polyglasdäck som är jämnställda i grepp med 10år gamla vinterdäck som varit i solen.

Försök få ner 400hästar i backen med dom, nja.

Sök